Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette mellomstore sekker, 45-65 liter


ost

Anbefalte innlegg

Annonse
18 hours ago, ost said:

Jeg mener likevel at du @7homas og gossamer gear er litt villedende i opplysningene. En Mariposa har 36 liter i hovedrommet. De resterende 24 litrene er fordelt på fire stretchlommer (hvordan måler man volumet i en stretchlomme?), lokklommen og utvidelseskragen (extensioncollar) (og hvordan måler man volumet denne gir). 

Jeg har fått svar fra Osprey om Exos 58 i Str Medium. Den har oppgitt volum til 11 liter i det avtagbare lokket. Med dette borte er volumet på sekken 47 liter. Dette er UTEN plassen de andre stretchlommene (en stor foran, en på hver side og på hoftebeltet) gir. 

Bergans Helium har heller ikke inkludert volumet i stretchlommene på sidene. I tillegg kan man på denne feste langt mer utenpå enn hva man kan på f.eks Mariposa. 

Ok. Vi har alle heldigvis rett til hver vår mening her på berget :)

Extension collar er den biten av sekken som er "lokket". Denne sekken kan ses mer som en roll top enn en tradisjonell sekk med lokk. Volumet i denne er opplyst til ca 12 liter (W11” (28cm) x D7.5" (19cm) x H9” (23cm)). Ergo er det 12 liter i lommene. Hvordan man har regnet ut volumet i stretch vet jeg ikke, men kanskje på samme måte som Bergans?

Rommet i lokket er litt bortkastet etter min mening og rommer bare småtteri som blir liggende i veien når man skal inn og ut av sekken pga måten extension collar er designet.

Mariposa er en hikingsekk som nok ikke egner som for mountaineering med ski, staver, truger, oksygen etc er festet utenpå sekken. Den har feste til øks og vandrestaver i tillegg til shock cord så man ikke har noe problem med å ha underlag på sekken.

Snakker vi om samme Helium 55?
Jeg klarer ikke å se at den har noen lommer på utsiden. Om den har det går det flate stropper tvers over lommene så de er rimelig ubrukelige og jeg vil tro det blir kronglete å feste noe under stroppene om det ligger noe i lommene. Som sagt tiltaler ikke den type sekk meg.

PS. 47+11 er ikke 55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 7homas skrev:


:)

Extension collar er den biten av sekken som er "lokket". Denne sekken kan ses mer som en roll top enn en tradisjonell sekk med lokk. Volumet i denne er opplyst til ca 12 liter (W11” (28cm) x D7.5" (19cm) x H9” (23cm)). Ergo er det 12 liter i lommene. Hvordan man har regnet ut volumet i stretch vet jeg ikke, men kanskje på samme måte som Bergans?

Rommet i lokket er litt bortkastet etter min mening og rommer bare småtteri som blir liggende i veien når man skal inn og ut av sekken pga måten extension collar er designet

Denne extensioncollar er noe de fleste større norske sekker har, du finner det under lokket og det kan utvide sekkens volum kun begrenset av lengden til stroppene på lokket. Det regnes ikke med i sekkenes volum selv om det er der. Akkurat som på Mariposa er det kun fantasien som setter grenser for hvor mye man får plass til under lokket, men det er bare såkalte cottage lettvektssekkemerker  som ser seg nødt til å oppgi volum på dette. 

Jeg snakker forøvrig om Bergans Helium 55 liter i 2016-utgaven. Denne har stretchlommer på hver side hvor det er plass til flasker, teltstenger o.l.  Ikke regnet med i volumet. 

Og regnestykket gjaldt Osprey Exos 58 i medium Str. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@ost Hva er egentlig problemet? Det er jo kjempegreit å få info om hvor store de forskjellige lommene er. Det gjør det jo mye enklere å sammenligne. At Bergans og flere andre ikke oppgir det gjør min søken etter ny sekk vanskeligere da jeg må "gjette" hvor mye det utgjør.

