Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fjellheimen superlight 4


Hektapåtur

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe nytt lettere telt, og har lenge gått å sikklet etter Helsport Fjellheimen superlight. Er litt lei av å gå å bære unødvendig tung bør +( som æ bare må innrømme) at æ har ikke kropp til d lenger heller. Var bedre før når 25 kilo på ryggen ga godfølelsen. Noen som har erfaring med dettan teltet el som har tips om andre telt i ca samme vektklasse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fjellheimen 2 camp SL. Perfekt størrelse for to personer 3-sesongs, og lett vinter. 

Ingenting å utsette. God størrelse på fortelt, som både rommer sekk og utstyr til to pers., og har plass til matlaging samtidig.

Grei takhøyde, selv om det aldri blir høyt nok. Stort nok til at to rørslige karer klarte å pakke ned teltet fra innsiden under et voldsomt regnvær i fjor. 

Aldri hatt problem med kondens, så ventilasjonen er god. 

Lett å sette opp. I det hele tatt, meget fornøyd. Det fins lettere, men teltet gir såpass god komfort at det skal mye til for at jeg velger et lettere alternativ.

Endret av Skar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte Helsport Fjellheimen superlight 4camp ved finse i desember. Det var ganske sterk vind men det fungerte med levegg, selv om teltet ble veldig kort etterhvert. Det ble mye kondens, ventilene er litt for små og justeringsmulighetene for dårlige for vinterbruk.

20151204_101246.jpg20151204_114819.jpg

20151204_101300.jpg20151205_085838.jpg

Endret av qwer993
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vi har et North face telt til vinterbruk. Tenkte å bruke dettan teltet kun på turer vi går til fots flere dager i den lyse årstiden og evt høst.. Har du, qwer993, brukt teltet sommerstid? Litt skeptisk til at d kun en duk i innerteltet, altså, mest vanlig så e d en duk med netting som kan glides igjen uavhengig av den andre tette duken utenfor. Med tanke på lufting sommerstid, da sjansen for å bli levende kokt inni teltet. ( spesielt for oss nordaførr som har sola døgnet rundt).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har bare vært gjest i teltet ved to vinterturer. Om det er myggnettingen i døren i innerteltet du tenker på, så finnes vel den kun i den øvre delen av døren, og kan dekkes med et panel med borrelås(?). En slik løsning vil vel fungere fint når det er varmt så lenge det ikke i tillegg er veldig mye mygg. Da vil man kanskje ønske seg en dør med heldekkende myggnetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Hektapåtur skrev:

Takk for svar! Vi har et North face telt til vinterbruk. Tenkte å bruke dettan teltet kun på turer vi går til fots flere dager i den lyse årstiden og evt høst.. Har du, qwer993, brukt teltet sommerstid? Litt skeptisk til at d kun en duk i innerteltet, altså, mest vanlig så e d en duk med netting som kan glides igjen uavhengig av den andre tette duken utenfor. Med tanke på lufting sommerstid, da sjansen for å bli levende kokt inni teltet. ( spesielt for oss nordaførr som har sola døgnet rundt).

 

Kan fort bli varmt når solen steker, men tror ikke helnetting hadde gjort noe fra eller til. Nokså mye av innerteltet er netting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min erfaring med Fjellheimen SL 4 er utelukkende positiv: Virker som et veldig stort og solid telt til den aldeles latterlige vekten. Eier ikke selv (har et Nallo 4 GT), men de nettene jeg har tilbragt i svogers Fjellheimen SL 4 har vært utelukkende en imponerende opplevelse. Teltet er et tresesongs-telt, men virker som det tåler omtrent hva det skal være (om enn noe begrensede ventilasjonsmuligheter ved mye snø. jf. @qwer993's post. Tøff tur, forresten.)

Synes ikke teltet bar preg av "mangler" ift. ventilasjon/netting til tresesongsbruk. Eneste aberet mitt er de latterlig spinkle pluggene helsport sender med, for å tvinge vekten ned: Bytt i alle fall ut 4-8 av pluggene med noe litt kraftigere, så står teltet atskillig bedre. Ellers er det bare godord fra meg (selv om jeg ikke ville byttet ut Nalloen).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.