Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kjøp av havkajakk?


Aneande

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har tips til hvilken kajakk man bør kjøpe? Padlet aktiv for mange år siden! Ønsker å starte med dette igjen, mest turer for turens del! Ser etter en stødig kajakk som er lett å manøvrere. Har sett litt på seabird excursion LV, noen erfaringer? 

Takk for råd :-D

Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du Seabird expedition LV? Det er vel Hasle som har en som heter excursion?

Jeg har padlet en del i Expedition, og det er en OK kajakk, og mye for pengene. Det er flere som har opplevd at lokket til den den lille luka på fordekket ikke holder helt tett (ikke ha mobilen der). Selv er jeg mer glad i kajakker med skeg (senkekjøl). Westsystem har gode priser på både Riot Brittany og Tahe Reval, som er knallgode kajakker (som har både senkekjøl og ror). Etter min mening et godt steg opp fra Seabird. Boreal Inukshuk er også et godt alternativ om man ikke vil ha skeg.

http://www.westsystem.no/p/16208/riot-brittany-165

http://www.westsystem.no/p/16448/tahe-reval-midi-pe-polyetylen

http://www.westsystem.no/p/16153/boreal-design-inukshuk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt kajakk, og stilte litt av de samme spørsmålene. Det som ble helt avgjørende for meg i praksis, var hvordan jeg satt i de ulike båtene. Det var veldig stor forskjell! Så min anbefaling er å ta turen til en butikk og prøve litt forskjellig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar dere! Hadde håpet å kunne kjøpe brukt, da jeg ikke vil bruke noe enormt med penger før en ser hvor stor interessen er. Er veldig vanskelig å velge, når man ikke har så god peiling! Har prøvd å lese meg opp på internett og sjekket x antall kajakker. Men føler meg nesten mer forvirret jo mer en lærer :shock:

Noen som har erfaringer med denne? Aquarius Sea Emotion 505 PE?

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=63822313&ref=favorites&favoriteListId=7419546

 

Ellers har jeg sett litt på Seabird Expedition LV/HV og Winner Otium og Serenity.

Det er jo en jungel av muligheter jo :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en jungel synes jeg også:) jeg har lest og lest..utrolig mange forskjellige kajakker, og forskjellige meninger! Jeg dro derfor til butikken i dag og fikk prøve ulike typer. Det ble litt enklere, og jeg endte opp med et par stykker som kjentes bra ut for meg. Så da er d litt vurdering før endelig valg tas. Veldig greit å få prøvd mange forskjellige kajakker, selv om d ikke var på vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje bestemt meg for hvilket materiale kajakken skulle ha - og hvilket bruk den får. Blir den mest brukt i fjæresteinene eller mest brukt fra flytebrygger. Har man behov for å reparere den - og hvor nøye er man på stabilitet og vekt. Det er enormt stor forskjell på carbon,glassfiber og plast. Det er også forskjell på plastmaterialene, glasfibertykkelse, carbon, form osv...

Det er en jungel, men enkelte kajakker er veldig populære. Hasle sine modeller har ikke uten grunn vært veldig populære og det bruker å ligge en del av de brukt ganske rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av kajakk er veldig personavhengi når det gjelder bruksområde, størrelse på person, skal man velge fart fremfor stabilitet ( som regel henger dette sammen), bred kajakk er ofte en stabil kajakk med hensyn til primærstabilitet ( slik stabiliteten føles når man sitter i den). Lang vannlinje gir større fart. En smal kajakk gir også større fart. En kajakk med v-bunn er mer stabil enn en med rund bunn. Det finnes også kombinasjoner med disse to alternativene. Vil man ha en kajakk med høyt eller lavt dekk?. Dette har betydning for vindfang og entring av kajakken.

Når jeg kjøpte min første kajakk valgte jeg en bred og stabil, med stor åpning. Etter en sesong ble denne for 'kjedelig'. Jeg følte jeg satt på ei flytebrygge. Så ble det ny kajakk som også ble for kjedelig. Neste kajakk ble for tøff for meg......lang, smal og rund bunn :-) 

Kriteriene for valg av neste kajakk var at den skulle være mellom 55 og 58 cm bred, den skulle ha høyt dekk slik at det er mulig å bevege bena litt og lette entringen, åpningen ( cockpit) skulle være mellom 95 og 100 cm, og den skulle være over 5,3 m. V-bunn var også et kriterie. For meg var det ufravikelig at den skulle ha ror slik at all kraft kan brukes på fremdrift. Ror kontra senkekjøl er en smakssak, og mange kan ikke fordra ror vet jeg. Jeg endte opp med en Necky Looksha Elite, glassfiber, som vist på bildet. Jeg har aldri angret et sekund på det kjøpet. Det er en perfekt turkajakk som er lettdrevet og stabil.

