Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett, middels og tung oppakning??


-Tine

Anbefalte innlegg

Hvor mange kg er lett , middels og tung oppakning? Ser på fjellsko og der står det som regel at de passer fra lett til middels oppakning, eller til tung. Men hva er egentlig lett oppakning? Eller middels? Og tung? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til superlett pakning 5-10 kg, er turjoggesko greie nok i tørt,lett terreng. Lette fjellstøvler med ankelstøtte som tåler vann er å anbefale. I hvert fall til 12-18 kg (middels). 18-25 kg er for meg tung pakning (i den kalde årstiden). Da bør en ha skikkelig stødige sko også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, -Tine said:

Hvor mange kg er lett , middels og tung oppakning? Ser på fjellsko og der står det som regel at de passer fra lett til middels oppakning, eller til tung. Men hva er egentlig lett oppakning? Eller middels? Og tung? :) 

Håpløst av forhandler/ produsent - det kommer like mye an på hva man selv veier og hvor man skal gå, enig?
Veier man 60 kg og sekken 15kg må skoene bære 75kg. Veier man 110kg må skoene bære 125kg. Så spørs det man primært skal gå i steinete terreng ala Gaustatoppen eller sandete grunn som på Finnskogen.

Jeg ville lest det som, circa:

  • Lett = under 10kg
  • Lett til middels = under 15kg
  • Middels = 13-15kg
  • Tung = opp til 25kg
  • Veldig tungt  = over 25kg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, -Tine skrev:

Hvor mange kg er lett , middels og tung oppakning? Ser på fjellsko og der står det som regel at de passer fra lett til middels oppakning, eller til tung. Men hva er egentlig lett oppakning? Eller middels? Og tung? :) 

Begrepet "lett, middels og/eller tung oppakning" er i bestefall brukt feil, i verstefall direkte misvisende og kun et salgstriks. 

Det er ikke oppakningen som avgjør fottøyet, men turunderlaget og brukeren. 

Det første du må stille deg spørsmål om er hva slags styrke du har, eller har som mål å ha, i føtter, ankler og knær. Er du så sterk i anklene som orienteringsløpere at du takler at foten lander på ujevnt underlag uten at du tråkker over ved enhver anledning? 

Det andre du må spørre deg selv om er hva slags underlag du skal gå på. Myr? Skogsbunn? Bratte fjell med mye klyving? Skoen må gi deg en tilfredsstillende bruk i dine forhold. 

Det tredje er hva slags turgåer du er, går du langt og fort og ønsker å minimere vekt overalt, også på føttene? Eller ønsker du størst mulig beskyttelse i alt du har på deg?

Skotøyprodusentens påstand sier ingenting om skoen som sådan. Det er langt mer interessant om sålen er stiv eller skaftet høyt, og om vekten er lav eller skoen foret for vinterbruk. 

Tunge turer kan like gjerne være lange turer i ulendt terreng med lett sekk. 

Sett dine egne krav til hva skoen skal gi deg, og finn så den skoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dere sier noe.. Jeg blir bruke skoen i første omgang til turer over besseggen, trolltunga,preikestolen etc. Det blir jo da dagturer med sekk som da betegnes som lett ser jeg:) jeg vil nok ha litt støtte rundt ankel da jeg kan være litt klønete. Kanskje sko som asolo athena eller mammut comfort high kan være noe da ? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så turister som gikk i mokasiner og crogs opp til Preikestolen i fjor.

Jeg så folk som løp i joggesko opp Besseggen for et par år siden.

Selv gikk jeg i fjellskoene mine som veier 1250g. Jeg tror det er umulig å si hva som er riktig, men jeg kan godt tenke meg og prøve noen lettere sko for å se hvordan fot,knær og rygg reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som mener at skoens viktigste funksjon er å passe på foten. Mange støvler er for stive. Det er bedre at støvlene hjelper deg med terrenget enn at de tar over belastningen. Om anklene ikke er sterke nok så må du trene dem. De blir ikke bedre av at du erstatter styrken med støtte.

Det er mindre slitsomt å gå med en lett sko med godt feste. Terrenget du nevner er det ikke dumt med såler som sitter godt på våt stein. Om de er ankelhøye eller lave er mer en smakssak med mindre man skal bære tungt. Tung bør belaster foten mer, og en stivere sko gir avlasting. 

Turer kan gjøres i småsko eller til og med vibram fivefingers. Jeg tror ikke moderne skoteknologi har mer å tilby enn for å skaffe seg selv penger. Hvis du skal legge pengene i noe er det som sagt passform og såle jeg mener er viktigst.

Endret av speedbird
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.