Gå til innhold
  • Bli medlem

Gal Krokfot

Anbefalte innlegg

Årsskifte 2011/2012 kjøpte eg meg nye fjellski. Skia eg kjøpte var dyre og reklamert med å være
av dei beste fjellskia for topptur og ekspedisjon på marknaden.
Mai 2013 knakk eine skia tvert av langt inne på Strynefjellet midt i vårløysinga. Reklamerte og fekk
nye ski. April 1015 var eg på tur opp på Strengen (Surnadal) og dei nye skia knakk. Reklamerte på
nytt og fekk nye ski, men denne gongen bytta eg modell og gjekk ned på lengde på grunn av misstru
til merke. I går oppdaga eg at stålkanten var knekt på dei også.
Spørsmålet er om det er urealistisk å forvente at dei skal ta det på reklamasjon enda ein gong? Det er
tross alt fire og eit halvt år sidan eg kjøpte skia så dei har helde meg med ski tilnærma ut reklamasjonstida.
Om dei aksepterer reklamasjonen vil eg også tru løysinga er å lime stålkanten. Ei løysing eg er skeptisk til
da eg anser problemet for å være kvaliteten generelt på skia og liming truleg berre dekker over problemet
midlertidig.
Angåande bruken så brukar eg vel truleg skia mine litt meir enn gjennomsnitt, men meiner bruken min ikkje
er spesielt hard. Spesielt ikkje med tanke på at det er/var toppmodellane til dette merke og dei marknadsdsførar
seg mot både min bruk og meir ekstrem bruk.
Har bevist ikkje nemnt kva merke det er prat om da eg ønskjer diskusjonen skal gå på kva ein kan/bør forvente
av reklamasjon og ikkje kvaliteten på gjeldane merke (sjølv om deg også er ein interessant og aktuell diskusjon).

Så bør eg gå til butikken å klage og om ja, dersom klaga vert akseptert skal eg være fornøgd med liming eller
forlange nye ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok kontaktet produsent på ny. Selv om det er noen år siden du kjøpte første gang så er paret du har nå bare ett år gammelt. Du har jo også en annen modell enn opprinnelig. Men jeg må også også lure på hvordan du greier være såpass uheldig med skiene, eller er det noe med bruken som spiller inn. De fleste ski vil slite hvis du kjører de i veldig krappe og dype dumper.   Sett folk komme med slike langrennski til butikk og ikke fått det på reklamasjon fordi de er brukket tvers av i forskiene. Slike brudd skjer ikke ved vanlig bruk i løyper men kan fort skje i krappe dumper hvor man kan greie å belaste skien mye mer enn konstruksjon tåler. Selv ski tåler mye, tåler de ikke alt. Har selv sprekt en ski på den måten for noen år siden. 

Men det hadde vært interessant å vite i hvilke sammenheng de har knekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrste paret knakk på flat mark midt under foten.
Andre paret knakk rett under hælen i svak oppoverbakke.
Tredje paret vart stålkanten på veg ut oppdaga under omlegging av feller.

Sjølve knekktidspunktet trur eg er uvesentleg da det berre er dråpen som får begeret
til å flyte over. Brukar skia mine på toppturar (som dei er meint for) og difor sjeldan eller
aldri i løyper. Køyrestilen er relativt pysete og forsiktig. Skavlar og dumper med påfølgjande
fall kan likevel opptre, men mine gamle, lengre, smalare og mjukare fjellski til ein rimelegare pris
tola over ti år med same behandling og er fortsatt heile...
Forøvrig visar eit kjapt søk på verdsveven at eg ikkje er den einaste som har hatt problem med dette
merke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres vel ut som det er en eller annen svakhet i konstruksjon på de skiene. Spørs om du ikke bør tenke på å skifte merke etterhverr. Greit at man får nye på garanti men jeg ville prioritert å ha utstyr jeg kan stole på når jeg er på tur. Kan være uheldig med alle produkter men her virker det gjentakende. Ski som knekker under foten på flatmark virker ikke spesielt solid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe med x antall ganger reklamasjon så kan man kreve å få heve kjøpet? Uansett, du er under fem år så det er klart det er reklamasjon hvis det ikke er du som har herpa dem. (Noe de vanskelig kan sannsynliggjøre slik du forklarer det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålkanter som knekker eller løsner har vert diskutert her på forumet før. Kanskje du finner noe hvis du søker etter denne tråden.

