Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellkultur i andre lander enn Norge


hesthov

Anbefalte innlegg

Jeg merker at folk har forskjellige reaksjoner ifølge hvor de ble vant til å gå på tur. 2 eksempler:

1) I de siste var jeg på fjellski tur i Norge fra hytte til hytte (oppover Ringebu) med 5 Franskmenn som er vant til å gå på tur i de franske Alpene. Jeg var den eneste av gruppen som hadde liggeunderlag, og de andre hadde nesten ingen utstyr for nødt-overnatting i tilfeldigvis været ble helt dårlig. De hadde breide og smørefrie fjellskier og var ivrige med å gå på tvers på fjellet eller tett skog uten å følge løypene. Jeg ble spesielt litt sjokkert at de ikke passet på de som var treigere (men dette tror jeg er ikke typisk Fransk, bare typisk fra folk som prioritere prestasjon). Jeg er også Fransk, men begynte å gå på fjellski i Norge. For meg føles det tryggere til å ha utstyr som DNT anbefaler for vinteren, og å sto mer eller mindre sammen. Så lurer jeg på om kultur på fjellet i Frankrike er kanskje ganske forskjellig fra kulturen i Norge? Liker Franskmenn kanskje til å ta mer risikoer? Samtidig skjønner jeg også at å ha tungere sekk er også en faktor av risiko.

 
2) Det er selvfølgelig ikke riktig til å skrive noe general, men om sommeren merker jeg at stiene i Norge er i gjennomsnitt mer vanskelig enn stiene i de Franske Alpene. Inntrykket mitt er at Nordmenn er mer trent til å gå til fots i vanskelig terreng og samtidig at det finnes mindre tilrettelegging i Norge. Kanskje det er på en måtte lurt siden da holder vi naturen som den er. Jeg merker at jo mer tilrettelegging en har desto flere kommer seg med sko som passer ikke på fjell.

 

Så tenkte jeg til slutt, hvor mye forskjellig er fjellkultur fra land til land? Hva tenker dere om dette? Hva er deres erfaring med å gå med utlendinger på tur? Eller å gå på tur i utlandet? Hvilke forskjeller merker dere?

Endret av hesthov
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Interessant tema! Hvis Hesthov selv er fransk? kan du vel besvare og opplyse oss andre mer? Jeg har vært på alpinski-tur i de franske alper, men da er det en mer universell "alpin - ski - kultur" som preger det. Bortsett fra god mat og vin om kvelden.

Interessant og morsomt innlegg fra Pahatlem: Vi skal ikke undervurdere at mange flyktninger kommer fra barske fjellområder, hvor de er vant med kulde om vinteren og høyder som vil legge enhver norsk flat med høydesyke. Kanskje noen av de kunne få jobb som sauegjetere jf. rovdyrdebatten? Ikke for å provosere en debatt om dette, men som integrering.

Vi skal vel ikke lenger enn til Sverige for at finne en mer tilrettelagt fjellkultur med over- tydelige "jernbanekryss" til markering av stier og mange klopper over myr. Det siste kan ha sin fordel, så der ikke blir 50 stier over myren. Tilrettelagte bålplasser med tilhørende søppelbinge. Dermed pleier søplet å være samlet en plass og ikke spredt. Nødtelefoner her og der. 

hilsen Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å lese dere, takk for svarene!

 

26 minutes ago, elgen said:

Hvis Hesthov selv er fransk? kan du vel besvare og opplyse oss andre mer?

Ja, jeg er Fransk. I Frankrike gikk jeg til fots på dagstur eller flere dager på teltur om sommeren på relative lette stier. Om vinteren gikk jeg på slalåm ski på skisenter med bare litt vann og mat nødt for noen timer.  En god del av min fjellkultur om vinteren kommer derfor fra turene mine i Norge de siste årene. I Norge lærte jeg å gå på langrennsski og å gå på fjellski fra hytte til hytte, å spise lunsj i vindsekk da været var ille og sjekke kompass og GPS i tåket :-).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en del land som har turisme som kan sammenlignes med Norge har en tendens til å tilrettelegge mer. F.eks. hvis du sjekker turmuligheter i England og Skottland så er turer med guide overrepresentert. 