Forresten; ULA Ohm 2.0 veier 920 gram i følge leverandøren. Er det den strippa vekta dere har oppgitt eller bare en trykkleif?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppgi volum på stretchlommer som i utgangspunktet ikke har noe volum blir jo uansett bare "omtrentelig" så synes i grunn at måten Bergans og Osprey samt de fleste gjør det på er mest redelig og presist. Når hovedrommet på Gossamer gear er på 36 liter så er jo det ganske lite i forhold til at sekken ved første øyekast oppgis å ha et totalvolum på 54 liter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, RoyN said:

Å oppgi volum på stretchlommer som i utgangspunktet ikke har noe volum blir jo uansett bare "omtrentelig" så synes i grunn at måten Bergans og Osprey samt de fleste gjør det på er mest redelig og presist. Når hovedrommet på Gossamer gear er på 36 liter så er jo det ganske lite i forhold til at sekken ved første øyekast oppgis å ha et totalvolum på 54 liter. 

Eller andre skryter på seg en del liter....  (bilder fra FF Koordinattreff høsten 2014)

Alle lommene er ikke "stretch-netting", bare toppen av lommen som har strikk, lommene er av stikk-karakter og tankegangen for behov/ bruk er annerledes.
Stretchlommene/ materialet på de "hjemmelagde" lettvektsekkene er ekstremt strekkbart. På Mariposa er det bare det svarte feltet foran som er stretch-netting.

Ula Ohm - Mariposa - 2 x et eller annet Bergans/ Norrøna Tactical Recon Alpinist. De 2 siste er vel på 120-130 liter eller noe sånt? Ser ikke ut som 3 ganger større enn Mariposa.

sP1000007_zps9b9cb9fe.jpg

sP1000114_zps3830b125.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok "den opplyste forbruker", hvem nå det måtte være, klarer å sette seg inn i hvilken funksjon sekken skal ha. Dersom jeg skulle kjøpt en Mariposa, så hadde jeg jo på forhånd brukt tid på hvordan akkurat denne sekken ville passe til min bruk og mitt utstyr. Jeg er ikke helt sikker på at sammenligning med antall liter egentlig er så interessant.

Funksjon må vel være viktigere enn antall oppgitte liter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, RoyN said:

Å oppgi volum på stretchlommer som i utgangspunktet ikke har noe volum blir jo uansett bare "omtrentelig" så synes i grunn at måten Bergans og Osprey samt de fleste gjør det på er mest redelig og presist. Når hovedrommet på Gossamer gear er på 36 liter så er jo det ganske lite i forhold til at sekken ved første øyekast oppgis å ha et totalvolum på 54 liter. 

Jeg skjønner veldig godt at det blir omtrentlig og usikkert akkurat det med stretch. Jeg lurer selv på hvordan det funker. Jeg syns også det kan være på grensen å oppgi totalvolum i navnet på sekken inkludert stretch-lommer, når ikke alle gjør det.

MEN jeg syns absolutt(!) ikke det er mest presist og redelig å la være å oppgi noe som helst om eksterne lommer. Det er jo absolutt vanlig å oppgi volum inkludert eksterne lommer og det gjør både Bergans, Norrøna og Osprey på flere andre sekker (Norrøna Recon, Bergans PowerFrame/Viking, Osprey Atmos osv). Osprey har til og med navngitt sine reisesekker som er 2 sekker med "70" som egentlig er 2 sekker på 13+57 (Farpoint 70). Det synes jeg er helt fair og absolutt mest presist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er GoLite Jam/MyTrail Backpack fra @Svandal og Berghaus Arete fra @Lompa lagt til. Takker for bidrag.

@Johan2000 Ville du brukt denne sekken på tur, eller kun til fallskjermen - paraglidern? Jeg kjenner overhodet ikke til Air Design, og lurer derfor på om denne sekken egner seg til annet enn det tiltenkte formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ost skrev:

 

@Johan2000 Ville du brukt denne sekken på tur, eller kun til fallskjermen - paraglidern? Jeg kjenner overhodet ikke til Air Design, og lurer derfor på om denne sekken egner seg til annet enn det tiltenkte formålet.

