Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskefilet


TomasF

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er en treningssak, kombinert med en god filetkniv. Sjekk filmer på youtube, eller få noen som kan det til å lære deg det. Noen fiskearter er lettere å filetere enn andre - selv synes jeg torsk er vanskeligere enn f.eks. sei. Laks er kjempelett. Jeg liker godt Berkeley filetkniv: https://www.xxl.no/berkley-filetkniv-med-slire/p/1050066_1_style
Andre lager perfekte fileter med en vanlig morakniv....
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en kvass filetkniv er det enkelt å skjære beinfrie fileter av ørret/røye. Du vinkler simpelthen kniven på en sånn måte at du skjærer fileten over ribbeinene.

 

Du får selvfølgelig mer svinn når du skjærer beinfrie fileter enn når du skjærer filetene sånn at du tar med ribbeina og kjøttet rundt ribbeina. Jeg bruker å skjære beinfrie fileter på tur av de fiskene jeg skal spise mens jeg er på tur når de er knappe kiloen og opp. Mindre adm å spise beinfrie fileter på tur... De fiskene jeg skal ta med hjem bruker jeg å skjære fileter som inkluderer ribbeina for å få med meg mest mulig fiskekjøtt hjem.

Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår gjerne et slag for beinfrie fiskefileter.  Mest fordi det er lett å få omsetning på i forhold til de små og de som ikke ennå har blitt glad i å rense selv.

En fordel med ei stødig trefjøl og en skarp kniv med ikke for tykt blad. Gjerne en filetkniv med god svikt i bladet. Ved fangst skal fisken tømmes for blod og holdes så kjølig som mulig.  Før sløying av fisk synes jeg at det er lurt å bestemme seg for om fiskeskjellene skal fjernes.  Det er mye lettere å "vreiste" fisken før innmaten er tatt ut da det er bedre hold for kniven. Etter at hode og innmat er ute, begynner jeg med å fjerne brystfinnen og det vinkelformede beinet ved den.  Lett å kjenne med fingrene.  Er det mindre fisk, så snitter jeg gjerne fra hale og forover for å dele fisken forutsatt at eggen skjærer nærmest ryggen først.  Lettere å kontrollere og sørger samtidig for at en ikke mister for mye av den kjøttfulle delen nærmest ryggen.  Deretter er det bare å renskjære evnt. finner med bein og "lure" kniven innunder brystbena bakfra for å fjerne disse. Er det makrell på fjøla, er det kjapt å fjerne beina som følger linjeorganet.  Det er bare å følge den grå stripa og lage et litt vinklet snitt innunder beina fra over og undersiden.  Er du fin på kniven er det bare å ta tak i strimlen og trekke den av, samtidig som skinnet er helt.  Torskefisk og andre med bein som sitter 90 grader ut fra ryggen, fjernes lett med et snitt igjennom øverste del av fileten på begge sider av beina.  Hvis en kjenner med fingertuppen er det som regel bare øverste del mot hodet at det finnes slike bein som står vinkelrett på ryggraden ut mot linjeorganet.

Torskefisk er litt spesielle, da de har ei kraftig "brystkasse" av bein som er greiest å filetere rundt.  Ikke vanskelig.

En fiskehandler på østlandet har lagt ut en fin video av den teknikken her:  (Link:)   https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjlr_r-waLMAhUTKywKHbI1CwEQtwIIITAB&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D8F-Vp4TW_GY&usg=AFQjCNGaGwEcGdBkb4uKVD7a-Txz1UtQAQ

 

Nei,nå må jeg ta en tur i frysen å se om det er noen Berggyltfileter igjen ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sløyer ikke fisk som jeg skal filetere.

Men all fisk blir bløgget om den skal ligge litt før den blir filetert.

Legg fisken ned på underlaget med ryggen mot deg.

Jeg setter kniven rett bak brystfinna og vinkler kniven litt fram mot hode. Skjærer så ned til ryggbeinet og vrir kniven bakover mot sporen.

Følg ryggbeinet til fileten løsner fra fisken.

Prøv å ikke skjære gjennom sidebeina.

Snu og gjør likedan på den andre siden.

Når du gjør dette riktig vil alle sidebeina, ryggfinnene, buk, hode og slog være igjen på fisken.

Jeg bruker også å skjære ut ryggbeine, vende den i mel,salt og pepper og sprø steke den i stekepanna, det er gode greier.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell er ganske enkel å filetere og som beskrevet ovenfor så går det lettest hvis fisken er rund,altså urenset og med hodet på. Hvis makrellen skal kokes så blir den rundrenset. Da åpner jeg den ved gjellene, eller kutter hodet av, så lages et lite snitt like foran gattet, på skrå bakover slik at termen kuttes av. Da er det bare å klemme litt på fisken bakfra og trekke innmaten ut. http://tradisjoner.no/oppskrift986.html

  Jeg synes også det går lettest å filetere annen fisk hvis den ikke er renset. Hodet er alltid lettere å holde i enn en hodeløs fisk. jeg liker best å fjerne skinnet på fileten før steiking. Da legger jeg fileten med skinnet ned, løsner skinnet litt bakerst ved halen slik at jeg får tak i skinnet med fingrene, legger så kniven på skinnet mellom kjøtt og skinn, vinkler den litt ned mot skjærefjøla og trekker i skinnet samtidig som jeg presser kniven fremover..  

Filetering av flatfisk er litt annerledes, På små flyndrer kutter jeg av en filet på hver side, men på større flyndrer som piggvar og slettvar så deler jeg fileten langs midten av fisken og skjærer av fire fileter.

Filmene nedenfor viser både flat og rund fisk.

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.