Valg av åre er et kapittel for seg selv. For all del ikke velg ei åre med for stort blad, da det kan bli veldig tungt å padle.

Lykke til med valget.

 

IMG_1355.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aneande skrev:

Takk for svar dere! Hadde håpet å kunne kjøpe brukt, da jeg ikke vil bruke noe enormt med penger før en ser hvor stor interessen er. Er veldig vanskelig å velge, når man ikke har så god peiling! Har prøvd å lese meg opp på internett og sjekket x antall kajakker. Men føler meg nesten mer forvirret jo mer en lærer :shock:

Noen som har erfaringer med denne? Aquarius Sea Emotion 505 PE?

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=63822313&ref=favorites&favoriteListId=7419546

 

Ellers har jeg sett litt på Seabird Expedition LV/HV og Winner Otium og Serenity.

Det er jo en jungel av muligheter jo :-D

Sea Bird expedition er store båtar, for dei fleste unødvendig store. Har du ein klubb i nærleiken? Om du melder deg inn eller vert med på klubbtur får du nok høve til å prøve ulike modellar og storleikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor Magne skrev:

Valg av kajakk er veldig personavhengi når det gjelder bruksområde, størrelse på person, skal man velge fart fremfor stabilitet ( som regel henger dette sammen), bred kajakk er ofte en stabil kajakk med hensyn til primærstabilitet ( slik stabiliteten føles når man sitter i den). Lang vannlinje gir større fart. En smal kajakk gir også større fart. En kajakk med v-bunn er mer stabil enn en med rund bunn. Det finnes også kombinasjoner med disse to alternativene. Vil man ha en kajakk med høyt eller lavt dekk?. Dette har betydning for vindfang og entring av kajakken.

Når jeg kjøpte min første kajakk valgte jeg en bred og stabil, med stor åpning. Etter en sesong ble denne for 'kjedelig'. Jeg følte jeg satt på ei flytebrygge. Så ble det ny kajakk som også ble for kjedelig. Neste kajakk ble for tøff for meg......lang, smal og rund bunn :-) 

Kriteriene for valg av neste kajakk var at den skulle være mellom 55 og 58 cm bred, den skulle ha høyt dekk slik at det er mulig å bevege bena litt og lette entringen, åpningen ( cockpit) skulle være mellom 95 og 100 cm, og den skulle være over 5,3 m. V-bunn var også et kriterie. For meg var det ufravikelig at den skulle ha ror slik at all kraft kan brukes på fremdrift. Ror kontra senkekjøl er en smakssak, og mange kan ikke fordra ror vet jeg. Jeg endte opp med en Necky Looksha Elite, glassfiber, som vist på bildet. Jeg har aldri angret et sekund på det kjøpet. Det er en perfekt turkajakk som er lettdrevet og stabil.

Valg av åre er et kapittel for seg selv. For all del ikke velg ei åre med for stort blad, da det kan bli veldig tungt å padle.

Lykke til med valget.

 

IMG_1355.JPG

Samd i dette. ER du dame TS, så vil eg seie at noko breiar enn 55 cm burde være uaktuelt. Det handlar om isett av åre, kontakt med skroget og kontroll på båten. Personleg er eg ikkje gla i ror, men i enkelte tilfeller kan det være nyttig. Å ha ein båt som er laga for å fungere utan at roret er nede (skrogfasong og senkekjøl og storleik som gir manøvrerbarheit) men som har moglegeheita for å bruke ror ved enkelte tilfeller kan då være eit alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell Iver skrev:

Jeg ville kanskje bestemt meg for hvilket materiale kajakken skulle ha - og hvilket bruk den får. Blir den mest brukt i fjæresteinene eller mest brukt fra flytebrygger. Har man behov for å reparere den - og hvor nøye er man på stabilitet og vekt. Det er enormt stor forskjell på carbon,glassfiber og plast. Det er også forskjell på plastmaterialene, glasfibertykkelse, carbon, form osv...

Det er en jungel, men enkelte kajakker er veldig populære. Hasle sine modeller har ikke uten grunn vært veldig populære og det bruker å ligge en del av de brukt ganske rimelig.

