Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips om å redusere vekt på sekk (utskilt)


can

Anbefalte innlegg

Eg ønsker tips til å letta pakning mi som vog, meiner det var 25 kg når Eg gjekk i Femundsmarka for 2 år siå. Kvidde meg litt for å ta sekken på. Tenkte kanskje å fått ho ned mot 15 kg eller noke sånt. Lurte litt på å Vega Dei tinga Eg har så kan andre komme med tips til lettere utstyr viss det er interesse for det, men Eg veit Ikkje om Eg kan bruke denne tråden her? 

 

Endret av Kjell Iver
utskilt fra Om Lettpakkerdiskusjoner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, can skrev:

Eg ønsker tips til å letta pakning mi som vog, meiner det var 25 kg når Eg gjekk i Femundsmarka for 2 år siå. Kvidde meg litt for å ta sekken på. Tenkte kanskje å fått ho ned mot 15 kg eller noke sånt. Lurte litt på å Vega Dei tinga Eg har så kan andre komme med tips til lettere utstyr viss det er interesse for det, men Eg veit Ikkje om Eg kan bruke denne tråden her? 

Det er best at du oppretter en egen tråd for dette - jeg kan flytte posten din til rett plass i forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er altså å få tak i litt lettare ting, er meir opptatt av sikkerhet og komfort enn at det eg bere skal vera ulltralight men hadde som før nevnt vært greit å fått vekta ned litt. Tinga er veid på ei clas ohlson digital vekt. Ting som er veid kjeme litt hulter til bulter men skriv noken i dag. Må tåla høgfjellet om sommaren/tidlig haust

Liggeunderlag              : Tradisjonell type skumplast ca 1 cm tjukt                                                                                                             590 gr.

Telt                               : Helsport Nordmarka 2 manns  2365 gr dette er med plugga å stenge men uten noke til å repparere med.       2365 gr

sekk 1                          : ca 65 liter fra carrimore fra 92/93 veldigt fornøyd med                                                                                        2340 gr

sekk 2                          : Helsport Fjellheimen 85 l                                                                                                                                      2600 gr

ullgenser ullvang         : Ikkje prøvd enda                                                                                                                                                     603 gr

 

Når det gjeld telt så trur eg at kuppel/dome er det rette for meg. Sko har eg pr dags dato ikkje så det har eg ikkje skrivd opp men her og trur eg at eg vil gå for den litt meir tradisjonelle typen men pga smerter under hel så vil eg ha ein med bra demping får vel rett og slett ta å prøva. Sovepose kjøpte eg i fjor er ein panyam 600 fra cumulus meina den vege ca 1 kg. Håpe noken er innteresert i å hjelpa, men ser jo at det ligg mykje info på forumet allerede da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en lignende situasjon som deg for noen uker siden og fikk god hjelp da jeg startet denne tråden :-)

http://www.fjellforum.no/forums/topic/38745-alternativ-til-lettpakking/?page=1

Det du kanskje kan spare mest på er de tunge tingene. Får man bort en del vekt der, så kan man også spare ett til to kilo på en ny sekk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg legger sammen omtrentlige tall for Bære + Bo + Sove (1,6+2,4+2,5) kommer jeg til 6,5 kg for de "tre store", som noen kaller dem. En lettpakker søker gjerne mot "3 for 3", altså å få Bære + Bo + Sove inn på 3 kg. Er ikke sikker på at det er korrekt mål på norsk høyfjell på høsten, så selv om din vekt er noe høy, er den ikke helt gal etter min vurdering. Men du kan altså spare inn 2,5 kg på Bære + Bo ved å velge sekk (ZPack, GossamerGear, Osprey) og telt (TarpTent, MLD, Vaude, Hilleberg, Helsport etc) rundt kiloen hver om du vil investere en god del kroner i det.

