Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til dame


gull

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg leter denne gangen etter sovepose, og siden jeg fryser innmari lett, så har jeg hørt det kan være lurt å velge en sovepose med komfort temp på -10. Så derfor lurer jeg på om noen har en rimelig sovepose, som ikke veier så alt for mye (rundt max 1,5 kanskje?) å anbefale? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei @gull :)

Rimeleg, 1,5 kg og -10 er nok diverre faktorar som er vanskelege å kombinere. Ein syntetpose som skal halde -10 for kvinne er vesentleg tyngre, ein dunpose som på 1,5 kg og -10 er nok relativt dyr, utan at eg veit kva du legg i "rimelig": 

Testen som @jenspetter over her nevner kan kanskje verke litt oppklarande med omsyn til dette :) Der har eg også tatt for meg ulike begrep og prøvd å forklare litt kring dette med vekt, isolasjon og pris.

Mvh Therese

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor kaldt det kommer til å være der du skal. Du kan også legge til en sovepose liner som du har inne i posen. Her finns det litt forskjellige varianter. Silke som er det letteste, sparer posen litt for kroppens svette og oljer samt gir et par grader ekstra varme. Finns også tykkere typer som denne. https://www.fjellsport.no/sts-sleepliner-reactor-extreme.html?gclid=Cj0KEQjwr5G5BRD_n-T0pf7x4ucBEiQAlxHOP5S2oB4gUYA3lT8dLbEKKCOI9K2OVMNHnc51Ext_PeUaAg3G8P8HAQ Den vil gi ganske mye varme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, det var en ganske god løsning! Jeg skal tilbake til butikken i morgen å se om vi finner en annen sovepose. Han mente de skulle ha noe med komfort temp på minus 10 til dame som ikke var så tung. Av de merkene de har mente han Rab og Mountain Equipment kunne ha noe som passet :) Jeg har turistforeningens lakenpose i silke som vistnok skal varme opp til 6 grader ekstra, noen som har erfaringer med dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gull skrev:

Takk for tipset, det var en ganske god løsning! Jeg skal tilbake til butikken i morgen å se om vi finner en annen sovepose. Han mente de skulle ha noe med komfort temp på minus 10 til dame som ikke var så tung. Av de merkene de har mente han Rab og Mountain Equipment kunne ha noe som passet :) Jeg har turistforeningens lakenpose i silke som vistnok skal varme opp til 6 grader ekstra, noen som har erfaringer med dette?

Eg har sjølv hatt ulike dunprodukt frå båe desse leverandørane, og vore greit nøgd. Men billige er dei ikkje. 

Får du noko som held til minus 10 og som er lett til den prisen, er det eit sjeldant godt kjøp :) 

Dersom det viser seg at du må opp i prisklasse, må eg berre seie at eg tenkjer at du får du meir pose for til dømes 4000,- om du kjøper Warmpeace, enn om du kjøper Rab og Mountain Equipment for 4000,- med mindre du får meget gode rabattar på dei aller dyraste modellane deira :)

Lakenposen til turistforeningen er ok, men du kan kanskje få endå meir effekt av ein liner i fleece. Lukke til med valget :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, K-nitraM skrev:

Hva med denne? Ikke helt innenfor kravene, men...

http://www.dntbutikken.no/main.aspx?page=article&artno=1470760

Denne har de på butikken jeg kjøpte den andre, absolutt verdt å se på. Jeg tror pakkedimensjonene er en del større enn den jeg kjøpte da.

Jeg vet heller ikke om comfort temp på -2 er så ille. Jeg kommer ikke til å bruke soveposen på vinter, det blir vår, sommer høst. Men jeg vet også at enkelte osmmernetter på fjellet kan bli rimelig kaldt. Med en lakenpose og ullundertøy, kanskje man er godt nok berget alikevel?
vurderte denne http://www.cotswoldoutdoor.com/mountain-equipment-womens-titan-550-wr-regular-sleeping-bag-d2142039?id_colour=104  men bare 3 ekstra grader og 100 ekstra pund vet jeg ikke om den er verdt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, gull skrev:

Denne har de på butikken jeg kjøpte den andre, absolutt verdt å se på. Jeg tror pakkedimensjonene er en del større enn den jeg kjøpte da.

