Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig Gapahuk på XXL


Alexander Nilsen

Anbefalte innlegg

Er fult klar over at man får det man betaler for, men er det noen som har prøvd denne ?

burde vel fungere fint til et par overnattinger, i skogen.

Ok vannsøyle iforhold til prisen. Er vel bare viktig å lufte godt siden det kun er enkel dukk.

relativt lite og lett. 

https://www.xxl.no/campx-backpacker-1-gapahuk/p/1049759_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en sånn, men bruker den stort sett bare på dagsturer for å gjøre matpausene litt mer komfortable hvis været er dårlig. 

Jeg vil tro at du får en del kondens siden den ikke har lufting, men du kan jo sette igjen en åpning på toppen av døra hvis du skal sove i den. Den holder sikkert godt nok mot et par regnbyger sommerstid, men jeg tror ikke jeg ville brukt den på lengre turer med usikker værmelding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade en, men gav bort den. Har provat den ute en gång, men ingen övernattning. Köpte min förr 200 NOK. Tänkte att materialet alltid går åt som packpåsar eller något annat. Ganska lätt och starkt material som kostat mer än 200 om man skall köpa det löst. 

Saken är för liten för att en normal person skall få plats i den för övernattning. Den passar bättre som t.ex. regnskydd vid rast på kano-turer och sådant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt denne på flere småturer (1 overnatting). Har fungert bra for meg. Lar en øvre del av døren stå åpen når jeg sover, ikke opplevd kondens. Har ikke prøvd den i regnvær. Kanskje litt liten, men går greit for meg som er ca 182. Har faktisk blitt en liten favoritt for meg når værmeldingene er grei og det ikke er masse mygg. Men det er vel litt smak og behag. Herlig å ligge i gapahuken på morgenkvisten med full åpning, en kaffekopp i hånden og nyte utsikten. Er jo ikke mange lappene det er snakk om, så verdt å ta sjansen. http://3.bp.blogspot.com/-rPEpwK4smxI/VQXlGDFgfjI/AAAAAAAAa_k/r7Jy8ISma2U/s1600/IMGP2071.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 7homas skrev:

Har en tilsvarende jeg kjøpte for 15? år siden. Sovet i den et par netter en høst rett etter jeg kjøpte den. Skikkelig dritt med masse kondens.

En Dovre tarp og en halvtime på Youtube vil gjøre samme nytta og veie en brøkdel.

Jeg har hatt en sånn, og som du sier blir det mye kondens om døren trekkes opp.  Jeg løste dette problemet med å lage en baldakin av et gammelt teltstoff. 

Nå har jeg kjøpt en gapahuk fra Magasinet, og bruker samme trikset med baldakin.  Den er så lang at den hvert fall går ned på en side.  Men, pr i dag har jeg bare hatt ett problem med gapahuken.  To ganger har jeg glemt den igjen hjemme.  Planlegger tur til uka, og da skal den garantert være med.  Tror jeg!?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et lite felt helt i toppen av døren ja. Har opplevd litt kondens likevel.

Blir kanskje et lite DIY prosjekt, få sydd/limt på en ventilløsning nede i bakkant, så man får litt trekk/luft gjennomstrømning. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer som det det er ment for. Et enkelt overnattingly, med tarp over får man tørr uteplassforan i tillegg. Har hatt noen netter i det og det holder for meg ( 185 cm / 92 kg ) på enkle korte turer når det ikke er meldt for mye vær.

Som nevnt over er det deilig å våkne opp etter en insektstikk natt, trekke ned fronten og ligge å nyte utsikten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backpacker 1 er blitt litt av en favoritt for meg også, uten at den er det mest brukte overnattingutstyret mitt.  Det er greit å være klar over at den har noen begrensninger i forhold til regulære telt.

