Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags spor er dette? (Skilt fra Hvor har du vært på tur i dag?)


REJOHN

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, HegeJohnsen skrev:

Bonusdag på fjellet. Våknet til nysnø og gråvær, men det klarnet opp etterhvert og jeg fikk meg en fin skitur til Storhøgda. 

Er det forresten noen som vet hvilket dyr som har satt spor i snøen? 

 

image.jpeg

image.jpeg

Det lignet muligens på jerv, men jeg er ikke helt sikker. Det er ikke så mange andre dyr som ha spor med en slik størrelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, REJOHN skrev:

Det lignet muligens på jerv, men jeg er ikke helt sikker. Det er ikke så mange andre dyr som ha spor med en slik størrelse...

ville heller satset på en stor rev eller hund (eller kanskje ulv), alle jervespora jeg har sett er større en de der, men formen var rett så det kan godt være en liten jerv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, REJOHN skrev:

Det lignet muligens på jerv, men jeg er ikke helt sikker. Det er ikke så mange andre dyr som ha spor med en slik størrelse...

Tenkte på det jeg også, men usikker. Her er mer av sporene. 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Tipper stor hund eller ulv. Vanskelig å se avstand på skrittlengden på ene bildet.

Ulvespor googlesøk

 

13 timer siden, vikern skrev:

ville heller satset på en stor rev eller hund (eller kanskje ulv), alle jervespora jeg har sett er større en de der, men formen var rett så det kan godt være en liten jerv.

Sporet er ulikt det jeg vanligvis finner av rev. Det kan være hund, men de sporene er ofte som store revespor, og mye "rundere" enn det som vises ved siden av staven, (og ofte mindre.) men siden jerv ikke er vanlig, så er det mest sannsynlig noe annet.

 

Og helt til sist - dette har jeg egentlig ikke greie på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge boken "DYRESPOR og kunsten å spore" av Åke Aronsen og Peter Eriksson, (Kappelen forlag), så viser det siste bildet enten ulvespor eller revespor. 

Hvis ulv så beskrives sporet som: "Trav med skråttstilt kropp på hardt og jevnt underlag. Skrittlengden kan komme opp i to meter".

Skrittlengden her ser ut til å være en del under to meter så da er det sannsynligvis rev. 

Første bilde viser sannsynligvis en bakfot, og det andre bildet viser: "Trav med skråttstilt kropp på jevnt og fast underlag. Skrittlengde 90 - 110 cm.

Grunnen til at dette sporet ikke så lett forbindes med rev er at de revespora vi vanligvis ser er spor av den typen som kalles "snoring", eller vi sier at reven gå i "foxtrot". Reven tråkker da med bakbeina i samme spor som forbeina og det ser da ut som at reven har gått på to bein.

Jeg tror ikke det er jerv, for den spriker mye mer med tærne når den går og den har ganske store poter.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, REJOHN skrev:

 

Sporet er ulikt det jeg vanligvis finner av rev. Det kan være hund, men de sporene er ofte som store revespor, og mye "rundere" enn det som vises ved siden av staven, (og ofte mindre.) men siden jerv ikke er vanlig, så er det mest sannsynlig noe annet.

 

Og helt til sist - dette har jeg egentlig ikke greie på...

Da er vi to! :lol:  er vanskelig det her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du var på tur et sted i nærområdet / Hunnedalen - Sirdalen og da håper jeg at det ikke er ulv. Med ulv i disse områdene så ville det nok blitt full mobilisering, alt som kunne krype og gå av folk med skytevåpen.

6158828_f260.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall ikke jerv. Jerv er sålegjenger og setter avtrykk etter alle fem tærne. Det er et hundedyr, mest sannsynlig en løshund. Ulv er vel lite sannsynlig på den kanten, og reven setter gjerne sporene på en rett linje.

Endret av peik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, peik skrev:

Det er i hvert fall ikke jerv. Jerv er sålegjenger og setter avtrykk etter alle fem tærne. Det er et hundedyr, mest sannsynlig en løshund. Ulv er vel lite sannsynlig på den kanten, og reven setter gjerne sporene på en rett linje.

Hvis hund så skulle det vel kanskje vert et eller annet menneskespor i nærheten også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, REJOHN skrev:

Det lignet muligens på jerv, men jeg er ikke helt sikker. Det er ikke så mange andre dyr som ha spor med en slik størrelse...