Jeg vet heller ikke om comfort temp på -2 er så ille. Jeg kommer ikke til å bruke soveposen på vinter, det blir vår, sommer høst. Men jeg vet også at enkelte osmmernetter på fjellet kan bli rimelig kaldt. Med en lakenpose og ullundertøy, kanskje man er godt nok berget alikevel?
vurderte denne http://www.cotswoldoutdoor.com/mountain-equipment-womens-titan-550-wr-regular-sleeping-bag-d2142039?id_colour=104  men bare 3 ekstra grader og 100 ekstra pund vet jeg ikke om den er verdt...

Dersom du ikkje campar på vinteren trur eg ein -2 pose held. Om du skulle få i kald natt sper du på med litt ull, evt ei varmeflask ei botnen av posen, det hjelp mykje på for den som finn det hardt å halde varmen. Og sjølvsagt; godt liggunderlag. Viktigere enn posen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tessatroll skrev:

Dersom du ikkje campar på vinteren trur eg ein -2 pose held. Om du skulle få i kald natt sper du på med litt ull, evt ei varmeflask ei botnen av posen, det hjelp mykje på for den som finn det hardt å halde varmen. Og sjølvsagt; godt liggunderlag. Viktigere enn posen.

Det har du rett i, har hørt mange sier varmeflaske hjelper! :) tenkte også å se  på denne før jeg bestemte meg, men da håper jeg den blir litt rimeligere..

http://www.cotswoldoutdoor.com/rab-womens-ascent-700-sleeping-bag-d2132165?id_colour=161

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som mange kanskje ikke tenker på er at de skal ha lettest mulig sovepose, og så kompenserer de for antall kuldegrader med ekstra plagg. De ekstra plaggene veier nok vesentlig mer enn en sovepose som tåler mer kuldegrader. Så tenk på totalen, ikke bare soveposens vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gull skrev:

 Jeg har turistforeningens lakenpose i silke som vistnok skal varme opp til 6 grader ekstra, noen som har erfaringer med dette?

Hei

 

Det er nok optimistisk! jeg vil si noen få dvs. ca. 3C. Har nettopp prøvet her i vinter pgr. av lettvekts flip og fleeceposen var i Oslo.

Hilsen Elgen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Du må regne med noe mer vekt og volum da, men denne er i hvert fall varm nok på papiret. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-torch-sleeping-bag-reg-cousteau.html Vekta er 1790 gram og T-Comfort er på -9. Soveposen er litt romslig for de tynneste. Denne posen finnes i en kvinnemodell, men den blir varmere og tyngre - trolig alt for varm om sommeren. Fjellforumbrukere har også 20% rabatt på soveposer hos Fjellsport.

Denne kan også duge http://www.hektapatur.no/soveposer-1/3-sesongsposer/mountain-hardwear-lamina-z-flame-2926, men T-Comfort er "bare" på -6. Er man i tvil er min mening at det beste er å velge en varmere sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Friluftsnoob skrev:

Det som mange kanskje ikke tenker på er at de skal ha lettest mulig sovepose, og så kompenserer de for antall kuldegrader med ekstra plagg. De ekstra plaggene veier nok vesentlig mer enn en sovepose som tåler mer kuldegrader. Så tenk på totalen, ikke bare soveposens vekt. 

Det spørs korleis du tenkjer kle. 

For min del er det slik at eg ofte vel lettare sovepose enn eg treng, fordi eg brukar ekstra kle i. Det vil ikkje sei eit sett ekstra kle som er dedikert til soving. Det vil seie kle som eg likevel har med. Til dømes har eg sjeldan meir enn eit sett ullkle med, uansett årstid og tur. Det eg står og går i, som regel netting. Denne får tørke på kroppen, og er det kaldare enn posen taklar, sper eg på med knevarmera i fleece (store carmetap bak knehasar), varmeskjørte i primaloft ( som regel rompa som er problemet for kvinner, både dag og natt) og evt syntet varmejakka. Eg får ei god natts søvn, på same tid som det eg har med plagg som funkar som forsterkningar på dagtid. Ingen ekstra vekt. Mykje fleksibiltet.

Det er verre å dra nytte av ein veldig varm pose på dagtid.

Men, dette er individuelt. Sjølv likar eg å pakke sekken med fleksible tingså godt det let seg gjere, som har meir enn eit nytteområde.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tessatroll skrev:

Det spørs korleis du tenkjer kle. 

