Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans antarctica - langtids test


elgen

Anbefalte innlegg

Bergans antarctica microfiber jakke – lang tids test

Jeg kjøpte denne jakke for 2 år siden på salg hos DNT for ca. 1500 kr. og har brukt den veldig mye siden i godt 2 sesonger.

Jeg er vokst opp med bomulls anorakker og har også som voksen brukt disse i mange år og har stadig en, som ikke er helt høyfjells egnet: hette i kragen. De er bra i frost. De puster bra, er noenlunde snøtette, men blir selvsagt også våte av svette under ryggsekken eller i sludd. Så har de lett for å bli ispanser i nattefrosten i teltet og tørker uansett ganske langsomt. Dessuten er de noe tunge og klumpete å pakke ned.

Jeg har også brukt et par ulike typer membran jakker, Lowe pro bl.a og har nå et membran sett fra Magasinet, som egentlig er ganske bra, men puste noe særlig gjør de ikke. Fruens Dermisax jakke er formentlig noe av det bedre i den kategori. Dette for sammenlignings grunnlaget.

Bergans Antarctica selges bl.a. hos komplett fritid til den formidable pris av 2.880 kr. Men kan sikkert finnes rimeligere andre steder. Den kommer i blant på salg her og der.

http://komplettfritid.no/product/bergans-antarctic-expedition-jacket-blackred 

Bergans egen beskrivelse er ganske korrekt og uttømmende:

Bergans Antarctic Expedition Jacket Black/Red er en lang ekspedisjonsjakke i meget lett og slitesterkt mikrofibermateriale. Alle funksjoner er omhyggelig testet og gjennomprøvd for å tåle ekspedisjonsbruk. Glidelåsene er ekstra kraftige og ekstra lette. • Fast, regulerbar hette med skråformet tunnell åpning og skjerm som beskytter mot vind og snø • To enhåndsstramminger for justering av hetten vekk fra ansiktet • Høy front og beskyttelsesklaff i myk mikrofiber på toppen av frontglidelås • Glidelåslukking og dobbel frontklaff med borrelås • Store brystlommer med klaff • Lange ventilasjonsglidelåser under ermene • Bevegelsessnitt på albuer • Formsydd avslutning og borrelåsjustering nederst på erme • Elastisk snorstramming i underkant • Skrittstropp • Kraftige og lette glidelåsdragere

Vekt ca. 650 g, microfiber i 100 % polyamid (Nylon).

Jeg har fra før en annen microfiberjakke (no-name jaktanorakk til 300 kr.) med nettingfôr, som kanskje er min mest behagelige jakke, men i børstet terylene microfiber, som så faktisk puster hakket bedre, liksom svettetrøjer i terylene er noe behageligere enn i polypropylen (de tidlige Helly Hansen).

Antarctica er i meget tynt microfiber stoff, og jeg var tett ved å snu i butikken, da jeg først så, hvor tynt det var. Men den skulle jo ha fungert for Celilie Skog på Sørpolen. Så jeg kjøpte den tross alt til salgsprisen på 1500 kr.

Dette har jeg ikke angret på for den er min foretrukne jakke om vinteren. Men det er en VINDjakke! Ikke noe mer! Den er bra vindtett, men tåler kun lite snø og slett ikke sludd. Ved suge-testen mot stoffet kan man så vidt merke luftpassage, hvilket også viser litt om puste egenskaper. (Sikkert like upopulær å gjøre i butikken som biteprøven i liggeunderlag.)

Den varmer ikke noe ekstra overhodet. Det gjør bomulls anorakker og jakker med nettingfôr tross alt. For min del kunne den gjerne hatt nettingfôr, selv om noen mener at rim/is setter sig under det. For meg er dette bare å børste – riste jakken, så er problemet stort sett borte. Men med en bra ull-fleece genser under er den bra og det tar også den fukt, som måtte slippe igjennom ved sludd. Ved vedvarende sludd må en bruke en annen jakke. Det er en frostværs jakke.

