Gå til innhold
  • Bli medlem

Do-tips barn


Eikenes

Anbefalte innlegg

Jeg har en femåring som de siste ukene har nektet å bli med på telttur. Fundert mye på hvorfor hun plutselig har satt seg på bakbeina for noe hun har villet gjøre når som helst året ellers. Heller ikke nå når solen har vist seg fra sin beste side har hun rikket på sin fullstendige tverrhet uten å ville forklare hvorfor. Helt til jeg at det gikk opp et lys for meg på tur i går, hun vil ikke lenger bli løftet/holdt når hun skal gjøre sitt fornødne. Ønsker typ å være i fred. Og jeg har ikke sånn umiddelbart noe godt forslag til hvordan å løse det.

Finnes det noe utstyr/stol, e.l som kan hjelpe i slike situasjoner? Noen som har lignende erfaring? Kjedelig at hun skal gå glipp av alle de fine teltturene fremover... Hun "frykter" litt hver tur nå, fordi hun er engstelig for at hun ikke får (spesielt) bæsja i fred på en do, uten hjelp fra voksne. Bluferdighet er viktig, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Er ikke heelt komfortabel med å skulle drasse rundt på en mini-do. Helst ser jeg for meg å lære henne å sitte inntil en stein/tre, etc, som @Haugelarsen nevner. Men greit å sondere terrenget for hvilke muligheter som finnes, og som i verste tilfellet kan være en midlertidig ok løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den naturlige måten for mennesket å gå på do er å sitte i full knebøy. Ofte kalt "the asian squat" på engelsk. De fleste barn har bevegelighet til dette allerede fra fødsel av, men jo mindre de sitter slik i oppveksten jo dårligere bevegelighet får dem. Det burde derfor ikke være noe problem å foreslå dette? Lag et hull, eller bruk et naturlig hull i naturen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste gutt hadde dette problemet når han var liten. Det ble et kjempeproblem en gang vi var på tur og vi måtte dra hjem i hui og hast - det ble rimelig krise på veien hjem. Jeg fant egentlig aldri noen bra løsning for det, men tror han har vokst det fra seg nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, grav et hull i samarbeid med vesla, gjerne med en gang dere ankommer leir - så er hun forberedt på hvor hun skal gå. Legg en haug med mose e.l ved siden av, til graving over etterpå. Dette fikser hun nok fint så lenge dere forbereder og viser henne hva hun skal gjøre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Husker problemer med nummer 2 på Hardangervidda som 12-13 åring. Veldig lenge siden, men husker jeg prøvde å finne steiner som kunne minne om en utedo. Mislykket opplegg. Hvorfor oppdaget jeg ikke squatmetoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thoreau skrev:

Husker problemer med nummer 2 på Hardangervidda som 12-13 åring. Veldig lenge siden, men husker jeg prøvde å finne steiner som kunne minne om en utedo. Mislykket opplegg. Hvorfor oppdaget jeg ikke squatmetoden?

Squatmetoden er helt naturlig for oss men gått i stykker da vi sitter oss ihjel på stoler og doringer. Squat er den naturlige måten for tarmene også. Du skal fint kunne trene tilbake en squat. Koster bare litt smerter i starten 😂

Boka «Sjarmen med tarmen» tar opp dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.