Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for 2


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et telt for 2 personer, med grei høyde å lengde da jeg er nesten 190høy. Har pr i dag en bergans wiglo som vi beholder da vi snart blir 4 stk, men greit med et mindre å lettere telt når jeg å guttungen skal på tur. Har sett litt på helsport reinsfjell og fjellreven akka dome?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis telt i tre-kilosklassen er innafor ville jeg sterkt vurdert Fjellreven Akka View. Det hadde garantert fått en hedersplass i utstyrsboden min om det veide en kilo mindre. Et aldeles utmerket design etter min mening. I stedet ble det Helsport Reinsfjell i superlight utgave ved forrige korsvei. Det klokker inn på beskjedne 2kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ungene camper i Fjellreven Akka dome 3. Perfekt for oss. Det er vel ikke det letteste, men for meg var det viktig å få god nok lufting. tidligere telt jeg har sovet i har vært tunelltelt hvor jeg har våknet opp kl. 6 om morgenen pga det begynte å bli uutholdelig å være inne i teltet. Det har jeg foreløpig til gode å oppleve i vårt.  Det er jo praktisk med 2 innganger og fortelt også.

Nå har jeg ikke veldig mye erfaring med andre telt så lite sammenligningsgrunnlag, annet enn med de tette tunnellteltene - det eneste jeg kanskje ønsker meg i tillegg for å få det perfekte teltet er mulighet for bedre utsikt (slikt sett ser jo View-teltet helt nydelig ut!), lettere vekt og kanskje også noe større fortelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hiver meg på fjellreven anbefalningen. Har ikke prøvd dome teltene, men har selv AKKA Shape 3, er meget fornøyd, vekten sniker seg såvidt over 3 kilo og det er mer en god nok plass til 2, jeg er dog ikke 1.90, men synes dette er et romslig og godt telt. Shape telted er nok noe lavere, da det "skråner" mer ned med tanke på stabilitet i sterkere vind.

Men fjellreven teltene (akka) er absolutt å anbefale.

Endret av Thim Alvestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Akka Dome (2mannsutgaven) til bruk i barmarksesongen og er fornøyd med det. Som @Elisabethsk sier så er det ikke et lettvektstelt, men det er luftig og man kan stole på det. I en annen tråd for noen dager siden så foreslo jeg Exped Orion Extreme 3; det er relativt likt Akka Dome (men det ble avvist grunnet generell skepsis til Exped) - veier omtrent det samme og er bygd for de samme forholdene, men det har god takhøyde og er 10-15 cm høyere enn Akka Dome. Og så har Exped lagt en 'flapp' helt øverst på dørene som fjerner problemet Akka Dome har med vann som renner inn i innerteltet hvis man åpner glidelåsen på døra helt opp på våte dager. Orion Extreme har to stenger i kryss og en på siden, i motsetning til Akka Dome som har tre i kryss hvor det kan være litt plunder med siste stanga i krysset, ihvertfall i begynnelsen. Jeg har merka inngangen til stangkanalene på mitt Akka Dome med 1, 2 og 3.

Edit: Legger ved to bilder fra arkivet. Akka Dome 2 vs Exped Orion Extreme en vårdag og Akka Dome 2 i friskluftmodus.

 

telt.jpg

telt2.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Hilleberg Allak. Litt tungt, men ikke for ille. Teltet tåler det meste, så da slipper du å ha for mange telt i utstyrsboden.

 

Endret:

Jeg er 2 m og funker fint med kamerat på 190 cm. Godt med plass.

Endret av Sturesmyg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt favoritt-2-mannstelt (3-sesonger) er Hilleberg Kaitum 2: http://no.hilleberg.com/SV/t%C3%A4lt/red-label-t%C3%A4lt/kaitum-2/

Topp kvalitet i alle ledd; materialer og løsninger , god liggelengde (220) og gode luftemuligheter - men dyrt.

Ligger midt i laget når det gjelder vekt;  lettere enn telt med den kraftigste duken, men tyngre enn de med den aller tynneste.

Endret av Mogop
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker/erfaringer rundt vanntetthet og holdbarhet bunnduken i Helsport superlight teltene? Ser de er oppgitt med en vannsøyle på 3000mm. Når man sammenligner med f.eks. exped sitt Venus 2 UL så har det 10000mm vannsøyle i bunnduken, noe som gjør at jeg synes at dette teltet ser mer interessant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ola Skatvedt skrev:

Noen som har noen tanker/erfaringer rundt vanntetthet og holdbarhet bunnduken i Helsport superlight teltene? Ser de er oppgitt med en vannsøyle på 3000mm. Når man sammenligner med f.eks. exped sitt Venus 2 UL så har det 10000mm vannsøyle i bunnduken, noe som gjør at jeg synes at dette teltet ser mer interessant ut.

I praksis så er 3000 mm vannsøyle helt vanntett.

Grunnen til at telt selges med "footprint" går heller på å unngå kondens fra bakken opp gjennom fortelt og som en generell forsterkning som jeg har forstått det. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På mitt fjellreven telt har jeg aldri trengt å bruke det. Ofte kan telt lekke litt i første regnvær men så blir de tette etter dette. Skulle det fortsette og lekke noen plasser så smører du den Seam sealer greia over de sømmene. Ellers har jeg den bare med sånn i tilfelle i teltposen. Teltet mitt er 3 år gammelt og velbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 10. mai 2016 at 19.23, Daniel1987 skrev:

Da var akka dome 3 slått opp i hagen, virker som et veldig romslig å fint telt. Så det fulgte med lin for sømmene, er dette noe man skal ha på hvis det lekker, eller noe man bør ha på med en gang?

 

Hvordan fungerer teltet? Vurderer å bestille jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.