Jeg bruker det til dagsturer hele året siden det kan være greit å slippe unna sol,vind,regn, våt eller kald bakke under pauser og matlaging. Går helt greit å bruke under fugleleik også, selv om det også her finns mer dedikert for formålet. Øverst i døra er det som nevnt et felt med myggnett og med en liten klappstol har du akkurat den utsikten til leiken du trenger. Teltet/gapahuken har så mange bruksområder, så til den prisen overgår den det meste. Prisen går litt opp og ned mellom 200 og 400 hos XXL

Jeg har også brukt Backpacker på overnattingstur. Mitt Thermarest Prolight Plus Large er 196 x 63 men på grunn av mumiefassongen på underlaget passer den nok bedre enn et helt rektangulært underlag. Men det er klart, får du posen i duken får du også gjennomslag og våt pose. Dette er en egenskap backpacker deler med de fleste telt.

De lengste målet er helt i front ved døra så dette er det naturlige stedet å plassere seg når du kryper i posen. Da har jeg ganske romslig plass til sekken innenfor meg om sekken ikke er av de største. Øverst er i døra er det myggnett og siden det er 2 veis glidlås setter jeg en glippe l fotenden litt høyere enn soveposenivå. Det er ikke optimal lufting, men bedre blir det ikke om du ikke mekker noe selv på teltet. Lekkasje fra urørt duk har jeg ikke opplevd, men fra sømmene har det kommet noen dråper. Litt seamsealer løste dette. 

Alt i alt et utrolig bra produkt med stort bruksområde til prisen av et par halvlitere. Legger ved en video som viser backpacker på dagstur. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, meliis skrev:

Er et lite felt helt i toppen av døren ja. Har opplevd litt kondens likevel.

Blir kanskje et lite DIY prosjekt, få sydd/limt på en ventilløsning nede i bakkant, så man får litt trekk/luft gjennomstrømning. :) 

Hva med å ha hele døra åpn vis vær og vind tillater dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, REs skrev:

Hva med å ha hele døra åpn vis vær og vind tillater dette?

Ja helt klart. Helt åpen, halvt åpen eller alt i mellom. Med 2 veis glidelås har en alle muligheter for å justere etter smak og behag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en slik og til overnatting ble det VELDIG mye kondens. Er ikke nok med den myggnettingen i toppen av døren. I tillegg er plassen akkurat i minste laget for meg(1,87). Man må som sagt ligge helt ved åpningen, men jeg fikk plassproblemer ifht både liggeunderlag(oppblåsbart) og meg selv. Ellers er det ok plass til opp-pakning innenfor./evt en firbein venn.
Kan sikkert modifiseres slik at man slipper kondensen, men vil tro tarp kan være bedre og lettere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎21‎.‎04‎.‎2016 at 9.35, Alexander Nilsen skrev:

Er fult klar over at man får det man betaler for, men er det noen som har prøvd denne ?

burde vel fungere fint til et par overnattinger, i skogen.

Ok vannsøyle iforhold til prisen. Er vel bare viktig å lufte godt siden det kun er enkel dukk.

relativt lite og lett. 

https://www.xxl.no/campx-backpacker-1-gapahuk/p/1049759_1_style

Jeg har hatt 2 slike, den første jeg kjøpte brukte jeg rett og slett opp, men jeg var så fornøyd at jeg kjøpte meg en ny en.

Til overnatting i finvær fungerer den greit nok, og den tåler en regnbye eller to, men ikke noe mer. Jeg bruker mine mest som bærbart ly på våren og høsten når jeg har med ungene på dagsturer, særlig når de var mindre var det veldig kjekt med litt ekstra ly mot vær og vind.

Strikken i stengene blir slapp etter noen år, og de medfølgende pluggene henger dårlig, det er litt krøkkete å sette opp fordi lommene som stengene skal inn i er litt trange, men det tar ikke lang tid å sette opp. Det mangler barduner, så i kraftig vind må du legge noe tungt inni teltet for at det ikke skal blåse avgårde, eller lage deg noen barduner. For meg er den siste utgaven jeg kjøpte litt kort for å sove i, mens den første utgaven jeg hadde var lengre og da gikk det fint selv om det regnet.

Jeg foretrekker mitt Hilleberg Unna, men det har jo en helt annen pris, så derfor er det greit å slite på dette, særlig når jeg har med ungene på dagsturer.

Endret av Arcticpeak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.