Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakke og bukse kjøp - Behøver anbefaling


enurs

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en jakke og muligens en bukse for allsidig bruk men må kunne brukes om vinteren og da opp mot -15.
Ønsker også bruke jakken om sommeren om det blir dårlig ruskevær eller til fiskeaktiviteter så en god allround jakke er vel det jeg ønsker.

Viktige er at jakken puster og ikke får kondens om man bruker den på vinteren. Gore-Tex faller vel ut?

Ønsker også lommer i jakken og bevegelse frihet. En jakke som blir for trang er heller ikke ønskelig da jeg må kunne bygge 3 lags.

Håper på anbefalinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil ha en jakke som er tett i regnvær og som puster og ikke kondenserer om vinteren ned til -15, så må du nok finne opp denne jakken selv.

Jeg har flere skalljakker, men den jeg er mest fornøyd med er vel en Bergans jakke som er laget av Dermizax. Den er behagelig å ha på, tåler litt regn og fungerer rimelig bra om vinteren. Jakken har et tynt nettingfor og dette blir fuktig av svette / kondens både sommer og vinter. Denne jakken har også avtagbar hette.

Jeg har også en Goretex jakke fra Arcteryx. En Arcteryx theta sv jakke. Den er veldig dyr, ca. 5 5000,- Den tåler mye regn, men kondenserer som en billig regnjakke hvis du ikke passer på å åpne de luftemulighetene som finnes på den.

For ikke lenge siden kjøpte jeg en ny jakke til å bruke vinterstid i fjellet. Da ble det en Norrøna Svalbard Arktis annojakke. Den er laget av bomull og er ikke vanntett, men fungerer veldig bra om vinteren når det er kaldt. Jeg mener at Norrøna også lager en tilsvarende modell i Goretex. Jeg mener at jeg så den i butikken til Turistforeningen.

Bergans hadde en gang en jakke som hette sekken. Den kom i to versjoner, en vattert tykk jakke og en skalljakke. Jeg kjøpte en sånn skalljakke til sønnen min og den har han brukt nesten daglig i flere år. Utrolig slitesterk og komfortabel jakke. Men jeg vet ikke hva som tilsvarer denne jakken i dag så et tips er å ta deg en tur innom noen butikker og prøve noen forskjellige jakker.

Bukser har jeg mange av. Alle buksene mine er av bomull, syntetisk eller blandingsstoff. Ikke Goretex eller noe sånn fanci greier. Jeg bruker mye nikkers, både sommer og vinter og da i kombinasjon med lange gamasjer.

Klærliten.JPG

Men jeg har noen lange bukser også. En Lundhags Traverse bukse. Det er en ren sommerbukse. De sorte feltene på buksa er laget av et elastisk stoff som ikke er vindtett.

En lett sommerbukse fra Fjellreven med en masse lommer på. Behagelig bukse, vindtett, men ikke vanntett. Denne buksa har jeg snart slitt helt ut fordi det ofte er førstevalget på småturer i nærmiljøet.

Så en bukse fra Lowe alpine. Den har glidelås rundt beina og kan gjøres om til shorts. Lett og behagelig sommerbukse, men ikke vanntett.

http://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST-Fjellbukser

Men hvis du skal ha en god vinterbukse så kan du se på Norrøna Lyngen oriflex 3. Den kan også brukes om sommeren. Jeg kjøpte den primært som overtrekkbukse til bruk om vinteren, men har ikke fått prøvd den skikkelig enda. På denne buksa er det høye livet og selene satt på med glidelås og kan tas av. Den har også glidelås opp langs beina. Den kan åpnes både ovenfra og nedenfra. Alle glidelåser er vanntette.

http://www.friflyt.no/Ski/lyngentest 

Hvis du vil ha en sånn selebukse med høyt liv så kan du også se på Trollveggen Gore-Tex Pro Bib. Jeg liker ikke så godt disse "jollebukse" som jeg pleier å kalle dem. Det høye stramme livet hindrer ventilasjon og da blir du lett litt klam og våt. Jeg liker best bukser som er litt vie rundt livet og så bruker jeg alltid bukseseler.

Bukser med høyt liv passer best til seiling med små joller. Da er det bra med høyt liv så du ikke får sjøen opp i buksa.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min polartec neoshell jakke. "Puster" kjempebra og holder regn ute. Den er ikke like vindtett som gore-tex og dermizax (som jeg har hatt tidligere), men det har jeg aldri hatt noe problem med, og jeg tenker at hvis det blir så kraftig vind at det blir et problem, er det på tide å grave seg ned.