For min del er det slik at eg ofte vel lettare sovepose enn eg treng, fordi eg brukar ekstra kle i. Det vil ikkje sei eit sett ekstra kle som er dedikert til soving. Det vil seie kle som eg likevel har med. Til dømes har eg sjeldan meir enn eit sett ullkle med, uansett årstid og tur. Det eg står og går i, som regel netting. Denne får tørke på kroppen, og er det kaldare enn posen taklar, sper eg på med knevarmera i fleece (store carmetap bak knehasar), varmeskjørte i primaloft ( som regel rompa som er problemet for kvinner, både dag og natt) og evt syntet varmejakka. Eg får ei god natts søvn, på same tid som det eg har med plagg som funkar som forsterkningar på dagtid. Ingen ekstra vekt. Mykje fleksibiltet.

Det er verre å dra nytte av ein veldig varm pose på dagtid.

Men, dette er individuelt. Sjølv likar eg å pakke sekken med fleksible tingså godt det let seg gjere, som har meir enn eit nytteområde.

 

 

Joda, det funker det også.

For min del har jeg hvertfall valgt en løsning som gjør at jeg sparer 1-2kg  i vekt. Det skyldes at jeg har valgt en varmere sovepose, samt en dunjakke om kvelden. Om du må ta med ekstra klær kun fordi soveposen ikke er god nok, da bør du heller få tak i en bedre pose fordi de få grammene du sparer på en lettere pose ikke veier opp for de ekstra klærne du må ha med i sekken. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JanRH skrev:

Denne kan også duge http://www.hektapatur.no/soveposer-1/3-sesongsposer/mountain-hardwear-lamina-z-flame-2926, men T-Comfort er "bare" på -6. Er man i tvil er min mening at det beste er å velge en varmere sovepose.

Hmm det må være fyllvekt om er oppgitt her? hvis ikke så er det nesten et selvsagt valg!

Uten at jeg har så mye erfaring på området enda, tenker jeg at jeg også ønsker å pakke ned utstyr med flere bruksområder, så sparer jeg på både plass og vekt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
25 minutter siden, gull skrev:

Hmm det må være fyllvekt om er oppgitt her? hvis ikke så er det nesten et selvsagt valg!

Uten at jeg har så mye erfaring på området enda, tenker jeg at jeg også ønsker å pakke ned utstyr med flere bruksområder, så sparer jeg på både plass og vekt :) 

Ja. Feil på siden til HektaPåTur. Korrekt totalvekt er 1,67 kg http://www.mountainhardwear.com/womens-laminina-z-flame-21-sleeping-bag-regular-1568341.html?cgid=equipment-sleepingBags-5to20&dwvar_1568341_variationColor=391#start=7

Her er korrekte data fra Mountain Hardwear:

Measurements

Apparel Fit: Regular-Sleep Bags

Weight: 3 lb 11 oz / 1.67 kg

Bag Shape: Women's Comfort Mummy Cut

Bag Loft: 6 in / 14 cm

Bag Stuff Size: 9 in x 18 in / 22 cm x 46 cm

EN Rating: T-LIMIT: 10 F / -12 C

EN Rating: T-COMFORT: 21 F / -6 C

Inside Length Regular: 72 in / 183 cm

Hip Girth Regular: 53 in / 135 cm

Foot Girth Regular: 39 in / 99 cm

Shoulder Girth Regular: 58 in / 147 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Friluftsnoob skrev:

 

Joda, det funker det også.

For min del har jeg hvertfall valgt en løsning som gjør at jeg sparer 1-2kg  i vekt. Det skyldes at jeg har valgt en varmere sovepose, samt en dunjakke om kvelden. Om du må ta med ekstra klær kun fordi soveposen ikke er god nok, da bør du heller få tak i en bedre pose fordi de få grammene du sparer på en lettere pose ikke veier opp for de ekstra klærne du må ha med i sekken. 
 

 

Nei å pakke med kle ein elles ikkje ville hatt med fordi ein har for kald pose er ikkje nødvendigvis vektmessig det smartaste. For min del endar eg opp med omlag same vekt, men med større fleksibilitet. 

Poenget er at så lenge det er snakk om ting som utgjer eit ledd i tryggleikskjeda, er det begrensa kor langt ned du kan kutte. Korleis ein då vel å "distribuere" minimumet er det mange svar på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.