Gå til innhold
Prebb

Hvordan pakke Arc'teryx Altra 85L?

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Arc'teryx Altra 85L i fjor grunnet bæresystemet og passformen. Vurderte også Norrøna para ranger, men egenvekten til sekken ble funnet for stor i forhold. Dessuten trenger jeg ikke det ekstra pakkvolumet. Trodde jeg.

Jeg sliter likevel med å finne en fornuftig måte å pakke denne sekken på. Derfor lurte jeg litt på om det var andre som hadde samme sekk, og hvordan dere pakker den?

Jeg har stort sett alltid med meg skumunderlag av typen bamse. Dette er såpass stort i volum at det må på utsiden av sekken. Remmene på bunnen er dog ikke optimale for festing av liggeunderlaget. I tillegg er jeg usikker på om jeg skal ha teltet i, eller utenpå sekken. Putter jeg det i sekken må jo det være tørt hver gang jeg putter det i. Og det er nødvendigvis ikke gitt her på vestlandet. Teltet er dessuten for tungt (Hilleberg Anjan 2GT) til å bli festet på siden av sekken, da blir den veldig sidetung.

Jeg har ikke funnet helt ut om det lønner seg å ha kokekar og primus i ytterlommen bak eller i topplokket. Det er jo forsåvidt et greit sted å ha litt ekstra klær, eller en fjellduk også. Sidelommene er akkurat for små til å ha vannflasken. Kan jo eventuelt bruke en litt mindre flaske. Her passer også lett tilgjengelig mat som lunsj og snacks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teltet trenger jo ikke være tørt når du legger det i sekken om du pakker de andre tingene i sekken i vanntette pakkposer. Jeg har både klær og sovepose og annet jeg ikke vil ha vann på pakket i vanntette pakksekker inne i sekken uansett siden ryggsekker ikke er vanntette. Teltet er dessuten såpass viktig for meg at jeg aldri ville vurdert å feste det utenpå sekken. Dyrt er det gjerne også. Det er en for sentral og skjør del av utstyret til at det skal ikke være airbag for meg når jeg går over ende i steinura eller er uforsiktig og uheldig når jeg lemper av meg sekken etter en lang marsj. 
Liggeunderlag, spesielt av skumplast-typen, synes jeg hører hjemme på utsiden av sekken. De veier lite og forskyver tyngepunkt lite, det gjør ikke noe om de får seg ei skramme i ny og ne heller men de tar opp så mye volum at de har ikke så mye inni sekken å gjøre. 
Uten spesifikk kjennskap til denne sekken: Kan ikke underlaget bare festes på siden av sekken? Ut fra bildene ser det ut til at det er fine reimer med klips på der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel ikke være noe i veien for å feste liggeunderlaget som på bilde Skjult lenke - logg inn for å se den? Jeg pakker iallfall alt av størrelse inne i hovedrommet, også bruker jeg i hovedsak ytterlommen bak til bekledning som jeg vil ha raskt tilgjengelig. Sidelommene blir brukt til mat og drikke, og topplokket blir brukt til alt av småting som jeg har med meg, som jeg vil ha lett tilgjengelig. Som nevnt over, pakk ting som klær, sovepose og andre ting som du vil beholde tørt i vanntette pakkposer. De veier lite og gjør at du slipper å bekymre deg for litt regn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
42 minutter siden, Ståle Sæther skrev:

Teltet trenger jo ikke være tørt når du legger det i sekken om du pakker de andre tingene i sekken i vanntette pakkposer. Jeg har både klær og sovepose og annet jeg ikke vil ha vann på pakket i vanntette pakksekker inne i sekken uansett siden ryggsekker ikke er vanntette. Teltet er dessuten såpass viktig for meg at jeg aldri ville vurdert å feste det utenpå sekken. Dyrt er det gjerne også. Det er en for sentral og skjør del av utstyret til at det skal ikke være airbag for meg når jeg går over ende i steinura eller er uforsiktig og uheldig når jeg lemper av meg sekken etter en lang marsj. 
Liggeunderlag, spesielt av skumplast-typen, synes jeg hører hjemme på utsiden av sekken. De veier lite og forskyver tyngepunkt lite, det gjør ikke noe om de får seg ei skramme i ny og ne heller men de tar opp så mye volum at de har ikke så mye inni sekken å gjøre. 
Uten spesifikk kjennskap til denne sekken: Kan ikke underlaget bare festes på siden av sekken? Ut fra bildene ser det ut til at det er fine reimer med klips på der.

Teltet går i sekken fra nå av. Har alt i vanntette pakkposer, alltid. 