De siste skiene som du fikk hvor stålkanten løsnet / knakk er vel ikke mer en et år gamle og hvis skiene ikke holder så lenge som det er normalt å forvente av et par ski så er det en reklamasjonssak. Ikke ta diskusjonen med selgeren hvis han er vanskelig. Be dem sende skiene tilbake til produsenten og ta heller diskusjonen med dem. Du kan ikke forvente at ekspeditøren har de nødvendige kunnskapene for å avgjøre om stålkantene burde holde eller om skiene er brukt på en sånn måte at du burde forvente at noe ryker.

Jeg reklamerte en gang på en sparkesykkel kjøpt hos Biltema. Kulelageret mellom styrestangen og rammen gikk i oppløsning. Metallet rundt kulene ble deformert og kulene lå og levde sitt eget liv inne i lageret, og det var en stor slark i styret. Ekspeditøren i butikken mente at det kom av at gutten som eide sparkesykkelen hadde brukt den feil. Sykkelen var ikke bygget for hopping og steiling på en scateramp. 

Jeg ba ham ta en titt på delene før han konkluderte, men han påstod fremdeles at det var feil bruk. Jeg visste hvordan sparkesykkelen var brukt, men det hjalp ikke. Da fant jeg det på sin plass å spille ut trumfkortet mitt.

Meg: "Kan jeg spørre hvilken utdanning du har?"

Selgeren: "Det har ingen betydning for denne saken."

Meg: "Jo, det har nok det. Jeg er ingeniør og slike ting som dette er faktisk en del av jobben min. Jeg mener at disse kulelagrene og fóringsringene både er feilkonstruert og underdimensjonert. Denne diskusjonen er jeg villig til å ta med hvem som helst bare han kan dokumentere at han har relevant fagkunnskap på området."

Selgeren: "Ok, du skal få ny sparkesykkel, men den får du ingen garanti på."

Den sparkesykkelen jeg da fikk, hadde faktisk blitt endret på disse punktene og var mye mer solid laget. Tydelig at dette hadde vert et problem; men selgeren kan si hva han vil om garantien. Den gjelder fra den dagen han leverte ut varen uansett hva han sier.

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, REs skrev:

"Stålkanter som knekker eller løsner har vert diskutert her på forumet før. Kanskje du finner noe hvis du søker etter denne tråden."

Yep,

og jeg var vel en av dem som ytret meg i den saken, da jeg har vært utsatt for knekte stålkanter. Det ses jo lett om det er fordi du har kjørt over stein/fjell med en kraftig ripe i sålen. Så er det jo en annen sak. Men det trenger jo ikke være tilfellet. Liming av stålkanter er svært vanskelig å få til. Jeg diskuterte det med Murstads skiverksted, som ville bruke epoxy og ikke gi noen garanti på noe som helst.

Jeg har limt omhyggeligt med epoxy (avrenskningen er det vanskeligste) - uten hell. Limt slurvete på tur med epoxy - uten hell. Limt omhyggelig med Aqua Sure (urethan lim) hvilket ser ut til å holde noenlunde bra, fordi denne lim er fleksibel. Dette hvis du blir foreslått liming, så er det altså ikke en bare -bare løsning.

Den type skader på stålkant syns å være et nyere fenomen.Knekk av stålkant har aldri hendt på noen av mine gamle fjell og alpin ski - og jeg blir jo bare mer forsiktig med alderen. Så enten er stålvalseverkene som leverer disse kanter blitt dårligere (kinesiske?) - formentlig forholdsvis få produsenter. Eller også er skifabrikkene blitt dårligere til å montere - lime disse. I gamle tråden var det visst snakk om både Åsnes og Fischer ski

Men du røper ikke hvilken fabrikat disse ski er? Brudd tvert over under vanlig ganger høres heller ikke normalt ut, så jeg ville reklamere og de siste ski er jo bare 1 år.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at min bror fikk nye ski ca. midt på 1960 tallet. Treski med stålkanter og "slalåmkroker." Han var blitt medlem av Røde Kors Hjelpkorps og trengte gode ski. Jeg husker at jeg syntes dette var veldig tøffe ski. 

