Gå til innhold
  • Bli medlem

Ditt beste gnagsårtips - førebyggjing


Nekkoy

Anbefalte innlegg

Hei alle :-)

Eg har lenge perfeksjonert førebyggjande gnagsårtaping med sportstape. Førebyggjing er heilt naudsynt for min del sidan eg har meir plattfot enn Donald Duck og må bruke spesialsålar i skoa mine, som medører gnagsårproblematikk under fotsålen og i hælområdet. Eg har til mi store gru byrja å reagere allergisk på plasterlim og lim på sportstape som medføre hovne, raude bein og kløe i fleire dagar kun etter få timars bruk av sportstape/ting med plasterlim. Sidan eg skal på langtur til fots i sommar er eg difor på jakt etter alle mulige slags tips/alternative metodar for gnagsårførebyggjing! Compeed utgår sidan det er eit såpass stort område eg må dekkje.

Vonar på mange tips! Har hittil kjøpt sjølvheftande, tynn bandasjesak på apoteket som skal testast ut ved fyrste høve - men sidan eg ikkje har heilt trua på det treng eg fleire ting å teste ut før eg skal langt i veg på tur. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To par sokker! Et par tynnere sokker og en ullsokk på utsiden. Bare test før du legger ut på tur så du er sikker på at de ikke sitter sammen som borrelås slik som ankelsokker fra pirre Robert(dagligvare) og Ulvang sokker gjør.. Poenget er og flytte gnisninger fra mellom huden og sokken til mellom to par sokker. Funka for min del. Prøvde overnevnte kombi uten hell, så gikk jeg på billige ankelsokker fra Nille tror jeg det var,glatte var de i alle fall, Sammen med Ulvang sokken. Det funka:)  Også viktig at man fyller skoen så foten ikke sklir frem og tilbake. Har også fått gnagsår rundt områder med tykk hard hud, og trykksmerter da hjelper det med raggsokker syntes jeg. Problemet blir og holde det tørt på sommerdager.

Endret av Lar5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid liner sokker fra Bridgedale, enten i Coolmax eller Thermal versjon avhengig av årstid. Koster tilsynelatende en del men har til dags dato ikke greid å slite ut noen av parene mine.

Det finnes også egne "gnagsårsokker", de får du på noen få apoteker, men du må forske litt for å finne et apotek som har det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips!

Ser ut til at to par sokkar er ein velprøvd metode, så det får eg prøve ut! Håpar det er plass i skoa eg allereie har sidan dei per no er "akkurat passeleg". :-)

Også det å gni lipsyl på er definitivt nytt for meg, ser føre meg det blir nokre ekle sokkar etter kvart på tur - men det skadar ikkje å teste ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for "oss" som er plattfot er det best å gå uten formete såler  for å forhindre gnagsår, det er ikke bra for verken knær, hofte eller ankel men kjangsen for gnagsår minskes massivt når du bruker vanlige såler. jeg har ikke gått med formete såler på to (?) år nå og er ekstremt lite plaget med gnagsår, før fikk  jeg gnagsår på under en time, spesielt da under fotbladene og på hælen. Da gikk jeg også, som nå med to lag (tynn ul innerst, strikka ull ytterst) og med samme fjellstøvler(type:lær, høy, kraftig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lovar dårleg at du opplevde gnagsår sjølv med to-sokk-metoden! Sålane er jo gnallharde og gir lite etter så kanskje det har noko med det å gjere.

Sidan eg har hatt begge kneskålene ute av ledd pga føtene må eg bruke sålane for å minske sjansen for at det skjer fleire gongar. Vil heller risikere gnagsår enn kneskåler på avvegar når eg går åleine, så kjem framleis til å satse på førebyggjing. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Nekkoy skrev:

Det lovar dårleg at du opplevde gnagsår sjølv med to-sokk-metoden! Sålane er jo gnallharde og gir lite etter så kanskje det har noko med det å gjere.

"Sålene er knallharde".  Hvor har du fått tak i disse?  Jeg får mine spesialtillaget på Ortopediteknikk og de er myke og fine.  Om ikke Ortopditeknikk finnes på ditt hjemsted vil fastlegen din kunne henvende deg til nærmeste forretning.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Compeed har også en stift som skal forebygge gnagsår. Empirien deres er dog helt på jordet så jeg ville ikke tatt for god fisk at dette virket, men det er kanskje verdt et besøk. Et annet alternativ til sokk (og sportstape) kan være coban bandasje. Den er selvheftende og lateksfri. Selges på apoteket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vikern dine råd om å droppe spesialsåler er jeg ikke enig i. Jeg har ingen erfaring som skulle tilsi at mine såler fra ortopediteknikk lager mer gnagsår enn standard såler. Tvert imot gir spesialsålene meg langt færre problemer med knær og ankler, gnagsårene forhindres med teiping, doble sokker og tørre føtter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gnagsårproblematikk under fotsålen og i hælområdet".

