Gå til innhold
  • Bli medlem

Sollader til elektroniske dingser i utmark


Ekspedisjonisten

Anbefalte innlegg

Har et brennende spørsmål som jeg håper kanskje kan besvares av almuen, nemlig at jeg lurer på om noen har kjennskap til lette solladere som kan pakkes i sekken og benyttes til å lade opp det være seg mobil, GPS, GoPro, iPhone eller andre lettere tekniske dingser som vanligvis lades vis USB.

Noen som har erfaring med merker og modeller osv som funker godt nok til dette formål?

Det er ikke aktuelt å drasse på tunge power banker som uansett har begrenset antall ladinger for jeg er ute lenge om gangen når jeg er i skauen, typisk oppmot en uke eller flere :-)

Takker på forhånd for alle tips og råd og ledtråder og det som måtte være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne posten kommer jeg til å følge deg på. Jeg sitter selv å vurderer hva jeg skal anskaffe meg. Har selv kikket litt på den du ser i linken under, men har ikke brukt mye tid på å undersøke alternativene enda. Vifte og annet unødvendig "ekstrautstyr" vil dog ligge igjen hjemme...

http://www.hektapatur.no/utstyr/teknikk/goal-zero-switch-10-solar-kit?externalsearch=1

Endret av SRM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun testet 2 små og billige solcelleladere. Ingen av de fungerte så bra. Fint så lenge det var strøm i innebygget batteri men det var det å lade de igjen på sol da. Dette vsr dog enklere saker enn det som er linket til i post over så sikkert en annen kvalitet.  Jeg har etter det brukt en 6000mah powerbank istedet ved behov. Så lenge eet er inntil en uke så holder mobilen uten lading, til kameraet her jeg et ekstra batteri og gps går på AA. Trenger jeg strøm utover det tar jeg med powerbank. 

Men jeg skal følge med i tråd her for å se om det dukker opp tips på noe solceller som virker bra og ikke koster sll verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på fordi behovene er så forskjellige. Min erfaring er at det holder med batteribank på korte helgeturer. Skal du på lengre turer der bankene vil gå tomme er solcellepanelet en bra løsning. Det er dessverre ikke perfekt; Gjennom en uke må du nesten kalkulere med å få mindre og mindre strøm å rutte med. I delvis skyet går det seint å lade opp. På den annen side, du vil alltid ha glede av et panel, hvis du først har det. Du får jo mer strøm og kan bruke kamera, mobilen osv mer uhemmet hvis du ønsker det.

Jeg har erfaring med GoalZero-produktene og har testet billigvarianter fra bl.a claes ohlsson. Begge deler fungerer men jeg foretrekker GS fordi det er laget for tøff turbruk, og hvis jeg først skal drasse på det må jeg være sikker på at det virker også... Bruker solcellepanel til å lade batteribanken som lader mobilen, GPS, kamera i tillegg til å lys i teltlykta.

Her er en artikkel om solcellepanel, importere selv osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet Powermonkey Extreme (https://www.powertraveller.com/en/shop/portable-chargers/outdoor-adventure/powermonkey-extreme-12v/) (Max 3 watt) og Lifemate Apollo 1 (http://www.lifematepower.com/content/apollo-i-hc-s02) (Max 13,6watt).
Min erfaring er at Powermonkey Extreme knapt er nyttig til noe som helst. Effekten av panelet er rett og slett alt for liten til å gi nok strøm selv på solrike dager. Under måling på en meget flott dag i september tok det 6-7 timer med lading midt på dagen å fylle det medfølgende batteriet til 30%. Det tilsvarer nesten 3000mAh, ca. en 3/4 lading av telefonen altså. Å lade dingser direkte var rett og slett ikke mulig og en liten bomullsdott foran sola var nok til at det ikke lada i det hele tatt. Men batteribanken (9000mAh) er relativt god etter min mening. Robust og vanntett innkapsling som gjør at den virkelig tåler å være ute.
Lifemate Apollo 1 ladet langt mer effektivt og har på en dag med "lettskyet og relativt pent vær og sporadisk skygge ved teltet (greiner og trær)" gitt nok strøm til å lade Inreach SE (Fra 50% til 100%)), Mp3-spiller (Fullt)  og mobiltelefon (Fullt) i løpet av noen ettermiddagstimer ved teltet og har en helt annen relevans for praktisk bruk etter min erfaring. Nok effekt til å lade enkle dingser i alle fall og lader også noe ved overskyet vær. Direkte lading av duppedittene gikk også greit denne dagen.
For praktisk bruk tenker jeg derfor at 10W max effekt bør være et minimum om det skal ha noe for seg. Men vi er uansett ganske avhengige av været her og om det striregner fra mørke skyer ei uke i strekk kan man fort få utfordringer med å holde liv i gadgetsene uten en batteribank i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Bjørja skrev:

Jeg har bestilt en slik etter tips på forumet: http://www.ebay.com/itm/151131559303?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Den har enda ikke kommet, men prisen ble så lav at det er verdt et forsøk. Den går under mva grensen.

Solceller er ikke sykt effektive enda, men kombinerer man et panel med en batteribank kan man lade mens man går, og dermed utnyttet det lyset man har. Tror jammen jeg skal bestille en slik selv for å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turer med varighet opptil en ukes tid vil du klare deg greit med en powerbank på cirka 12000mAh eller to på 6000 mAh. Jeg foretrekker to da jeg har en liten backup hvis den ene skulle ta kvelden. Mine to på 6000 mAh veier 142 gram per stykk, så det blir et ganske hyggelig vektbidrag til sekken.

Skal du bruke solcelle må du opp på et panel av litt størrelse og jeg støtter @Ståle Sæther på 10W som minimum for at det skal monne litt. For å utnytte solcellepanelet må du ha en powerbank for å mellomlagre strømmen, er min erfaring. Smartelefoner er kresvne på ladestrømmen og kutter som regel ut hvis panelet ikke henger stille med kontinuerlig sol mot cellene.

Jeg har selv en Lifemate Apollo 2. Dette er på 13,6W og fungerer bra, men veier 850 gram. Det blir derfor sjelden til at det blir med i sekken. Tar heller en ekstra powerbank med..

Misforstå meg rett. På lengre turer har solcelle absolutt noe for seg og Lifemate panelene er forholdsvis OK priset dersom vekta ikke avskrekker deg :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt denne i et par år http://www.goalzero.com/p/195/goal-zero-switch-8-nomad-3-5-kit

Dette er det minste kitet til Goal Zero, veier 318 gram.

IMG_1521.jpg

IMG_1522.jpg

Effekten på panelet er 3,5W.

Har fungert greit som strømreserve på mine turer. Fungerer på telefon og på kamera (Sony RX100)

Fordel med lav vekt og liten størrelse, men effekten på panelet er ganske lav.

Driver å tester pwerbanken nå med lading av Xperia Z5C.

IMG_1526.jpg

Har ladet telefon fra 10% til 37% på 1 time, og da er powerbanken ned til 50%

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.4.2016 at 7.30, Bjørja skrev:

Jeg har bestilt en slik etter tips på forumet: http://www.ebay.com/itm/151131559303?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Den har enda ikke kommet, men prisen ble så lav at det er verdt et forsøk. Den går under mva grensen.

Har denne :) Min funker veldig bra i normalt sollys, men vær oppmerksom på at ladestyringen ikke er top notch, så vidt jeg kan bedømme - blir det overskyet/lite/veldig skrått lys, slutter den ikke bare å lade, men synes å trekke strøm og tapper batteriet heller enn å fylle det... Det gjelder altså å vite når ladekabelen kan stå i eller ikke :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løpende test ble oppdatert med ny leder favoritt 4. mars 2016: http://thewirecutter.com/reviews/best-portable-solar-battery-pack/
The 15-W Anker PowerPort Solar Lite is our new pick for the best solar charger, producing about as much power as our previous pick in a smaller, lighter package that’s better suited for portability.

Den har relativt store mål, men veier ikke så forferdelig mye (355g). $46 + frakt og import: http://www.amazon.com/dp/B012YZXMZS/ref=cm_sw_su_dp

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.