Gå til innhold
  • Bli medlem

Helium eller Exos ryggsekk?


opas

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Trenger litt hjelp igjen :-)

Jeg hadde egentlig bestilt en Osprey Exos 58 liter sekk i Medium. Men jeg fikk beskjed fra Fjellsport.no at leverandøren dessverre var tom for størrelse Medium og ville ikke få inn nye.

Kanskje er det en ny modell på trappene, ikke vet jeg. Men jeg kan få tak i sekken via utenlandske butikker.

Likevel er jeg blitt litt i tvil om jeg heller skal velge den nye Bergans Helium sekken som faktisk er enda litt lettere, men 3 liter mindre.

Jeg har en Osprey Exos 46 liter som dessverre akkurat blir for liten til teltturene, og har funnet ut at jeg må ha noe i størrelse 55-60l som helst veier rundt 1.0-1.2 kilo. Sekken skal kunne takle ca. 10-12 kg bærevekt.

Kan noen hjelpe meg litt på vei. Kjøpe Exos sekken via utlandet, eller kjøpe den nye Bergans Helium sekken? Eller noe helt annet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du åpner for noe annet :thumbsup:

Jeg har kun positive erfaringer med GossamerGear Mariposa. Jeg har riktignok den forrige modellen som er på 70 liter totalt.
Om det kan ses på som negativt med sekken vet jeg ikke, men den kommer ikke med regntrekk. Den er vanntett, men iom at designet er som det er vil ting som ligger i lommene være utsatt for nedbør.

ca Kr 3500,- i henda dine med dagens kjipe dollarkurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, RuneH skrev:

Velg heliumen om den passer og få deg en sånn  http://www.ebay.com/itm/Brand-New-RIBZ-Frontpack-Front-Pack-Stealth-Black-Size-Regular-/231869921137?hash=item35fc863771:g:RroAAOSwv9hW3enm

11 liter og plass til fotoutstyret ditt, så sparer du vekten på kamera bagen din og.

 

 

 

Takk. Jeg må nok kjøpe på nett og returnere om jeg ikke passer sekken. Ser ikke ut til at noen av butikkene i Bergen har fått den inn enda.

Jeg har nesten et lignende system fra ThinkTank  til fotoutstyr. Men dette henger i hoftebeltet eller i eget belte. Litt luring av vekten på sekken siden det på en måte blir sekkevekt likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, 7homas skrev:

Siden du åpner for noe annet :thumbsup:

Jeg har kun positive erfaringer med GossamerGear Mariposa. Jeg har riktignok den forrige modellen som er på 70 liter totalt.
Om det kan ses på som negativt med sekken vet jeg ikke, men den kommer ikke med regntrekk. Den er vanntett, men iom at designet er som det er vil ting som ligger i lommene være utsatt for nedbør.

ca Kr 3500,- i henda dine med dagens kjipe dollarkurs

Takk. Skal sjekke ut den. Men prisen er omtrent dobbelt av en Helium eller Exos her på berget. Litt skeptisk til å kjøpe fra langt-vekk-istan, hvis jeg må bytte sekken om den ikke passer. Men jeg skal sjekke den ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, opas said:

Takk. Skal sjekke ut den. Men prisen er omtrent dobbelt av en Helium eller Exos her på berget. Litt skeptisk til å kjøpe fra langt-vekk-istan, hvis jeg må bytte sekken om den ikke passer. Men jeg skal sjekke den ut :-)

Ja, tror jeg betalte rett rundt kr 2000,- ferdig i hånda for 2 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Blaser skrev:

Takk :) Der hadde de den på lager ja. 400,- er enn hvis Fjellsport hadde hatt den, men det kan man ikke gjøre noe med.

Nå står nok valget fremdeles mellom Helium eller Exos. Konservativ igjen.....akkurat som med teltet.

Men hvilken er ikke enkelt. 

Fordeler med Helium slik jeg ser det:

-Noen gram lettere

-Langsgående åpning

-Virker som om bæresystemet takler litt mer

-Justerbart bæressystem

Fordeler med Exos slik jeg ser det:

-Bedre ventilert bæresystem

-Flere lommer og smårom

-Litt større sekkevolum (3 liter)

-Jeg kjenner Osprey siden jeg har Exos 46 fra før

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg bare testet Exos 58 i praktisk bruk. Synes den fungerte bra med den ramma og "trampolinetrekket" mot ryggen. Ble overaskende stiv til å være så lett sekk. Synes i tillegg  at Osprey er bra priset.
Jeg bruker dog sjelden så lette sekker og oppakninger så jeg solgte den igjen av slike grunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd Exos 58 og liker den godt. Men synes kanskje den er litt vanskelig å justere perfekt på ryggen og beltet glir litt opp. Så er i grunn nysgjerrig på Helium ved neste anledning jeg og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, speedbird skrev:

Mx sport Oasen i Fyllingsdalen har både helium og exos inne i medium. På tilbud. Hadde tenkt å kjøpe selv men droppet det. Trenger ikke ny sekk. 

Tusen takk for det tipset.

Da bærer det avsted til Oasen i morgen for en titt :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elisabethsk skrev:

Jeg hadde begge i hus her i fjor høst, handlet exos på sport1 først, men så kom Helium på tilbud litt senere. Kjøpte begge og vurderte de sammen en stund. Beholdt exos - det var den som satt best på.

Det er nok det jeg kanskje tror også :-) Håper på å få prøve begge i morgen. Er i alle fall godt fornøyd med Exos 46 som jeg har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 @opas: I en annen post i en annen tråd nevnte jeg for deg at jeg droppet Exos til fordel for en Stratos fordi hoftelommene ikke var store nok til å få TarpPonchoen min nedi. Don't be alarmed! Have no fear! No panic necessary! There's a two grams solution available in a store near you:

TarpPoncho og strikk (P3290541).JPG

2 hårstrikk (helst uten metallskjøt) tredd inn på skulderreima, og snora på pakkposen sikret i bryststroppen. Stow'n'go, sun or snow :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innlegg :-) 

Takket være speedbird sitt tips om MX sport butikken, troppet jeg opp der i dag når de åpnet.

Dessverre hadde de bare den forrige modellen av Helium inne, men de hadde en Osprey Exos 58 i medium og grønn farge :-)

Fikk prøvd sekken og den sitter meget fint og virker behagelig, jeg kjenner sekken litt fra før siden jeg altså har Exos 46.

Når butikken solgte den på tilbud for 1200,- kunne jeg ikke motstå fristelsen. Kjøpte sekken jeg :-) Og nå må jeg finne den lette tarp ponchoen på tilbud som a_aa viser så fint på bildet.

Edit: Jeg veide sekken på kjøkkenvekten og den veier rett i underkant av 1,1 kg i størrelse M.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.