Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Normarka 2 eller Ringstind 2


Alexander Nilsen

Anbefalte innlegg

Etter mye spekulering og lesing, har jeg endelig kommet frem til et par telt som jeg finner interessante. 
Det som gjør valget noe vanskelig er den store prisforskjellen.

Teltet skal
- Brukes kun av megselv
- Enkle overnattinger og kanskje 3-4 dagers turer.
- Trolig åre rundt, men vestlandet er ikke akkurat vinteren ekstrem
- Vekten betyr selvsagt litt, men slik jeg ser det skiller det 400g mellom disse (Ringstand lettere)

XXL har tilbud på Normarka 2 for 1299kr, mens Ringstad 2 ligger på 3499. Så stor forskejll på pris og det 
Eneste jeg ser som et stort pluss er noe bedre takhøyde og litt mer plass til sekk. 

Tanker og erfaringer? Er det værdt og kjøpe Ringstad 2 for 2200kr mer ?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Nordmarka 2 og Ringstind 1, dette er en utgått modell, men flere har den på lager blant annet Villmarks butikken til 2999..http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Friluft/Telt-og-lavvo/Fjell-tur-telt/(offset)/18  Hvis du skal ha dette som singel telt kunne du vel også vurdere Ringstind 1. Jeg kjøpte Ringstind fordi jeg ville ned i vekt og volum for de fotturene jeg har planlagt. Nordmarka teltet og Nordmarka tarp bruker jeg på kanotur. Nordmarka teltet er som du skriver tyngre og har også større volum sammenpakket. Å sammenligne disse to teltene blir litt som å sammenligne epler og pærer. Nordmarka serien produseres av Helsport som billigserie for XXL, mens Ringstind er i proserien til Helsport. Jeg har prøvd Nordmarka 2 i kuling på Hardangervidda og teltet klarte seg bra. Jeg har ikke prøvd Ringstind under samme forhold, men du finner flere her på forumet som har gode erfaringer. Jeg er 187 cm så takhøyden i Nordmarka føles noe lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt fornøyd med mitt Ringstind 2 light, står støtt i all slags vær og har romslig med plass når det bare er meg. Har også ligget to i det i en liten uke, det funker sommerstid. Tenker valget ditt kommer an på hvor mye plass i forteltet du foretrekker, da begge to er gode, stabile telt. Ringstind er ikke selvstående, da det bare har én stang og du er avhengig av gode bardunerings-muligheter for å få et stramt og fint oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker helt fint for meg å kokkelere i forteltet når det bare er meg med duken lukket, dersom man er to kan det bli litt knapt dersom det skal mye på kok. Dersom du er en tur-gourmet som liker god boltringsplass så ville jeg kanskje gått for en variant med litt romsligere fortelt:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nordover skrev:

Funker helt fint for meg å kokkelere i forteltet når det bare er meg med duken lukket, dersom man er to kan det bli litt knapt dersom det skal mye på kok. Dersom du er en tur-gourmet som liker god boltringsplass så ville jeg kanskje gått for en variant med litt romsligere fortelt:-)

Trenger bare å ha plass til en gassboks, og brenner med slangetilkobling (som står på bakken) og en liten kjele/stekepanne oppå for litt egg og bacon, evnt grøt:)

kan man feks dra bunnduken "inn", for å få større gulvplass i forteltet? Evnt dra det inn, sette en teltplugg i bakken for å holde gulvet på plass?

 

trenger ett solotelt med grei plass, og ett lite fortelt til kokkelering og våte sko. Under 2kg og ikke allverdens dyrt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ViktorS skrev:

Bare for å få det bekreftet, funker det greit å lage mat i forteltet? Selv med glidelåsen på duken lukket igjen? Eller burde man satse på noe annet enn ringstind 2 da?

Jeg har kokt mye kaffe, kokt vann til real, stekt bacon og slikt i forteltet med lukket duk. (Trangia 27-serie apparat med gassbrenner) Min erfaring er at det går helt fint og jeg har aldri opplevd dette som problematisk. Forvarming av bensin/parafin-brennere vil jeg derimot så absolutt fraråde. Å planlegge med at høye stikkflammer er greit blir alt for spennende for min del i et så lite fortelt med vegger som skrår innover. 
Hvis været ikke er alt for ille forsøker jeg ofte å lufte litt ekstra ved å åpne døra delvis og skyve kokeapparatet litt ut i åpningen. Jo mindre vanndamp jeg tilfører teltet jo mindre kondensproblemer blir det jo. Forsåvidt mindre sjans for å få mer CO-gass inn i teltet enn jeg er komfortabel med også. Ideelt sett burde jeg vært flinkere til dette med Gjende 2 camp også men der er det fort litt mer tiltak. Må krabbe ut fra den gode varme soveposen og slikt. Og det stemmer nok når det sies at det som er lett å gjøre lettere blir gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går uten problemer for min del. Har fyrt både gassbrenner og bensinbrenner i forteltet uten problem. Det er bare én lufteluke i forteltet mitt, så jeg åpner lufteluken i fotenden også ved fyring. Jeg har også brettet til side innerteltet når jeg behøvde mer plass:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ringstind superlight 1-2 og er svært fornøyd med tanke på vekt og pakkevolum. Det fungerer bra om du ikke er en stor person, er du mye over 1.85 kan det fort føles trangt. Har modifisert med flere ekstra bardurneringer. Det er veldig raskt å sette opp og med såpass lite telt så er det da også lett å finne en teltplass. Enkel kokkelering fungerer helt fint med lukket fortelt, om du setter på ekstra bardunfester på ytterduken så får du også endra bedre plass i forteltet. Teltet tåler ganske heftig vind etter min erfaring, vertfall etter ekstra bardunfester - uten dette kan det bli mye blafring.

Jeg ser på dette teltet som noe man bruker på lengre fotturer hvor du tilbringer minimalt tid i selve teltet - det er ikke et "kose" telt på noen måte. Sånn sett finnes det egentelig ikke mange konkureneter til denne typen telt så vidt jeg har sett.

 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.