Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppakning, tyngde og mat


langvann

Anbefalte innlegg

For lengre turer/ekspedisjoner - hvor tunge sekker bruker dere å ha? 
Jeg og en venn skal ut på to lengre turer, en nå til sommeren og en til neste år. Vi diskuterer hardt om hvor mye mat vi bør ha med oss på turen. siste tur til neste år vil være omentrent 250 mil, og jeg er av en sånn oppfatning at det kan være greit å ha flere depot-stopper for å spare kropp og sjel mtp matvekt. 

Han mener vi burde ha med oss mat for 2 uker + en uke med nødrasjoner ifall vi blir værfast, jeg mener en uke, med en halv uke nødrasjoner da mat pleier å være relativt tungt. 

Hva bruker dere å gjøre? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo veldig ann på hvor man skal, men sommerstid har jeg aldri hatt mer nødproviant enn for en dag eller to ekstra. Ser man at det blir ille kan en jo alltids rasjonere litt. Opptil 10 dager synes jeg er nok å bære på, ihvertfall om en skal gå hver dag. Kan en sende depoter synes jeg dette er langt å foretrekke framfor å bære alt med seg, lettere sekk gjør gåingen mye mer komfortabel og triveliggere.

Skal man gå i Norge (250 mil, NPL?) så er det jo også turisthytter innenfor en dagsmarsj de aller fleste steder som en kan bruke til nødproviantering.

Endret av Oddbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter kva luksus de skal unne dykk kan ein rekne frå 500 - 800 gr mat per dag pluss sjølvsagt då drivstoff om de ikkje skal proviantere/ha depot. Eg trur nok at ein halv kilo mat er eit minimum for ein lengre vandretur (?) med mindre ein skal fiske og fangste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere gå langt, så er vekt på alt utstyr og mat viktig. Planlegging av hvor man kan få skaffet mat, evnt hente tilsendt utstyr og mat er viktig. Søk litt på nettet på PCT og AT. Og du vil se at vekt og planlegging er viktig for å gjennomføre lange turer. Umulig å si noe om vekt før du gir mere info om turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha 8-900 gram per dag sommerstid, som ofte blir i overkant av 3000kcal. På vinteren har jeg mer. Men kan godt hende dere trenger litt mindre.

Det er viktig at du er i stand til å få i deg all denne maten, for det kan virke mye. Det krever at du spiser systematisk, så du ikke havner på etterskudd.

Skal du på tur lengre enn to uker, vil jeg anbefale depoter. Det er litt jobb å ordne disse hvis dere skal reise langt. Dere kan også handle på veien, men da kan dere ikke være kravstor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Oddbjørn said:

Hvor skal dere gå? I Norge ville jeg bare droppet nødrasjoner ihvertfall. Ta med for de dagene dere planlegger å bruke mellom hvert depot og bruk heller rasjonering eller turisthytter om dere av en eller annen grunn må bruke lengre tid på en etappe.

Norge på langs.. Nord for trondheim kan vi ikke bruke turisthytter da disse ikke er bemannet. (utenom kanskje rabothytta). Det er snakk om utsendlese av mat og utstyr til forhåndsbestemte plasser der de tar imot post :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, tronn skrev:

Mange som har gått på en smell der vet jeg ;)

Joda, men det gjelder der som for alle andre deler av friluftslivet: Dess mer man har øvd, dess bedre blir man på det... ;)  Hvis jeg MÅ ha fisk for å spise, så fisker jeg annerledes enn om jeg er på jakt etter stor fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ost said:

Har du tatt for deg lista på denne siden og spurt noen av de som har gjennomført det før om erfaringer?

 

Har sett på lista, men har ikke fått pratet med noen som har gjennomført det - enda. Èn av disse tingene jeg har fått høre var om en bekjent som hadde slått følge et lite stykke med en som gikk npl-ruta, og min bekjente hadde en sekk på ~30 kilo, og NPL-fareren hadde en sekk på omentrent ~20 kilo. 
NPLfareren syntes dette var helt galskap at han skulle bære med seg en sekk på 30 kilo - selv om det var bare for en uke. 