Det skal bli interessant å se hvordan du kommer til en totalvekt på 25kg når "de tre store" veier langtfra blytunge 6,5kg, hva består de resterende 18,5kg av? Der må det da være litt av hvert å vurdere på nytt :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe å spare på nytt telt. Et lett 2 manns får du vel ned på 1,5 kilo men det koster. Sekkene synes jeg ikke har så høy vekt hvis de er robuste.  Får klart lettere sekker men det kommer an på hvor mye vekt du havner på til slutt. Ny sekk ville jeg kjøpt til slutt når du ser hva det andre veier etter endringer. Er du da nede på 18-20kilo ville jeg hatt en robust sekk. Liggeunderlag kan du spare noe på. Får slik skumunderlag som er 14mm tykt ned under 300gr.

men uansett så utgjør ikke vekt du har på tingene du har listet opp så mye. Er nok best å se på hva annet du putter i sekken først. Bærer du med mye fiskutstyr, kamerautstyr, mye fersk mat, annet luksusutstyr til camp. Eller er det masse forskjellig som i sum gjør vekta.

bærer ofte tungt selv så 20-25kilo er ikke uvanlig for meg heller. Men da er det inkl fiskeutstyr med 2 stenger, 2 kamera, en del ferskmat, en liter vin, halv cognac og et par pils. Slikt blir det kilo av men jeg plages ikke med å ha såpass vekt da jeg ikke legger opp for lange dagsetapper.  Får heller slanke pakningen når jeg blir eldre :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du redusere vekta på sekken bør du først og fremst få full oversikt over hva du putter i sekken før en tur. Da vil du få en fullstendig liste over hva du har med deg, og en bedre mulighet til å se hva du ikke trenger. Det er også lurt å tenke over hvilken ting du har hatt med tidligere som du ikke har brukt. 

Jeg ville gjort dette før jeg hadde gått til innkjøp av nytt utstyr. Er ikke sikkert du trenger nytt telt osv. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @tronn her. Få full oversikt på hva du har i sekken. Finn ut hva du ikke bruker og hva du kan klare deg uten. Lag ei skikkelig pakkeliste med vekten på hver ting. 

Sikker på du kan redusere en del på vekten uten å kjøpe dyrt telt, sovepose, sekk.

Bruk lighterpack.com. Funker bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første ting du bør gjøre er å lage en fullstendig pakkliste. Ta gjerne utgangspunkt i det du husker å ha hatt med deg på forrige tur. Prøv å huske hva du faktisk brukte og om du hadde med ting som ble ubrukt eller som hadde lite bruksverdi. Med unntak av ting som kun trengs i nød er dette de første tingene du kan spare vekt på ved å droppe.

En ullgenser veier mye mer enn en fleecejakke, har du behov for så mye varme? Om du ofte sitter med den foran leirbålet er det kanskje verdt det, hvis ikke kan du fort spare endel på en lettere fleecejakke.

Skal du kjøpe nytt telt vil fort et ultralett være mer komfortabelt enn nordmarka teltet du har i dag. Mange av de ultralette telltene har god takhøyde, bra lufting og god utsikt, tre punkt som er minst like vikige sommerstid som at det er 100% lukket.

http://www.lighterpack.com er veldig fin for å sette opp pakklister.

Endret av Oddbjørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat flere over: "lag en fullstendig pakkliste"

Og da mener jeg fullstendig. Ta med alt. Tar ganske lang tid å veie alt, men du kan spre det utover noen dager og/eller ta pauser. Jeg tror jeg brukte 4 dager på å veie og logge alt utstyret. Mye av vekta kommer faktisk fra alt småtteriet man "hiver med". Masse drit som aldri brukes, men som sikkert er kjekt å ha med. Not. Ikke hvis du vil ha lettere bør iallefall.

Hva skumunderlag angår får du såkalt "closed cell" på 1,4cm til 349,- på XXL. Veldig bra underlag. Varmt. Det veier 620 gram, så det er omtrent det samme som det du har veier, men du kommer til å merke de 0,4cm ekstra isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, lag en pakkliste. Tror de fleste erfarer at bare det å sette opp en oversiktlig pakkliste gjør at de enkelt kan droppe en del av tingene som går i sekken ellers. Om en til og med veier de ulike tingene på pakklista, får en fort ideer til endringer som kan få ned vekta ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg bak det som nevnes her om å skaffe seg kontroll gjennom ei liste.