Gnagsår under føttene kommer som regel av at sålene på fjellstøvlene er veldig harde og det blir trykkskader og også varmeutvikling på grunn av at foten glir frem og tilbake et par millimeter for hvert skritt. Dette er velkjent for de som har gått langt med fjellstøvler på asfalt. Jeg vil tro at en litt tykk tettvevd sokk vil hjelpe, eller en myk såle av en eller annen type.

Da jeg var i militæret og vi skulle gå tremila på grus og asfalt så var det mange som brukte en tynn nylonstrømpe innerst mot foten. En sånn damestrømpe eller strømpebukse som ble klippet av i passende lengde. Jeg har ikke prøvd dette selv, men hvis denne tynne sokken holder seg i ro så høres det ut som at dette kan være en bra løsning.

8 timer siden, CHST skrev:

Gni Lypsyl på de stedene du vanligvis får gnagsår! 

 

Lypsyl har jeg aldri hørt om brukt på denne måten, men salisyltalg er et gammelt godt middel mot gnagsår. Det smøres på før du begynner å gå for å gjøre huden myk og glatt.

Jeg vet ikke om salisyltalg finnes lenger, men du kan spørre på et apotek.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kommer i mål med dobbel strømpe eller bedre sko kan du få mine betraktninger... Jeg har erfaring med plasterallergi...

Det brukes ulik lim i ulike plastre/tape. Se om du kan prøve noen andre produsenter. Du kan teste dette på små områder i en tid før.

Når dette er sagt - når du har begynt å utvikle limallergi er det fort gjort at det fortsetter og du vil reagere på flere og flere typer. Så om du vil fortsette å tape så anbefaler jeg å først smøre med et produkt som heter kerodex 71. Dette er en barrierekrem ("usynlig hanske").

For min del gjorde innsmøring av hendene i denne pr 4. time at jeg kunne jobbe med rekepelling i 6måneder, selv om jeg da hadde kontaktallergi mot reker.

https://www.apotek1.no/produkter/kerodex-71-krem-100ml-803387p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp lærstøvler, "gå dem inn" på den gamle militærmetoden, da passer de føttene dine. Bakdelen er at selv med god innsetting av fett, så holde de seg ikke vanntette i mer enn 5 - 6 timer, i regnvær. Må unngå å vasse i elver, med støvlene på. Sikker litt forskjellig hvordan folk gjør dette, en jeg benytter metoden slik. Nye støvler fyller jeg med lunket vann og lar det være i minst 2 timer. Tømmer ut vannet og går med støvlene på, til de føles tørre. Først da, setter jeg de inn med fett. Tynt fett først, så tykkere fett. Tørkes mellom hver påføring. Gjentar til læret ikke trekker mer. Så avslutter jeg med vanlig sko polish.

Bruker alltid to lag med sokker. Sommertid kan en bruke tynne sokker, med en stor andel nylon i stoffet. (Ganske vanlige sokker.) Viktig at de sitter stramt på foten, da er det den indre sokken som sklir litt frem og til bake og ikke huden på foten. Men jeg er også nøye på at den ytre sokken skal sitte godt på foten, av samme årsak. Så den versla bevegelse som blir, er de hovedsakelig mellom lær og uttersokk, dernes mellom yttersokk og den glatte innersokken. Med dette prinsippet på fjellstøvler, har jeg ikke hatt gnagsår de siste 35 - 40 år. Hadde antydninger et par ganger, men da med feil innersokk. Har noen ganger harr problemer med skistøver, men i sammen heng mad mye "fiskebein og klatring, i bratte skråninger, ellers ikke . Har aldri benyttet gnagsårplaster, på forhånd. Men har det med som sikkerhet, da gitte ommstendigheter så kan jeg også få gnagsår.

Er det et must med støvler med membran, ville jeg likevel fokusert på type sokker. Og sørget for at støvlene er gått en del mil med, før du legger ut på langtur. Mulig de også kan formes noe, med å fukte dem litt forsiktig og så gå dem tørre, men jeg har ikke forsøkt. Jeg bruker lærstøvler og kjenner de på godt og vondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ost skrev:

@vikern dine råd om å droppe spesialsåler er jeg ikke enig i. Jeg har ingen erfaring som skulle tilsi at mine såler fra ortopediteknikk lager mer gnagsår enn standard såler. Tvert imot gir spesialsålene meg langt færre problemer med knær og ankler, gnagsårene forhindres med teiping, doble sokker og tørre føtter. 

jeg har snakket med ortopedikern som jeg gikk oss før og ho jeg går oss nå, begge sier at det er ganske vanlig at folk sliter med gnagsår når de bruker spesialsåler (spesielt de som går mye). Men selvfølgelig, alle er forskjellig og det kan godt hende at TS ikke får noen positiv effekt av å slutte med såler, jeg kom bare med et råd om å prøve noe som har funket for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Tom42 said:

"Sålene er knallharde".  Hvor har du fått tak i disse?  Jeg får mine spesialtillaget på Ortopediteknikk og de er myke og fine.  Om ikke Ortopditeknikk finnes på ditt hjemsted vil fastlegen din kunne henvende deg til nærmeste forretning.