Jeg mener at stålkantene på disse skiene var festet med skruer. Jeg husker også at han knakk den ene skien og bitene hang sammen på grunn av at stålkantene holdt. Denne skien ble reparert og ble nesten som ny.

Stålkantene på dagens ski er sikkert limt, og da må de være limt med en type lim som er elastisk. Hvis det brukes vanlig tokomponent epoxylim så blir de fleste av disse limtypene harde og sprø når de herder.

Problemet med festing av stålkanter på ski er at tverrsnittet på stålet må være rektangulært. Hvis stålet lages som en vinkel eller en T og støpes fast i skien så sitter den nok mye bedre, men en sånn profil vil ikke tåle noe særlig med bøying og da hjelper det lite om stålet sitter fast hvis den knekker eller vrenger seg når skien bøyes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har sveivet over stein bør stålkantene holde ut levetiden på skia. Brudd på midten eller bak hæl tyder på tretthetsbrudd i kjernen og vil kunne skje dersom kvaliteten eller kjernen er svak/stiv. Jeg har opplevd det 3 ganger, en gang på Peltonen langrennsski brukt mye på skare. Kjernen bestod av skum så det var ett akseptabelt tretthetsbrudd. De to andre gangene på norske fjellski (nevner ikke produsent :-) ) etter moderat bruk (trekjerne). Har da fått nye par etter reklamasjon (dette er noen år siden nå).  Ellers kiter jeg en del med lette Dynafit ski (bindinger, sko og ski = 6,8 kg) som man skulle tro ville gi etter, men nå har jeg hatt dem i 6-7 år uten problem. Bare for å illustrere har jeg de siste 3 dagene rundt 30 mil på GPS, så de får mye juling med press, vibrasjoner og fleksing i terreng. Med fjellturer og kiting har de nok gjort 600-700 mil siste åra :-).

Så reklamer og/eller bytt merke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
21 timer siden, elgen skrev:

YMen du røper ikke hvilken fabrikat disse ski er? Brudd tvert over under vanlig ganger høres heller ikke normalt ut, så jeg ville reklamere og de siste ski er jo bare 1 år.

Hilsen Elgen

Er det Åsnes vi snakker her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25/4/2016 at 13.39, REs skrev:

Jeg husker at min bror fikk nye ski ca. midt på 1960 tallet. Treski med stålkanter og "slalåmkroker." Han var blitt medlem av Røde Kors Hjelpkorps og trengte gode ski. Jeg husker at jeg syntes dette var veldig tøffe ski. 

Jeg mener at stålkantene på disse skiene var festet med skruer. Jeg husker også at han knakk den ene skien og bitene hang sammen på grunn av at stålkantene holdt. Denne skien ble reparert og ble nesten som ny.

Stålkantene på dagens ski er sikkert limt, og da må de være limt med en type lim som er elastisk. Hvis det brukes vanlig tokomponent epoxylim så blir de fleste av disse limtypene harde og sprø når de herder.

Problemet med festing av stålkanter på ski er at tverrsnittet på stålet må være rektangulært. Hvis stålet lages som en vinkel eller en T og støpes fast i skien så sitter den nok mye bedre, men en sånn profil vil ikke tåle noe særlig med bøying og da hjelper det lite om stålet sitter fast hvis den knekker eller vrenger seg når skien bøyes.

Hei

 

jeg husker svakt skiene med på skrudde stålkanter, men mener også, at de var "seksjonert" i ca. 30-40 cm stykker samlet med en "dott og hull" samling = puslespill vel nettopp for at de ikke skulle knekke.

I min tid har stålkante alltid været  L- formet med en tykkere del ved sålen og en "flens" inn under sålen, hvor det hele så er laminert sammen. En gang i urtiden i forrige århundre tilbrakte jeg 2 sesonger med utleie ski hos sport Schneider i Altenmarkt, Østerrike.Så jeg har sett en del herpa ski. Og kan godt kjenne steinkjørte ski igjen.

