Gå til innhold
  • Bli medlem

Isbjørn (Sovepose)


jakro

Anbefalte innlegg

Sats på en av Isbjørns Norskproduserte modeller.

Har selv en Jan Mayen(samme som Lars Monsen brukte Across Canada), bruker den fint ned til -35 som kan forekomme på Oppdal. Eneste jeg har å utsette er at kompresjonstrekket er litt vanskelig, men det er lett å skifte ut. Prisen er også genial.

Sjekk ut www.isbjorn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prisen er ganske mitt på treet. Jeg tror nå jeg har funnet den ultimate posen! Sjekket helt tilfeldig ut North Face, men regnet egentlig med at de skulle være relativt like mht vekt, størrelse og temp.grense som ajungilak og Helsport....og for å si det sånn DET VAR DE IKKE! De er HELT RÅ. Sparer nærmere kiloen i forhold til Tyin og over kiloen i forhold til Jotunheimen! Bruker en annen type fyll som de har patent på... Koster 3000-4000 tusen da, avhengig av tykkelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..takk for tipset. Det kunstfiberfyllet der ser jo ut som om det er like varmt som dun. Fortell oss gjerne om dine brukererfaringer med posen dersom du kjøper den.

Klart det! For jo ikke testa skikkelig før vinteren, men jeg regner med at det blir denne posen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas:

Angående North Face sovepose. Jeg fant North Face Tundra, som kanskje er den posen du tenker på, i hvertfall tilsvarende, på www.globtrotter.de.

Her kan du lese andres erfaringer med denne posen, hvertfall hvis du kan lese tysk. Jeg sliter litt med tysken selv, men det ser ut som om noen synes den ikke er så varm som de hadde håpet (og stort pakkvolum???). På den annen side er jo dette med varme temmelig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas:

Angående North Face sovepose. Jeg fant North Face Tundra, som kanskje er den posen du tenker på, i hvertfall tilsvarende, på www.globtrotter.de.

Her kan du lese andres erfaringer med denne posen, hvertfall hvis du kan lese tysk. Jeg sliter litt med tysken selv, men det ser ut som om noen synes den ikke er så varm som de hadde håpet (og stort pakkvolum???). På den annen side er jo dette med varme temmelig individuelt.

Har også lest dette andre steder på nettet (pesonlige erfaringer), men jeg skjønner det ikke helt! Det med stort pakkvolum har jeg ikke hørt noen annet sted, og det er jo direkte feil. Når det gjelder temperatur virker det også rart! Hadde vært interessant å høre med noen som har brukt posen i norsk vinterklima.... Anyone?????Driver for tiden å sjekker litt mulighetene for å få posen fra USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Jeg tror nå jeg har funnet den ultimate posen! Sjekket helt tilfeldig ut North Face, men regnet egentlig med at de skulle være relativt like mht vekt, størrelse og temp.grense som ajungilak og Helsport....og for å si det sånn DET VAR DE IKKE! De er HELT RÅ. Sparer nærmere kiloen i forhold til Tyin og over kiloen i forhold til Jotunheimen! Bruker en annen type fyll som de har patent på... Koster 3000-4000 tusen da, avhengig av tykkelse...

Si meg: Dersom jeg har en pose, som jeg påstår er fylt med super ekstra, ultra, superdupert bra stoff. Spesialstoff asså! Og at dette stoffet er så mye bedre enn alle andre sitt, slik at posen blir lettere så vil du tro meg?????

En pose som veier 4 kg er 4 kg varm. En som veier 3 kg er 3 kg varm, selv om de prøver å innbille deg at de er mye varmere enn konkurentenes. Dette er et simpelt foretningstriks på å bruke mindre stoff til posene og påstå at de er like gode.

Prøv selv. Det er vekta på posen som avgjør uansett om de prøver å innbille deg ulike temperaturgrenser.

PS: Dersom vi ikke blander dun og kunststoff!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg: Dersom jeg har en pose, som jeg påstår er fylt med super ekstra, ultra, superdupert bra stoff. Spesialstoff asså! Og at dette stoffet er så mye bedre enn alle andre sitt, slik at posen blir lettere så vil du tro meg?????

En pose som veier 4 kg er 4 kg varm. En som veier 3 kg er 3 kg varm, selv om de prøver å innbille deg at de er mye varmere enn konkurentenes. Dette er et simpelt foretningstriks på å bruke mindre stoff til posene og påstå at de er like gode.

