Gå til innhold
  • Bli medlem

Island - verdt å sjå, verdt å gå


Anbefalte innlegg

Ei henvending til dei av dykk som har vore på fottur på Island.

Eg skal i sommar gå frå nord til sør med startpunkt Rifstangi og avslutning Dyrholaey. I den forbindelse er eg på utkikk etter meir eller mindre gøymde perler/ruter ein bør traske innom som input før eg spikrar noko ruteval. Eg er på eit rimelig tight tidsskjema, så nokre lange avstikkarar er det ikkje plass til i denne omgang. Tips til (passeleg :D ) varme kjelder på vegen slik at ein får seg ein liten dukkert mottakast med stor takk! Eg ser allereie fram til ein dukkert og mykje trengt rundvask når eg kjem til Landmannalaugar, men det hadde vore fint å vite om moglegheiter utanom det også.

Ca rute vert ganske forenkla med waypoints:
Rifstangi-over Melrakkasletta-Asbyrgi-Dettifoss-Myvatn-Aldeyarfoss-Nyidalur og Landmannalaugar via Sprengisandur-Thorsmörk- Skógar-Solheimasandur-Reynisfjara-Dyrholaey.

Kart:
Ser også det er fleire produsentar av kart på marknaden og har lest litt på nett som er for og i mot dei ulike. Nokon som har noko erfaring med kva kart som er dei mest nøyaktige/beste for fottur? Det blir nokre kartblad på denne turen så då vil eg bruke pengane mine på dei beste. :) 

GPS-kart:
Skal også skaffe meg ein GPS før denne turen og lurer også på om nokon veit om gode kart til GPS for island (helst gratis)? Førebels kan det sjå ut til at eg landar på ein Garmin gpsmap 64s så det må vere kart som passar til den modellen.

Bøker/ressursar:
Om nokon har tips til litteratur som er verd å lese før turen så tek eg gjerne i mot tips. Det finst mykje forskjellig å finne når ein googlar, men det er ikkje like lett å vite om det er særleg relevant ut i frå eit lite utdrag av boka, så her vil eg gjerne vite kva andre har funne nyttig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I nærheten av Myvatn er det noen varme kilder som det var vanlig å bade i for en del år siden, men etter det siste vulkanutbryddet, en gang på 1980 tallet, ble disse kildene for varme til å bade i. Men det finnes et sted med varmt vann som kan bades i, men du må spørre noen som er lokalkjent i området. Plassen står ikke i turistbrosjyrene. Vi var der for noen år siden, men da sammen med en bekjent fra Akureyri. 

I området Myvatn er det et spisested som heter Vogafjós restaurant og gjestehus. Et sted jeg kan anbefale hvis du vil smake på lokal mat. F.eks. røkt kjøtt og laks som er røkt på tørket saueskit.

Ellers er de mange fine bademuligheter i Reykjadalur litt vest for Selfoss, men det er vel et stykke utenfor det området som dere skal gå i.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan lønne seg å følge med på emnet http://www.fjellforum.no/forums/topic/38248-island-p%C3%A5-tvers/#comment-353505

Vi har en masse bøker liggende hjemme som vi tok frem igjen nå - siden vi skal dit selv. Kan oppdatere når jeg kommer hjem hvilke som er bra. For øvrig kjøpte jeg brukte kart her på forumet før jeg reiste dit den gangen - så det kan jo godt hende at noe kan dukke opp.

Er for øvrig spent på om detløser seg med kart for deg - for det er en aktuell problemstilling også for oss i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Er for øvrig spent på om det løser seg med kart for deg - for det er en aktuell problemstilling også for oss i år.