 

 

Eg kjøpte og fekk tilpassa hos fysioterapeuten eg gjekk med for opptrening etter skade. Dei må vere såpass harde for å tvinge foten i rett posisjon går eg ut i frå. Trur ikkje me har Ortopediteknikk her i området, men det er nok ikkje dumt å sjekke ut kva som finst av alternativ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også gnagesår av disse hersens fotsengene. Ukomfortable kladunser. Tunge, harde og stive til tross for at de er fra ortopeden. Jeg er derimot veldig hulfot og får satans vondt i føttene uten såler. Så da var alternativet i mange år vonde føtter, som ikke kan brukes (da kommer man ingen vei), eller gnagesår. Jeg ga forresten opp fotsengene og fikk noe enkle saker i lær fra Medicus Plesner og livet mitt er som nytt etter dette her.

Men når jeg hadde gnagsårprolemer, så byttet jeg sokker underveis, ofte (tåler ikke sportstape, så forebyggende den veien gikk ikke), og jeg har brukt talgfettstift før jeg har begynt å gå. Vet ikke om man får kjøpt de lengre, men tror ikke det er så mange år siden jeg kjøpte. Fettet sitter godt i flere timer men man bør smøre på underveis. Har jeg hatt plass, så har jeg bytta sko underveis også. Et par timer med hvert enkelt par. Det må jeg gjøre nå også, om jeg skal gå lenge, pga smerter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trond Arvid Hagen skrev:

mitt råd er kjøp fottøy som passer. da slipper du gnagsår.

Hvis alle fritt kunne velge støvler uansett hva de koster så er Lundhags Synkro et godt alternativ. De har en spesiell konstruksjon rundt hælen som skal holde foten fast slik at det ikke blir gnagsår. Jeg har veldig god erfaring med disse støvlene, men de har en knallhard sole og koster en arm og et øye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke et alternativ for deg, da det er litt lim på den - men tensoplast funker gull for meg - elastisk tape. sitter litt "løst" med det samme du tar den på, men etter noen timer sitter den så godt at du må dusje to ganger før du greier å rive den av...

Jeg får ikke til å forebygge med sportstape, men tensoplasten er faktisk verdt pengene for min del. men svindyrt, 120kr for en liten rull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt: Sko som passer godt, to par sokker, fettstift, alternative såler og alternativ lim på plaster er verdt å forsøke. Ellers er det beste tipset å "gå inn beina". Er føttene vant til å gå i fjellsko, tåler de betraktelig mer enn om de er vant til småsko til vanlig. Gå korte turer ofte.

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips! Trur nok eg skal finne noko som løyser problemet etter å ha prøvd ut alle tipsa eg har fått her. :-D

Har begynt å bruke spesialsålane uansett kva sko eg har på no, for å muligens venne føta til dei litt meir (har tidlegare kun brukt dei i ski- og fjellskoa). Ganske tydeleg at det er sålane som utløyser gnaget på eit vis sidan både fritidssko og vernesko har byrja å gnage... Så trur nok anna type såle også er ein del av løysinga her. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nekkoy skrev:

Tusen takk for alle tips! Trur nok eg skal finne noko som løyser problemet etter å ha prøvd ut alle tipsa eg har fått her. :-D

Har begynt å bruke spesialsålane uansett kva sko eg har på no, for å muligens venne føta til dei litt meir (har tidlegare kun brukt dei i ski- og fjellskoa). Ganske tydeleg at det er sålane som utløyser gnaget på eit vis sidan både fritidssko og vernesko har byrja å gnage... Så trur nok anna type såle også er ein del av løysinga her. :-) 

De sålene tar mye plass i skoene, så det er anbefalt å gå opp en størrelse i sko om du skal bruke slike. Men det blir himla dyrt også om man må doble hele skoskapet :shock: Men det er nok ikke så dumt å herde føttene nei.

(jeg kan knapt bruke noen få sko fordi vristen min bli for høy med såla i de fleste sko).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.3.2016 at 11.03, Trond Arvid Hagen skrev:

mitt råd er kjøp fottøy som passer. da slipper du gnagsår.

Ja tenk om det hadde vert så enkelt.  last ned.jpe

Jeg har et par skisko type Alfa Kikut som bare brukes på mine turski med NNN binding. Passer perfekt, men produserer gnagsår til den store gullmedaljen.  smiley-face-grimace-mini-button.jpg

Jeg har også et par fjellstøvler av typen Alfa Hjerkinn Pro. Disse er en tanke for store, men jeg gikk til en sportsforening og kjøpte et par soler som ble varmet opp og formet etter foten min. Dette er et par støvler som er både tunge og varme, men jeg har aldri hatt gnagsår i disse støvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.