Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordlandsruta - utenom Sverige


Thess89

Anbefalte innlegg

Hallo!

Er det noen som har gått Nordlandsruta, men IKKE gått delen som går i Sverige (Padlejanta forholdsvis). Jeg snuser på å gå turen på sensommeren/høsten, men vil gjerne gå hele turen med hunden. Hva kan være fine alternativer til den opprinnelige ruta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste "problemet" er ved Blåmannsisen. Det er nesten umulig å gå på vestsida av breen uten å gå langs E6. Så du må gå på østsiden. Her må du over en liten del av breen, den bretunga som ender ut i Leirvatnet. Bretunga er nesten helt flat lengst mot vest, og der er et lte vatn på ca 1050 meter. Du går fra dette nord mot Messingmalmvatna, da kommer du tilbake til fast fjell. Resten av turen er grei tror jeg. Jeg har ikke gått den selv, men tanken har vært der endel år siden jeg har hund og de er ikke tillatt inne i de svenske nasjonalparkene. 

Dersom du snakker med SOT Sulitjelma Turistforening så har flere der kjennskap til dette vanskelige stykket. Det er også rapporter på Utsidan.se og på tyske outsoorseten.net på denne brekryssingen. NB ikke prøv å krysse Leiråga som ender opp i Virihaure med et annet navn, husker ikke akkurat nå. Den er livsfarlig! Lykke til med prosjektet. Skriv en turrapport dersom du gjennomfører det, så får flere denne muligheten.

Otto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, OttoStover skrev:

Det eneste "problemet" er ved Blåmannsisen. Det er nesten umulig å gå på vestsida av breen uten å gå langs E6. Så du må gå på østsiden. Her må du over en liten del av breen, den bretunga som ender ut i Leirvatnet. Bretunga er nesten helt flat lengst mot vest, og der er et lte vatn på ca 1050 meter. Du går fra dette nord mot Messingmalmvatna, da kommer du tilbake til fast fjell. Resten av turen er grei tror jeg. Jeg har ikke gått den selv, men tanken har vært der endel år siden jeg har hund og de er ikke tillatt inne i de svenske nasjonalparkene. 

Dersom du snakker med SOT Sulitjelma Turistforening så har flere der kjennskap til dette vanskelige stykket. Det er også rapporter på Utsidan.se og på tyske outsoorseten.net på denne brekryssingen. NB ikke prøv å krysse Leiråga som ender opp i Virihaure med et annet navn, husker ikke akkurat nå. Den er livsfarlig! Lykke til med prosjektet. Skriv en turrapport dersom du gjennomfører det, så får flere denne muligheten.

Otto.

Tusen takk! Jeg tar kontakt med SOT, og om jeg ender med å gå turen dukker det nok opp en reportasje en eller annen plass. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten typo i innlegget mitt ovenfor. Det er tyske outdoorseiten.net du skal søke på. Berniehh heter en som har gått denne turen. Jeg tror hans innlegg heter 1000 km durch Lappland eller noe sånt. Der finner du gode bilder over de veivalg han gjør i terrenget. 

Otto

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å skrive at det kan ligge 2 båter i Leirvatnet - bare noen meter inn i Sverige, men er usikker på om dette fortsatt er tilfelle, så det må evt sjekke opp i.

Begynte å søke etter info om dette området - og kom over en nettside med veldig mye bra bilder - kan jo være til inspirasjon http://parlindh.se/fjallvandring/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kjell Iver skrev:

Jeg tenkte å skrive at det kan ligge 2 båter i Leirvatnet - bare noen meter inn i Sverige, men er usikker på om dette fortsatt er tilfelle, så det må evt sjekke opp i.

Begynte å søke etter info om dette området - og kom over en nettside med veldig mye bra bilder - kan jo være til inspirasjon http://parlindh.se/fjallvandring/

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.