Det var en i familien som ønska seg kart over Island til jul, og det var ikke bare bare, men Nomaden i Oslo har i flere forskjellige målestokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

I nærheten av Myvatn er det noen varme kilder som det var vanlig å bade i for en del år siden, men etter det siste vulkanutbryddet, en gang på 1980 tallet, ble disse kildene for varme til å bade i. Men det finnes et sted med varmt vann som kan bades i, men du må spørre noen som er lokalkjent i området. Plassen står ikke i turistbrosjyrene. Vi var der for noen år siden, men da sammen med en bekjent fra Akureyri. 

I området Myvatn er det et spisested som heter Vogafjós restaurant og gjestehus. Et sted jeg kan anbefale hvis du vil smake på lokal mat. F.eks. røkt kjøtt og laks som er røkt på tørket saueskit.

Ellers er de mange fine bademuligheter i Reykjadalur litt vest for Selfoss, men det er vel et stykke utenfor det området som dere skal gå i.

 

Det er så utrolig at noen faktisk mente det var en god ide å bruke saueskit sammen med mat. Jeg mener, all fornuft tilsier at det er galskap :P Våre forfedre må ha vært noen gale beist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Friluftsnoob skrev:

 

Det er så utrolig at noen faktisk mente det var en god ide å bruke saueskit sammen med mat. Jeg mener, all fornuft tilsier at det er galskap :P Våre forfedre må ha vært noen gale beist. 

På Island har de ikke så mye skog så da kan de velge å bruke noe annet eller la være å røyke kjøtt og fisk. Men siden de har så mye sau og hest og disse har blitt spist i uminnelige tider så er det naturlig at de laget en del "hangikjøt" før fryseboksene ble oppfunnet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hangikj%C3%B6t 

Langs veien fra Akureyri til Myvatn så vi noe som lignet på torv som var satt opp til tørk, men det var ikke torv, det var sammenpresset saueskitt. 

Og så et annet lite tips. Det er kanskje ikke så aktuelt nå om sommeren, men hvis dere blir invitert for å spise julemat så kan det godt tenkes at de serverer noe de kaller gjæret skate (kæist skata). Det er ganske vanlig å spise dette på lille julaften. Det er skatevinger som har ligget og godgjort seg i romtemperatur et par ukers tid og som ligner litt på vår lutefisk, men lukta er noe helt annet. Det lukter sterkt av ammoniakk eller noe i retning av brunstige hannkatter.  I et selskap av denne typen er det greit å ha på klær som kan vaskes for de lukter noe helt jævlig etterpå. Sist jeg spiste dette så var maten kokt ute på terrassen, men like vel så satt lukta i hele huset og klærne måtte vaskes når vi kom hjem.

http://pluss.vg.no/2012/12/16/1055/1rxwQht 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hei,

ikke gått hele strekningen (ser ikke noe poeng i å gå i N-Þingeyjarsýsla, har kannskje med mine fordommer mot dem dersom jeg kommer fra S-Þingeyjarsýsla ;) )
Men mener å jeg kjenner godt nok til at jeg kan gi noe råd.

Turen som du planlegger har blitt mer populær siste år som fottur men egner seg egentlig mye bedre som som fantastisk sykkeltur, + du har litt mer sjans for å oppdage  perler som ligger i nærheten av ruten.

Varme kilder:
På foreslått rute er ikke så mange varme kilder som egner seg for bading men Myvatn har Jarðböðin som er nydelig spa / badeplass. Varme kilder som tidligere var brukt av Myvetningar er nu alt for varme og eller er holdt hemmelig pga. miljøvern.
Hvis du drar via Herdubreidalindir og Askja (øst for Skjalfandafljot) er det mulig å bade ved det nye lava Holuhraun. Problemet med denne ruten er mangel av vann hvis du er på fottur.
Laugafell - litt vest for foreslått rute oppe på Sprengisandur er en av Islands beste varmekilde og der er 4 hytter der, 3 av dem fra Ferdafelag Islands (islandsk DNT)
Ellers er det kun varme kildene i Landmannalaugum som man kan bade i, men vør oppmerksom for varsler dersom "swimmers itch" har tidligere vært et problem. https://en.wikipedia.org/wiki/Swimmer's_itch

Kart / GPS:
Desværre finner du sannsynlig ikke noe elektronisk kart uten at betale. Garmin har relativt bra kart.
Landmælingar Islands (Statens Kartverk) stoppet produsering av nye kart for noen år tilbake og overser nu oppdatering av data.
Anbefaler disse her http://www.ferdakort.is/index.php?option=com_frontpage&Itemid=46&lang=en

Bøker:
Har ikke idea om  bøker på norsk eller engelsk som er relevant.