For noen år siden var jeg på Island og besøkte en noen venner som flyttet fra Norge og hjem til Island. På en tur ute i et vulkansk område så kommenterte jeg at det ikke var satt opp sikkerhetsgjærer rund en del områder som helt klart ville være farlige å bevege seg inn i, bare en enkel tau mellom noen lave pinner, en god halvmeter over bakken.

Islendingen kunne opplyse at de aller fleste som besøkte dette stedet forstod at du ikke burde gå over disse tauene fordi det som så ut som fast grunn i virkeligheten bare var en tynn skorpe. Men nesten hvert år var det noen som gikk over og falt gjennom eller havnet ned i et av de boblende gjørmehullene. Det rare var at franskmenn var klart overrepresentert i disse ulykkene. Hvorfor vet jeg ikke, men kanskje de er vandt til at det som er farlig enten er veldig godt sikret eller har klare advarsler.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, REs said:

Det rare var at franskmenn var klart overrepresentert i disse ulykkene. Hvorfor vet jeg ikke, men kanskje de er vandt til at det som er farlig enten er veldig godt sikret eller har klare advarsler.  

Hva som skjer også i Frankrike er at det finnes advarsler (for eksempel "ikke lov til å bade der") som er der pga administrative årsaker (slik beskytter seg kommunen/eieren til innsjøen hvis noe går galt) men ikke alltid pga det er farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, pahatlem skrev:



Én fin liten historie fra sist tur; Eldre syrisk herremann tilbyr meg en sigarett på en fjelltopp -- jeg takker mot bedre vitende ja, og etter ferdiginhalert pinne, stumper jeg den som seg hør og bør, og legger jubben i knelomma på buksa mi. Vedkommende herremann begynner å bære seg på Arabisk til alle de andre sådan talende, og det bryter ut en lang diskusjon, som jeg ikke forstår så mye av: Når jeg ber om å vennligst inkluderes i samtalen, kommer poenget: "Nordmenn gjør sånn! Her i landet kaster man ikke dritt i naturen!" Selvfølgelig, sier jeg: jeg vil jo ikke selv komme til en fjelltopp og bli møtt av søppel og rask; det vil jo ta noe bort i fra hele villmarksopplevelsen. Araberne er samstemte i at dette er symptomatisk for hele den vestlige kultursfæres de facto overlegenhet: Vi tenker på de andre i samfunnet vårt, vi betaler skatt, og luftambulansen kommer om du tryner. Araberne forteller at det ikke finnes så mye som et eneste fint utsiktspunkt eller teltområde i midtøsten uten en søppelhaug. Alle andres sigarettstumper går i egne respektive bukselommer.

Samtlige turdeltakere har siden den gang plukket med seg alt søppel de finner på tur, og stapper det ned i sine egne sekker -- fordi det er derfor vi har et samfunn som er OK å flykte til.
 

Helt OT, men jeg kan ikke dy meg: dette viser bare hvor lite som skal til for å hjelpe de som kommer til landet inn i kulturen vår, i stedet for å holde dem på utsiden - kommunikasjon....

til @hesthov så hadde vi med engelskmenn i fjellet da vi var små, og lærte fort at engelsk tur og norsk tur var to forskjellige ting. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, og jeg hadde nok følt meg som en kløne i jungelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at jo mer vestlig land, jo mer sikra og tilrettelagt er naturen? 

