Gå til innhold
  • Bli medlem

Sko til løping i fjellet


elbow

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et par gode terrengløpesko til bruk på snaufjellet - typisk 10-20 km løpeturer. De må ha godt feste på vått fjell (myk gummiblanding i sålen), men samtidig dempe godt og beskytte foten mot spisse steiner osv. Jeg har prøvd Inov8 mudclaw (glimrende feste, men for lite beskyttende), Inov8 Roclite 295 (glimrende feste, men nesten null demping) og Dynafit MS Feline GTX (god beskyttelse av foten, grei demping, men ELENDIG grep på våt stein).

Er det noen som har tips om en sko som kan passe til mitt behov? Pris har ingen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VJ Irock oppfyller alle kravene du stiller til en slik sko. VJ lager først og fremst sko til orienteringsløpere, men Irock er en modell som brukes flittig av terrengløpere. Det skal godt gjøres å finne sko med bedre feste. Overdelen er også svært solid og binder lite vann. Skoen har i utgangspunktet lite demping men den myke gummiblandingen i sålen gjør at det er godt med demping i knottene under. Du er godt beskyttet mot underlaget.
For de med bred fot, kan det være en ulempe at skoen er noe smal i framfoten.

Endret av tjernivar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har La Sportiva Bushido. Stiv nok i solen til å tole steinete terreng, har differensiert gummiblanding og storleik på knottar på ulike deler av solen, for å kunne takle variert terreng. Lett og god, middels drop, bra passform til meg (har nokså brei lest til å være kvinne) god snøring, særskilt ved snøring med "eseløyrer". 

Eg har den hovudsakleg til fjelløping, som er dens "spesialitet".

Til gjørmete skogsløping/lågland ville eg kanskje velt noko anna.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Bushido har jeg lest en god test av tidligere - tror kanskje det var i UTE, men har foreløpig ikke funnet dem i noen butikk (er litt lei av mislykkede sjansekjøp på nett). Disse fungerer altså bra på vått fjell? Jeg har hatt et annet par fra La Sportiva par (husker ikke modellnavn, det var noen med en slags goretex sokk utenpå) for noen år siden som ikke hadde godt grep, men de har vel forskjellige gummiblandinger til forskjellig formål vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Bushido har veldig solid understell, så hvis du liker å ha god kontakt med underlaget kan det bli i meste laget. Adidas har kommet med en ny modell nå med gamasje og det populære boost materialet. 

 

ad542a22w-k11_5.jpg

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asics Fuji Runnegade II som du får til en fin pris på xxl, kan også være et alternativ. Mye det samme som for VJ Irock. Ikke fult så god beskyttelse mot underlaget, og ikke like voldsomt grep, men  den har gamasje. Omtrent samme lave vekt. Overdelen kan for noen føles litt stiv, men den binder nesten ikke noe vann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, elbow skrev:

Takk for tips. Bushido har jeg lest en god test av tidligere - tror kanskje det var i UTE, men har foreløpig ikke funnet dem i noen butikk (er litt lei av mislykkede sjansekjøp på nett). Disse fungerer altså bra på vått fjell? Jeg har hatt et annet par fra La Sportiva par (husker ikke modellnavn, det var noen med en slags goretex sokk utenpå) for noen år siden som ikke hadde godt grep, men de har vel forskjellige gummiblandinger til forskjellig formål vil jeg tro.

Ja for meg funkar den godt. Eg bur og ferdast dog i ei steinrøys, så ta høgde for at du kanskje ferdast i anna terreng. 

Same kor eg vrir og vrengjer på det vert eg sår under føtene om eg spring med alt for tynne og mjuke løpesko.

Dette til tross for at eg elles ferdast mykje med låge sko med god kontakt, både med og utan oppakning og i det meste av terreng.

Så dette med kontakt/stivheit er noko ein sjølv må kjenne på. Eg er lei av sko som vrir seg sidelengs rundt fotbladet same korleis du snørar dei. I sidebratt/bratt og variert terreng synes eg det stort sett berre er vridningsstive sko som gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at Outdoor i Bergen har et bra utvalg i La Sportiva, så i går fikk jeg prøvd litt forskjellige modeller. Bushido satt som et skudd på foten, og har absolutt den stivheten og profilen jeg har sett etter. Det eneste som gjorde meg skeptisk var at de har brukt to forskjellige gummimaterialer i sålen, et "sticky" materiale i midten og et hardere materiale rundt. Dette hardere materialet er det samme som er i hele sålen til La Sportiva Crossover som er den modellen jeg har hatt før og som var såpeglatt på vått fjell. Derfor turde jeg ikke gå for Bushido. Men La Sportiva Mutant hadde derimot den "riktige" gummien over hele sålen og var tilsvarende stiv og beskyttende. Denne skoen var heller ikke helt perfekt for den er litt høyere og mindre stabil sideveis enn jeg foretrekker (hele 26 mm under helen), men det er det beste kompromisset jeg har funnet så langt så jeg tok sjansen på denne.

