Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken sopp kan jeg finne


Tom42

Anbefalte innlegg

Bare 5 måneder igjen, og jeg klør i fingeren etter å tørke mat.  Men det er vel i tidligste laget. 

Jeg har to spørsmål:

1.  Har noen erfaring med å bruke fløtepulver i stedet for melkepulver?

2. Sopp.  Sist jeg spiste sopp i naturen var på en escapeøvelse.  Kremble var da den sikreste.  Smakte den som peanøtter var den spisende.  Om den var markstukken brød vi oss ikke om.  Smakte den bittert kasserte vi den.

Noen som vet hvilke sopper jeg kan forvente å finne på Hardangervidda i området Mår - Geitvassdalen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 30.3.2016 at 23.39, Tom42 skrev:

Bare 5 måneder igjen, og jeg klør i fingeren etter å tørke mat.  Men det er vel i tidligste laget. 

Jeg har to spørsmål:

1.  Har noen erfaring med å bruke fløtepulver i stedet for melkepulver?

2. Sopp.  Sist jeg spiste sopp i naturen var på en escapeøvelse.  Kremble var da den sikreste.  Smakte den som peanøtter var den spisende.  Om den var markstukken brød vi oss ikke om.  Smakte den bittert kasserte vi den.

Noen som vet hvilke sopper jeg kan forvente å finne på Hardangervidda i området Mår - Geitvassdalen?

 

Ganske rikt med sopp nede i skoggrensa. der kan du blant annet finne steinsopp, som kanskje er min definitive favoritt. Steikt i smør er den et herlig måltid i seg sjølv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du finner så mye steinsopp så høyt til fjells, som noen nevner her. Rimsopp er den jeg har funnet mest av i bjørkeskogen/tregrensa i traktene rundt hardangervidda.Men det varierer veldig fra år til år hvor mye du finner. 2014 var et knallår, 2015 et magert år. Så lenge det er fjellbjørk eller dvergbjørk så kan du finne et par arter som er knyttet til disse, bl.a. rimsopp som nevnt. Fjellskrubb og rødskrubb kan du også finne mengder av. Rundt Haukeliseter, hvis det er en sammenligning, har jeg funnet en god del rødskrubb rundt 1000-1100 moh. Les deg opp på sopparter knyttet til bjørk. Mild gulkremle kan du også treffe på. Og selvsagt kantarell er mulig, men har ikke funnet denne så høyt før. Finnes også andre sopparter som ikke knytter seg til trær, disse kan jeg ikke så mye om desverre. Husk at dersom du finner noen av skrubbene så trenger de rikelig med varmebehandling, ca 15 min.. Og at rimsopp har litt radioaktivitet i seg, så du trenger ikke spise denne hver dag lenge i strekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. mars 2016 at 23.39, Tom42 skrev:

1.  Har noen erfaring med å bruke fløtepulver i stedet for melkepulver?

Ja det fungerer kjempebra, bruker selv Nestle coffe-mate på tur i potetmos,tomatsuppe,jegergryte osv osv med stor suksess, smaker bra og gjør det meste bedre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.