Jeg er heller ingen ekspert på dette, med spor og sportegn. Men, jerv er dette ikke! De har mye større avstand mellom potene. Omtrent det dobbelte av det en ser her. Tviler også på at dette er gaupe og en ser sjelden klomerker etter de i snøen.

Men det er lett å forveksle avtrykk (spessielt i løs snø) etter dyr fra hundefamilien og gaupe. Men en må se på størrelse på avtrykk (og det er stor forskjell på avtrykk fra fremfot og bakfot) og skrittlende. Skrittlengde er veldig viktig. Og om sporene er "målrettet" (rett linje), eller mer "sik- zak". Selv om både hunder og rev oftest går litt mer i "sik-zak", enn ulv og gaupe, kan de på flate områder gå ganske rett frem. Kanske med vitring i nesa.

Jeg ikke har noen formening poteavtrykket er fra bakfot, eller fremfot. Er også usikker på størrelsen på den "trinsa", men den er sikkert mye videre (større), enn fremfoten til en stor rødrev, så jeg ville jeg tippe at dette er en ulv.

Foruten mange gode bøker om sportegn, er det en del å lese her: http://www.rovviltportalen.no/multimedia/44384/Spor-og-tegn_2006.pdf&contentdisposition=attachment

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs Ikke hvis det er en hund på vift. Ganske ryddig sporlinje, hunder har ofte en mer vimsete gange, men om en hund har vært ei tid på rømmen får den en sporlinje lik ulv. Da er det potestørrelse og form (ulv har mindre kompakte poter enn hunder, man kan trekke ei linje mellom de to ytre potene - hos hund vil de to forreste "komme i veien for linja"), og skrittlengda skille. Jeg tolker denne sporlinja til å være et hundedyr mulig ulv mulig hund..Om hund håper jeg eier får den hel tilbake om ulv håper jeg den er dratt langt unna..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, REs skrev:

Jeg antar at du var på tur et sted i nærområdet / Hunnedalen - Sirdalen og da håper jeg at det ikke er ulv. Med ulv i disse områdene så ville det nok blitt full mobilisering, alt som kunne krype og gå av folk med skytevåpen.

6158828_f260.jpg

Diskusjonen er skilt ut fra en annen tråd. Jeg har bare kommentert bildene. @HegeJohnsen er den som har tatt bildene.

Endret av steingrd
Endret til en mention slik at Hege får det med seg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, REs skrev:

Jeg antar at du var på tur et sted i nærområdet / Hunnedalen - Sirdalen og da håper jeg at det ikke er ulv. Med ulv i disse områdene så ville det nok blitt full mobilisering, alt som kunne krype og gå av folk med skytevåpen.

6158828_f260.jpg

nei, hvis det blir bekrefta ulv så er det bare kommunale jaktlag eller SNO som kommer til å være ute, og det kun etter at det har gjort påvist skade på husdyr. Slutt å spre dine egen misforestillinger angående rovviltregulering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, vikern skrev:

nei, hvis det blir bekrefta ulv så er det bare kommunale jaktlag eller SNO som kommer til å være ute, og det kun etter at det har gjort påvist skade på husdyr. Slutt å spre dine egen misforestillinger angående rovviltregulering. 

Sorry, min feil. Jeg oppfattet at innlegget var fra REJOHN og at det var han som hadde sett disse sporene. Hvis dette hadde vert tilfelle så har vi hatt ulv i dette området før, og da var himmel og jord i bevegelse for å få tatt livet av omstreiferen.

Men nå var det altså ikke sånn, og jeg tviler på at du er i stand til å lese hvilken forestillinger jeg har angående rovviltreguleringen ut fra det jeg har skrevet ovenfor. 

Jeg har vokst opp i et av Norges beste jordbruksområder og selv om vi ikke hadde bondegård selv, så var det helt naturlig at inngangsporten til yrkeslivet var en stor bondegård. Jeg er derfor ingen bonderomantiker. Turområdene som jeg ferdes mest i er vel et av de fjell områdene i Norge hvor det beiter flest sau i sommerhalvåret og jeg har god forståelse for de problemene rovdyra kan skape for de som driver med sau, både her og andre steder i landet.

Forvaltningen av store rovdyr i Norge kan man være enig eller uenig i, men dette er det politikerne som bestemmer, forhåpentlig i samarbeid og forståelse med forskere som, i motsetning til en del politikere, vet hva de snakker om. 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Et nytt sporspørsmål:

Etter en natt slynger et spor sig gjennom hagen i en noenlunde rett og systematisk kurs fra naboene til skogholtet ved siden av. Hunder pleier å virre mer rundt og går som regel ikke ute om natten.