Skulle jag ha gått på tur med volymiøs packning som inte väger så mycket (t.ex. på vintern med dunsovepåse + extra värmejacka och värme byxor som tar mycket plats men väger lite så skulle jag gärna ta denna. Jag har en liknande säck från Sky, som väger typ 800 gram men som är lite större. Fungerar bra så länge man inte packar för tungt. 

Räkna med att den fungerar bra upp till 10-12kg. Det är vad man kan förvänta att en PG + lätt sele, hjälm och lite till väger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 24.3.2017 den 18.00, Nimrad skrev:

HMG 3400 er både komprimerbar og har opplegg for drikkesystem(det er ikke krysset av for det). Hva tenker du @ost om å legge til 4400? Den er 70-80 liter(alt etter om man teller de eksterne lommene), men veier mindre enn de fleste i denne lista.

Nå er det en stund siden jeg lagde denne listen, og har ikke oppdatert den heller. HMG 4400 ville uansett ikke kommet med grunnet størrelsen. Som tittelen sier, 45-65 liter. 4400 er litt stor, selv om vekt og alt annet (bortsett fra pris) tilsier at den er lettere enn mye annet som er nevnt, og jeg skulle gjerne hatt den selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titta gärna på KS ultralight gear, de har en massa otroligt lätta ryggsäckar.

KS 50, R-50 och Alpisack ligger inom volymintervallet här, men jag ska inte ens försöka att ange en vikt på dem, då detta är säckar som tillverkas efter beställning och finns i mängder av material, extra lommer, möjlighet att ha ram (enkel men effektiv) och tillval av nästan vad som helst, så det finns nog inte två som har samma vikt. 😉

Det räcker att säga att även om du vill beställa en säck med extra allt är det tveksamt om du kan komma upp i över ett kilo, definitivt inte 1,5.

Det finns också många lite mindre säckar här, som med tillvalen kommer upp i 50 liter eller mera.

Endret av LightDan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei, vet ikke om dette er rette plassen å starte, men jeg trenger hjelp til å finne den ideelle hverdagssekken! Jeg har et assortert utvalg av små til store tursekker, men de passer ikke inn i hverdagen min! Mine krav er som følger:
45-50 L
Et stort rom til å pakke treningsutstyr, matbokser, osv..
Frontlomme til diverse småting
Mulighet for å lett åpne hele sekken, f.eks frontåpning
Enkelt bæresystem, gjerne hoftebelte, men trenger ikke være avansert
Relativt lett
Mulig å sykle med (dette ekskluderer vanlige smale tursekker som er veldig høye)
Så billig som mulig..


Altså en enkel, stor taktisk skolesekk! Alle tips mottas med takk :)
Om dette ikke er rette plassen å poste på, kan jeg starte en ny tråd!
MVH Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Øivind Estensen said:

Hei, vet ikke om dette er rette plassen å starte, men jeg trenger hjelp til å finne den ideelle hverdagssekken! Jeg har et assortert utvalg av små til store tursekker, men de passer ikke inn i hverdagen min! Mine krav er som følger:
45-50 L
Et stort rom til å pakke treningsutstyr, matbokser, osv..
Frontlomme til diverse småting
Mulighet for å lett åpne hele sekken, f.eks frontåpning
Enkelt bæresystem, gjerne hoftebelte, men trenger ikke være avansert
Relativt lett
Mulig å sykle med (dette ekskluderer vanlige smale tursekker som er veldig høye)
Så billig som mulig..