Nå er kompisen jeg skal gå sammen med litt av samme ulla, han ønsker å ha med seg mye mer mat, noe som blir en desto tyngre sekk. Og jeg ønsker å holde vekta nede på et absolutt minimum - med mat. Så jeg sier "flere depoter" og han vil ha færre. Så det er derfor jeg spør her, om det er noen med erfaring med akkurat dette. 
Ser for meg at 250 mil med en sekk på 30~ er tungt for både kropp og sjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten egen erfaring på langtur å vise til, så skal jeg ikke komme med råd. En betraktning derimot: jeg ville startet med hva annet jeg må ha med i sekken, og deretter sett på depotstrategi. Hvis sekken før mat viser seg å være nærmere 20 kg, da kan ikke maten være 20 til. 

Jeg mener også at planlegging av rute og bør være på plass først. Da kan dere se på hvor det er naturlig med mulighet for depot, og så se på om det lar seg gjøre å bære en estimert mengde mellom. 

Eksempelvis går de fleste NPL-folka gjennom Jotunheimen og over til Rondane  via Otta. Hvis alternativet er å gå lenger vest, over reinheimen mot Dovre og Forolhogna må man kanskje bære mer da det blir lengre mellom mulige depotplasser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ost said:

Uten egen erfaring på langtur å vise til, så skal jeg ikke komme med råd. En betraktning derimot: jeg ville startet med hva annet jeg må ha med i sekken, og deretter sett på depotstrategi. Hvis sekken før mat viser seg å være nærmere 20 kg, da kan ikke maten være 20 til. 

Jeg mener også at planlegging av rute og bør være på plass først. Da kan dere se på hvor det er naturlig med mulighet for depot, og så se på om det lar seg gjøre å bære en estimert mengde mellom. 

Et veldig flott svar! Vi har stukket ut en preliminær rute, men ruta går via Jotunheimen, og vi skal gå til fots. Dermed tror jeg den egentlige ruta vår kommer til å gå  nordøstover rett før vi treffer på Jotunheimen, og her er det vesentlig større muligheter for å sette ut depot. Problemet er at vi må se an snømende (senorge.no) før vi kan ta en nøye vurdering på hvor turen går. 

Når det kommer til vekt har jeg gått til anskaffelse av ei kjøkkenmat-vekt og skal veie absolutt fra toalettpapir til sokker som skal være med på turen. Vi hadde satt en maksgrense på 30KG, men håper selvsagt vi kan få ned vekta så mye som mulig, og det er derfor jeg spør her, sånn at jeg kanskje kan vise turkompisen min innlegg herfra om hvor lurt det kan være med flere depot (lavere vekt, mindre vandringsfrihet) kontra færre depot (mer vekt, men mer vandringsfrihet).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet om mer vekt, mer vandringsfrihet er et tveegget sverd. Ja - dere kan gå flere dager mellom hvert nødvendige stopp med mere mat i sekken, men dagsetappene kan bli lengre eller mer innholdsrike med lettere sekker. 

Denne bloggen er en av de bedre for NPL, med både kart og gode etappebeskrivelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på att det blir många dagar ute med säck, och 2,5+ mil per dag för att kunna spara ihop till vilodagar så är 30 kg ordentligt tungt.

För att inte mista allt för mycket kroppsvikt bör ni få i er minst 4000 kcal, gärna 5000 (och ännu mer om ni inte ska mista kroppsmassa, men det är nästan omöjligt att få i sig så mycket mat för de flesta.)

Då blir det fort närmare halvannat kilo mat om man vill ha mat som är lite omväxlande och göy, det är kjedelig mat i längden om man ska få ned matvikten till ca ett kilo per dag (vikter per person). 14 dagars mat blir då runt 20 kg bara i mat! Plus bränsle och det vatten ni bär med. Det ska nog inte vara vanskelig att ha en grundpackning på 7-8 kg i och för sig, men långa dagsetapper med tung packning är jobbigt för kroppen. Planerar ni en veckas extra mat i packningen blir det dock väldigt tajt, även om dessa rationer kan vara lite mindre.

Ett tips är att lägga depoter lite tätare i begynnelsen och ha mat för flera dagar i depoterna längre norrut, då kroppen är mer van vid arbetet och belastningen. Jag ska inte säga att något sätt är rätt eller fel, men min personliga preferens är helt klart ganska täta depoter och ryggsäckens vikt vid maximalt med mat väl under 20 kg. YMMV.