Etter en tur med juving langt inni jungelen i Indonesia, så innså jeg at det er veldig trygt å ferdes i norsk natur og sikkerheten er veldig godt ivaretatt. Vi overlevde turen til tross for ymse dyr og juving kun iført bikini. Vi hadde flaks :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Når vi nå har en fransk ekspert her, så finnes det jo et stort nettverk av vandreruter lands- regionale og lokale (GR -route) med tilhørende herberger. Og store nasjonalparker. Og høydemetere som vil ta kneiken på mange norske  Jeg sjekket dette ut mht planlegging av en tur som ikke ble noe av i Alpes Maritime. Hvordan fungerer dett i forhold til T-stier, DNT hytter? Det må jo også være en del franske som bruker dette. Bare unge, alle eller hvordan er kulturen omkring dette?

Hilsen Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, elgen skrev:

Hei

 

Når vi nå har en fransk ekspert her, så finnes det jo et stort nettverk av vandreruter lands- regionale og lokale (GR -route) med tilhørende herberger. Og store nasjonalparker. Og høydemetere som vil ta kneiken på mange norske  Jeg sjekket dette ut mht planlegging av en tur som ikke ble noe av i Alpes Maritime. Hvordan fungerer dett i forhold til T-stier, DNT hytter? Det må jo også være en del franske som bruker dette. Bare unge, alle eller hvordan er kulturen omkring dette?

Hilsen Elgen 

Uten at jeg skal skyte å meg noe særlig med erfaring fra Frankrike, så har jeg vandret rundt Mont Blanch en gang i tiden.

Midt i juli, men fortsatt. med "vinterutstyr", som vi fikk bruk for ved faktisk to anledninger, (Snø og vind.)

Øverst i Bonhommepasset, gikk vi forbi en gjeng fransk ungdom, antakelig på klassetur . Vi i vinterutstyret, de med bomulls-tskjorte og tynn regnjakke, og - selvsagt - korte bukser.

Nå var dette egentlig ikke langt fra "folk", men det må ha vært temmelig ubehagelig, og farlig om noe skjedde.

 

Scottland har mange fine ruter og topper, og jeg har vært på noen. Her er det mye "forskjellig". Noen har utstyr som muligegns hadde passet på en ekspedisjon, men andre kommer i søndagsklær.

Jeg tror det, både for franskmenn og skotter, må bero på "erfaring". Noen har, andre ikke...

(Det blir i hvert fall litt feil å vurdere andre ut fra "eget ståsted" med 20-30 år på tur.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bekledning for tur er ikke noe alle nordmenn kan heller. 

En gang over Besseggen så tok jeg av meg en fyr i Converse og pikeskjorte og kun noen knekkebrød i sekken. Han fikk noen brødskiver, vann og nystekt bacon av meg. Og så gikk han sammen oss resten av turen. 

I fjor sommer møtte vi en far på tur med barna opp Gaustadtoppen. Alle i shorts og joggesko. Det hadde snødd to dager før. Jentungen gråt på veien opp fordi hun var så kald og fordi hun hadde så utrolig vondt i føttene. Men far skulle opp han så hun fikk pent holde fred. Beste måten å drepe all turglede hos de unge :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Frankrike er et stort land. I Alpene og Pyrinéene er det villmark men friluftslivet er masseturistisk anlagt sammeniknet med Norden, der man tradisjonelt har hatt naturen tettere på. I sentrale deler er det stort sett jordbruksland og urbaniserte områder og her er det eneste lokale alternativet for den jevne mann å besøke såkalte "bases de loisirs" som er å anse som en mellomting mellom en park og et lekeland. Så det jevne kunnskapsnivået til ferdsel i naturen er lavt om en ser bort fra de som lever av å guide folk, folk i fjellene og spesielt interesserte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Det med bekledning for tur er ikke noe alle nordmenn kan heller.

 

Nei, du hadde vel verken praktisk, eller fornuftig bekledning selv, på den juvturen i Indonesia. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tiur3 skrev:

Nei, du hadde vel verken praktisk, eller fornuftig bekledning selv, på den juvturen i Indonesia. :)

Haha. Absolutt. Vi ante ikke hva vi gikk til. Vi fikk bare beskjed om at vi skulle på padletur. 

