Gå til innhold
  • Bli medlem

nytt liggeunderlag (3 sesongs)


Anbefalte innlegg

Annonse
2 minutter siden, whistler skrev:

Med såpass høy vekttolleranse vil jeg si en ting: Exped Downmat 9LW . Eventuelt Synmat 9LW, men det er ikke rare forskjellen i pris eller vekt, så jeg ville definitivt gått for dun.

 

Du mener den er mer behaglig enn den jeg linket til? litt vanskelig å si, for jeg har ikke testa noen av dem....

Vet ikke om du har sett det, men har handlet meg bergans helium dome 3, blir morro og prøve ut snart nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ørretfiske25 skrev:

Du mener den er mer behaglig enn den jeg linket til? litt vanskelig å si, for jeg har ikke testa noen av dem....

Vet ikke om du har sett det, men har handlet meg bergans helium dome 3, blir morro og prøve ut snart nå :)

Har ikke testet Syncellmat, så helt sikkert kan jeg ikke være. Bredden taler jo til dets fordel, men 9LW kan du ha litt mindre luft i slik at det tilpasser seg bedre til kroppen. Jeg syntes ihvertfall Downmat 7LW er det mest komfortable jeg har testet og da må jo 9LW bare være bedre ;-) Jeg liker ihvertfall best langsgående kanaler. Føler det holder meg bedre på plass en andre varianter med tverrgående kanaler.

Gratulerer med et skikkelig bra telt! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, whistler skrev:

Spørs jo litt hva slags turer man er på ;-) Det er jo topp komfort å slippe å slite seg ut med tung sekk også ;-)

 

Synes å slite seg ut hører med på tur, uansett. ekstra deilig og komme seg inn i teltet til kvelden når du er skikkelig kjørt. men er ikke sikkert jeg sier det samme om 10-15 år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke det underlaget du linker til så jeg vet ikke hvordan fyllet og boblene blir kontra et underlag som er litt tykkere. Bruker synmat ul7 lw selv. Med den konstruksjon tror jeg 5cm hadde blitt for tynt for meg. Men jeg er 187 og veier 100kilo. Er man mye lettere kan nok tynnere underlsg fungere bedre. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med synmaten. Den jeg bruker på de fleste. I kombo med et bamseunderlag tåler det fint de få kuldegradene jeg normalt camper i. Med bamse har jeg et godt underlag å bruke ute i leiren. Har også et downmat 9 lw. Det er litt bedre å ligge på da jeg kan pumpe det litt mindre uten å slå igjennom. Men så mye mer vekt er ikke den forskjellen verdt. Symat finnes vel også i 9cm tykkelse så vidt jeg husker. Alle de er 65cm og det holder fint for meg selv om jeg er litt røslig og sover mye på mage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, borgern skrev:

Kjenner ikke det underlaget du linker til så jeg vet ikke hvordan fyllet og boblene blir kontra et underlag som er litt tykkere. Bruker synmat ul7 lw selv. Med den konstruksjon tror jeg 5cm hadde blitt for tynt for meg. Men jeg er 187 og veier 100kilo. Er man mye lettere kan nok tynnere underlsg fungere bedre. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med synmaten. Den jeg bruker på de fleste. I kombo med et bamseunderlag tåler det fint de få kuldegradene jeg normalt camper i. Med bamse har jeg et godt underlag å bruke ute i leiren. Har også et downmat 9 lw. Det er litt bedre å ligge på da jeg kan pumpe det litt mindre uten å slå igjennom. Men så mye mer vekt er ikke den forskjellen verdt. Symat finnes vel også i 9cm tykkelse så vidt jeg husker. Alle de er 65cm og det holder fint for meg selv om jeg er litt røslig og sover mye på mage.

Det kan være at 5 blir litt tynt for deg ja, men meg på 78 kg, så trur jeg det kan funke bra. men hadde vært greit og kjent på det først altså... står mellom syncellmat 5 og downmat 9.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest samtlige svar her nå så slenger jeg meg på de få jeg leste som skrev Exped downmat 9LW.. Det er turunderlaget sin versjon av Svanemadrassen.. Jeg sover helt ufattelig godt på det liggeunderlaget. Aldri opplevd at det blir kaldt nedover heller. Hvis du ikke trenger hverken langt eller bredt underlag så hadde jeg gått for den vanlige Downmat 9 matta. 


