Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinsfjell vs Unna (sittehøyde, holdbarhet)


zupertramp

Anbefalte innlegg

Hei Fjellforum !

Jeg skal kjøpe nytt telt. Det står mellom Hilleberg Unna og Helsport Reinsfjell SL.  Jeg har mest lyst på Una, men jeg er veldig usikker på om sittehøyden er tilstrekkelig (er 188 cm). 

På den andre siden har vi Reinsfjell SL. Denne har god nok sittehøyde. Desverre er jeg litt skeptisk til slitestyrken på SL-dukene.  Teltet er dyrt og må nødvendigvis vare noen år.

Råd mottas med takk :)

Endret av zupertramp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lett disse valgene. Personlig kan jeg vel aldri få for mange telt. Havesyken er stor på det feltet hos meg og det perfekte universaltelt finnes jo ikke. 
Min erfaring med mine 185 centimeter er at jeg finner telt med 90cm innvendig høyde for knapt i de fleste tilfeller. Får jo rett og slett vondt i nakken av å sitte oppreist med haka på brystkassa over tid. 100cm kjennes ut som smertegrensa mi med mitt bruksmønster. Med 110cm sitter jeg greit oppreist på et oppblåsbart liggeunderlag, med godboka og hodelykta på plass uten at taket blir for plagsomt. Mer enn dette er greit men tilfører mer vekt (så fremt materialvalg er likt) og er ikke noe jeg lett velger å slite med meg ut i marka. Det gir ikke så mye mer komfort at jeg finner det verdt vekta.
90cm eller til og med mindre takhøyde er greit nok om man bare skal sove der. Krabbe inn i teltet - lukke øynene - våkne - gå ut.
Det kan fungere flott i kombinasjon med tarp men om man også tenker på teltet som noe mer varig pauserom i ly for regn (og insekter) på dagtid blir det fort kjedelig å ikke kunne sitte oppreist på et litt komfortabelt vis. Fordelen er selvsagt et mindre vindfang i disse lave teltene slik at de tåler litt mer ruskevær bare av den grunn. 
SL-duken er jo som du også er inne på noe skjørere enn Kerlon 1200 og det kan jo selvsagt ha litt å si om man har et bruksmønster som ofte utfordrer elementene en del. Kvaliteten på SL-duken til helsport ser det derimot ut til at har holdt mål etter at folk har brukt den noen år. Jeg ser lite klager på SL-duken fra brukere og der man gjerne pirker i kvaliteten til disse teltene er det gjerne kombinasjonen mellom en relativt skjør bunnduk med lette, oppblåsbare underlag som gir bekymringer. De superlette heklekrokene man kaller teltplugger har også fått sine kritiske komentarer og en del brukere velger å komplettere med noen mer robuste plugger for bruk i løsere underlag. Heklekroker sitter selvsagt dårlig i f.eks. sand.
Unna er nok uansett en del mer robust så om du vil ha veldig god margin for hva teltet tåler av uvær og tenker sikkerhet i forhold til svært lange turer med veldig lange avstander til nærmeste hytte/sivilisasjon er det nok et helt utmerket valg. Jeg ville nok uansett anbefalt å vurdere tarp som tillegg for de dagene værgudene ikke forsøker å sende deg tilbake til din skaper. En del dager er det som kjent bare normalt møkkavær som inviterer til å holde seg under tak deler av dagen. Veldig greit å i det minste få sitte tørt og komfortabelt mens man lager mat og spiser. Andre dager er man lei av å få ødelagt nattesøvnen og lei av å velge mellom ufrivillig badstu eller å lide en sakte martyrdød til blodsugende insekter i sommerheten. Det er veldig greit å få opp noe skygge for seg selv og teltet da. Tarp med sin fleksible montering og takhøyde er helt genialt sånn "til hverdags". Spesielt om ikke teltet er et blivende sted i våken tilstand.
Reinsfjell SL har jeg selv ervervet i løpet av vinteren (Fikk ranet det til meg til den nette sum av kr.3500,- på black friday-salget til skittfiske.no etter tips her på forumet) men ikke fått prøvekjørt annet enn på stuegulvet enda. Kan foreløbig melde om romslig takhøyde og fin liggelengde for mine 185cm på en exped downmat 9. Også med stoltrekk går det greit og det er luftigere over hodet enn i mitt Ringstind 2 der jeg har brukt stoltrekk og Exped downmat 9 med godt resultat for komforten. Spesielt om jeg senker ryggen en anelse og inntar full lenestol-stilling noe som egentlig bare er enda mer behagelig. Endeveggene skrår ganske greit oppover slik at de i liten grad henger ned over føtter og ansikt. To fortelt er også veldig greit synes jeg. En side til sekk og vått utstyr og en side til matlaging og slikt gjør det hele veldig ordnet og greit. Det kan til tider bli litt vel trangt og rotete i forteltet til Ringstind 2. Løsningen blir ofte å ta med mer av bagasjen inn i innerteltet (uheldig om det er vått) eller legge det igjen ute under tarpen. Unna ligner nok en hel del på Ringstind her med sin ene lille fortelt. Behovet for tarp er mindre på Reinsfjell SL siden alt mye lettere får plass i teltet men selvsagt er den fortsatt raskt fristende å ta med av andre årsaker. Vurderer å anskafe meg en langt mindre og lettere tarp enn den jeg bruker i dag for å bruke med reinsfjell SL. Greit å få sitte litt ute å speide etter fiskevak og slikt selv om det drar forbi ei regnbyge også. 

Uansett hva du velger vil jeg tro du blir fornøyd for det er slett ikke dårlige alternativer du slites mellom. :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende og underholdende svar @Ståle Sæther

Det kan virke som om Unna er teltet for meg. Vurderer sterkt spørre om å få  slå teltet opp i butikken, for å være helt sikker. Men da må jeg nesten kjøpe det der også. Det blir kanskje den billigste løsningen på sikt.  

Jeg har hovedsakelig erfaring med Helsport Turtagrø. Den har som kjent veldig lav takhøyde.
I fem år har jeg sverget på at dette er siste gangen jeg drar på tur med dette teltet . I år blir det nytt telt :)  

Endret av zupertramp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.