Hvis du velger å gå hele veien, anbefaler jeg liten omtur via Vonarskard, som ligger øst ved Tungnafellsjøkull og du kommer ned i Nyjadal fra øst isteden fra nord.
Hvis du går opp Bardardalur (nevnt etter Bardur Bjarnason fra Høyanger i Sogn og Fjordane), hann var en av de første som settet seg ned i dalen men så snart å klima og mulighetene til landbruk skulle være bedre på sørkysten. Hann valgte å ta hele familien og dyr med seg opp Bardardal, igjennom Vonarskard (Håp-skaret) og så etter Bardargata helt til Öræfi på sørkysten.
Har ennå ikke møtt noen som har blitt skuffet over Vonarskard

God tur

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.3.2016 at 9:10 AM, REs said:

I nærheten av Myvatn er det noen varme kilder som det var vanlig å bade i for en del år siden, men etter det siste vulkanutbryddet, en gang på 1980 tallet, ble disse kildene for varme til å bade i. Men det finnes et sted med varmt vann som kan bades i, men du må spørre noen som er lokalkjent i området. Plassen står ikke i turistbrosjyrene. Vi var der for noen år siden, men da sammen med en bekjent fra Akureyri. 

I området Myvatn er det et spisested som heter Vogafjós restaurant og gjestehus. Et sted jeg kan anbefale hvis du vil smake på lokal mat. F.eks. røkt kjøtt og laks som er røkt på tørket saueskit.

Ellers er de mange fine bademuligheter i Reykjadalur litt vest for Selfoss, men det er vel et stykke utenfor det området som dere skal gå i.

Ser ut til at det blir ein liten pitstop med bading også i det området, så då kan det vere eg tek ein tur innom og testar  maten der. Gjer godt å få i seg noko anna enn turmat! :-)

On 24.3.2016 at 9:14 AM, Kjell Iver said:

Det kan lønne seg å følge med på emnet http://www.fjellforum.no/forums/topic/38248-island-p%C3%A5-tvers/#comment-353505

Vi har en masse bøker liggende hjemme som vi tok frem igjen nå - siden vi skal dit selv. Kan oppdatere når jeg kommer hjem hvilke som er bra. For øvrig kjøpte jeg brukte kart her på forumet før jeg reiste dit den gangen - så det kan jo godt hende at noe kan dukke opp.

Er for øvrig spent på om detløser seg med kart for deg - for det er en aktuell problemstilling også for oss i år.

Ser ut til at kart løyser seg, etter tips her i tråden. :-) Eg bestilte meg ei bok no som heitte "Walking and trekking in Iceland", får satse på der står noko nyttig i den. :-) 

On 24.3.2016 at 9:28 AM, Heriks said:

Det var en i familien som ønska seg kart over Island til jul, og det var ikke bare bare, men Nomaden i Oslo har i flere forskjellige målestokker. 

Dei hadde rett Nomaden! Dei var rett nok tomme på lager, men om 2-3 veker skulle dei få inn att. :-)

On 25.3.2016 at 2:45 AM, REs said:

På Island har de ikke så mye skog så da kan de velge å bruke noe annet eller la være å røyke kjøtt og fisk. Men siden de har så mye sau og hest og disse har blitt spist i uminnelige tider så er det naturlig at de laget en del "hangikjøt" før fryseboksene ble oppfunnet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hangikj%C3%B6t 

Langs veien fra Akureyri til Myvatn så vi noe som lignet på torv som var satt opp til tørk, men det var ikke torv, det var sammenpresset saueskitt. 

