Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose fra Ica Maxi - noen som har prøvd dem?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er redd for at mange vil slakte meg når jeg sier at jeg har kjøpt sovepose på Ica Maxi - men ok. Det har jeg altså gjort. Har investert i Lavvu med ovn og skal ta en test i helgen sammen med 3 små barn og kona. Skal investere i skikkelige soveposer til oss alle samt liggeunderlag etterhvert, men får vente litt til jeg har spart opp noen kroner. Vi snakker faktisk om 12000,- for 5 soveposer og liggeunderlag i god kvalitet. :D Nok om det.

Soveposene fra Ica Maxi står oppført med -17 grader i comforttemperatur. Dette kan da umulig stemme? Da må posen iallefall være tidenes kjøp siden de kostet 149,- pr stykk. Noen som kjenner til dem? Soveposene er selvfølgelig ikke noe kjent merke.

Vil vi fryse ihjel dersom gradestokken kryper under minus 1? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Ut på tur-aldri sur!

Vil nok tro at posene kanskje ikke holder komforttempen (høres nesten for utrolig ut). Du kan jo komme med en tilbakemelding når du har testet de.

Ligger man på snø, er underlaget vel så viktig. Har man mindre bra liggeunderlag, legg kvister etc under underlaget. Dette vil utgjøre mange grader!

Dog, syns det er sporty av dere å ikke la evt penger til grisedyre poser og underlag avgjøre om man skal dra på tur eller ikke. Setter dere opp lavoen ikke langt fra bil, er det jo òg mulig å ta med noen ulltepper eller gamle dyner, såfremt posene blir for kalde.

Har hørt alt for ofte

"nei, kan ikke være med, har hverken rett jakke, bukse el utstyr forøvrig". Etter mitt syn kun vikarierende unnskyldninger for ikke å dra på tur.

Finner man ut at friluftslivet er digg og er ute endel, vil man uansett invistere i bedre utstyr etterhvert som vilje og konto tillater det. Tror de aller fleste av oss som er/har vært mye ute startet med "ikke altfor fett utstyr"

God tur :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soveposene fra Ica Maxi står oppført med -17 grader i comforttemperatur. Dette kan da umulig stemme? Da må posen iallefall være tidenes kjøp siden de kostet 149,- pr stykk. Noen som kjenner til dem? Soveposene er selvfølgelig ikke noe kjent merke.

Vil vi fryse ihjel dersom gradestokken kryper under minus 1? :roll:

Så vidt jeg har skjønt dette så er det opp til hver enkelt produsent å sette temperaturgrensene. Og det finnes en felles EU norm på hvordan soveposer skal testes. Men det er opp til hver enkelt produsent om disse skal følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei høres helt utrolig ut.

Vi har flere dårlige poser og bruker dem om vinteren da vi alle skal ut, et tips da er å koke vann rett før man skal legge seg og helle det på stål termoser og putte disse ned i bunnen på posene det gir masse energi hele natta,OBS termosene kjennes litt kalde ut mot bar hud, men gir masse energi for det.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et tips da er å koke vann rett før man skal legge seg og helle det på stål termoser og putte disse ned i bunnen på posene det gir masse energi hele natta,OBS termosene kjennes litt kalde ut mot bar hud, men gir masse energi for det.

Hilsen Atle

Bytt ut ståltermosen med plastflaske med skikkelig kork så blir det enda bedre. En ståltermos er laget for å holde på varmen, ikke avgi varmen :roll:

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med en termos er att den skal holde på varmen hele natta, en plastflaske vil bli kald etter en time og ikke virke lenger.

Hvis man kan få en termos som er så dårlig att vannet er kaldt om morningen får man best virkning, jeg har noen billig termoser og de er lunka om morningen.

Hvis termosen gir rundt 15'c så vil dette hjelpe dere veldig mye, 15 grader i stedet for 5 på bena er stor forskjell spesielt for barna.

Bare prøv.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er en sporty far!!!

Jeg tror du har gitt svaret selv. Uansett er det litt sent å teste -17 blå nå, våren har kommet til Norge nå. -1 burde den holde til, det er ingen som fryser ihjel da. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt med ekstra ullklær. Da har du en backup løsning dersom noen fryser på natta. Jeg safer alltid selv med masse ekstra ullklær og det har hjulpet godt når gradestokken kryper under -20. Jeg har selv en Ajungilac Tyin Artic som den gangen jeg kjøpte den ble annonsert med komforttemp -35. 'Dream on' sier jeg!!! Jeg ser at Ajungilac nå har tatt i bruk EU standard for måling av komfort temp og at denne posen nå er annonsert med komforttemp -14, noe som nok er et mye mere realistisk og riktig tall for oss vanlige folk. Dvs at det virkelig ER komfortabelt med et et sett undertøy helt ned til -14, deretter må en kle på seg mere... Ros til Ajungilac for at de endelig presenterer riktige tall som vanlige folk kan forholde seg til. For noen år siden var jeg på fjelltur med en far som hadde kjøpt inn Ajungilac vinterpose med 'gamle' komforttemp -10, de frøs noe jævlig på natta når gradestokken visste -7. De hadde det garantert IKKE komfortabelt og måtte opp midt på natta og hoppe og sprette for ikke å fryse ihjel.