Men her hjemme i dag så er det lett å tilegne seg informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg i løpet av endel år vært på tur i skog og fjell ganske mange steder. Mitt generelle inntrykk, om det er interessant i det hele tatt, er at naturen ofte er mer slitt og tilrettelagt i utlandet. Hele utlandet. Camping og slikt på egne plasser, bilvei ofte helt frem. Via ferrata og slik vederstyggelighet. Klatreruter, trails og stier er preget av mye bruk. På mange basecamps og knutepunkter er det mye søppel. Det finnes selvfølgelig unntak, men det er mitt hovedinntrykk. At folk da får mindre erfaring med å ferdes i mer utfordrende/naturlig terreng er vel å forvente. Friluftsliv mange steder er ensbetydende med å gå på grusvei. Satt litt på spissen. Men vi følger ikke langt etter. Jeg tilhører de som synes tilretteleggingen for friluftsliv ofte går for langt. 

Allemannsretten har kanskje noe av skylda. Og tilgjengelig natur pr capita. Sidrumpa nordmenn har sannsynligvis også vært forsiktige med å importere adferd og vaner fra feks europeere, noe vi skal være glad for når vi ser enkelte av de latterlige nasjonalparkene som finnes i søreuropa :D

Jeg tror også folk i for liten grad bruker den naturen de har i umiddelbar nærhet. Man blir litt blinda for det nære, og tror man må reise langt bort for å gå på tur.  Eller kanskje poenget er at det ikke er noe særlig urørt natur igjen i Italia? Eller Tyskland? Turistene kommer hit for å finne det urørte og naturlige. Norge er jo så fantastisk har de lest og hørt. Men de skjønner ikke hva det innebærer og stiller i flipp-flopps og sydenskjorte. Det er forresten litt av det samme her hjemme også. De årene jeg bodde i Lofoten og Troms, hadde jeg påfallende få turvenner fra nord-norge. Lofotværingene gikk i hvert fall ikke fjelltur. De dro på havet. Eller drakk øl. Noe fjelltraverne også gjerne gjorde, men da først etter turen. Inviterte jeg noen av de innfødte på fjelltur i verdens flotteste natur, rista de bare på huet og skjønte ikke vitsen. Med et unntak. Og hun var heldigvis dame.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen ekspert på Frankrike, men jeg har gått GR65, GR70 og deler av GR653. Dette blir mer kulturvandringer enn fjellturer i vår forstand. Merkingen på disse rutene er særdeles god, og det finnes et godt utbygd nett av overnattingssteder. På GR65, der mengden fotturister er forholdsvis stor, er variasjonen av overnattingstilbud betydelig. Ryggraden er allikevel kommunale og private gîtes. Disse har varierende standard. Noen er veldig enkle med sovesaler og begrensede kokemuligheter. Andre er med enkeltrom og til og med svømmebasseng... Her er det noe for enhver smak. For min del har jeg satt mest pris på felleskapet man opplever når man spiser sammen på en gîte. Jeg opplever at franskmennene er mer inkluderende enn det vi er i slike sosiale sammenhenger, selv om vi kanskje er på vårt beste i fjellet. Det som kanskje har overrasket meg litt, er at jeg sjelden traff på folk som gikk alene. Da var de nesten uten unntak utlendinger, altså ikke fra Frankrike.