21 minutter siden, Glennl skrev:

Skal vel ikke være noe i veien for å feste liggeunderlaget som på bilde Skjult lenke - logg inn for å se den? Jeg pakker iallfall alt av størrelse inne i hovedrommet, også bruker jeg i hovedsak ytterlommen bak til bekledning som jeg vil ha raskt tilgjengelig. Sidelommene blir brukt til mat og drikke, og topplokket blir brukt til alt av småting som jeg har med meg, som jeg vil ha lett tilgjengelig. Som nevnt over, pakk ting som klær, sovepose og andre ting som du vil beholde tørt i vanntette pakkposer. De veier lite og gjør at du slipper å bekymre deg for litt regn.

Teltet har pleid å være festet der som liggeunderlaget er på bildet, og liggeunderlaget på siden. De remmene på bunnen er dog ikke så bra å feste noe med. De er ikke frie remmer men en rem på enden av et smalt stykke stoff som jeg mistenker er der for å beskytte bunnen av sekken. Når sekken er fylt blir avstanden mellom de to remmene i overkant nære og det danner seg et slags buet hulrom i stoffstykket mellom remmene. 

Med teltet i sekken fremover blir nok liggeunderlaget festet som på bildet. Da klarer nok sekken å stå på høykant under rast også.

Takk for innspill!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere av oss har vært med i en tråd som heter alternativ til lettpakking, her finnes mang tips om hvordan få ned vekt og volum på sekken, kanskje du kan finne noen tips her. For en tre-dagers tur skal jeg nå bruke en Helsport Lifjell på 45 liter, alt utstyr er pakket i sekken, men jeg måtte kjøpe dun pose og nytt telt for å få plass. Du går sikkert på en annen type tur enn jeg planlegger, men du kunne kanskje ved å lage en detaljert liste se hvilke ting du egentlig trenger å ha med. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Per Fredrik skrev:

Flere av oss har vært med i en tråd som heter alternativ til lettpakking, her finnes mang tips om hvordan få ned vekt og volum på sekken, kanskje du kan finne noen tips her. For en tre-dagers tur skal jeg nå bruke en Helsport Lifjell på 45 liter, alt utstyr er pakket i sekken, men jeg måtte kjøpe dun pose og nytt telt for å få plass. Du går sikkert på en annen type tur enn jeg planlegger, men du kunne kanskje ved å lage en detaljert liste se hvilke ting du egentlig trenger å ha med. 

Følger med i den tråden. Innholdet i sekken veier ikke mye. Totalt er basisvekten under 8kg. Komfort og mat trekker den opp til nærmere 15 når jeg skal gå på et par dagers tur. Det var primært hvordan folk putter tingene i sekken jeg lurte på. Sekken fremstår ikke for meg som like genial som selgeren hevdet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å pakke det våte teltet i en vanntett pakkpose inne i sekken?

Liggeunderlaget kan du feste med slike sykkelstropper som var populære på 90 tallet :-) Evt. andre eksterne festeseler som du kjøper ved siden av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, speedbird skrev:

Følger med i den tråden. Innholdet i sekken veier ikke mye. Totalt er basisvekten under 8kg. Komfort og mat trekker den opp til nærmere 15 når jeg skal gå på et par dagers tur. Det var primært hvordan folk putter tingene i sekken jeg lurte på. Sekken fremstår ikke for meg som like genial som selgeren hevdet.

Har du sjekket på youtube ang. tips hvordan pakke sekk. Her er ett eksempel ,det finnes mange flere. Ikke bare norske. For 2-3 dagers tur med telt og det hele bruker jeg Helsport Lifjell på 45 liter For mat regner mange på Fjellforum ca. 500 gr. pr. dag. Jeg pakker først sovepose, liggeunderlag og telt i kompresjonstrekk stående på høykant, så pakker jeg ekstra klær rundt dette så mat og kokeutstyr. Varmeplagg stapper jeg inn i lokket på sekken, regntøy har jeg i frontlommen. Jeg har regntrekk til sekken, men en kan putte en plastpose i soveposetrekket, det gjør samme nytten. Klær og mat kan også pakkes i gjennomsiktige plastposer. Skulle teltet bli klissvått henger jeg det bare under sekken. Du har nok med mer komfort greier enn det jeg har selv om jeg ikke på noen måte lever et asketisk tur liv, men allikevel ca. 7 kg for 2-3 dager er ganske mye. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme sekk. Osprey Xena 85 L. Legger ved et par bilder fra min siste tur (Norge på tvers med packraft) hvor jeg hadde festet packraften under i de stroppene du snakker om. Den satt godt, ikke noe problem i det hele tatt. Sekken var godt fyllt, 21 kg og det var verken for kort avstand eller noe hulrom mellom sekken og packraften når den var festet. Den forskjøv seg aldri på bærestrekningene. Det eneste ankepunktet er at de stroppene er i korteste laget, de kunne med fordel vært 10 cm lengere.