Og så et annet lite tips. Det er kanskje ikke så aktuelt nå om sommeren, men hvis dere blir invitert for å spise julemat så kan det godt tenkes at de serverer noe de kaller gjæret skate (kæist skata). Det er ganske vanlig å spise dette på lille julaften. Det er skatevinger som har ligget og godgjort seg i romtemperatur et par ukers tid og som ligner litt på vår lutefisk, men lukta er noe helt annet. Det lukter sterkt av ammoniakk eller noe i retning av brunstige hannkatter.  I et selskap av denne typen er det greit å ha på klær som kan vaskes for de lukter noe helt jævlig etterpå. Sist jeg spiste dette så var maten kokt ute på terrassen, men like vel så satt lukta i hele huset og klærne måtte vaskes når vi kom hjem.

http://pluss.vg.no/2012/12/16/1055/1rxwQht 

Hehe.... Artig med litt sånne lokale spesialitetar. Eg er ikkje kresen, men tilogmed eg hadde nok rynka på nasen av slike ting. Trur i alle fall eg ikkje kjem til å vere so spenstig i matvegen når eg er der! ;-) 

On 26.3.2016 at 8:26 PM, Hjørtur said:

 Hei,

ikke gått hele strekningen (ser ikke noe poeng i å gå i N-Þingeyjarsýsla, har kannskje med mine fordommer mot dem dersom jeg kommer fra S-Þingeyjarsýsla ;) )
Men mener å jeg kjenner godt nok til at jeg kan gi noe råd.

Turen som du planlegger har blitt mer populær siste år som fottur men egner seg egentlig mye bedre som som fantastisk sykkeltur, + du har litt mer sjans for å oppdage  perler som ligger i nærheten av ruten.

Varme kilder:
På foreslått rute er ikke så mange varme kilder som egner seg for bading men Myvatn har Jarðböðin som er nydelig spa / badeplass. Varme kilder som tidligere var brukt av Myvetningar er nu alt for varme og eller er holdt hemmelig pga. miljøvern.
Hvis du drar via Herdubreidalindir og Askja (øst for Skjalfandafljot) er det mulig å bade ved det nye lava Holuhraun. Problemet med denne ruten er mangel av vann hvis du er på fottur.
Laugafell - litt vest for foreslått rute oppe på Sprengisandur er en av Islands beste varmekilde og der er 4 hytter der, 3 av dem fra Ferdafelag Islands (islandsk DNT)
Ellers er det kun varme kildene i Landmannalaugum som man kan bade i, men vør oppmerksom for varsler dersom "swimmers itch" har tidligere vært et problem. https://en.wikipedia.org/wiki/Swimmer's_itch

Kart / GPS:
Desværre finner du sannsynlig ikke noe elektronisk kart uten at betale. Garmin har relativt bra kart.
Landmælingar Islands (Statens Kartverk) stoppet produsering av nye kart for noen år tilbake og overser nu oppdatering av data.
Anbefaler disse her http://www.ferdakort.is/index.php?option=com_frontpage&Itemid=46&lang=en

Bøker:
Har ikke idea om  bøker på norsk eller engelsk som er relevant.

Hvis du velger å gå hele veien, anbefaler jeg liten omtur via Vonarskard, som ligger øst ved Tungnafellsjøkull og du kommer ned i Nyjadal fra øst isteden fra nord.
Hvis du går opp Bardardalur (nevnt etter Bardur Bjarnason fra Høyanger i Sogn og Fjordane), hann var en av de første som settet seg ned i dalen men så snart å klima og mulighetene til landbruk skulle være bedre på sørkysten. Hann valgte å ta hele familien og dyr med seg opp Bardardal, igjennom Vonarskard (Håp-skaret) og så etter Bardargata helt til Öræfi på sørkysten.
Har ennå ikke møtt noen som har blitt skuffet over Vonarskard

God tur

Takkar så mykje for mange gode tips!

