Gå til innhold
  • Bli medlem

Drifstofforbruk på brennere


Anders_G

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har gjort en liten test i dag, det jeg ville vite var hvor mye drivstoff Omnifuel og Omnilite bruker ved koking av vann. På Omniliten har jeg primus sin silencer, mens Omnifuelen er helt standard. Jeg har kjørt hele testen med Primus sin Power Fuel og brukt samme flaske med samme pumpe under alle testene. Testene er drivstoffbruk inkludert forvarming. Tiden er fra jeg satt kjelen på primusen til vannet fosskokte.

Jeg fant også ut at jeg har koblet flaska til slangen feil tidligere. Det jeg har gjort er å koble sammen flaska og slangen med flaska i ON posisjon, dette gir unødvendig mye søl og sløser veldig mye drivstoff. Dersom man kobler flaska og slangen med flaska i OFF posisjon søler man mye mindre drivstoff. Dette var nok sikkert de fleste klar over fra før.

Testene som slutter på 1 er gjort med feil tilkobling av slange og flaske. Testene som slutter på 2 er gjort med riktig. Det man ser er at man sparer noe drivstoff ved rett bruk av primusene.

Jeg synes Omniliten er vanskeligere og tregere å forvarme enn Omnifulen. Dette har kanskje noe med at det er mer gods i silenceren slik at denne krevere lengre forvarming. Dette gjorde nok også at jeg brukte mer drivstoff i noen av testene.

Dersom noen har gjort andre tester så kan jeg gjerne legge dem inn her så har vi alt på en plass.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du sier er den men silencer værre å forvarme. Og skal man det, bør det gjøres ved å helle i skåla under. Ellers soter den igjen, og vil til slutt ikke brenne på full guffe. Dette gjelder selvfølgelig når det er kaldt og man trenger skikkelig forvarming. Hadde problemer med dette på min finse-haukeli tur i februar. Måtte rense omniliten ofte.

Ellers så viser det vel det produsenten sier. Men lurer litt på kokinag av 0.5L. Der var det VELDIG stor forskjell....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lurt tricks når man bruker lyddempere er å snu demperen på hodet oppi brenneren når man gir ut fuel til forvarmingen, da spruter fuelen bare opp i fast gods og renner direkte ned i brenneren og forvarmingen er omtrent helt lik som uten lyddemper. Hvis man har lyddemperen riktig vei når man gir ut fuel til forvarming så forsvinner det masse fuel oppi selve silencern og du må bruke mere fuel for at det skal renne nok ned i brenneren igjen.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Et lurt tricks når man bruker lyddempere er å snu demperen på hodet oppi brenneren når man gir ut fuel til forvarmingen, da spruter fuelen bare opp i fast gods og renner direkte ned i brenneren og forvarmingen er omtrent helt lik som uten lyddemper. Hvis man har lyddemperen riktig vei når man gir ut fuel til forvarming så forsvinner det masse fuel oppi selve silencern og du må bruke mere fuel for at det skal renne nok ned i brenneren igjen.

Den silencer jeg har er skrudd fast, er din også det? Synes det virker tungvindt å måtte skru av den hver gang jeg skal forvarme brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, fiskekongen skrev:

Ellers så viser det vel det produsenten sier. Men lurer litt på kokinag av 0.5L. Der var det VELDIG stor forskjell....

Det har nok med å gjøre at jeg sikkert sølte litt mer drivstoff og traff bedre på forvarminga. Dette viser igjen at dersom man har veldig gode rutiner med primusen så kan man spare veldig mye drivstoff! Jeg kan gjøre en test til med 0,5 liter og se hva jeg får denne gangen.

Endret av Twistar
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en test med en spritbrenner av typen Trangia nå også for å se om det var noen særlig stor forskjell, og det var det helt klart. Det tok lang tid å koke, vannet kokte ikke like mye som med multifuelbrennerne. Spriten sota veldig og kjelen ble ganske svart, i tillegg ble det brukt mye mer drivstoff også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.