Jeg er ikke overrasket over erfaringene fra Island om at det kanskje er franskmenn som oftest gir blaffen i eventuelle påbud og forbud. Det blir fort nasjonale stereotypier, men det er vel ikke så mange europeiske nasjonaliteter som respekterer statlig autoritet og påbud mindre? Sosiale regler og konvensjoner fikk jeg inntrykk at ble tatt betydelig mer på alvor. Vi nordmenn er kanskje ikke de høfligste, selv om vi nok ikke mener det slik. I Frankrike hilses det, ønskes bon appétit og det unnskyldes på alle mulige måter. I alle fall virker det slik på en noe språkutfordret nordmann. Når man lærer seg noen av kodene, så blir det behagelig enkelt. Mens nordmenn halvveis skuler på hverandre om man møtes, er det greit og enkelt i Frankrike. Vi nordmenn er nok kanskje på vårt beste i fjellet, av eller annen grunn så er vi sosialt mer veltilpassede der kanskje. Ellers er vi fort noe keitete har jeg inntrykk av. Igjen generalisering, men dog.

Frankrike er et fantastisk land å reise i. Det gjelder også som fotturist. 

Endret av Bjørja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/04/2016 at 4:59 PM, Bjørja said:

Frankrike er et fantastisk land å reise i.

Takk!! Norge er også fantastisk, helt sikkert!

Jeg tenker meg å skrive en turrapport om min telttur i Massif Central (fra camping til camping), og min tur fra gjestehus til gjestehus i Cévennes...Det ble mest gode minner selv om det ble flere "litt dårlige" situasjoner spesielt i Cévennes (men til slutt ler vi nå av dem, jeg og venninen som var med). Kanskje jeg kan også finne igjen stien som jeg tok i "Mercantour/Vallée des Merveilles", men det var lenge siden (20 år???!)! Jeg må bare finne tid til å skrive, samle bilder og huske stiene som vi tok...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For resten kan jeg anbefale de som vil oppdage Pyrénées + Alpene (+ også litt om Jura, Vercors og andre steder) til å se på dette:

https://yepyepyep64.wordpress.com/

 Vennen som skrev på denne bloggen, har dessverre ikke lenger tid til å skrive mer. Han er opprinnelig fra Pyrénées og kjenner Pyrénées nesten som lommen sin!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/04/2016 at 9:55 AM, REJOHN said:

Jeg sjekket dette ut mht planlegging av en tur som ikke ble noe av i Alpes Maritime. Hvordan fungerer dett i forhold til T-stier, DNT hytter?

GR betyr "Grande randonnées" (stier som går i tvers på lange distanser og som er "lette" nok med å gå med stor sekk), og de er vanligvis bra merket. Men hvis du tar "PR" stier (Petites randonnées = lokale turer), da kan du få hva som helst, kan vare veldig bra merket eller ikke. Hvis du går på tur kan jeg anbefaler deg til å kjøpe en "topo guide" fra denne serien:

Topo-guide de Grande Randonnée; Contributor :Fédération française de la randonnée pédestre, Publisher :FFRandonnée, Collections :e-topo®, som du ser der https://www.7switch.com/en/ebook/9782751405402

Denne boken er på fransk, men jeg tror den er nyttig selv om man kan ikke mye fransk. I bokene skal du finne informasjon om hvor kan du sove (man kan ikke telte hvor som helst i Frankrike) med forslag av gjestehus, camping, hytte, ...og hva kan du besøke, utsiktpunkter, litt av historien og kartene langs stien. Det er jo anbefalt til å kjøpe vanlig Topo kart fra IGN (geografi institutt). IGN kartene er kjempe bra med mange detaljer (1/25 000) og når en bestille kartet på nett kan man definere området en vil slik at en slippe til å bære flere karter:

http://espaceloisirs.ign.fr/boutique/carte-a-la-carte-randonnee-decouverte.html

Den nettsiden fra IGN er også nyttig:

http://www.geoportail.gouv.fr/donnee/51/cartes-ign

Håper det hjelper litt :ahappy:

Endret av hesthov
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
Den 18. april 2016 at 15.45, fumigatus skrev:

Eller kanskje poenget er at det ikke er noe særlig urørt natur igjen i Italia? Eller Tyskland? 