Har allereie lagt inn ei bestilling på karta du anbefalte, dei vart visst oppdaterte i fjor såg det ut til - tipp topp! :-) Har du noko kjennskap til om Atlaskort er greie kart? Har lest om ein del som har brukt dei karta på tur der, dei er litt mindre målestokk på. Men ein del av dei var ikkje blitt oppdaterte på nokre år såg eg.

Skal ha Vonarskard i mente når eg får karta i handa. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tur du skal på - som jeg gjerne skulle gått selv!
Jeg har ved flere turer brukt frikart.no til gps, både i Norge, Sverige og Finland. Vet de har kart over island også. Hvordan de kartene er vet jeg ikke - men verdt å sjekke ut før du evt. kjøper! De er altså gratis, men ikke alltid like gode som kjøp-kartene. Når det er sagt har du jo med papirkart også - jeg har iallefall aldri savnet noe på gps-kartene. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Bamsemums said:


Jeg har kart for Garmin GPS (76CS og 276CS)som jeg bruker når jeg er på Island.

Prøv disse lenkene: 
http://garmin.opentopomap.org/
http://www.ourfootprints.de/gps/mapsource-island_e.html

God tur. 

Tusen takk for tips! Såg den GPSen eg har bestilt ikkje sto i lista over dei man veit dei virkar på, så då blir det spennande å sjå :-) 

13 minutes ago, Thess89 said:

Spennende tur du skal på - som jeg gjerne skulle gått selv!
Jeg har ved flere turer brukt frikart.no til gps, både i Norge, Sverige og Finland. Vet de har kart over island også. Hvordan de kartene er vet jeg ikke - men verdt å sjekke ut før du evt. kjøper! De er altså gratis, men ikke alltid like gode som kjøp-kartene. Når det er sagt har du jo med papirkart også - jeg har iallefall aldri savnet noe på gps-kartene. :-)

 

 

Hehe... Sleng deg med! Trur det blir ein kjekk tur. Ekstra spennande når det blir min fyrste åleinetur, men sånn er det når ingen kan vere med! :-) Skal ein få det gjort må ein berre hive seg rundt og gjere det. ;-) 

Takk for tips om frikart, der var jo veldig mange å velge i for Island så noko av det må vel vere godt nok. Kjem til å bruke kart hovudsakleg. Har ikkje noko erfaring med GPS, så den blir nok berre ei reserve om eg skulle verte i tvil så då er nok gratis kart godt nok. :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nekkoy skrev:

Tusen takk for tips! Såg den GPSen eg har bestilt ikkje sto i lista over dei man veit dei virkar på, så då blir det spennande å sjå :-) 

Hehe... Sleng deg med! Trur det blir ein kjekk tur. Ekstra spennande når det blir min fyrste åleinetur, men sånn er det når ingen kan vere med! :-) Skal ein få det gjort må ein berre hive seg rundt og gjere det. ;-) 

Takk for tips om frikart, der var jo veldig mange å velge i for Island så noko av det må vel vere godt nok. Kjem til å bruke kart hovudsakleg. Har ikkje noko erfaring med GPS, så den blir nok berre ei reserve om eg skulle verte i tvil så då er nok gratis kart godt nok. :-) 

Pass deg, plutselig får du en sta Tromsøværing med på turen. :D:D Ja det er jammen sant - jeg bruker å si at man må gjøre ting mens man kan - og som regel ender jeg også opp med å "kunne" når ingen andre kan, så da får man klare seg alene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Thess89 said:

Pass deg, plutselig får du en sta Tromsøværing med på turen. :D:D Ja det er jammen sant - jeg bruker å si at man må gjøre ting mens man kan - og som regel ender jeg også opp med å "kunne" når ingen andre kan, så da får man klare seg alene. :)