Hvis det kunne slipes bort ble det ellers var det de 3 km ned til Atomic skifabrikk utenfor bygda for å hente ny, billige - ofte 2. sorterings ski. Det kunne for så vidt bare være en feil i malingen/dekoren. Derfor har jeg faktisk sett Atomic alpinski bli fremstiller med trekjerne, diverse glassfiber og alu- lag, plast kanter (dette var før cap-skiene) og sett det hele bli "bakt" i en hydraulisk varmepresse. Det ble aldri røpet, hvilken lim som ble brukt - fabrikks hemmelighet. Men jeg mistenker at det dengang var Fenol lim, som man også har brukt mye til laminering i båtbygging. Den var ekstremt bra og sterk, men nå forbudt av helsemessige årsaker.

Men den gang knekte stålkante aldri opp i mindre biter, sikkert fordi stållegeringen var seigere. Det er vel problemet nå. at de knekker i mindre biter og så løsner fra skien. Som nenvt har jeg hatt delvis suksess med liming med Aqua sure PU lim, som er fleksibel og holder ganske bra - også på metall. Men er blitt svindyr < 125 kr. hvor du som regel opplever at det meste herder i tuben. Prøver derfor tilsvarende fra Biltema ut til 35 kr tuben. Tilsynelatende har den fungert veldig bra til liming av såle på skisko, som jo blie utsat for mye vri og belastning.

link til gamle tråd:  

hilsen Elgen

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2016 at 15.08, elgen skrev:

Hei

 

jeg husker svakt skiene med på skrudde stålkanter, men mener også, at de var "seksjonert" i ca. 30-40 cm stykker samlet med en "dott og hull" samling = puslespill vel nettopp for at de ikke skulle knekke.

 

Det stemmer nok det. Stålkanten var sammensatt av flere korte deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.4.2016 at 22.32, Miamaria skrev:

Er det ikke noe med x antall ganger reklamasjon så kan man kreve å få heve kjøpet? Uansett, du er under fem år så det er klart det er reklamasjon hvis det ikke er du som har herpa dem. (Noe de vanskelig kan sannsynliggjøre slik du forklarer det.)

Jepp, tredje gangen så mister produsenten sin rett til å utbedre mangelen. Garantien er mindre verdt enn vår forbrukerkjøpslov sånnsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intensjonen med tråden var å få svar på om eg var "vanskeleg kunde" som forlangar nye ski/utbetring
for tredje gong ved utløpet av reklamasjonstida. Svar fått og dimed kan debatten rulle vidare på merke/kvalitetstema.
Som fleir allereie har gjetta er merke Åsnes. Dei to fyrste para var Åsnes Combat og siste var Åsnes Ingstad. Hadde
allereie ved førre reklamasjon mista trua på Åsnes så om reklamasjonen no vert godkjent vil eg be om å få bytte merke.
Fyrste opplevinga med Ingstad var at Å'en på kortfellefeste spratt av da eg slapp skia ned på bakken frå ein halvmeters
høgde. Dette hadde sjølvsagt ingen praktisk betydning, men verka svært lite tillitsvekkande.

Har søkt noko rundt på verdsveven og finn mykje dårleg reklame for Åsnes. Spørsmålet eg no stillar er om antall problem
er "innafor" med tanke på antall ski dei har solgt eller om kvaliteten rett og slett er for dårleg? Eiga erfaring går i retning
dårleg kvalitet, men nasjonalfølelsen min vil gjerne høyre at eit norsk skimerke (dog produsert i utlandet) borge for kvalitet.
Så verdsvev, kan dykk opplyse meg? :)  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gal Krokfot skrev:

Intensjonen med tråden var å få svar på om eg var "vanskeleg kunde" som forlangar nye ski/utbetring
for tredje gong ved utløpet av reklamasjonstida. Svar fått og dimed kan debatten rulle vidare på merke/kvalitetstema.
Som fleir allereie har gjetta er merke Åsnes. Dei to fyrste para var Åsnes Combat og siste var Åsnes Ingstad. Hadde
allereie ved førre reklamasjon mista trua på Åsnes så om reklamasjonen no vert godkjent vil eg be om å få bytte merke.
Fyrste opplevinga med Ingstad var at Å'en på kortfellefeste spratt av da eg slapp skia ned på bakken frå ein halvmeters
høgde. Dette hadde sjølvsagt ingen praktisk betydning, men verka svært lite tillitsvekkande.