Jeg var utrolig heldig å fikk et ubrukt et til 750kr.. Angrer på at jeg ikke kjøpte begge han hadde! På sommeren ifjor så lot jeg soveposen ligge igjen hjemme (Litt trangt i sekken og da stod det mellom sovepose eller liggeunderlag) og tok istede med meg liggeunderlaget og en jervenduk som jeg sov som en engel i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler man såpass med vekt slenger jeg meg på Downmat 9LW. Har selv brukt dette de to siste årene og vært sabla fornøyd med komforten. Det tålte virkelig juling også! Helt til et ublidt møte med en myggspiral ved nedre roasten i femundsmarka sist sommer. Syntetiske materialer smelter visst i kontakt med glør. Who knew? :-P
Men det lot seg reparere med litt aquaseal og tape så det fungerte fint igjen på neste tur. Anbefaler forøvrig stoltrekk om du tåler noen gram på ryggen. Komforten i leir blir helt vanvittig når du har en skikkelig lenestol å sitte i under tarpen eller i teltet. :)
Nå er jeg dessverre blitt besmittet med slike vemmelige lettvektsideer så det blir Synmat 7LW UL denne sesongen. Så får vi se om det er så flott som folk skal ha det til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ståle Sæther skrev:

Tåler man såpass med vekt slenger jeg meg på Downmat 9LW. Har selv brukt dette de to siste årene og vært sabla fornøyd med komforten. Det tålte virkelig juling også! Helt til et ublidt møte med en myggspiral ved nedre roasten i femundsmarka sist sommer. Syntetiske materialer smelter visst i kontakt med glør. Who knew? :-P
Men det lot seg reparere med litt aquaseal og tape så det fungerte fint igjen på neste tur. Anbefaler forøvrig stoltrekk om du tåler noen gram på ryggen. Komforten i leir blir helt vanvittig når du har en skikkelig lenestol å sitte i under tarpen eller i teltet. :)
Nå er jeg dessverre blitt besmittet med slike vemmelige lettvektsideer så det blir Synmat 7LW UL denne sesongen. Så får vi se om det er så flott som folk skal ha det til. 

Ja kikker faktisk på det stoltrekket nå :) vet du om det finnes stoltrekk til Exped megamat 10 LXW også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder sikkert med 7LW for så vidt - jeg bruker min Synmat LW7 hele vinteren (med tilleggsunderlag jeg uansett har med til å ligge på på isen osv.. og det har vært kurant på de kaldeste turene i vinter (-24 som topp/bunn)

Hvis stoltrekket er innenfor vektønsket så kan jeg anbefale det på det sterkeste! Bruker det som stol på isfiske, har brukt det til å sitte i  i lavvo og telt og til matlaging med kokking på 3 bluss  osv - genialt (Ryggen er ikke så glad i å sitte for lenge uten støtte. Med det kan jeg sitte og lese lenge i lavvoen f.eks, uten blir det mest å ligge...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slänger in ett förslag på Neoair Xtherm Max strl L.

Lite tunnare underlag än de andra föreslagna, men otroligt varmt, så det räcker också till vinterturer (R-verdi 5,7). Gott om plats då det är nåde långt och brett (Om minnet stämmer är det 197x63 cm.) Viktmässigt på under halva din acceptabla vikt, ca 700 g. Finns också i mindre storlek och vanliga Xtherm om mumieformen är ok, då får man ner vikten en god bit till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Exped SynMat 9 LW, etter at jeg kjøpte dette for ett par år siden til meg og fruen så har friluftslivet fått en ny mening for oss. Mine to barn fikk hver sin Exped SynMat 7 underlag dem å, og dem ligger som prins og prinsessa når vi er på tur. Nu har vi gått for Exped SynMat Winterlite og AirMat Hyperlite til fruens to barna så har vi ordentlige underlag til alle når vi er på tur. Vi er alle storfornøyd. Hvis du skal ha lett og komfortabelt underlag så titt på SynMat Winterlite LW, pris/vekt/isolasjon er megt bra etter mitt synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, KjetilO skrev:

Har Exped SynMat 9 LW, etter at jeg kjøpte dette for ett par år siden til meg og fruen så har friluftslivet fått en ny mening for oss. Mine to barn fikk hver sin Exped SynMat 7 underlag dem å, og dem ligger som prins og prinsessa når vi er på tur. Nu har vi gått for Exped SynMat Winterlite og AirMat Hyperlite til fruens to barna så har vi ordentlige underlag til alle når vi er på tur. Vi er alle storfornøyd. Hvis du skal ha lett og komfortabelt underlag så titt på SynMat Winterlite LW, pris/vekt/isolasjon er megt bra etter mitt synspunkt.

Takker for svar :) Blir Exped downmat 9, og skal jeg kose meg ekstra har jeg megamat 10 LXW ;) savner bare stoltrekk til denne.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.