No såg eg for meg to sta Islands-esel på tur. :D Ein blir i alle fall mange erfaringar rikare når ein legg i veg åleine! Ein skal vel vere glad for at ein ikkje er typen som let mangel på følgje stoppe seg. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kanskje er litt interessant for de som reiser til Island er den levende folketroen. Da kristendommen kom til Island ble det lov å praktisere de gamle skikkene og den gamle norrøne religionen (Aasatrua) bare det ikke ble gjort offentlig. Dette har ført til at en del av denne gamle tradisjonen lever videre i beste velgående. De har til og med et museum hvor en del av dette er samlet.

http://www.icelandicwonders.com/Default.asp?Page=339

Det finnes mange skumle typer som en stor del av islendingene tror på.

http://www.icelandicwonders.com/Default.asp?Page=308

Móri er en uskikkelig type som kan flytte inn i hus og gjøre livet surt for de som bor der. Kanskje lurt å skaffe seg et trollkors før man reiser. Sånn bare for sikkerhetsskyld. :cry:

https://en.wikipedia.org/wiki/Troll_cross  http://hedendom.se/trollkors 

http://alvestein.no/search?q=trollkors

Vi nordmenn er selvfølgelig ikke overtroiske, og selv om jeg går med en Torshammer i en snor rundt halsen så trenger jeg ikke være overtroisk, men man kan jo aldri vite. 8)

 

Se mitt innlegg fra 18. des. 2014 i denne tråden.

 

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, REs said:

En ting som kanskje er litt interessant for de som reiser til Island er den levende folketroen. Da kristendommen kom til Island ble det lov å praktisere de gamle skikkene og den gamle norrøne religionen (Aasatrua) bare det ikke ble gjort offentlig. Dette har ført til at en del av denne gamle tradisjonen lever videre i beste velgående. De har til og med et museum hvor en del av dette er samlet.

http://www.icelandicwonders.com/Default.asp?Page=339

Det finnes mange skumle typer som en stor del av islendingene tror på.

http://www.icelandicwonders.com/Default.asp?Page=308

Móri er en uskikkelig type som kan flytte inn i hus og gjøre livet surt for de som bor der. Kanskje lurt å skaffe seg et trollkors før man reiser. Sånn bare for sikkerhetsskyld. :cry:

https://en.wikipedia.org/wiki/Troll_cross  http://hedendom.se/trollkors 

http://alvestein.no/search?q=trollkors

Vi nordmenn er selvfølgelig ikke overtroiske, og selv om jeg går med en Torshammer i en snor rundt halsen så trenger jeg ikke være overtroisk, men man kan jo aldri vite. 8)

 

Se mitt innlegg fra 18. des. 2014 i denne tråden.

 

Hehe morosamt at du nemner det! :D

Der er eit anna museum og som heiter Galdrasýning á Ströndum som handlar om heksekunst i eldre tider. Hadde ein periode eg var veldig oppteken av folketru på Island, så eg synest det er litt artig. Mange spøkelseshistorier å finne, deriblant ein del frå Sprengisandur (vonar at fantasien ikkje løper løpsk når eg skal gå der... :blink:). Tenkte å ha med meg galdrestaven Vegvísir, sånn kun for moro. Spørs om eg bør ha med eit trollkors og. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 

On 3.7.2016 at 2:15 PM, sinje said:

vi tenker å bruke dette kartet over island om du ikke har skaffet noe enda. Det virker veldig bra. Når reiser dere?

Eg reiser til Island i morgon tidleg og byrjar å gå på fredag. :ahappy: Når skal dykk dit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.7.2016 at 16.09, Nekkoy skrev:

 

Eg reiser til Island i morgon tidleg og byrjar å gå på fredag. :ahappy: Når skal dykk dit? 

nå har du allerede reist, men vi reiser tirsdag og begynner å gå torsdag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.