Et annet alternativ er å kjøpe ekstra fleese pose som du kan ha som backup løsning, påstås å holde 8 grader ekstra, men de koster også.....

Jeg anbefaler at du hører med butikken om HVILKEN standard de har brukt for å sette grensen på -17. Jeg er ganske sikker på at dette er en pose som kan holde noen minus grader men kanskje ikke -17 akkurat. Dersom du velger å kjøpe den så bør du kjøpe en stk. og teste den ut selv. Ikke glem at når du ser på værmeldingen så får du oppgitt dag/kvelds temp, noe som er høyere enn temp midt på natten kl 05:00. Du må gjerne trekke fra 5 grader for å få riktig temp. Dvs at dersom det er meldt -3 for kvelden så må du regne med -8 midt på natten. Jeg har faktisk vært med på at temp har sunket 10 grader fra kvelden. DA er det problematisk dersom du har dårlig pose :roll: Anbefaler også at du tar med gradestokk og ha den liggende oppå sekken på natten for å følge med. Det er viktig at du får et riktig bilde av dette for deg og barna dine. Fint at du er litt ydmyk og forsøker å orientere deg litt slik at du ikke tar fra barna all gleden før dere får kommet riktig igang med 'villmarkslivet' :lol:

Lavvo med ovn varmer antagelig godt. Men det forutsetter at du finner godt med tørr ved. Jeg har selv opplevd å ikke finne ved og dermed være avskåret fra bålvarme til matlaging og for å varme skrotten.

PS! Min erfaring er også at JEG fryser før barna mine når vi er på vinterturer og sover under åpen himmel. Husk også at det er tærne og senere beina som fryser først. Ta derfor på deg det du måtte ha av ullsokker før du legger deg om kvelden. Ikke legg deg med våte klær, de bør ligge separat i posen evt. ha dem på utenpå tørt ull. Jeg har et par dunsokker til 30kr som jeg kjøpte på OBS, anbefales.

Husk også å ha på lue og noe varmt i halsen, gjerne finlandshette. Sjekk også om soverposen har egen hette for hodet og at denne har grei passform til hodet. Uten slik hette vil du miste mye varme unødvendig.

Da gjenstår det bare å ønske deg lykke til. Blir spennende å høre hvordan det gikk, regner med at du gir oss resten av historien :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for alle tips som folk har kommet med.

Vel vi kjørte oppover mot trøndelag for å ta påskeferien der. Vi stoppet på Dovre og slo opp lavvuen. For å ha bilen i nærheten i tillfelle akutt frysing (som enkelte har gitt tips om) - lå vi like ved en rasteplass. Kanskje ikke den helt store villmarksopplevelsen, men barna storkoste seg og jeg ser på første lavvutur som en suksess. Det frister for gjentakelse både for liten og for stor.

Over til soveposene. Som enkelte har sagt og som jeg selv var inne på så er nok ikke dette soveposer som man benytter under åpen himmel i -17! :wink: Både vi voksne og våre tre barn brukte dog kun soveposene og hadde ikke pledd eller lignende over. Som underlag hadde vi Ajungilac Bamse Extreme og saueskinn over. Den eneste som frøs på bena var kona. Siden jeg hele natten holdt fyr i ovnen antar jeg at vi trolig ville ha fryst skikkelig dersom vi hadde ligget ute eller i et uoppvarmet telt. Jeg antar at temperaturen ute lå på ca -6 og at vi inne hadde en +5 til 10 grader mens vi sov. En annen irriterende ting var at soveposene var utrolig glatte under. Man våknet ikke opp på det samme stedet som man sovnet. Her skulle man ha hatt noe antskli belegg under.

Det fantastiske med lavvu og ovn er at man lett får 25 grader i lavvuen når man skrur opp trekken. Det var således deilig for de små å vokne opp og spise frokost iført bare trusa. :)

Et tips til ferske lavvubrukere. Det er ikke det samme å skulle sette opp en lavvu på plenen hjemme i dagslys som å sette opp en lavvu på 1 meter snø i mørke med en hodelykt som lys. Det som jeg trodde skulle ta 15 min ble nesten 1 og en halv time! :roll:

Men morsomt var det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.