Prøv selv. Det er vekta på posen som avgjør uansett om de prøver å innbille deg ulike temperaturgrenser.

PS: Dersom vi ikke blander dun og kunststoff!!

For det første om DU sa at du hadde en super duper bra ny pose, bedre enn alt annet, ville jeg IKKE trodd deg. Dette fordi du ikke er en seriøs utstyrsprodusent, men en privatperson jeg ikke kjenner.

"...4 kg er 4 kg varm..." For å si det sånn; Hva er det du prater om ??????????????

Mildt sagt merkelig uttalelese, som i grunn faller på sin egen urimelighet!

Det er selvfølgelig IKKE direkte sammenheng mellom vekt og varme! Produsentene jobber jo med å utvikle så lette så mulige poser (og andre produkter), og en nyvinning er en nyvinning. Tror ikke North Face er så useriøse at de lager en lett pose, som i realiteten ikke bare er lettere men også kaldere...

Om noen år når North Face ikke har denne patenten lenger vil antageligvis de fleste andre produsenter begynne å bruke samme fyllet. (I alle fall om det er bedre...)

For å illustrere med et annet eksempel. Inntil nylig hadde Patagonia patent på fleece av "den rufsete typen":

http://www.patagonia.com/za/PDC?OPTION=PRODUCT&merchant_rn=7385&cgrfnbr=124410&sku=25132&ws=false

Når denne patenten gikk ut kom alle de andre produsentene på markedet med samme fleecekvaliten.

Var dette også kun salgstriks? Er denne fleecen som er lettere og varmere i virkeligheten bare lettere....neppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Har også lest dette andre steder på nettet (pesonlige erfaringer), men jeg skjønner det ikke helt! Det med stort pakkvolum har jeg ikke hørt noen annet sted, og det er jo direkte feil. Når det gjelder temperatur virker det også rart!

Jeg er helt enig i at isolasjonsevnen ikke er proporsjonal med vekten. Jeg huser min egen første Ajungilak Femund. Stor, tung og ikke spesielt varm. Samtidig er det sunt med litt skepsis til utstyrskatalogene. Lav vekt selger bra, og det er ingen målestandarder på området. Hvordan ved du at stort pakkvolum er direkte feil, og hvorfor virker det så rart med temperatuen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at isolasjonsevnen ikke er proporsjonal med vekten. Jeg huser min egen første Ajungilak Femund. Stor, tung og ikke spesielt varm. Samtidig er det sunt med litt skepsis til utstyrskatalogene. Lav vekt selger bra, og det er ingen målestandarder på området. Hvordan ved du at stort pakkvolum er direkte feil, og hvorfor virker det så rart med temperatuen ?

Vi er helt enige! Ingen målestandard = hør på andres erfaring + bruk hue osv.

Når det gjelder pakkvolum kan jo dette sjekkes i en butikk. Ser man kun på nett eller i katalog derimot vet man ikke om riktig str. oppgis.

Jeg synes det er rart at posene blir omtalt som kalde i forhold til temp.grense fordi det er et amerikansk merke. Ryktene sier jo at de er svært forsiktig med å overdrive grensene i USA - jmf erstatningssøkmål ved forfrysning osv.... Har ikke testet posene selv og heller ikke pratet med noen nøytrale (kun rep. for inportør eller butikk) ang. oppgitt temp. grense i forhold til faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er mulig North Face har utviklet noe veldig bra. Det er jo utvikling på utstyrsfronten, men jeg er skeptisk.

Hva mener jeg med 4 kg er 4 kg- varm:

I alle år har produsentene oppgitt ulike temperaturgrenser uten at de har realitet i virkligheten. De fleste oppgir temperaturgrenser i grensen for hva som er riktig, for de vet at folk (som Andreas her) sammenligner disse tallene. En bør derfor se på vekten av posen- Noe som etter min mening er et mye bedre tall for hvor varm posen er. Etter min mening er det liten forskjell på de forskjellige kunstfibrene til seriøse produsenter (Også North Face), men tallene kan man ikke helt stole på.

Dette trenger ikke bare være salgstriks fra produsentene, men ulike måter å regne seg fram til verdiene. Til eksempel er en 60 liters ryggsekk fra Lillsport større enn en 80 liter fra Bergans, noe som neppe har med salgstriks å gjøre, men metoden som produsentene kommer fram til tallene.