Takk for tips :-D  jeg ønsker en havkajakk som tåler litt. Ser foreløpig bare på de i ulike plastmaterialer. Litt avhengig av å kunne dra den ut og opp selv etc. Vil gjerne ha den noenlunde lett, slik at jeg klarer å laste den på/av takstativet alene. Ønsker også en stødig kajakk, men som samtidig ikke blir kjedelig når teknikken begynner å komme på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Tessatroll skrev:

Samd i dette. ER du dame TS, så vil eg seie at noko breiar enn 55 cm burde være uaktuelt. Det handlar om isett av åre, kontakt med skroget og kontroll på båten. Personleg er eg ikkje gla i ror, men i enkelte tilfeller kan det være nyttig. Å ha ein båt som er laga for å fungere utan at roret er nede (skrogfasong og senkekjøl og storleik som gir manøvrerbarheit) men som har moglegeheita for å bruke ror ved enkelte tilfeller kan då være eit alternativ.

 

Takk for svar :-D Ja er dame (170 høy og 63 kg). Har sett endel på denne: http://www.aquariusport.com/en/product/aquarius-sea-emotion-pe

Den er 56 bred og 505 lang om jeg husker rett. Og har senkekjøl.

Endret av Aneande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor Magne skrev:

Valg av kajakk er veldig personavhengi når det gjelder bruksområde, størrelse på person, skal man velge fart fremfor stabilitet ( som regel henger dette sammen), bred kajakk er ofte en stabil kajakk med hensyn til primærstabilitet ( slik stabiliteten føles når man sitter i den). Lang vannlinje gir større fart. En smal kajakk gir også større fart. En kajakk med v-bunn er mer stabil enn en med rund bunn. Det finnes også kombinasjoner med disse to alternativene. Vil man ha en kajakk med høyt eller lavt dekk?. Dette har betydning for vindfang og entring av kajakken.

Når jeg kjøpte min første kajakk valgte jeg en bred og stabil, med stor åpning. Etter en sesong ble denne for 'kjedelig'. Jeg følte jeg satt på ei flytebrygge. Så ble det ny kajakk som også ble for kjedelig. Neste kajakk ble for tøff for meg......lang, smal og rund bunn :-) 

Kriteriene for valg av neste kajakk var at den skulle være mellom 55 og 58 cm bred, den skulle ha høyt dekk slik at det er mulig å bevege bena litt og lette entringen, åpningen ( cockpit) skulle være mellom 95 og 100 cm, og den skulle være over 5,3 m. V-bunn var også et kriterie. For meg var det ufravikelig at den skulle ha ror slik at all kraft kan brukes på fremdrift. Ror kontra senkekjøl er en smakssak, og mange kan ikke fordra ror vet jeg. Jeg endte opp med en Necky Looksha Elite, glassfiber, som vist på bildet. Jeg har aldri angret et sekund på det kjøpet. Det er en perfekt turkajakk som er lettdrevet og stabil.

Valg av åre er et kapittel for seg selv. For all del ikke velg ei åre med for stort blad, da det kan bli veldig tungt å padle.

Lykke til med valget.

 

IMG_1355.JPG

Takk for tips :-D Det er vanskelig å velge rett! Når jeg padlet aktivt hadde jeg en halvracer for trening og en polo for morro på sjøen. Nå ønsker jeg en retningsstabil og stødig kajakk. Men ikke så bred at den blir tung og treg. Mulig jeg ber om altfor mye. Er bare redd for å kjøpe en kajakk som blir kjedelig når teknikken begynner å komme. Men må jeg velge må det bli lettpadlet og retningsstabil. Er selv 170 høy og 63 kg.

Har sett endel på denne, i mine øyne virker den passende for meg:

http://www.aquariusport.com/en/product/aquarius-sea-emotion-pe

Er en på finn.no som er lite brukt for 5500. Ser jo man finner nye kajakker med utstyrspakke fra 6000 ca. Så vet ikke om 5500 er mye bare for en brukt en. Men den virker rett størrelse for meg og liker det som står.

Endret av Aneande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommande synes eg den er for brei relativt til lengda. Eg er 167 og opplever min Aquarius Sea Lion LV som det største eg kan tenkje meg, mtp breidda. Tidlegare hadde eg ein Arrow Nuka som var perfekt i breidd. Har du vurdert å teste ein Nuka eller Play LV? Moglegens noko dyrare.