Softshell har også blitt ganske bra, uten at jeg har prøvd så mye selv, men så lenge været er under 0, vil ikke regn være ditt største problem.

Jeg har kuttet helt ut Gore-tex, min erfaring er at det blir altfor klamt altfor fort. Kanskje de nyere plaggene er gode, men jeg har et mye bedre klima inni neoshell- og dermizax-jakkene jeg har prøvd. Polartec skal også ha et sortshellstoff som heter power shield, som er enda mer "pustende" men da bittelitt lavere vannsøyle (pro har 5 meter vannsøyle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Vet det er vanskelig å finne noe perfekt. Regn er noe annet en ruskevær så behøver ikke være en regnjakke men må holde litt regn og snø ute samt vind.

Har klær for nærmiljøet men når jeg skal opp på 700-900m høyde i dividalen blir det vanskelig med klær som ikke puster, ikke er vanntett, stopper ikke vind, form varmt, for kaldt osv.. Derfor ønsker jeg noe jeg kan bygge opp under som er lett, puster og tåler litt ruskevær/ skiftende vær. Været i området kan forandre seg på sekundet og derfor må jakken være en allrounder.  Har sett på Trollveggen systemet men her er Gore Text problemet. Nå har jo Pro kommet men vet ikke hvordan dette er. Polartec og dermizax har jeg hørt litt om men vet ikke hvordan kvaliteten er. Leste noe om Rab jakke skulle være super. Er jo også mulig at en billigere Bergans jakke gjør susen. Mindre dyr, ikke super vindtett eller vanntett = perfekt allround ironisk nok :) Bare en terori men kjenner ikke til hva de forskjellige jakkene heter så om dere har noen navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha jakke/bukse i membranstoff er det viktig med gode luftemuligheter. Som nevnt før blir disse fort klamme når temperaturen kryper oppover eller når aktivitetsnivå blir høyt. Glidelås under armene og på siden av lårene vil bidra til å utvide komfortområdet betraktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakken du etterspør finnes ikke. Alle egenskaper må balanseres mot hverandre og du må finne ut hva som er viktigst for deg. I dag har jeg en Arc'teryx Theta SVX, som er en lengste og romsligste jakken til Arc'teryx. Kjøpte den i høst og har brukt den nesten hver dag siden. Har fått testet den ned mot minus 20 og i påsken med fem døgn i snøhule. Jeg er veldig fornøyd bortsett fra at ved kuling og sterkere vind, så kan man ane trekk gjennom glidelåsen og at glidelåsen kan av og til ise litt. Det jeg liker med jakken er at den dekker stussen og er romslig med gode løsninger og er ganske lett til å være Gore-Tex Pro Shell. Jeg mistenker at jakken kan være litt for varm til sommerturer, selv med ventilering under armene.

Tidligere hadde jeg en lettvektsjakke fra Berghaus med Gore-Tex Active Shell. Active shell puster bedre enn Pro Shell. Den hadde bare to lommer, men var veldig lett og fungerte på alle turer, selv på Finse i 20 m/s og minusgrader. Savnet dog å få dekket til stussen :-) Bruker den nå som en lett vindjakke. Veldig fornøyd med den og.

Levetid på Active-shell jakker: 2-5 år

Levetid på Pro-shell jakker: 5-10 år

Siden jeg svetter mye, er ikke bomullsjakker et alternativ for meg. Har dog et par fra Norrøna jeg bruker på bålturer.

Lykke til med ny jakke :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en bra jakke. Skal få testet den i morgen. Når det er kuling er jeg ikke ute på ski uansett og kommer det uventet kan jeg leve litt med trekk gjennom glidelås. Hva med denne 3-lags Dermizax som du finner på bergans glittertind tror jeg den het. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bergans isogaisa jakke som har dermizax nx membran. Den puster bedre enn jakke jeg hadde tidligere i en eller annen tex.  Er et plagg regntett vil det også bli klamt i større eller mindre grad. Vet noen foretrekker softshell istedet på vinteren men har ikke testet det selv. Hvor klamt et produkt er er vel individuelt og avhengig sv hva man har under. En sekk vil også gjøre at det blir mer fukt på ryggen. En fordel dog med slike membranklær er at de er såpass tette at de holder noe varmen rundt kroppen så en kan ha mindre under når man er i aktivitet. Har vært ute og gått en del i det siste i regn. Da har det vært 3-6 grader og jeg har brukt lett superundertøy under og det har vært varmt nok i bevegelse selv med all lufting åpen. Så har jeg hatt med en fleece til bruk ved pauser. I dag regnet det ikke så jeg gikk i fleecejakke. Ble like svett av det, forskjellen blir at det ikke føles like svett. Men jeg kjenner jo på trøye, lue etc at det er vått.