DSC01744.JPG

DSC01577.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Jeg har ikke teltet i vanntett pose, da blir det lettere å trøkke/skvise ned der det er plass. 

Regner det mye er det noen som sverger på å ta ut innerteltet og pakke det i vanntett pose. Jeg vet ikke hva jeg foretrekker enda.

kanskje noen tips her? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av gramjeger
      Hvordan renges lastekapasiteten til en sekk, med eller uten sekken? Mange ryggsekker på ca 70+ liter veier 2 kg og har en lastekapasitet på 17 kg, men er det da sekk + 15 kg utstyr det da betyr?
    • Av Fjelljentaaa
      Noen som vil fortelle om sin erfaring med Garmin InReach Explorer+? 
      Skal kjøpe meg ny Gps. 
      Den må ha godt batteri, grei størrelse, helst ikke over 5000 og den skulle helst ha gått an sendt mld med uten dekning for sikkerhet for meg som går mye alene i fjellet. 
      Har sett på en Garmin InReach Explorer+, noen som har erfaring? Evt noen som har tips om en annen en? 
    • Av Steven Bergsnes
      Har en Norrøna Recon 125.
      Den begynne bli nåke slitt å eg ønske en mindre sekk.
      Ser for meg 75-90 liter. 75 kan muligens bli litt liten med packraften, utenom det er 75 perfekt.
      Eg velge komfort i utstyr fremfor gram å volum, tar det tyngste i min sekk og det letteste i sekken til dama.
      Eg e veldig opptatt av slitestyrke i det eg har. Recon sekken e ca 8-9 år å den held enda men volumet blir altid utnytta 😅
      Kjøpte en Lundhags Gnaur 75 da den skulle være slitesterk og ja håndtaket forsterket men d røyk på tur nr 2. Utenom det, en fin sekk men den ryk ut døra pga manglende kvalitet.
      Slitestyrke, bærekomfort og funksjon. 15-25kg i last alt etter turen.
      Vil ha øks, silkysaw, fiskestang, paddleårer på utsiden. So helst gode festemuligheter på sidene.
      Ikkje et must men ser det som ekstremt positivt om det også er feste for pulkdrag på hoftebelte.
      Vurdere Osprey Xenith i 75 eller 88. Andre forslag?
    • Av niqen
      Har sett litt rundt etter en ny tursekk. Jeg har en Osprey Talon 22L. Denne er lett og fin, men
      jeg føler at glidelåsen ofte kiler seg fast i stoffet som løper langs lengden på denne. 
      Litt slitsomt å måtte til enhver tid holde stoffet unna glidelåsen mens en åpner eller lukker sekken
      for å unngå at stoffet kiler seg fast i låseklemmen. Dette har medført småskader over tid på både stoff
      og låsetaggene på et par steder. Et lite irritasjonsmoment som for (meg) gjør at jeg nå er ute etter en annen sekk.

Det skal nevnes at jeg ikke kun er ute etter en ny sekk pga dette, men jeg ser også etter en sekk som
      muligens har noe tykkere stoff og som generelt sett tåler litt mer røff bruk. Jeg savner også en sekk
      som er selvstående på flatt underlag. 
      Jeg har sett litt på Acapulka Vidda 38L.

Denne har et minimalistisk utseende, den har såvidt meg bekjent egenskapen av å kunne være selvstående
      på flatt underlag, samtidig som den har et tykkere stoff (cordura) som tåler både vær og vind, samt røff bruk.

Det jeg undrer meg litt på, er om dette er en sekk jeg kan bruke til vanlige dagsturer i fjell og skog, uten pulk.
      Jeg har pulk, men denne brukes ikke ofte.

Er dette en sekk en likevel kan gå til anskaffelse av? Eller er det slik at den KUN bør vurderes dersom en
      aktivt bruker pulk? Ser også at denne er markert som en trypisk vintersekk. Er vel ute etter noe som duger året rundt.

En venn benytter seg av denne sekken til tross for mangelen på pulk da han følte at den satt godt, hadde en fin form og
      var enkel å bære med seg samt svært brukervennlig i forhold til det praktiske. Han påpekte også at den tålte en god del juling.
      Har dere noen tanker å dele om denne, ev. forslag? Settes isåfall stor pris på!

Bruksområde vil være skogsturer, fjellturer, hele året. Går som nevnt med pulk en og annen gang, men heller sjelden. 

111140-org.jpg.jfif
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.