Gå til innhold
  • Bli medlem

Er Osprey Kode en god dagstursekk?


tesk

Anbefalte innlegg

Hei fintfolk!

Jeg har lyst på en grei alt mulig sekk for dagsturer. Disse har jeg fra før:

Norrøna Recon Synkroflex 125L for reinsjakt og eventuelle ta-med-alt turer

Osprey Atmos AG 65L for turer med telt og sovepose og andre "pappa turer" der jeg bærer alt for en dagstur med familien

Jeg mangler en god dagstursekk når 65L blir for stor. Skal brukes til hytte til hytte og skiturer (langrenn med primus og spade) og sykkelturer. Kan Osprey Kode brukes til dette? Hvilken størrelse 22/32/42? Jeg heller mot en 32L..

Jeg har også sett på Bergans Helium siden den er ofte nevnt her, men den er kanskje litt stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er vel laget til topptur og for å kunne spenne fast snowboard eller alpintski. Den er derfor litt stiv og litt tyngre enn for eksempel Tempest/Talon (dame/herre). 

Jeg har Tempest og er veldig fornøyd fordi den er lett og fleksibel under bevegelse. Jeg har 30 liter og har god plass i denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kode er sikkert en fin sekk, og skulle jeg valgt en størrelse ville det i så fall blitt 42l da det ser ut som den er den eneste med topplokk. Alle er sikkert ikke enig, men jeg synes topplokk er veldig praktisk. Selv bruker jeg en Bergans Rondane 38L til dette formålet og er veldig fornøyd med den etter ca 2 år med relativt mye bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje ikke så lett å finne en sekk som kan gjøre alt. For vinterbruk ville jeg sett litt på Gregory Targhee, men du må uansett prøve sekkene selv. Kode har jeg dessverre ingen erfaring med.

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har masse erfaring med Kode. Det er primært en topptursekk, og gjør en strålende god jobb til det. Jeg har og brukt den mye til dagstur i tillegg, men mest fordi jeg ikke trenger enda en sekk i den størrelsen. Skal du ikke bruke den til topptur (feste ski/ha med skredutstyr/etc.), finnes det bedre alternativer. Du kan jo sjekke Talon, Stratos eller Kestrel fra Osprey. Da slipper du alle funksjonene du ikke har bruk for pluss at de kan komprimeres bedre. 

Ang størrelse så tror jeg kode 32 blir for liten for hytte til hytte. Jeg har 30 literen og den er knapt stor nok til dagsturer om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker osprey talon 33 som dagstur sekk. En fin sekk til det bruket. Har jeg som regel med kjele, stekepanne, øks og sag eller primus, mat, lott ekstra klær og stor sitteplate. Kan sikkert brukes på hytte til hytte men med en så liten sekk får du ikke med mye nødutstyr. Sykling har jeg ikke testet med den men det bør funke bra. Sekken er lett og sitter fint på ryggen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kode är designat som ryggsäck för skiturer. Väldigt solid och med tjock ryggplatta som ska klara att skydda ryggen vid fall när man har en spade i säcken.

Har du möjlighet att packa spaden skyddat, så får du Osprey Talon för en halv tusenlapp mindre och ett halvt kilo lättare. Finns i 11, 22, 33 och 44 liter.

Jag vill inte rekommendera en storlek, då jag omöjligt kan veta hur stor packning andra har. För det angivna bruket hade jag gott klarat mig med 22-lierssäcken, medan andra skulle tycka att 42 liter är på tok för litet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.