Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør jeg ta 36 L eller 26 L ryggsekk?


-Tine

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en ospray sirrus sekk.. Men det er litt vanskelig og bestemme seg for 36 L eller 26 L. 

Jeg er ingen erfaren fjellvandrer men har en sekk på 20 L og den synes jeg blir for liten. I første omgang blir det dagsturer på mellom 5-8 timer hvor jeg må ha med mat og drikke samt noe ekstra klær i tilfelle været skulle skifte. 

Holder en 26 L til dette? Eller burde jeg kjøpe en 36 L (må jo ikke stappe den helt full) ? En 36 L vil jeg vel kunne bruke på en helge tur også kanskje? Så da lønner det seg kanskje og kjøpe en litt større så slipper jeg og ha 2.. Hmm... 

Endret av steingrd
Rettet emnetittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, -Tine said:

Hei :)
Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en ospray sirrus sekk.. Men det er litt vanskelig og bestemme seg for 36 L eller 26 L.
Jeg er ingen erfaren fjellvandrer men har en sekk på 20 L og den synes jeg blir for liten. I første omgang blir det dagsturer på mellom 5-8 timer hvor jeg må ha med mat og drikke samt noe ekstra klær i tilfelle været skulle skifte. 
Holder en 26 L til dette? Eller burde jeg kjøpe en 36 L (må jo ikke stappe den helt full) ? En 36 L vil jeg vel kunne bruke på en helge tur også kanskje? Så da lønner det seg kanskje og kjøpe en litt større så slipper jeg og ha 2.. Hmm... 

Det kommer an på hvor mye volum klærne dine pakker.
Jeg har akkurat kjøpt en 26 liter som jeg mener er stor nok til å ha med for å gå toppturer eller dagsturer om sommeren.

Har ingen erfaring med Osprey 26 eller 36, men vil tro at 36 blir enklere i drift. Den kan kanskje komprimeres til under 36 liter, mens 26'ern vanskelig kan utvides noe særlig. Om du ikke har vært volum- og vektbevisst da du kjøpte andre ting du tenker å ha med i sekken, vil du nok trives bedre med 36 litern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er lite å vinne for deg med å gå opp fra den 20 litern du har bare til 26 liter. Jeg hadde valgt 36 liter, den har et mye større bruksområde. For de turene du nevner på 5-8 timer skal du sikkert ha med varmeplagg, regntøy, skift, mat og drikke. Kanskje en liten brenner for å lage varm drikke. Hva med sovepose hvis du skal gå fra hytte til hytte? Tror 26 liter blir altfor lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ta osprey tempest på 30 liter.... 

Jeg kjøpte tempestpå 30 liter. Den er litt stor for meg alene på dagstur med mat og Termos og klær/regntøy men er en av og til  2 er det jo greit med plass (og dele på å bære :-)) eneste med den er at lokket er litt mer styrete å åpne med diverse spenner enn størrelsen under som jo bare har glidelås. Men det er jo smakssak. 

Muli jeg hadde kjøpt den minste om jeg skulle valgt igjen..

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de flesta ovan.

Med en 26-liter går helt säkert dagsturerna fint, men 36-litern kan du ha både till dagstur, hytte till hytte och kanske till och med helgtur med tält (om du har utstyr med liten volym).

Det är naturligtvis skillnad på utstyr och utstyr, för den vikt- (och volym-) bevisste går det an att klara sig med 26-litern, men då får du sannsynligvis köpa hela ditt utstyr nytt, det är onödigt för den som inte har ett speciellt intresse för att lätta packningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.