Den har ekstremt bra lufte glidelåser under armene til mye lufting – også med sekk på. Jeg har dem som regel åpne, fordi jeg nesten alltid går med trekkbelte til hunder. Jeg har et dårlig forhold til glidelåser. Front glidelåsen fungerer stort sett bra, men kan fange det tynne stoff. Men det kan man jo se. Litt verre er det under armene. Jeg mener, at sådan må kunne betjenes med en hånd – også med sekk og vanter på – for å være funksjonelt. Lukking oppefra og ned går som regel bra, men ved åpning nedefra og opp, når en svetter panisk kan det tynne stoff i flappen lett fanges og gå i beknip.

Hetten er bra og kan reguleres passende. Den har velcro til å sette en pels kant på. Jeg har en «hjemmegjort» rødreve kant

Nå ved lang tids bruk har jakke ikke vist noen tegn på svakheter. Tross det tynne stoff er den solid i forhold til kjørebelter, hunder, pulkdrag mm.

Den er meget stor i størrelsene. Jeg bruker ofte XXL muligens XL avhengig av hvilken kineser som er fabrikant, men denne har jeg i størrelse L og har tilmed ermene brettet opp normalt. Med sekk på bretter jeg dem ned – i hvert fall i dårlig vær.

Jakken har svarte paneler på armene og front og rygg. Jeg trodde først at dett var forsterking med dobbelt stoff – men nei – dette er bare dekorasjon, som gir en masse overflødige sømmer, som så er omhyggelig tapet for vindtettheten. Dette er ulogisk, kompliserer fremstillingen og tape er erfaringsmessigst noe som løsner først på membranjakker (i nakken og på skuldrene). Løsner det her vil det ikke han noen stor betydning, kun at jakken blir ørlite mindre vindtett i sømmene.

Like ulogisk er det at Bergans her og mange andre fabrikanter broderer et stor flott logo på med 573 sting igjennom jakken (og membranen) som så må tapes voldsomt på baksiden. De kunne jo trykke et like fint logo på i fancy farger.

Jeg vet ikke om det er all dette ekstra arbeide som får standard pris opp på 2.880 kr?? Jeg syns at dette er en ganske stiv pris for en vindtett jakke og nul mer. Jeg hadde ikke kjøpt, hvis den ikke hadde vært på salg. Man betaler sikkert mye ekstra for merkevaren Bergans.

Norrøna fremstillet i sin tid en microfiber jakke «Norrøna Sydpolen» i noe kraftigere terylene microfiber. Jeg husker ikke om den har nettingfôr. Det er formentlig den beste microfiber fjelljakke som er fremstillet. Dessverre er den tatt ut av produksjon. En kamerat har den og jeg har bedt om å få den testamentert. I mens ser jeg i blant om der henger en hos Fretex. Så kjøper jeg den!

Antarctica er en bra og godt pustende jakke. Den tørker på et blunk under lunsjpausen. Den er lett og smidig å ha på, fyller og veier svært lite, hvis den skal pakkes ned. Det er dette som gjør microfiber lettere å hanskes med enn bomullsjakker.

Den har over tid vist sig å være ganske solid, men tåler som alle kunststoffer ikke bålglør. - Skal heller ikke prøve, nei.

Det er min foretrukne vinterjakke og til påsketur eller hvis det ellers kan forventes skiftende vær med sludd og evt. regn ville jeg stadig bruke den, og så ha et helt tynt regnsett med og skifte i tilfelle av våt vær. Heller enn å gå og svette i membran dress.

Jeg kan ikke gi den helt toppkarakter pgr. av det meget tynne stoff, glidelåsene, mitt ønske om nettingfor, unødig komplisert design i det svart/røde med mange overflødige sømmer og prisen.

Elgen

antarctic.jpg

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vel enig i alt det @elgen skriver her.