Jeg prøvde også VJ Irock som virket å være en fantastisk sko, men litt mindre stiv enn jeg ønsket meg. Men den vil absolutt være aktuell som en liten raskere sko i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, elbow skrev:

Jeg fant ut at Outdoor i Bergen har et bra utvalg i La Sportiva, så i går fikk jeg prøvd litt forskjellige modeller. Bushido satt som et skudd på foten, og har absolutt den stivheten og profilen jeg har sett etter. Det eneste som gjorde meg skeptisk var at de har brukt to forskjellige gummimaterialer i sålen, et "sticky" materiale i midten og et hardere materiale rundt. Dette hardere materialet er det samme som er i hele sålen til La Sportiva Crossover som er den modellen jeg har hatt før og som var såpeglatt på vått fjell. Derfor turde jeg ikke gå for Bushido. Men La Sportiva Mutant hadde derimot den "riktige" gummien over hele sålen og var tilsvarende stiv og beskyttende. Denne skoen var heller ikke helt perfekt for den er litt høyere og mindre stabil sideveis enn jeg foretrekker (hele 26 mm under helen), men det er det beste kompromisset jeg har funnet så langt så jeg tok sjansen på denne.

Jeg prøvde også VJ Irock som virket å være en fantastisk sko, men litt mindre stiv enn jeg ønsket meg. Men den vil absolutt være aktuell som en liten raskere sko i fremtiden.

Lukke til med valet, og avlegg gjerne ein rapport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Tessatroll skrev (På 28.4.2016 den 17.29):

Ja for meg funkar den godt. Eg bur og ferdast dog i ei steinrøys, så ta høgde for at du kanskje ferdast i anna terreng. 

Same kor eg vrir og vrengjer på det vert eg sår under føtene om eg spring med alt for tynne og mjuke løpesko.

Dette til tross for at eg elles ferdast mykje med låge sko med god kontakt, både med og utan oppakning og i det meste av terreng.

Så dette med kontakt/stivheit er noko ein sjølv må kjenne på. Eg er lei av sko som vrir seg sidelengs rundt fotbladet same korleis du snørar dei. I sidebratt/bratt og variert terreng synes eg det stort sett berre er vridningsstive sko som gjeld.

Kan eg spør om du berre bruke den i tørrvér? Eller lar du skoen berre bli våt? Er veldig usikker på om eg skal gå for sko med eller utan gtx når eg no skal kjøpe meg lave sko... Synest elles at Bushidoen verkar interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latte skrev (30 minutter siden):

Kan eg spør om du berre bruke den i tørrvér? Eller lar du skoen berre bli våt? Er veldig usikker på om eg skal gå for sko med eller utan gtx når eg no skal kjøpe meg lave sko... Synest elles at Bushidoen verkar interessant!

Let den berre bli våt.

Ein får ved løping uansett vatn i skoa, før eller sidan. I en sko uten goretex renn vatnet ut att. Det gjer det ikkje i ein tett sko. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de jeg har erfaring med som jeg kan anbefale :) 

VJ Xtrm - suverent grep og god nok demping, men i grenseland smal for min fot.

Hoka One One Speedgoat - bra grep og demping, men slites fort

La Sportiva Helios 2 SR - bra grep og middels demping, men veldig lett og behagelig å løpe i.

Salomon S-Lab Ultra 2 - bra grep og demping. Sålen tålte en del kilometer med steinur, men overdelen revnet fort. Likte snøresystemet til denne veldig godt.

Av disse så er nok La Sportiva sin den jeg syntes var mest behagelig å løpe i, men den kunne være litt glatt på våte steiner og røtter + at den kan nok oppleves litt myk i steinur for noen. Av disse så er nok VJ Xtrm den stiveste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert Hoka Speedgoat? 

Jeg har ikke testet mye, men hadde salomon terrengsko før. Hoka speedgoat har vibram såle som gir meget godt grep også på vår stein. Disse har også fantastisk god demping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (20 timer siden):

Let den berre bli våt.

Ein får ved løping uansett vatn i skoa, før eller sidan. I en sko uten goretex renn vatnet ut att. Det gjer det ikkje i ein tett sko. 

Takk! Var i butikken og plukka opp eit par i dag, og er litt i stuss om eg har gjort eit bomkjøp - av heilt andre grunnar enn goretex. Lagar ein eigen tråd på det for ikkje å spore av fullstendig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.