Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduk


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Jerven Fjellduk på Domus Sport på Lade høsten 2003 -- 13 år siden. Siden da har den vært i sekken, alltid!

Den er sviintung, og den lukter litt sånn halvråtten campingvogn, men den funker da ennå?

Som jeg nå drar meg mot høy alder, prøver jeg å få ned vekta på sekken, uten at maten blir redusert i omfang :_)

1) Fjellreven  Vindsekk (gått ut?)

2) Helsport ?

3) LIFESYSTEMS
Survival Shelter 2 overlevelsesduk

4) Hilleberg Bivanorakk (svindyr eller?)

Er disse noe bedre enn Jerven duken min?

 

Lurer også på ståltermosen, men den er vel uerstattelig....

Endret av steingrd
Rettet store bokstaver i emnetittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke den er tung i forhold til hva en kan bruke den til. For meg er den alt fra vindsekk, til varmepose, til sitteunderlag til nødbivuakk. Og den veier bare rundt 650g. Andre vindsekker ligger rundt den samme vekten. De er riktignok større, men de har ikke like stort bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, speedbird said:

Jeg synes ikke den er tung i forhold til hva en kan bruke den til. For meg er den alt fra vindsekk, til varmepose, til sitteunderlag til nødbivuakk. Og den veier bare rundt 650g. Andre vindsekker ligger rundt den samme vekten. De er riktignok større, men de har ikke like stort bruksområde.

Og genial som solstopper over teltet midtsommers:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hvis du skal bruke taggen "Lettpakking", så skal du ikke lure på ståltermosen. Du skal fjerne ståltermosen, fortrinnsvis med dynamitt.

Hva Jerven Fjellduk Orginal angår: hva bruker du den til? Uten å vite bruksområdene er det ikke lett å si hva den skal erstattes med - eller om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Borga Voffe skrev:

Som jeg nå drar meg mot høy alder, prøver jeg å få ned vekta på sekken, uten at maten blir redusert i omfang :_)

1) Fjellreven  Vindsekk (gått ut?)

Fjällräven Vindsekk 3 er ikke gått ut, den får du bl.a. her: http://www.fjallraven.no/windsack-3  Veier 600g.

Drasser ofte på Fjellduken da den er så allsidig og tåler det meste, men om det er ren beskyttelse fra været som er behovet kan jo tarp eller en en lett vindsekk være aktuell, eventuelt en poncho/tarp kombo (som Sea to Summit Ultrasil Nano Poncho-Tarp som omtales i tråden jeg linker til under). Å tenke flerbruksmuligheter her kan være lurt/vektbesparende. Se f.eks. denne tråden med (noe av) utvalget av tarper: http://www.fjellforum.no/forums/topic/33154-tarpoversikt/?page=3#comment-353424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har æ vært på XXL en tur og kom ut att me;

Rennkompressor fotpumpe, alt ainna va sjit sa dem

Nathan drikkeflaske, rosa!, va berre sjit å bruk tomme Imsdal sa æ

Sea to Summit poncho og tarp, vel, ka e no det, ska bli spennende på en fjelltopp det ja!

Tolvhundre krona for alt d der, syns det va mye penger, eller?

IMG_6340fe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.4.2016 at 8.50, Borga Voffe skrev:

Så har æ vært på XXL en tur og kom ut att me;

Rennkompressor fotpumpe, alt ainna va sjit sa dem

Nathan drikkeflaske, rosa!, va berre sjit å bruk tomme Imsdal sa æ

Sea to Summit poncho og tarp, vel, ka e no det, ska bli spennende på en fjelltopp det ja!

Tolvhundre krona for alt d der, syns det va mye penger, eller?

Sikkert bra det, særlig om det var ultrasil/nano versjonen av poncho/tarpen du fikk med deg, men det var det kanskje ikke - for bare den koster jo rundt en tusenlapp....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å ser på Ørlandet flyplass ;) Er på vei opp til Kallurda i Agdenes  

Bomma litt der ja, elller. Jeg jumpa på noe jeg trodde var røverkjøp. Men fikk BARE ponchoen.  Ja ja det var vel det jeg egtl trengte.  Ekkel følelse av å bli lurt hver gang jeg handler hos xxl.

