Gå til innhold
  • Bli medlem

Ut og lufte stigen


fjellrypa

Anbefalte innlegg

Annonse
3 minutter siden, whistler skrev:

Stikkordet er nok sikkerhet når man går på is som kan være litt usikker ;-) Det er ihvertfall det jeg har lært fra jeg var liten.

Aha! Så ikke den. Mest vant med tau og pigger. Men is er jeg generelt veldig forsiktig med. Går heller rundt eller annet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hEI 

 

Geocaching kan være en bra måte å trene med GPS, så en blir bedre kjent med de ulike funksjoner. Jeg gjør det selv av og til. Min gamle beskjedne Magellan GPS er faktisk uhyggelig presis til akkurat dette. Har også konstatert en cach i et tre, men klatret nå ikke opp.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke apper bruker folk? Jeg har en men den er megateit og ber meg laste ned (og betale for) premiumversjonen som lar meg se geocacher som er litt høyere enn havnivå.. Har vært innom 2 stk igår og idag den ikke ville vise meg eksakt info på fordi det var over vanskelighetsgrad/Stigningsgrad 1.5.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, TomasOH said:

Hvilke apper bruker folk? Jeg har en men den er megateit og ber meg laste ned (og betale for) premiumversjonen som lar meg se geocacher som er litt høyere enn havnivå.. Har vært innom 2 stk igår og idag den ikke ville vise meg eksakt info på fordi det var over vanskelighetsgrad/Stigningsgrad 1.5.. 

På android er c:geo et gratis alternativ. Den begrenses kun av medlemsskapet ditt (selvfølgelig). Kan ha noe høy startterskel, men gjør alt det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TomasOH skrev:

Hvilke apper bruker folk?

Har alltid brukt Groundspeak sin Geocaching-app, altså den offisielle. Den krever vel at man har en bruker på geocaching.com, men Premium hos Groundspeak trenger man ikke være, det eneste Premium gir er at du får se geocacher som er markert som Premium samt at du kan sette opp epostvarsler om cacher i nærheten osv. Fordelen med en bruker på geocaching.com er at du kan bruke kartet der til å finne cacher når du planlegger en tur.

Selv er jeg premium-medlem rett og slett fordi jeg syns de fleste gode cachene er markert som det. Geocache-miljøet liker ikke helt at geocaching skal være for "alle" såvidt jeg har skjønt, derfor legges det ut mange premium-cacher nå, slik at kun "eliten" får se dem, det er nå hvertfall mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, steingrd said:

Selv er jeg premium-medlem rett og slett fordi jeg syns de fleste gode cachene er markert som det. Geocache-miljøet liker ikke helt at geocaching skal være for "alle" såvidt jeg har skjønt, derfor legges det ut mange premium-cacher nå, slik at kun "eliten" får se dem, det er nå hvertfall mitt inntrykk.

Jeg kan ikke la den der stå ubesvart ....

Som premiummedlem selv (kjenner meg ikke akkurat elitistisk av den grunn) og utlegger vil jeg si at "slitasjen" og dermed også vedlikeholdet på cachene faller betraktelig når man setter dem som premium. Det er ikke direkte relatert til antallet besøkende, for her jeg bor er det mange premiummedlemmer. Derimot så virker det som at folk som har bestemt seg for at hobbyen er verdt de 30$ årlig også setter seg mer inn i kutymene rundt ... (Og f.eks er mer nøye med å legge på plass lokk skikkelig, replassere riktig sted og ikke knøvle logger/bruke halve loggen på en signatur - alt småting som fort genererer unødvendig hyppig vedlikeholdsbehov.) Jeg har en cache på et meget trafikkert sted. Før jeg gjorde den kjip (= palatka - kun med logg) så måtte jeg bortom den titt og ofte. Ganske kjedelig når den ligger 4mil hjemmefra og ikke langs en vanlig reisevei for meg. Jeg skulle gjerne fortsette å ha en "ordentlig" boks der, men det var ikke praktisk mulig for meg å vedlikeholde med den slitasjen som det ble på den. Jeg satt med alternativene jeg så - ta bort helt, sette premium eller gjøre "kjip".