Hvis du ønsker konkrete tips, så er det smart å definere turen så godt som mulig. Når på året? Hva slags tur? Hvor lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mange gode råd her, skreiv det ikkje men kjøpte meg ein sovepse fra cumulus i fjor på ca 1 kg. Tid på året, i første omgang er det sommer til tidleg haust la oss sei f.o.m juni t.o.m september sån ca. Er litt frysen av meg. Ser at mange skriv at eg må setta opp pakklista, det tenkte eg og og har begynt med no, har ikkje alt enda og fleire ting kjeme vel til men får prøva å holda da på ett minimum av ting, iverfall ikkje for mykje. Trur eg skriv lista her og på lighterpack.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de muligens ser så mangler det ein god del ting enda blant anna: proviant, fiskeutstyr, brensel til multifuel, hua, klær på kroppen, førstehjelp er det også dårligt med, kart. Det eg kjem på for øyeblikket berre å komma med innspel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon som deg for ett par år siden. Veide hver minste ting allikevel ble sekken over 20kg før jeg hadde lagt til mat og gass. Jeg bestemte meg for å være streng med meg selv. Hva tar jeg med meg på tur som jeg aldri bruker?

Jeg solgte så det tyngste på lista: teltet og soveposen. Investerte så i ny sovepose og telt. samt erstattet kokeapparatet med ett nytt og lettere. Ullgenseren ble erstattet med en lett dunjakke og de tunge fjellstøvlene med nye lette salomonsko uten goretex. Støtten for slitne fotballankler tok jeg igjen med vandrestaver som jeg også bruker til å slå opp teltet. 

tilslutt veide sekken under 10kg før mat ble lagt til og jeg angrer ikke ett sekund! er like komfortabel nå på tur som jeg var før :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @can, og velkommen til den vidunderlige nye lettpakkerverdenen. Jada, du er ennå ikke å finne i fjellet med baseweight på 4,8kg, men du har begynt å tenke riktig! Hurra!

Scale.jpg 
1. OK -- som alle andre her allerede har sagt, punkt 1 er å lage en fullstendig liste ved hjelp av kjøkkenvekta. Vei pakkposen til teltet ditt. Spør deg så om du egentlig trenger den. du ha multifuel på sommeren? du ha øks, foldesag, supertacticalspetznaz-kniv etc.? Trenger du egentlig tallerk? Hva skal du med gaffel? 

En av de mest fornuftige skribleriene på nettet for den fasen du er i nå er Mark Roberts; han er basert i Rovaniemi, og er moderat "ultralighter" tilpasset det klimaet han befinner seg i, e.g. nordkalotten året rundt. Jeg tror det var hans Ultralight Makeover føljetong som frelste meg. Les igjennom artikkelserien når du har tid -- det er virkelig verdt det.

(Ellers venter vi på full pakkeliste: lim inn den linken du får oppe i høyre hjørne på lighterpack, i.e. https://lighterpack.com/r/xxxxxx)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok redusere de "3 store" med nesten tre kilo med å gå på lettere telt og ryggsekk. 

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?products_id=105 

Duomiden som er blitt temmelig populær får du til 519 gram, slenger du på ett innertelt i fra Aliexpress(link) er du oppe i litt over 800gram for teltet og spart 1,5 kg

Duomiden er ufattelig populær hos britene som har det samme klimaet som vi har på snaufjellet.