Evt har North Shore nokre ok plastmodellar, samt P&H. Synes å hugse desse ikkje er så dyre, men det er ei stund sidan. Forøvrig er det etter mitt begrep med kajakk som med ski; betre å kjøpe god bruktkajakk enn dårleg ny.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja- det er en hel jungel der ute av kajakker og meninger. Og bortimot umulig for en fersking å vite hva man skal se etter. Ikke vet man helt hvor mye man kommer til å padle, eller hvilken type padling man etterhvert synes er gøy. Og det er med kajakk som med ski- ulike kajakker til ulik bruk. Dessuten skal ikke en jente på 63 kg ha samme kajakken som en kar på 95 kg om hun vil ha det like morro.

Med mindre du skal bedrive rockhopping (surfe over steiner/skjær) trenger du ikke tenke så mye på materialvalg. Glassfiber tåler ganske mye, og kan- i motsetning til plast- repareres. Men det er klart- en glassfiberkajakk drar du ikke etter deg over steiner etc, men tåler ganske bra å bli dradd over fin sand. Glassfiber er dessuten lettere, og noe jeg som dame vet å sette pris på de få gangene jeg skal håndtere den opp og ned av biltak selv.

@Tessatroll er inne på noe viktig med tanke på bredde- hva du enn lander på ikke kjøp noe som er for bredt! Du vil slite med både padleteknikk og skuldre/nakke. Siden du har padlet racer tidligere trenger du ikke bekymre deg for stabilitet, fordi nesten alt annet du setter deg i vil føles stabilt (og bredt) til sammenlikning.

Velg heller ikke en kajakk som er for høy på bakdekk heller. Det gør egenredning vanskelig og pesonlig sliter jeg med padleteknikken når kajakken kommer "opp under armene". I det hele tatt fungerer både høyt frem- og bakdekk som vindfang, og så lenge du er såpass lett vil du få problemer i vind. Som @Tor Magne nevner spiller bredde/lengde inn på hvor fort kajakken går. En kajakk på 58 cm som er 480 lang går hverken fort eller har retningsstabilitet. Jeg tenker at en kajakk med bredde 52-54 cm og lengde mellom 505 og 520 et sted vil være passe for deg.

Og nei- ror er ingen ting man MÅ ha. Ror har samme funksjon som en senkekjøl har, nemlig å kompensere for vind- og strøm/bølgepåvirkning av kajakken. Det er først og fremst kroppen man skal bruke for å svinge kajakken med. For å få til det effektivt må du sitte relativt trangt i den med god kontakt mellom skrog og lår/knær. Så lenge kajakken har det man kaller for en keyhole cockpit vil du ikke ha problemer med å komme deg ut om du skulle velte. En senkekjølskajakk er designet for manøvrering med kroppen, noe ikke alle rorkajakker er. Ror er dessuten i veien ved egenredning. Men det er selvsagt delte meninger om dette.

Arrow Nuka som allerede er nevnt er nå kommet i en billigere plastversjon, men den MÅ prøvesittes fordi cockpitåpningen er litt trang. Valley Avocet i plast er en utrolig god havkajakk til en grei pris, men på langt nær så rask som Nuka. Valley Nordkapp går for å være en relativt rask og sjødyktig havkajakk (legendarisk), som kan også være en god kandidat, men krever mer av sin eier. Baffin P1 eller P2 kan (begge i plast) kan også være et rimlig alternativ, men havner mer i kategorien stabil. Ellers finnes det mangen gode glassfiberkajakker jeg godt kan foreslå, men da snakker vi i prisklassen 25000 og oppover........North Shore Atlantic er også en god kandidat, men husker ikke helt om den finnes i plast, og P&H Scorpio som er nevnt er ikke blant de raskeste, men ellers en god kajakk.

Har du muligheten- gå til en klubb i nærheten og spør om å få prøve. Og kjøper du i butikk er spesialistene bedre enn de vanlige sportsbutikkene- både med tanke på utvalg og kompetanse. Ellers er finn.no er en god venn, jeg har selv kjøpt kajakk der. Heller brukt på finn.no enn ny til samme pris. For pris gjenspeiler faktisk kvaliteten.