Altså en enkel, stor taktisk skolesekk! Alle tips mottas med takk :)
Om dette ikke er rette plassen å poste på, kan jeg starte en ny tråd!
MVH Øivind

Mulig den ikke dekker samtlige av kravene dine men ta en titt på snota serien til helsport. Geniale sekker og billige! Utrolig hva du kan laste i dem.
Jeg har flere men er vel mest glad i 36 litern. De har også i 45l og 55l
http://www.helsport.no/snota-45-55l-black-45l-outlet
http://www.helsport.no/snota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Øivind Estensen skrev:

Hei, vet ikke om dette er rette plassen å starte, men jeg trenger hjelp til å finne den ideelle hverdagssekken! Jeg har et assortert utvalg av små til store tursekker, men de passer ikke inn i hverdagen min! Mine krav er som følger:
45-50 L
Et stort rom til å pakke treningsutstyr, matbokser, osv..
Frontlomme til diverse småting
Mulighet for å lett åpne hele sekken, f.eks frontåpning
Enkelt bæresystem, gjerne hoftebelte, men trenger ikke være avansert
Relativt lett
Mulig å sykle med (dette ekskluderer vanlige smale tursekker som er veldig høye)
Så billig som mulig..


Altså en enkel, stor taktisk skolesekk! Alle tips mottas med takk :)
Om dette ikke er rette plassen å poste på, kan jeg starte en ny tråd!
MVH Øivind

Hva med en duffelbag? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Osprey har lansert ny versjon av Exos, og det ser ut som om vekten har økt noe. Har sett det samme på flere modeller fra dem de siste par årene - virker som de forsøker å legge inn elementer fra Anti-Gravity-konseptet (AG) sitt på de fleste nyversjonene når de lanseres, og det øker gjerne vekten med 100-150 gram.

Exos var jo tidligere oppgitt som "unisex", nå er det blitt "herre", mens nydøpte Eja er blitt tilsvarende modell for "dame". https://www.ospreyeurope.com/shop/no_nb/exos-eja

Kanskje kan det komme noen gode tilbud på utgående modeller? Uten at jeg skal kjøpe, selvsagt :angel: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Osprey har kommet med ny sekk for gram-jegere med Levity som kommer i 45 og 60 liters versjon. 60 liters sekk med ramme og med vekt på kun 850 gram lar seg høre. Virker som den er en nyutvikling av Exos med enda lettere materialer. 

Fin omtale her: 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Mareng
På 17.5.2018 den 15.46, RoyN skrev:

Osprey har kommet med ny sekk for gram-jegere med Levity som kommer i 45 og 60 liters versjon. 60 liters sekk med ramme og med vekt på kun 850 gram lar seg høre. Virker som den er en nyutvikling av Exos med enda lettere materialer. 

Fin omtale her: 

 

Den var ganske lett ja :) Og den ser ikke helt mongo ut heller, som enkelte av disse ultralette sekkene gjør :lol: Jeg vet ikke hvordan kunderservicen til Arcteryx er, men jeg har hørt at den ikke er så bra her i Norge, så en lettvektssekk som blir brukt hardt kan fort bli bruk og kast om den er vanskelig å reparere/få reparert.

 

Jeg tror produsenter tjener mye penger på lettvektsbølgen for tiden. Folk som har fullt brukbare sekker hjemme kjøper nye mindre holdbare sekker med spinklere bæresystem for å spare noen gram.

Jeg har Norrøna Falketind 45 liter, veier 1445 gram. Den sekken har jeg hatt i 10 år, og har vert brukt ukritisk til det meste. Jeg fikk den nylig tilbake fra service hvor jeg betalte 400kr inkludert frakt for å få skiftet defekt topplokkglidelås og lappet 4 større hull i bunnen. Det kaller jeg topp service, og sekken er nå like god som ny. Spørs om disse lettvektssekkene er like holdbare, og like reparerbare med det tynne stoffet ;) Spesielt bunnen må være litt kraftig, ellers må man være forsiktig.

Sekken er noe av det utstyret jeg mener må tåle å bli brukt, den inneholder tross alt resten av utstyret, og får ytre påkjenninger konstant. Men så lenge vektreduksjon ikke går utover holdbarhet, funksjon og reparerbarhet (og pris) er det kjempebra at man får mer utvalg av lett utstyr i butikkene :) 

Veldig fin tabell @ost :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.