En annen, lite hyggelig årsak, er at en del gratismedlemmer aktivt går inn for å ødelegge. I Sverige var det en periode folk som gjorde sitt fornødende i boksene... Da er de som "bare" ødelegger dem/tømmer dem eller fjerner dem direkte hyggelige i forhold. Felles for begge grupper er iallfall at de ikke spanderer penger på et årsmedlemsskap for å kunne fortsette ødeleggelsene.

Forøvrig er det ingen begrensninger på utlegg for standardmedlemmer - synes man at det er for lite gøyale ikke-premiumsbokser i et område er det bare å legge ut. :) 

Endret av smgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, smgj skrev:

Jeg kan ikke la den der stå ubesvart ....

Hehe, jeg tenkte vel i det jeg trykket Send at den kanskje kom til å provosere litt :) 

Grunnen til at jeg føler det litt sånn er de gangene jeg har vært innom Geocaching Norge sitt forum de siste årene så har jeg alltid snublet over trådene om at Alle Andre tråkker inn i hobbyen deres. Feks at Groundspeak sin intro-app er "feil" ettersom den fører til at folk som ikke kan noe om geocaching gjør "feil" osv. Jeg sier ikke at alle mener det, men det er inntrykket jeg har fått, sånn blir det vel gjerne, at noen få snakker drit og det er gjerne dritten som fester seg.

Mente ikke å tråkke deg eller andre GCere på tærne altså, jeg er Premium-medlem selv og har lagt ut cacher selv også.

Men er vi offtopic nå? Ikke godt å si, når førsteposten er så vag :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteposten var ment som et humoristisk blikk på en måte å gå tur på: Hvor mange av dere har sett en 75-åring gå over isen med gardintrapp over skulderen? Vi hadde tatt en trecache på en øy, derfor stigen. Ingen gps eller app nødvendig her. Isen var sikkert en halvmeter tykk, så selv ispysa (meg) våget seg utpå.
Premium eller ei får hver enkelt avgjøre. For meg er geocaching turkrydder og det har jeg tenkt å fortsette med :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Det er visst en stund siden jeg var på geocaching. Den gang hadde alle (jeg) gratis konto hos geocahing.com. Det var bare å zoome inn på et verdenskart, hvilket var en fordel, hvis man var på reisefot og ville ha litt tidsfordriv. Min konto er i hvert fall stengt nå og websiden kommersialisert. Det syns jeg er litt synn i forhold til det uforpliktende før. 

Spenningen lå jo ikke i det likegyldige innhold i boksen, men å finne den. Som regel var det bare noen karameller til barn, blyant og noe juggel. Jeg har aldri kvittert, hverken fysisk eller elektronisk for å "Finne" Bare konstatert, at jeg kunne. 

Selvfølge er det ergerlig å se sin utlagte rekesalatboks feilplasert, eller ruinert på annen vis. Men vel heller ikke et stor tab. Men jeg har nok aldri tatt det alvorlig nok.

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 29.3.2016 den 8.09, steingrd skrev:

Har alltid brukt Groundspeak sin Geocaching-app, altså den offisielle. Den krever vel at man har en bruker på geocaching.com, men Premium hos Groundspeak trenger man ikke være, det eneste Premium gir er at du får se geocacher som er markert som Premium samt at du kan sette opp epostvarsler om cacher i nærheten osv. Fordelen med en bruker på geocaching.com er at du kan bruke kartet der til å finne cacher når du planlegger en tur.

Selv er jeg premium-medlem rett og slett fordi jeg syns de fleste gode cachene er markert som det. Geocache-miljøet liker ikke helt at geocaching skal være for "alle" såvidt jeg har skjønt, derfor legges det ut mange premium-cacher nå, slik at kun "eliten" får se dem, det er nå hvertfall mitt inntrykk.

Er en litt vel aktiv geocacher, så jeg velger å svare på denne selv om det er et par år siden. Grunnen til at mange cacher kun er for Premium-medlemmer er fordi cachene fort blir borte eller ødelagte hvis dem er for "alle". Mange prøver en eller to cacher, leser ikke hele beskrivelsen eller rett og slett skjønner ikke greia, og da blir man gjerne litt oppgitt etterhvert som man må erstatte cachene man legger ut. Veldig mange cacher er forseggjorte og gjerne ikke gratis å lage heller, så når man gang på gang må fikse dem velger man å gjøre dem tilgjengelig kun for Premiummedlemmer.

Men det er ikke akkurat en sum som styrer økonomien over stupet, det er vel kr 200 i året for fullt medlemskap :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.