Lykke til med valg av kajakk!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som eit tillegg; det Morild her over nevner, er at senkekjølskajkkar er laga for å lystre padleteknikk og kropp. Ein senkekjølskajakk som er berekna på dette, evt med eit ror som supplement, er ok. MEN, ein kajakk som er basert på styring og kontroll kUN med ror og elles berre framdrift frå padlaren, er etter m,itt begrep noko som skulle være ulovlegi marknaden. 

Diverre er det mange av dei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Morild og @Tessatroll : Takk for mange lærerike svar :-D Er så mye å velge i og klør i fingrene etter å kjøpe en! 

Hasle Expedition, har en bredde på 57, lengde 530 og 26 kg. Muligens for bred?

Hva tenker dere om en Perception fastnet, for bred? bredde 57, lengde 505 og 28 kg.

Jolly Roger Crunch GT: Bredde: 55, lengde 495 og 25 kg. For kort?

Må si jeg har denne i bakhodet hele tiden altså :-D http://shop.ksf.as/nettbutikk;jsessionid=8C3603822E0B5C4DC408425ABBE7ED5B?0&productId=82495

Har forsåvidt halvraceren liggende på garasjeloftet, men mener å huske at det var en juniorkajakk som tåler max 60 kg :angel: Og ikke heeelt en stødig turkajakk! Da padlet jeg mye for farten sin del, nå er det mest for tur og trening/rekreasjon!

 

Endret av Aneande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Ja til alle tre spørsmål :) Kva er budsjettet ditt på, er knaskje ein enklare start, så kan me prøve å hjelpe deg å finne noko fornuftig :)

Hadde håpet å finne en nogenlunde ok kajakk til rundt 5000,-. Evt opp mot 7000,- med utstyr.  Hadde det ikke vært for en saftig baksmell på skatten hadde jeg kjøpt ny :x

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=67224592

Litt over di prisklasse....men dersom du sitt godt i han, ein super båt.

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=73418227

Dette er også ein super båt, spesielt til denne prisen! 

Kjøp heller rimeleg god kajakk og rimeleg åre og tilbehør, og oppgrader dette etterkvart. Dårlege kajakkar har ein tendens til å ende opp som turkajakkar med strandhogg tre gonger i året...

 

Greia er at om ein skal operer mellom 5000 og 7000 på nykajakkmarknaden,  vil ein ofte, ikkje alltid, men ofte, ende opp med det eg kallar "hyttekajakkar". Greit nok for å ralle rundt mellom vannliljne på hytta, men ikkje om ein verkeleg skal få glede av padlinga. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal noe til å finne en brukbar kajakk til 5-6000 kr sjøl på bruktmarkedet. Har du muligheten- prøvesitt en Nuka i plast og finn ut om du passer!! Og har du muligheten- stikk innom Kajakk og Fritid i Drammen så kan du prøve Baffin (P1 eller P2), og samtidig få gode råd på kjøpet- mitt inntrykk er at de vet hva de snakker om. Dessuten kan du kanskje få en grei pakkepris hos dem med kajakk, åre, vest og spruttrekk.

Hasle Expedition er for stor til deg. Alt for stor. Og når den i tillegg er rel. lang vil manøvrerbarheten bli sådär. Jeg kjenner ikke til Aquarius, men målene sammen med formen på skroget ser ikke så værst ut. I forhold til lengden ser det ut til at den har rel. lang vannlinje (bra for farten sin del), og knekkspant tyder på manøvrerbarhet. Men det blir bare gjetning fra min side. Noe av det du også må vurdere er jo kvaliteten på materialet- er støpen god eller gir den for mye etter? Hvordan sitter lukene på? Er de tette? Pedaler og senkekjøl (evt. ror)- virker det solid? (Hasle sitt pedalsystem synes jeg er noe ræl) Etc etc. Derfor er det vanskelig for meg å anbefale produsenter jeg ikkke kjenner til.

Som Tessatroll er inne på- en dårlig kajakk blir ikke brukt- og kan i værste fall ta fra deg padlegleden. Du får se om du ikke heller kan knipe inn andre steder i budsjettet ;)- evt. vente til august/september når muligheten for salg er tilstede.....(men den Nukaen er et godt kjøp om du passer altså....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.5.2016 at 9:18 PM, Kjell Iver said:

Hasle sine modeller har ikke uten grunn vært veldig populære og det bruker å ligge en del av de brukt ganske rimelig.


Nuvel. At det ligger en del av dem brukt ganske rimelig, sier vel ikke bare at de har vært populære. Det sier jo også at det er en god del som kvitter seg med dem etter en tid, og dét er antagelig ikke uten grunn…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=67224592

Litt over di prisklasse....men dersom du sitt godt i han, ein super båt.