 

 

Dette er vel en sannhet med en del hederlige unntak. Italia har en del områder som er ekstremt opptatt av å holde masseturisme og stordrifta på armlengdes avstand og de står i grell kontrast til historiene om mafiaen og søppelkrigen osv, kanskje nettopp derfor er det en voksende bevissthet rundt det. Citta Slow bevegelsen f.eks. Få vet vel og at Italia er hjemland for en av de siste stammene for ulv, og det er sågar lenger sør i landet. Tyskland har vel også sine områder, men arealene står selvsagt ikke i relasjon til folketallet i samme grad som her i landet. Det er tilstandene i Europa man bør se til når f.eks DNT, med storkapitalen i ryggen, vil ha massene ut i terrenget. I tillegg til de siste tiårs hyttekultur er dette den største faren. Samtidig er det mye større mobilitet fra hele verden, bobilisme og diverse losjering i det fri av folk uten regulær boevne. Det vil øke på i takt med at reiselivet pøser på i ekspressfart og revolusjonen i elektroniske medier sprer ordet til Polen, Romania, Russland, Kina etc. Og det genererer mye søppel som mangler mottaksapparat. I andre land med strengere lover for ferdsel og losji er det mindre av dette.  Det virker ellers jevnt over som urørt mark anses som tapte penger. Bare se på bestemmelsene for verneområdene fremover. FRP, som er så frenetisk opptatt av demografiske utfordringer, har ikke skrupler for fem øre når det gjelder å rasere landet i kapitalismens ånd. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Landsem skrev:

Dette er vel en sannhet med en del hederlige unntak. Italia har en del områder som er ekstremt opptatt av å holde masseturisme og stordrifta på armlengdes avstand og de står i grell kontrast til historiene om mafiaen og søppelkrigen osv, kanskje nettopp derfor er det en voksende bevissthet rundt det. Citta Slow bevegelsen f.eks. Få vet vel og at Italia er hjemland for en av de siste stammene for ulv, og det er sågar lenger sør i landet. Tyskland har vel også sine områder, men arealene står selvsagt ikke i relasjon til folketallet i samme grad som her i landet. Det er tilstandene i Europa man bør se til når f.eks DNT, med storkapitalen i ryggen, vil ha massene ut i terrenget. I tillegg til de siste tiårs hyttekultur er dette den største faren. Samtidig er det mye større mobilitet fra hele verden, bobilisme og diverse losjering i det fri av folk uten regulær boevne. Det vil øke på i takt med at reiselivet pøser på i ekspressfart og revolusjonen i elektroniske medier sprer ordet til Polen, Romania, Russland, Kina etc. Og det genererer mye søppel som mangler mottaksapparat. I andre land med strengere lover for ferdsel og losji er det mindre av dette.  Det virker ellers jevnt over som urørt mark anses som tapte penger. Bare se på bestemmelsene for verneområdene fremover. FRP, som er så frenetisk opptatt av demografiske utfordringer, har ikke skrupler for fem øre når det gjelder å rasere landet i kapitalismens ånd. 

 

Jeg har merket meg at innlegget inneholder "når f.eks DNT, med storkapitalen i ryggen, vil ha massene ut i terrenget".

Hvem som i stor grad finansierer DNT sin virksomhet, medlemmer (mye) det offentlig tilskudd (bra) andre inklusiv storkapital (en mindre del)  er gjennomgått i andre tråder.

Det å ønske "massene" ut i naturen ligger i kjerneområdet for DNT.

Se f,eks Stavanger Turistforening  sine vedtekter §1

"Foreningens formål er å utvikle friluftslivet, særlig å lette og fremme fotvandring og skiløping, utbre kjennskap til land og folk og sikre friluftslivets natur- og kulturgrunnlag."

Å være medlem er den eneste muligheten for å kunne påvirke dette i en annen retning.

§ 9 i de samme vedtekter :"Endringer i foreningens lover besluttes av årsmøtet med 2/3 flertall og må også godkjennes i det neste ordinære årsmøtet"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.