Gå til innhold
  • Bli medlem

"Bug Bivy" - tips til smart ekstrautstyr?


a_aa

Anbefalte innlegg

Tror jeg kommer til å bestille meg en Bug Bivy med sideåpning fra Borah Gear ganske så snart. Den vil forhåpentligvis bli luftig og fin når det blir varmt i været, samtidig som maur, knott og flått får problemer når de ivrer med å avlegge et besøk i soveposen min. Skulle det bli nedbør, får en tarp gjøre jobben som vannavviser.

Nå har det seg slik at Borahs standardstørrelser er sånn at de ber om at folk som er tyngre enn 220 pund eller høyere enn 6'4'' ta kontakt, siden man da er litt utenfor standarden - og jeg er 10 pund tyngre, tett oppunder høydegrensen, har tenkt å ha en Therm-a-rest Xtherm MAX Large i bunn inni bivyen og i tillegg heller jeg mot at jeg vil føle det litt klaustrofobisk i noe annet enn en romslig bivy. Det synes altså rimelig klart at jeg uansett må ha en dialog med Borah om en bivy litt utenfor standardene deres. (Men de lager jo alt etter bestilling uansett, da - ikkeno for lager.)

Når jeg først tar en sånn spesial-lage-dialog, er det noe "ekstrautstyr" som drevne bivybrukere vil anbefale meg å legge til? Ekstra løkker, hemper, låser, knapper, ringer, strikk, whatever? Gode råd ønskes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Da er Borah Bug Bivy (Big) bestilt :D, og jeg begrenset meg mhp "ekstrautstyret". Standard er det to plugg-løkker i fotenden, og jeg fikk i tillegg to tilsvarende i hodeenden. Så skulle de legge til et par tommer ekstra stoff på en standard "Long/Wide" for å være sikker på at det ble romslig nok for meg. Dett var dett - skulle jeg etter hvert ønske mer, må jeg finne frem nål og tråd selv... Ekstrakostnaden for løkker og ekstrastoff var på høyst overkommelige 0 USD, mens tillegget for internasjonal frakt ble på beskjedne 10 USD. Får nok ikke prøvd den før godt ut i juni, leveringsstidene deres strekkes lengre når så mange bestiller frem mot sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I dag lå den i postkassen, gitt - var på nippet til å sende en purremail, siden jeg ikke hadde fått noen forsendelsesinfo. Den ble imidlertid sendt fra Montana for en drøy uke siden, med en uventet men hyggelig lav verdiangivelse. :thumbsup:

Tror dette blir bra! Førsteinntrykket etter en test på stuegulvet er at dette er enkelt, lett og funksjonelt - men tror nok ikke den har veldig mange års levetid. Vekten på min "Long/Wide+" er 175g inkl pakkposen. Bunndukens dimensjoner passer glimrende til Xtherm MAX L-underlaget mitt, og til og med grånyansene harmonerer fint :)  Litt usikker på om det egentlig var lurt med 5-6cm ekstra omkrets (får mindre løft på sidene av bunnduken), men på den annen side kjente jeg en ørliten antydning til klaus som sikkert hadde vært kraftigere uten den ekstra bevegelsesfriheten.

Hadde jeg skulle endret noe av det som er gjort, tror jeg to småendringer hadde gjort den enda et lite hakk bedre:

  1. Glidelåsen kunne fortsatt enda 10-20cm lenger nedover, det vil kunne gjøre det raskere å få på plasse underlag, pose og seg selv (uten mange insekter samtidig) under nettingen og dra igjen låsen så insektene holdes ute.
  2. Pluggløkkene er festet der bunnduken og nettingen sys sammen - helt ideelt burde løkkene være festet 5 cm inn på bunnduken, slik at de bidrar til en "badekarkant". Det er sikkert utført som det er for å unngå å sy på forsterkninger ved festepunktene for løkkene - og "keep it simple" er jo også en god strategi...

Tror ellers at jeg kommer til å sy på en løfteløkke (tilsvarende den som er over hodet) også lenger ned på nettingen. Ser for meg at en slik løkke bør plasseres omtrent mellom hofteledd og kneledd. Hvis det er såpass varmt at jeg ligger uten pose eller bare delvis under posen, vil jeg ha nettingen løftet litt opp fra huden også fra underkroppen - hvis ikke regner jeg med at myggen har lang nok snabel til at den stikker igjennom. Tenker meg elastiske liner opp til trær eller en oppspent "ridgeline" (som man også kan hive en tarp over i full fart).

Satser på at det blir en mer ordentlig test en natt om ikke så alt for lenge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testet bivyen og er godt fornøyd - har lagt inn en liten turrapport med et par bilder i Hvor har du vært på tur i dag-tråden :) 

Edit: Enda flere bilder, bivy med en bitteliten tarp og et fotostativ, også disse bildene i Hvor har du vært på tur i dag-tråden  /Edit

Oppdaget da jeg pakket for turen at den romslige pakkposen til Xtherm-en faktisk også rommet den veldig komprimerbare bivyen og en elastisk snor, i tillegg til at jeg også har en minibatteripumpe, opplåsbar pute og selsvagt Xthermen med repsett i den fra før. Snedig!

Sov veldig komfortabel og som en stein, ingen klausfølelse her nei :) Brukte ikke pluggløkkene, men tror jeg skal gjøre det senere, ser at jeg beveger meg såpass at jeg flytter litt på bivyen - og det kan i verste fall gjøre at løfteløkken bli strekt såpass at det skader nettingen. Dog skal det vel litt til, jeg brukte altså en elastisk snor som jeg i tillegg festet med en ganske løs glideknute.

Ytterligere forbedringsmuligheter/ekstrautstyrsforslag:

  • 3. Toveis glidelås. Nå må låsen dras over brystet og ned til nesten under utsiden av høyre skulder for å lukkes. Og selvsagt må man dit også når den skal åpnes. Med toveis gilidelås kunne man funnet en mer komfortabel lukkeposisjon for låsene - men på den annen side hadde vel noen knotter funnet veien inn i det lille åpenrommet som blir mellom "glidelåsnøklene"?
  • 4. En liten lomme eller løkke et stykk opp på nettingen i hodeenden for å legge brillene mine, så jeg vet hvor de er og vet at de i hvertfall ikke blir knust under meg. Der kunne forresten en sovemaske hatt fast plass også.

Selv om jeg ser muligheter for videreutvikling her, er jeg altså veldig fornøyd - dette ble ganske nært det jeg håpet da jeg bestilte :thumbsup:

 

 

Endret av a_aa
La til henvisning til enda et "turinnlegg".
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.