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=73418227

Dette er også ein super båt, spesielt til denne prisen! 

Kjøp heller rimeleg god kajakk og rimeleg åre og tilbehør, og oppgrader dette etterkvart. Dårlege kajakkar har ein tendens til å ende opp som turkajakkar med strandhogg tre gonger i året...

 

Greia er at om ein skal operer mellom 5000 og 7000 på nykajakkmarknaden,  vil ein ofte, ikkje alltid, men ofte, ende opp med det eg kallar "hyttekajakkar". Greit nok for å ralle rundt mellom vannliljne på hytta, men ikkje om ein verkeleg skal få glede av padlinga. 

Har sett på den Arrow Nuka! Ser veldig bra ut! Er bare så innmari langt unna. Og litt over min prisklasse. Da havner jeg fort opp i 11.000 med billig utstyr. Og da burde jeg ha ventet med å bruke penger på noe jeg har lyst på og heller få unna den restskatten :-( Men har jo så utrolig lyst på kajakk, helst i går! Ser egentlig bare etter brukte nå i den prisklassen! Før jeg sjekket skatten, så jeg på nye :-)

Er dette en havkajakkk? Jeg tror forsåvidt at den blir litt for vinglete og ustabil for meg som ikke har padlet på mange år!

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=74307145

Endret av Aneande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morild skrev:

Det skal noe til å finne en brukbar kajakk til 5-6000 kr sjøl på bruktmarkedet. Har du muligheten- prøvesitt en Nuka i plast og finn ut om du passer!! Og har du muligheten- stikk innom Kajakk og Fritid i Drammen så kan du prøve Baffin (P1 eller P2), og samtidig få gode råd på kjøpet- mitt inntrykk er at de vet hva de snakker om. Dessuten kan du kanskje få en grei pakkepris hos dem med kajakk, åre, vest og spruttrekk.

Hasle Expedition er for stor til deg. Alt for stor. Og når den i tillegg er rel. lang vil manøvrerbarheten bli sådär. Jeg kjenner ikke til Aquarius, men målene sammen med formen på skroget ser ikke så værst ut. I forhold til lengden ser det ut til at den har rel. lang vannlinje (bra for farten sin del), og knekkspant tyder på manøvrerbarhet. Men det blir bare gjetning fra min side. Noe av det du også må vurdere er jo kvaliteten på materialet- er støpen god eller gir den for mye etter? Hvordan sitter lukene på? Er de tette? Pedaler og senkekjøl (evt. ror)- virker det solid? (Hasle sitt pedalsystem synes jeg er noe ræl) Etc etc. Derfor er det vanskelig for meg å anbefale produsenter jeg ikkke kjenner til.

Som Tessatroll er inne på- en dårlig kajakk blir ikke brukt- og kan i værste fall ta fra deg padlegleden. Du får se om du ikke heller kan knipe inn andre steder i budsjettet ;)- evt. vente til august/september når muligheten for salg er tilstede.....(men den Nukaen er et godt kjøp om du passer altså....)

Er bare innmari dårlig på behovsutsettelse når det gjelder kjøp av kajakk. Har hatt lyst på kajakk i mange år, og nå har jeg sett på så mange at nå er det ingen vei tilbake :-D  Har falt litt for Aquarius Sea Emotion 505 PE. Er så vanskelig. Vil gjerne ha en stødig kajakk, men samtidig en kajakk som ikke blir kjedelig når teknikken begynner å komme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Aneande skrev:

Har sett på den Arrow Nuka! Ser veldig bra ut! Er bare så innmari langt unna. Og litt over min prisklasse. Da havner jeg fort opp i 11.000 med billig utstyr. Og da burde jeg ha ventet med å bruke penger på noe jeg har lyst på og heller få unna den restskatten :-( Men har jo så utrolig lyst på kajakk, helst i går! Ser egentlig bare etter brukte nå i den prisklassen! Før jeg sjekket skatten, så jeg på nye :-)

Er dette en havkajakkk? Jeg tror forsåvidt at den blir litt for vinglete og ustabil for meg som ikke har padlet på mange år!

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=74307145

Om du finn ut av du sitt bra i den (får prøvd den ein stad) så er det så mange som fartar mellom i "padlemiljøet" at me vel skal greie organisere noko skyss :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.