Har samme jakke selv, og den er veldig stor i størrelsen. Jeg er 192 høy og i størrelse Large så rekker denne meg god nedenfor rumpa. For meg så har den egentlig vært et bomkjøp, fordi den rett og slett er overkill. For turer i alt annet en skikkelig dårlig vær, så foretrekker jeg Bergans Microlight jakken som er en enklere, tynnere, kortere og puster bedre. Hvis jeg skulle en ukestur på fjellet, og i dårlig vær, så er denne jakken en vinner, men jeg går først og fremst dagsturer og bor på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du deler erfaringene dine ang. jakka!

Jeg har vurdert en sånn til de kaldeste og tørre dagene på vinteren. Har en Bergans Snøhetta og en Arcteryx Theta AR som tar seg av "skallfunksjonen" i våtere vær, .

Jeg har ikke "kjent og klemt" på en, men jeg hadde ikke forestilt meg at den var voldsomt tynn i stoffet. 

Jeg har en Bergans Microlight, den er selvfølgelig kortere og har lavt monterte lommer som ikke er sekkvennlige, men jeg er imponert over hvor vindtett den er, har brukt den i -10 og varmere med kun super under i vind opp mot kuling (er ikke spesielt frossen av meg). Har også en Norrøna Aero60 som i prinsippet er det "samme" jakke, bare med liten brystlomme fremfor håndvarmer lommer og annet stoff selvsagt. Norrøna jakka opplever jeg som kaldere og kanskje mer egnet til bare sommerbruk enn Microlight jakka.

For min del blir det ikke noe "løping og kjøping" med mindre prisen er lavere, fordi den kanskje ikke helt fyller det "hullet" jeg syntes jeg hadde klesskapet, i forhold til at jeg syntes jeg skulle hatt et skallplagg med bomulls-egenskaper og kort tørketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra oppsummering.  Jeg har brukt samme jakke i et par år og etter min smak fungerer den bare i sprengkulde og mye vind. Under andre forhold er den for tett og puster for dårlig synes jeg, spesielt når jeg drar tung pulk blir det hett under hatten.  Har også mikrolight og jeg opplever at den puster bedre (men er for kort til vinterbruk i fjellet).  Antarctica er veldig tynn, veier nada, tørker raskt, tar liten plass og det at den går langt ned på låret gjør at dette er en jakke jeg gjerne tar med i pulken uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Omnilite skrev:

Har en Bergans Snøhetta og en Arcteryx Theta AR som tar seg av "skallfunksjonen" i våtere vær, .

Off Topic, men spør deg Omnilite:

Har du den nyeste versjonen av Bergans Snøhetta? ("DNT jakka"). Jeg har den gamle utgaven som er en litt plundret hetteløsning, vurdere den nye og er intr i erfaringer (se eget spørsmål på Forumet i går)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

tak for pene tilbakemeldinger! Ja, jakken er rikelig lang og går ned til omtrent ved hendene med strakte armer. (jeg har ganske lange gorilla armer.) Nesten som parkas. Men jeg liker litt lange og romslige jakker. Romsligheten gir litt ekstra lufting, hvis ikke trekbelte/hofterem på. Egentlig misliker jeg å gå med sekk, hoftebelte, rumpetaske av hensyn til luftingen, men det blir alltid sådan med kjørebelter til de 2 huskyer.

Kanskje den er "overkill". Men den skulle avløse en tilsvarende bomullsjakke, som i hvert fall var "overkill" i vekt og tørking, når den ble våt ispanser.

Jeg glemte å omtale lommene: Det er 2 store rumslige Napoleonslommer i bryst  høyde i netting, som ikke kommer i konflikt med hofterem. For min del kunne den gjerne ha hatt et par vanlige lommer foran også, for det er jo ikke alltid en går med magebelte. I så tilfelle kan en jo bare unnlate å fylle i disse lommer.

Det er muligt at microlight jakken puster bedre, men til ikke-høyfjellsbruk har jeg jo min fortrinnlige no-name (faktisk "Airborne") jakt anorakk, som viser at komfort ikke er likefrem proporsjonal med pris. 

Jeg er kritisk til Antarcticas unødig kompliserte snittmønster - og så standardprisen. Skulle jeg betale så mange pæng ville jeg se på tynne bommullsjakker evt med polyester (G1000).

hilsesen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.