Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt og soveposer på på budsjett (4000-5000,-)


Jokkulf

Anbefalte innlegg

Jeg og madammen har fått penger øremerket friluftsutstyr, og som vi ønsker å bruke på et kurant 2-3-mannstelt, samt to soveposer. Vi blir nok mest å bruke utstyret på sommerstid, men også unntaksvis vår/høst. Vi har saumfart utvalget hos de største aktørene, og har vel mer eller mindre landet på disse:

Er det noen her med erfaringer med dette utstyret, eller har annet å anbefale? Ingen av oss er drevne friluftsfolk, og føler derfor at vi famler i mørket. Det er ikke akkurat lite å velge i :-P

På forhånd tusen takk for evt. svar/innspill! =)

/Jokke

 

EDIT: ser man får 25 % ved bruk av rabattkode på dette teltet: https://komplettfritid.no/product/bergans-trollhetta-2-pers-tent-green (varp eller ei? =))

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte Nordmarka 2 og og soveposen du nevner for et år siden. Anbefalingen min ser du på siten til xxl. Jeg er godt fornøyd, fikk kjørt meg i sommer med kuling og regn ved Krækja.Tror det er riktig som helsport sier, at teltet har en gunstig vind profil. Lå værfast, da jeg er nybegynner med kano og derfor ble i teltet og ventet en dag isteden for å prøve og padle tilbake. Det er mobildekkning i området så jeg fulgte værmeldingen på mobilen. Det ble også meldt 0.6 grader til natta. Bergans soveposen du har sett på er en bra 3 sesongers sovepose. Nordmarka 2 teltet er ganske lite, men det er plass til to. Flere på forumet har kommentert den lave høyden på 90 cm i inne teltet. Jeg er 187 cm så det er i laveste laget, men det funker. Kanskje du også skulle sjekke med XXL ang. det nye Bergans teltet, Trysil 3 til 1.799.- Her får du også 10 cm mer "takhøyde", men også 1 kg mer å bære på. Det ser ut på bildet av Trysil 3 teltet at det har barduner på sidene, sjekk dette med XXL, Det er mulig at disse ekstra bardunere gjør at teltet blafrer mindre ved sidevind slik at du slik at du slipper en del støy .Nordmarka 3 kan du også sjekke ut. Det virker som om de billig teltene både til Helsport og Bergans er solide greier, men det veier litt mer på grunn av billigere duk. Du må også skaffe deg liggeunderlag. Her er det mye å velge på. Jeg har Fagerheim Fjellstugu ved Store Krækkja som utgangspunkt for mine turer. Her er grei parkering og turer i alle retninger, hit kan du også reise kollektivt. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Elgkalven har turnert New Zealand med Nordmarka 2 teltet - alene. Det holdt hende fint tørr i temperert regnskog! Men det er som nevnt et lite 2-mannstelt med lav sittehøyde. Men det går å være 2 i det.

Hvis man forventer å være 2 på tur, hvilket jo er trivelig, så bør man nok vurdere 3-manns telt og gjerne med litt romslig fortelt til matlaging bagasje mm. Nordmarka 3 er sikkert også et bra telt, men jeg kjenner ikke sittehøyden. 

Jeg kjenner ikke Bergans soveposerne ,men vekt 2 kg for comf temp på +3 C er litt tungt. Sjekk en masse soveposer med forholdet mellom comf. temp (fx. -3-5 C) og vekt - og pris. Jeg har selv Marmot trestles med uangitt com temp, men den er for mig omkring - 8 -10 C. Vekt ca. 1,7 kg. På salg i sin tid. Mye på tilbud og salg her og der.

Ja, den delen av Hardangervidda er fin! Men det kan være mange mygg i august.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg er også på utkikk etter noe rimelig nå, da jeg har fått mail fra DNB om at man får 25% rabatt på alt hos XXL i morgen og på torsdag dersom man betaler med DNBs kredittkort (ikke det vanlige bankkortet). Hvis en av dere, eller noen dere kjenner har DNB, så kan det være lurt å benytte sjansen nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.