Gå til innhold
  • Bli medlem

3 sesongs telt


Ørretfiske25

Anbefalte innlegg

Annonse
Den 14.4.2016 at 20.18, graham skrev:

Hva med Exped Orion Extreme? http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/orion-iii-extreme-terracotta

Har det ikke sjøl, men det ser flott ut når @Kjell Iver spenner det opp på tur. Fin takhøyde og to passe store fortelt.

Takk for svar.

Skal ikke ha mer exped, etter 3 liggeunderlag som har explodert under pen bruk.. trur jeg sikter på hilleberg eller helsport denne gang ;)

Tar gjerne i mot flere forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, du tenkte på den ja...

Joda, dem er jo det. men et stort oppholdsrom, fortelt og tåler hardt vær, særlig vind og regn er viktig.  kikka på svalbard, men er på grensen når det kommer til vekt synes jeg.. og den har en stiv pris, når det skal brukes mest vår, sommer og høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvem de 2-3 pers er. Skal det brukes jevnlig med 3 voksne ville jeg nok sett på 4 manns telt. Npr det gjelder kuppeltelt så er det mange modeller for 1-2 personer men ikke så mange for flere. Finnes f.eks hilleberg savio men blir storr og tungt.  Her ville jeg tenkt på hilleberg kaitum 3 hvis det stort sett brukes av 2 pers, sporadisk med 3.  Ville dog ikke svartmalt exped for mye. Kjenner flere som har orion og de er veldog fornøyd. At du har vært uheldig med liggeunderlag betyr ikke at telt er like dårlig. Vet de hadde problemer med noen produksjoner av underlag da de skiftet underleverandør på noe for et par år siden.jeg måtte også bytte et da. Men har 2 andre som har fungert fint i mange år. Exped er vel en av produsentene som har litt utvalg i 3 manns kuppel. Altertiv er å se mot amerikanske telt, der lages det mange kuppeltelt både for 3 og 4 pers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, borgern skrev:

Kommer litt an på hvem de 2-3 pers er. Skal det brukes jevnlig med 3 voksne ville jeg nok sett på 4 manns telt. Npr det gjelder kuppeltelt så er det mange modeller for 1-2 personer men ikke så mange for flere. Finnes f.eks hilleberg savio men blir storr og tungt.  Her ville jeg tenkt på hilleberg kaitum 3 hvis det stort sett brukes av 2 pers, sporadisk med 3.  Ville dog ikke svartmalt exped for mye. Kjenner flere som har orion og de er veldog fornøyd. At du har vært uheldig med liggeunderlag betyr ikke at telt er like dårlig. Vet de hadde problemer med noen produksjoner av underlag da de skiftet underleverandør på noe for et par år siden.jeg måtte også bytte et da. Men har 2 andre som har fungert fint i mange år. Exped er vel en av produsentene som har litt utvalg i 3 manns kuppel. Altertiv er å se mot amerikanske telt, der lages det mange kuppeltelt både for 3 og 4 pers. 

Ja 2 vokse og en hund på 55 kg.

sett på holmeslet, men dem er jo virkelig tunge! men ser ut som et fantastisk telt.

Sier ikke at telta er dårlig, men gidder ikke sponse dem mer etter 3 fails...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, RoyN skrev:

Helsport Reinsfjell Superlight 2 ble best i test blant lette 2-mannstelt i Fjell Og Vidde. Har to fortelt og innganger. DNT butikken har det inne til en bra pris:

http://www.dntbutikken.no/main.aspx?page=article&artno=140319

Takk for svar :) Blir nok i minste laget for 2 pers og en hund... men sikkert et knall telt :) kikker litt på outleten til helsport nå.. og kikker på bergans helium dome.... hmm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan titte på helsport sarek dome 2+ hos xxl. Det har jeg sett oppslått og det hadde bra størrelse på fortelt. Husker ikke bredde inne og det ligger ikke plantegning på nettsiden. Er da i følge navnet beregnet for lott flere enn 2 pers. Dog veier det vel 4 kilo, du vil kanskje ha noe lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Helsport og Hilleberg har vel hovedsaklig tunneltelt i 3-pers telt... Av kuppeltelt, uten å ha testet noen selv, så går det ann å kikke på: Fjellräved Abisko Dome 3, MSR Mutha Hubba NX, Big Agnes FlyCreek eller Copper Spur UL3. Kan kanskje være verdt å ta en titt på TarpTent StratoSpire 2, ikke kuppeltelt, men god plass til 2 voksne og en hund, god takhøyde og romfølelse, lav vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Tarra - fire sesongers og bombesikkert og med 2 innganger.

Har selv Nammatj 3 gt på 11te året nå ( men det er ikke kuppel ), brukes jevnlig av to voksne og 50 kg hund, mer enn god plass, sammen med 2 100l + sekker, brukt i storm, 30 blå osv, no issues.

Har også Anjan 2, suverent for lett bruk alene med hund.

Tarra har jeg testet, rette vegger, to innganger, et fortelt til hund, det andre til oss tobeinte, ikke tresesongers, men et telt for 10-20år. Blir mitt neste når Nammatj er utslitt, når da det måtte skje...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Begynte og presse mot sømmene desverre.... Var i bredda ja, lengda skal være 220 om jeg husker riktig.. fruen skal alltid ligge i bredda serru, så vi har alltid gjort det sånn.. kikket på svalbard 6 camp også, men den blir i tyngste laget. faen heller, angrer på at jeg gjorde det au... kunne hatt det uten frøkna i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.