jeg har også en bergans bukse, breheimen 3 lags. Den fungererer greit men har litt begrenset lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en allroundjakke i Norge blir litt som helårsdekk - det kan sikkert funke lenger sør på kontinentet, men her er forskjellene mellom årstidene (og for så vidt landsdelene) såpass store at man ender opp med dekk som mesteparten av tiden er under middels eller direkte dårlige. :( 

Så hva om du i stedet for å gå for èn 3-i-1-jakke (vanntett, vindtett/pustende, isolerende) går for 3 jakker som dekker hver sin funksjon og som ikke veier mer eller er mer volumiøs enn èn allroundjakke? Eksempelvis Norrøna Bitihorn Dri1 skalljakke + Arc'teryx Squamish vindjakke + en eller annen skikkelig komprimerbar dun/fleece/ull isolasjonsjakke? Ulempen er at lette plagg er mindre slitesterke, på den annen side vil man kanskje fordele slitasjen litt på dem - dog vil de uansett være mer utsatt for rifter enn plagg i tyngre stoffer. Og på Bitihorn og Squamish er det ikke flust med lommer, for å si det sånn... Men det bør være mulig å finne kombinasjoner som gjør det levelig i det meste av vær?

Ser at jeg "fighter settingen" og ikke gir råd om det du ber om, men kanskje kan det være verdt å tenke over likevel? Håper i alle fall det :)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, enurs skrev:

Høres ut som en bra jakke. Skal få testet den i morgen. Når det er kuling er jeg ikke ute på ski uansett og kommer det uventet kan jeg leve litt med trekk gjennom glidelås. Hva med denne 3-lags Dermizax som du finner på bergans glittertind tror jeg den het. 

Sist jeg hadde Bergans og Dermizax var i en feltuniform for nesten 15 år siden, så det tør jeg ikke uttale meg om nå :-)

Ellers så synes jeg forslaget til a_aa var bra. Noen ganger tror jeg man kjøper tøffere og mer "teknisk" bekledning enn det man faktisk trenger. Det er skikkelig digg med lette jakker og de tåler mer enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt Gore-tex i over 20 år har jeg denne vinteren kost meg i en tynn bomullsanorakk fra Norrøna. (Svalbard, den billigste). Jeg elsker både bevegelsesfriheten og pusteegenskapene. Den koster 1600 på Fjellsport, så med litt forumrabatt blir prisen ganske behagelig den også.

Planen er å bruke en tynn og litt posete goretexjakke utenpå når det regner, men det har dessverre ikke blitt så mye turer nå i sesongskiftet at jeg har fått prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Etter å ha brukt Gore-tex i over 20 år har jeg denne vinteren kost meg i en tynn bomullsanorakk fra Norrøna. (Svalbard, den billigste). Jeg elsker både bevegelsesfriheten og pusteegenskapene. Den koster 1600 på Fjellsport, så med litt forumrabatt blir prisen ganske behagelig den også.

Planen er å bruke en tynn og litt posete goretexjakke utenpå når det regner, men det har dessverre ikke blitt så mye turer nå i sesongskiftet at jeg har fått prøvd det.

Har sett litt på den anorakken. Det som trekker ned er nettopp at det er en anorakk og ingen glidelås foran. Den hadde så vidt jeg klarte å se i butikken heller ingen luftig under armene. Hva er din erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrønaa Svalbard har toveisglidelås fra armhule og helt ned på hø.side så muligheter for god lufting her, samt gjør det lett å komme inn/ut av anorakken. Brukte den over Finnmarksvidda nå i mars og med påmontert fuskepels på hetta + større hemper på glidelåser levde anorakken opp til alle forventninger og vel så det:) Anbefales! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.