En liten ting til: Jeg har sett liten utvikling på kunststoffet i soveposene siste 15 årene. Så gjenstår det å se om North Face har en ny revulosjon på gang ? ?

Jeg er i alle fall skeptisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er enige om en ting i alle fall; at det er viktig å være skeptisk.

Ellers er vi ganske uenige... Jeg mener fremdeles at det er bedre å sammenligne temperaturgrenser enn vekt. Det beste er om man kan prate med noen som har brukt posen (og som ikke har int. av å selge) og som har en formening om temp. grensen. Uannsett må man gjøre en totalvurdering. Jeg som er 194 cm høy vektlegger først og fremst å finne en stor og lang pose....

Å kalle det en revolusjon er å ta i, men patenten går ut neste år (tror jeg) så da får vi se hva som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Soveposer og temperaturgrenser er et veldig spennende tema.

En kompis og jeg ønsket å finne ut hva som var det beste kjøpet på markedet og laget en oversikt over 149 poser som vi fant i Norge, rangert etter vekt, temperaturgrense og pris (der vi fant pris). Mye interessant å se på den listen vi laget, blant annet at enkelte ganske tunge poser gav overraskende lite varme.

Ser at noen påstår det ikke har vært noen utvikling på kunststoffyll-siden på årevis, men det tor jeg er feil. Ajungilak har med sin nye Kompakt SL-pose på 1020 gram satt en ny standard med komfortemp på minus fem. Dette er røffly en halv kilo lettere enn de fleste poser med samme temp.grense. Pris to og et halvt tusen.

Ønsker man å spare enda mer vekt og likevel få en enda varmere pose er Marmot Helium (dun) sannsynligvis noe av det råeste som finnes, med sine 825 gram og grense på minus ni. Prisen kjenner jeg ikke, men den er sansynligivs høy.

Hvorvidt temperaturgrenser er troverdige eller vitenskapelige er en annen sak, men jeg tror neppe at en stor og seriøs fabrikant ville lyve på seg særlig ekstravarme på sine poser her, nettopp fordi troverdighet er alfa og omega i denne sammenhengen. Kødder du med de kravstore kundene dine, sprer ryktet seg fort og du er ute av business. Mange bruker mye tid og penger på friluftsliv og ville absolutt ikke finne seg i bli lurt og få ødelagt nattesøvnen på sine verdifulle turdøgn.

Verre er det med såkalt ekstremtemperatur, som er grense som bør ignoreres. Totalt uvitenskapelig, og definisjonen på denne grensen varierer voldsomt. At enkelte billigmerker spekulerer i skikkelig drøye ekstremtemperaturer på posene sine er rett og slett livsfarlig. Har dere for eksempel sett intersportkatalogen i år som har en tusengrams billigpose med komf.temp på minus en og ekstremtemp på minus tretten grader? SKulle likt å sett den som tør bruke den posen i minus tretten, dette er ekstremsport det...

Jeg tror at neon av sportskjedene med sine soveposer spekulerer i at folk flest faktisk ikke sover utendørs når det er kuldegrader... er dere enig i påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i siste påstanden din om at de fleste ikke sover ute når det er kaldt og at det derfor noen kjeder kan spekulere litt i temp.grenser. Tror forøvrig ikke det så mange av gutta som jobber i de mindre seriøse butikken som har noe særlig vinterturerfaring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Lurer på å kjøpe den soveposen til Isbjørn som går ned til minus 20 blå... Barents, er det noen her som har erfaringer med denne?

Blir hovedsaklig vår-høst, men kan hende det blir en vintertur også om jeg mener posen holder mål...

2,5 kg er overkommelig synes jeg. Bare 200gr mer enn den til minus 10 grader.

Har en 15 år gammel Helsport pose som begynner å bli moden for utskifting... Har også silkelaken av merke Wolf som jeg bruker for å spare slitasje på soveposen, men har ikke fått testet dette så mye enda...

Noen som kjenner til Wolf soveposene? http://www.wolfcamper.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har Isbjørn Bjørnøya som skal gå ned til minus 30. Jeg har bare gode erfaringer med denne, etter å ha brukt den én vinter. Den blir fort for varm både sommer og høst. Har ikke så mye å sammenligne med, men er iallfall fornøyd.