Sporet er ganske stort - omtrent som knyttneve og med skrittavstand på ca. 30 cm. Pgr av skiftende tø/frost og et lite snøfall kan jeg ikke se selve poteavtrykket, men har følt i sporet uten å føle labber. Kløer?? Det føles litt flatt, så det kan være en sålegjenger.

Jeg tror selv, at det kan være grevling. Revespor er normalt omtrent på rett linje og en del mindre. Gaupe usannsynlig nede i bebyggelsen. Stor hund mulig. 

Noen som er klokere?? Skovlen er vel ca. 30 cm lang i bladet.

Elgen

spor1.jpg

spor2.jpg

spor3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 3.3.2022 den 1.55):

Et nytt sporspørsmål:

Etter en natt slynger et spor sig gjennom hagen i en noenlunde rett og systematisk kurs fra naboene til skogholtet ved siden av. Hunder pleier å virre mer rundt og går som regel ikke ute om natten.

Sporet er ganske stort - omtrent som knyttneve og med skrittavstand på ca. 30 cm. Pgr av skiftende tø/frost og et lite snøfall kan jeg ikke se selve poteavtrykket, men har følt i sporet uten å føle labber. Kløer?? Det føles litt flatt, så det kan være en sålegjenger.

Jeg tror selv, at det kan være grevling. Revespor er normalt omtrent på rett linje og en del mindre. Gaupe usannsynlig nede i bebyggelsen. Stor hund mulig. 

Noen som er klokere?? Skovlen er vel ca. 30 cm lang i bladet.

Elgen

spor1.jpg

spor2.jpg

spor3.jpg

Rådyr?

Størrelsen på avtrykket kan ikke måles her. Det som skal måles på ligger jo under snøen. Hvor stor sporgropa er øverst oppe er ikke mulig å bruke til noe fornuftig, annet enn muligens å utelukke elg og folk.

Du må følge sporet mye lenger for å avgjøre om dette er en hund eller ikke. Hvis du roper på hunden din vil den som regel komme rett mot deg. Det er ikke sånn at en hund danser rundt i ring hele tiden. Folk går også tur med bikkja midt på natta. Det oppdaga jeg på et viltkamera jeg hadde satt opp i hagen. Det kan jo tenkes at de har nattevakt. Eller bare har vært på en nattlig skitur. Eller noe annet.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, rådyr er absolutt en mulighet. Og det er korrekt, at sporet er såpass utvisket, at det nesten ikke er brukbart, Hund skulle i så fall være stukket av fra eier, da det er et stykke fra veien og inne i bak-hagene til naboer videre til skogholtet. Nabohagene kan jeg dårlig vasse igjennom for å følge spor og krattet i skogholtet vel så tett, men det virker mer målrettet enn hundespor vanligvis - har jo selv hund - den ene virrer en del - sibirhuskyen går mer ulveaktig rett frem.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (5 timer siden):

Hei

Ja, rådyr er absolutt en mulighet. Og det er korrekt, at sporet er såpass utvisket, at det nesten ikke er brukbart, Hund skulle i så fall være stukket av fra eier, da det er et stykke fra veien og inne i bak-hagene til naboer videre til skogholtet. Nabohagene kan jeg dårlig vasse igjennom for å følge spor og krattet i skogholtet vel så tett, men det virker mer målrettet enn hundespor vanligvis - har jo selv hund - den ene virrer en del - sibirhuskyen går mer ulveaktig rett frem.

Elgen

Du kan eventuelt prøve forsiktig å børste av selve poteavtrykket. Se om du klarer å løfte opp hele poteavtrykket i en klump ut av snøen og bruk noe mykt for å børste av. Om det fungerer kommer helt an på forholdene når sporet ble satt og hvordan vær og snøforhold har vært etterpå.

Ja, hundespor avslører seg veldig ofte nokså fort, men av og til oppfører også de seg "unaturlig". Naturen er fæl sånn. Altså å gjøre ting komplisert for oss. Uansett er det alltid artig å studere spor og prøve å finne ut mest mulig hva det kan og ikke kan ha vært. Jeg ser for eksempel helt tydelig bare av bildene dine at dette ikke er et menneske eller en elefant eller en buss, og det er jo tross alt noe...😁

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.