Ot sitter og ser på the revenant. Hmm virker greit nok, men virker også veldig usannsynlig, feks den lange svømmeturen nedover strykene i sprettkaldt isvann Men de var vel tøffere i huden på 1800 tallet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.4.2016 at 8.50, Borga Voffe skrev:

Så har æ vært på XXL en tur og kom ut att me;

Rennkompressor fotpumpe, alt ainna va sjit sa dem

Nathan drikkeflaske, rosa!, va berre sjit å bruk tomme Imsdal sa æ

Sea to Summit poncho og tarp, vel, ka e no det, ska bli spennende på en fjelltopp det ja!

Tolvhundre krona for alt d der, syns det va mye penger, eller?

 

Hvorfor er det "berre sjit å bruk tomme Imsdal"? 

De fleste drikkeflasker som selges er så stive at du må suge vannet ut av dem. Imsdal 7 dl. flaske kan du klemme nesten flat og vannet spruter inn i munnen. Hvis du sykler så er det bare en ekstra belastning å suge vannet ut av flaska når du har nok med å suge i deg nok luft. Imsdal 7 dl. passer i flaskeholderen og skal du drikke så er det bare å klemme den flat så får du vann uten noen form for anstrengelser.

"Sea to Summit poncho og tarp. Jeg jumpa på noe jeg trodde var røverkjøp. Men fikk BARE ponchoen". Er ikke dette bare en tarp som også kan brukes som poncho, eller omvendt?  Sjekka litt på nettet. Det ser ikke ut som at det skal være både en poncho og en tarp.

"Tolvhundre krona for alt d der, syns det va mye penger, eller"?  Det kommer an på hvordan du ser det. En kveld på byen koster som regel mye mer. Eller, hvis du hadde sjekket på finn så ligger det en Rennkompressor fotpumpe som gis bort gratis. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=62098144 , og hvis du hadde brukt Imsdalflaske i stedet for Natan drikkeflaske så hadde den bare kostet kr. 1,-

De pengene du har betalt for dette utstyret vil være glemt om et par uker, og om du ikke hadde brukt dem på utstyr så hadde de sikkert forsvunnet i det store sluket uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Borga Voffe skrev:

Bomma litt der ja, elller. Jeg jumpa på noe jeg trodde var røverkjøp. Men fikk BARE ponchoen.  Ja ja det var vel det jeg egtl trengte.  Ekkel følelse av å bli lurt hver gang jeg handler hos xxl.

Hmm, høres på meg ut som at du kan ha lurt deg selv nå med dine egne forventinger dersom du forventet to ulike artikler om du kjøpte en Sea to Summit poncho/tarp (?). Altså denne http://www.seatosummit.com.au/products/outdoor/nylon-waterproof-tarp-poncho/?ref=outdoor  eller den lettere den nano-utgaven av samme i "ultrasil": http://www.seatosummit.com.au/products/outdoor/ultrasil-tarp-poncho/?ref=outdoor . Dette (begge!) er en poncho som også kan benyttes som tarp. Ikke en poncho + en tarp altså.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere så går jeg hverken ut på byen, det gjorde jeg fra meg på 70 tallet - og jeg sykler ikke, det slutta jeg med i 2005. Så tiden flyr

Jeg lette først etter Fjellduken alternativ. Fant altså ikke det Den er unik

Så fant jeg Hilleberg bivanorak og fikk veldig lyst på den.  Men for dyr. Skjøt vel feil fuggel på xxl, som vanlig, men jeg endte tilslutt med en luggum og rimelig regnponcho som blir med alltid, sammen med Fjellduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.4.2016 at 23.21, Borga Voffe skrev:

Den er grønn, sånn eplelysegrangrønn. Med sorte trykknapper i sidan. Og nette hemper nederst. Ermløs. Hette med reinbremm.

Står det ikke noe navn på undersiden av pakkposen? Høres ut som Sea to Summit sin i nylon utgaven, men ikke lett å si. Om du ser i den tråden om tarper jeg nevnte tidligere her, så vil du se at tarper finnes i ulike størrelser. En poncho/tarp vil være blandt de mindre. Nevner dette da jeg får inntrykk av at du forventet noe større enn det du kom hjem med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.