Testa gärna att gå 2,5-3 mil några dagar i rad med 20 respektive 30 kg packning och känn på det om ni inte är väldigt vana vid detta från förr så ni VET hur ni reagerar. Lycka till med NPL, jag är sjalu på er!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, langvann skrev:

Norge på langs.. Nord for trondheim kan vi ikke bruke turisthytter da disse ikke er bemannet. (utenom kanskje rabothytta). Det er snakk om utsendlese av mat og utstyr til forhåndsbestemte plasser der de tar imot post :)

Tenkte mer på bare å kjøpe med seg litt mat fra selvbetjente hytter dersom det kniper. 

 

17 timer siden, langvann skrev:

Nå er kompisen jeg skal gå sammen med litt av samme ulla, han ønsker å ha med seg mye mer mat, noe som blir en desto tyngre sekk. Og jeg ønsker å holde vekta nede på et absolutt minimum - med mat. Så jeg sier "flere depoter" og han vil ha færre. Så det er derfor jeg spør her, om det er noen med erfaring med akkurat dette. 
Ser for meg at 250 mil med en sekk på 30~ er tungt for både kropp og sjel. 

Nå har jeg dessverre ikke gått NPL, selv om drømmen er der. Synes selv 20 kg høres veldig tungt ut selv om jeg nok tror dette er en ganske vanlig vekt for de som går NPL. Her er det jo gåinga som er i fokus og da bør en også pakke deretter. En sekk på 10-15 kg bør være helt overkommelig med mat fra 5-10 dager i sekken. Med lettere sekk vil dere også lettere kunne ta lengre dagsetapper og da blir det færre dager mellom depot også.

Siden jeg er litt vel detaljorientert og gjerne planlegger turer 3 år i forveien har jeg selvsagt allerede satt opp pakkliste for en evt NPL tur selv... 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oddbjørn skrev:

Tenkte mer på bare å kjøpe med seg litt mat fra selvbetjente hytter dersom det kniper. 

Det finnes ikke selvbetjente hytter i Nord Norge.

Akkurat det med NPL nord for Trondheim finnes det veldig mye info om på nettet. Det er haugevis av plasser man kan sende depot, eller man kan stoppe og handle underveis. Om man velger å gå kun i Norge er det en del krevende partier - og man må ligge i telt. Jeg er usikker på om jeg ville benyttet papirtelt i høyfjellet.

En kjenning av meg gikk NPL med sekk på over 30 kg både en gang på sommeren og en gang på vinteren på ski - god trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Oddbjørn said:

.... har jeg selvsagt allerede satt opp pakkliste.

Det der var en VELDIG sexy liste...  Hvordan satte du opp dette?

 

5 hours ago, Oddbjørn said:

En sekk på 10-15 kg bør være helt overkommelig med mat fra 5-10 dager i sekken.

Budsjett og økonomi er også en faktor her, med superlite-telt, og svært tynne(men gode soveposer) er det selvsagt mulig å dra ned vekta betraktelig. Det gjenstår å se. 

Men helt ærlig; 10-15kg på ryggen høres veldig behagelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, langvann skrev:

Har du noen kilder jeg kan lese meg opp på?

 

@Ragnar - som var teknisk guru her på forumet for 10 år siden hadde den gangen en blogg som han postet mye god info i. http://breogfjellsport.com/npl/ sjekk spesielt Lenken

For mer nylig info - så kan rutevalg og på/avstigning fra ruten (inkl matsteder/hytter osv) - sjekk her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15. april 2016 at 13.27, Kjell Iver skrev:

Jeg er usikker på om jeg ville benyttet papirtelt i høyfjellet.

Nei, papirtelt ville ikke jeg heller brukt, men usikker på om du mener det sterkeste tekstilet på markedet kommer under denne kategorien? De ultralette teltene er ofte laget av Dyneema Composite Fabrics (Cubenfiber) og ble opprinnelig laget til spinnakker seil. Rivestyrken er ektremt høy sammenliknet med like tynn nylonduk.

Endret av Oddbjørn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.