Har søkt noko rundt på verdsveven og finn mykje dårleg reklame for Åsnes. Spørsmålet eg no stillar er om antall problem
er "innafor" med tanke på antall ski dei har solgt eller om kvaliteten rett og slett er for dårleg? Eiga erfaring går i retning
dårleg kvalitet, men nasjonalfølelsen min vil gjerne høyre at eit norsk skimerke (dog produsert i utlandet) borge for kvalitet.
Så verdsvev, kan dykk opplyse meg? :)  
 

Å-en i kortfellefestet er kun kosmetisk, er limt med dobbelsidig tape, så den er bare å feste igjen om den ikke fordufter når den en eller annen gang faller av. Ved reklamasjon på den kan en nok ikke forvente stort annet at en får en ny "Å'dings", enten tilsendt eller butikken setter den på.

På mine Ingstad gikk det en bit av foringen inne i fellefestet slik at trekjernen ble synlig. Skiene var brukt en halv sesong. Kom ingen vei med det hos Åsnes, men butikken tilbød seg å reparere de. Men det tok så lang tid (fordi den nye foringen "forsvant" for butikken), så jeg fikk nye ski likevel. Siden jeg hadde montert bindingene med Quiver Killer, fikk jeg kun borret opp de nye skiene så jeg kunne flytte over bindingene selv. Jeg fikk dermed beholde de gamle skiene i tillegg til å få nye. Så da sendte jeg like godt en mail til Åsnes og spurte om de hadde foringer. De sendte meg noen, så fikset jeg skiene selv ( butikken hadde tatt ut den gamle foringen). Så for min del endte det godt med 2 par ski, når jeg attpåtil kjøpte det første paret til halv pris er det ikke så galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Omnilite skrev:

Å-en i kortfellefestet er kun kosmetisk, er limt med dobbelsidig tape, så den er bare å feste igjen om den ikke fordufter når den en eller annen gang faller av. Ved reklamasjon på den kan en nok ikke forvente stort annet at en får en ny "Å'dings", enten tilsendt eller butikken setter den på.

Joda, innser det eg også (og skriv det forsåvidt også - for å sjå kva eg eigentleg klagar over les post #1 og #3).
Poenget mitt med å kommentere dette var at når bitar faller av eit produkt før ein har fått teke det i bruk styrkar det ikkje kvalitetsfølelsen noko vidare...
Men rett skal være rett, Å'en falt tidleg av dei gamle Combatskia også og dei held i nesten to år etterpå.:? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fikk nye ski fra Åsnes for andre gang nå. Kjøpte Ingstad i 2011 og i 2014 løsnet en bit av stålkantene på begge skiene. Jeg reklamerte og fikk nye (Nansen siden de ikke hadde Ingstad på lager). I vinter løsnet stålkantene på Nansen og jeg reklamerte igjen og fikk nye ski for andre gang. Det var ikke spørsmål en gang. De sendte nye ski uten diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal inn med mine Nansen til xxl neste uke, delaminering og knekte stål kant fra tuppen og et stykke bakover.

Folk jeg har møtt i fjellet og på vidda i år har veldig lite posetivt å si om Åsnes, og ser mange er godt over til Fisher, synes det er utrolig synd at norske Åsnes leverer så dårlig kvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har levert inn mitt andre par Nansen. Første par knekt stålkant som etterkvart stod ut i alle retningar. Andre gang knekk og delaminering. Får nye. Likar Nansenskia sine spesifikasjonar, eg har enorm skiglede på dei. Dog vil eg kjøpe meg eit par Fischerski før neste års langtur, då eg rett og slett ikkje tørr stole på desse skia. Det forrige paret varte 4 dagar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.