Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka runt


niklas101

Anbefalte innlegg

Hej!

Jag tänkte gå från Oslo upp i Nordmarka och ner igen 21.4 (se bilaga). Kan man förvänta sig mycket snö i Nordmarka i mitten av April? Tänkte lämna skidorna hemma och gå till fots då vädret har varit så milt. Vad tror ni?

 

Tack för svar! :)

 

-Niklas

Skärmbild (54).png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Landsem

Det er vått i skogen, men deler av traseéen din er på skogsbilvei som brøytes året rundt. Løypene kjøres ikke lenger og  det vil bli mer gjennomslagsføre jo lenger det går. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker du skiforeningen, får du oppdatert info. Veier som er brøytet er stort sett bare nå. http://www.skiforeningen.no/marka/fore/

Men i åpent terreng på nordsidene henger ofte snøen igjen lenge. Men tipper at det stort sett er bart, men bløtt og vått i terrenget jo høyere og lenger nord du går.

Det er også enkelte kamera som feks på Kleivastua, Ringkollen etc, her ser du vårløsningen bra.

http://melling.net/kleiva.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gissade lite att det skulle vara ganska blött och möjligtvis snö... Har ni tips på någon fin tur man skulle kunna gå i mitten av april? Tänkte ta en riktig kosetur på flera dagar, ca. 50km. Sover i tält. :) Är ännu inte så erfaren i fjell så tänkte ta fjellturer på sommaren då förhållanden är lite bättre.

 

-Niklas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ligger snø ganske lenge på stien nedenfor Store Sandungen og at det er bløtt der og på nordsiden av Kikut. Deler av samme turen har jeg ridd til hest i begynnelsen av mai, og når hestene kommer frem, så gjør du det også. Men du vil møte på råtten og våt snø noen steder. 

Ser ut som en fin rute, så det blir nok bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hytte like ved mylla. Første sommertur dit er som regel rundt 1 mai. Da ligger det snø noen steder i skogen enda og det er en del rester av skiløyper.  Isen går sjelden før første uka i mai på vannet. Nåmharmdet jo regnet og ikke vært nattefrost i det siste så det smelter men det det har heller ikke vært veldig varmt.  Kommer an på varme fremover hvor mye som blir bort. Men jeg vil anta at 21 apr treffer du snø i skyggepartier og nordhellinger, hvertfall litt i høyden. Vil noen være en del is enda mange steder der det har vært skiløyper. Kanskje du heller skal gå en runde i østmarka, der er det mye bart allerede. Ligger litt snø her og der men den er ikke dyp. Isgang vil jeg tro skjer denne uken og neste på mange av vannene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lille Gørja og helt til enden av kalvsjøen må du nok regne med en del snø. Deler av denne etappen ligger i nordhellinger i tillegg er det relativt mye skog som som gir skygge. Var jeg det ville jeg tatt med høye gamasjer som ett minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent i området, men har et generelt tips. Ta med et par truger på sekken og gode gamasjer så har du mulighet til å forflytte deg noenlunde fornuftig over snøpartiene. Jeg gikk en tilsvarende tur i  mitt nærområde i fjor og angret bittert på at jeg ikke tok med trugene. Vasset i våt, råtten snø opp til låret flere kilometer av turen.. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Jeg er ikke kjent i området, men har et generelt tips. Ta med et par truger på sekken og gode gamasjer så har du mulighet til å forflytte deg noenlunde fornuftig over snøpartiene. Jeg gikk en tilsvarende tur i  mitt nærområde i fjor og angret bittert på at jeg ikke tok med trugene. Vasset i våt, råtten snø opp til låret flere kilometer av turen.. 

 

Har bodd i og brukt området i mange år og støtter deg helt ut her. deler av den skisserte ruta kan nok være nokså råtten på denne tiden og man skal også tenke på potensielt overvann på tjern og vatn om kryssing av disse ligger på kursen :)

Endret av anderskristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del syns jeg det mest krevende er temp rundt null når det er vått og med råtten snø. Vil du ha det enklere kan du velge et område nærmere havet og lavere høyde, som feks Østfold som du foreslår. Eller andre mindre områder Kjekstadmarka, Hurum. En annen mulighet er og reise til fjells i høyden hvis det er meldt fint vær. God tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senorge.no gir svar. Er stort sett barmark i Nordmarka nå, bortsett fra partier helt nord mot Grua og Harestua. Dog kan det være mindre partier med snø i skogsbilvei-traseer etc som kartet ikke fanger opp. 

Endret av RoyN
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerrapporten til Skiforeningen sier at det er skiføre i deler av marka. Det var skirenn på Ringkollen i går. Ellers er der 0-40 cm snø i Stryken/Svartbekken, 35 cm på Svea/Mylla. Så SeNorge er litt rask/har avvik her. Hvordan det blir, er det været som avgjør :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir Östfold. Marken är väl lite torrare där, men misstänker att det ändå blir en blöt tur. :) Nåväl, så länge man får vara ute så är allt bra.

http://www.ut.no/tur/2.4072/

senorge.no verkar perfekt speciellt om man liker att gå på tur på vintern, även om den kanske inte är så exakt. :)

Är också positivt överraskad hur mycket hjälp man får här! Tack för det.

Om ni ser en genomblöt finne vilse i Östfold med ett leende på läpparna så kom och säg hei. Bjuder på kaffe. ;)

 

-Niklas

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Østmarka ved Oslo er det barmark bortsett fra noen små partier i nordhellinger etc og helt fin å ferdes i. Ikke umulig det er bart i Østfold også. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
1 time siden, tklami skrev:

senorge er litt optimistisk for nordmarka akkurat nå. er enda litt snø i nordhellingene inne ved skar som er nede i maridalen. jo høyere en kommer desto mer snø ligger igjen. Men der sola har fått varme begynner det og bli relativt bart og fint

Du kan verken basere deg på Skiforeningen sitt kjørekart eller senorge for å finne de eksakte forholdene nå. Jeg går mye i det området og hadde siste skituren i forrige uke. Da var det registrert kjørt på folkestripa fra Frognerseteren og inn til Kikut. Problemet er bare at maskina kjører opp spor der det er snø og valser over holke og barmark samt bekker/myrer med overvann, det registreres som kjørt opp på kartet åkkesom. Men de er flinke til å presisere dette i føremeldingen. Og det var nok også siste turen de hadde. Myrene hadde mye overvann og snø i kaldere områder leder smeltevann og bekker på avveie så mye terreng blir fuktig. Og nå er det sikkert enda våtere etter dager med masse nedbør. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis gikk fra Mylla til Sørkedalen på lørdag. Det hadde vært helt ok, bortsett fra at vannene er usikre, og det blir litt stolping i terrenget for å komme rundt.. -Og litt bæring siste stykket i Sørkedalen.

 

Redigert: Han gikk på ski, altså!

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.