Har to venner som gikk Norge på langs med Barents-posen for et par år siden. De starta nordfra i mars da, så de fikk ikke det aller kaldeste været. Men de hadde iallfall bare godord å si om Isbjørn. Det var mya av grunnen til at jeg ville prøve den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Til info:

Sakset følgende fra Haglöfs sin hjemmeside

(http://www.haglofs.se/produkter/sovsackar.asp?lang=sv):

"Ny norm för märkning av sovsäckar.

Nu införs en ny europeisk märkningssstandard för sovsäckarnas olika temperaturgränser. Normen, kallad EN 13537, är en frivillig branschöverenskommelse som gör det lättare att jämföra prestanda hos marknadens olika sovsäckar, oavsett tillverkare.

De temperaturgränser som hittills använts har baserats på vältränade och vana friluftsmänniskor. Den nya märkningen utgår istället från genomsnittliga normalanvändare, vilket ger värden som genomgående ligger lägre än förut. Detta beror således inte på att marknadens alla sovsäckar plötsligt blivit sämre, utan på förändringen i mätmetoderna.

Samtliga produkttester utförs hos ackrediterade testinstitut."

Hva betyr dette for oss forbrukere? Jeg vil i alle fall tro at det ikke lenger er så lett for produsenter å skryte på seg ekstra isolasjonsevne, nå som det finnes en felles norm. I tillegg bør det være lettere å finne en pose som møter de kravene en måtte stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

...jeg har en gammel sovepose av denne typen. Kan noen si meg hva temp-grensen er for denne soveposen??? Skal på jakt i Finnmark - skulle gjerne holdt meg varm om natten. Nytteløst, eller går det? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

jeg kjøpte meg en Isbjørn Jan Mayen for nesten et år siden. er veldig fornøyd! litt tung er den, men det er det verdt etter en kald dag i fjellet. angrer ikke et sekund og vil anbefale posen til alle som trenger en real vintersovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med en nå vending på soveposene. Aldri kjøp ukjente merker er jo rådet. Vel jeg kjøpte meg en billig pose på auksjon, den var så billig at jeg ikke kunne la være. Etter at jeg brant hull i min Tyin Artic i Børgefjell, så tenkte jeg hvorfor ikke gi de en sjangs. Denne er fra Omni Products, har aldri hørt om disse før, men de er norsk produsert. http://www.omniproducts.no/

Jeg fikk tak i Kinnarodden uten glidelås og har såvidt fått prøvd den i 20-. Den holdt mål da ihvertfall. Men det må sies at jeg er litt skeptisk å dra på ukestur i Børgefjell med denne.

Er det noen som har hørt om denne???

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om OMNI Kinnarodden før nei, men hvordan var denne sammenliknet med ajungilak soveposen? Like tung og like stort volum eller?

Ser nemlig etter vintersovepose selv og da må en jo vurdere alle mulighetene, prisen var jo særdeles fin da :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om OMNI Kinnarodden før nei, men hvordan var denne sammenliknet med ajungilak soveposen? Like tung og like stort volum eller?

Ser nemlig etter vintersovepose selv og da må en jo vurdere alle mulighetene, prisen var jo særdeles fin da :?

Prisen er fin på denne ja.....

Er usikker på vekt sammenlignet med Tyin Artic, men jeg tror Artic er tyngre enn Kinnarodden.

Enda et moment som mange vil si er at det er best å kjøpe norskproduserte soveposer. Personlig er jeg usikker på dette, mulig det er noe i det. Jeg er svært fornøyd med Artic-posen min, men tror også at Kinnarodden holder mål, den er også helt norskprodusert, og kan bestilles etter mål. Jeg fikk tak i min på en auksjon, da solgte de en pose som var brukt til utstilling. Jeg har som sagt testet den i -20, og jeg var god å varm hele natta.

Størrelsen er det ingenting å si på den er litt kortere enn min Artic (den er 230cm lang). Dette passer meg bra etter som jeg er 175cm høy. Mindre volum å varme opp.

Jeg har bare prøvd den tre netter i vinter, og er usikker på om den vil opprettholde kvaliteten på samme måte som kjente merker. Det er derfor jeg er litt skeptisk til den. Hadde vært fint om andre hadde noen erfaring med denne????

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.