Ullgenseret på 600g ville jeg ha kvitta meg med og heller kjøpt meg en lett dunjakke. Du får billige lette dunjakker hos feks H&M og Stormberg. Er du fremdeles redd for å fryse så har stormberg lette billige fleecegensere som veier litt over 200g 

Gitt at det er sommerturer du skal gå ville jeg ha lagt multifuelen ligge hjemme og heller gått for en Fire-maple brenner på 98g link hvis du kun skal koke vann har du også denne billige lette brenneren på 25g, har denne selv, men den egner seg ikke til noe annet enn koking av vann..link

PS.. jeg mistenker at den lista di ikke er helt komplett...? ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innspel Svandal men trur eg er litt for traust til å slå til på ett sånt telt iverfall foreløpig. Men har sett ein del på telt men dei er ikkje så lette som det du tenkte på. Skjønner jo selvsagt at det er der eg har mest å spara (telt & sekk) men eg hadde kanskje tenkt ett helsport eller hilleberg telt. Faktisk satt eg noken kvelda og leste på ff anngåande telt desse er vel alternativa til no: hilleberg unna, hilleberg akto, hilleberg enan, hilleberg niak eller helsport: ringstind superlight, ringstind light, ringstind, reinsfjell superlight, trolltind superlight eller fjellheimen superlight.

Hadde kanskje helst tenkt meg ett kuppeltelt som eg kan laga mat inni så da er vel desse dei mest aktuelle: Hilleberg: unna, niak eller helsport: reinsfjell sl, trolltind sl altså 4 "egentlige" alternativ dersom eg ikkje har gått glipp av åpenbare kandidata da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen pakkposer? Eller bruker du vanlige poser/søppelsekk?

Ser du ikke har oppført tørt skift/undertøy.  Antar lista ikke er komplett. 

Trenger du svartkjel? Den er 3-400 gram tyngre enn nødvendig. Billig vektsparing. Et alternativ i aluminium koster 150kr. Enten som kaffekjel eller vanlig alugryte fra trangia. 

Skulle jeg kvittet meg med noen av de større tingene i førsteomgang, ville jeg byttet teltet. Er mange fine alternativer der ute. Finn egenskaper du savner ved nåværende telt, og kjøp et som har de viktigste ønskelige egenskapene. Drit i testvinnere osv, det har fint lite med dine behov å gjøre.

Om sekken passer bra på ryggen, ville jeg beholdt den. Men om sekken er vond å bruke, bytt fortest mulig. Bytt til annet merke. Lønner seg ofte å prøve sekken med vekt i butikk.

Ellers er gassbrenner tingen på sommeren. Mer lettvint, lettere og tar mindre plass. Personlig liker jeg slangebrenner typ Optimus Vega, MSR Windpro eller Primus Spider. 

Husk at det ikke er nødvendig å bytte ut alt med det samme. Ta det gradvis som det dukker opp bra tilbud, utstyr blir utslitt eller ødelagt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til no har eg trøtt ein vanlig svart bossekk inni ryggsekken, har vanlig telttrekk, samt soveposetrekk men har ikkje den posen som følge med multifuelen satse på å pakka han inn i noke mjukt. Veit de om noken alternativ som er lette og vanntette, bossekk er litt bob bob for å bruka ett forslitt utrykk.

Svartkjele, har tenkt litt her, er klar over at det finns lettare alternativ og kanskje eg skulle gått for ett av desse som du beskriv. Men det er noke bra med kjelen og den kan nemlig brukast på bål og da spare og jo brensel forutsatt at eg finn det da og at det er såpass tørt at eg får fyr. Skulle eg spart noke her så trur eg at eg måtte funne ett eller anna kokekar som kan brukast på bål og som selvsagt er ein del lettare.

Gas ja, kanskje ein del å spara her for eg har jo ikkje lagt til brensel på lista mi på lightpack, veit ikkje kor mykje det går har ikkje all verdens turerfaring men bør vel sikkert ha med meg 1 liter til ei veka, og det vege jo sitt. Satser på å kun bruka til matlaging ikkje noke fyring i teltet, får heller kle på meg eller krabba ned i posen, så kanskje ein liter er litt mykje. Når det gjeld gass ser eg at det er ulik størrelse på gassboksane men vekta på de er det heile boksen med gass og alt eller? 

carrimore sekken er god å bruke, aldri hatt problem med den.

noke eg har tenkt eg skulle hatt tak i var litt lettare regnkle som faktisk er tette, dei aller fleste er jo tette i selve stoffet men dei leke i saumane, noken forslag ?

Er det nødvendig med tørt skift/undertøy når ein har regnkler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.