Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken av toppunktene på Søraustre Smørstabbtind er høyest?


Alek

Anbefalte innlegg

Det er mye rart man kan gruble på, og i dag har jeg grublet på hvilken av toppunktene på Søraustre Smørstabbtind som er høyest? Noen som har målt dette nøyaktig? Da jeg og dama var der i 2003 diskuterte vi frem og til bake og ble under sterk tvil enige om at det sørligste toppunktet var høyest.

Et stativ med vater og kikkertsikte på den ene toppen og en som holder en målestav på den andre burde gi et svar. Jeg forstår og at man finner det samme dilemmaet på store Raudalseggi. Dette er ting som virkelig er viktig å finne ut av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder den toppen der og Rauddalsegga, så er det jo enkelt. Bare "bestig" begge to, så er du helt sikker på at du har vært på høyeste punktet. Da er det verre med Saga...! Det er vel ikke gjort på et blunk å ta seg fra sørtoppen til nordtoppen der? Dessuten er det vel ingen søndagstur. Er det ikke litt usikkert hvilken av de to som er høyest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ Smørstabbtind husker jeg ikke bæra av, men Rauddalseggi var vi på sist sommer, så der er det håp om at hjernecella ikke har visket ut alt. Er rimelig sikker på at østtoppen var høyest der. Sto og siktet da vi var der oppe da dette spørsmålet hadde vært tatt opp i forumet for lenge siden. Ikke er det lange veien mellom de to toppene heller, og det lille luftige punktet mellom dem er ikke fryktelig utsatt akkurat. Tror de fleste som har karret seg til topps på Rauddalseggi passerer der uten problemer.

Da er det verre med Saga...! Det er vel ikke gjort på et blunk å ta seg fra sørtoppen til nordtoppen der? Dessuten er det vel ingen søndagstur. Er det ikke litt usikkert hvilken av de to som er høyest?

Den er verre ja. Vi tok ikke sjansen på å klatre opp den svært utsatte eggen til nordtoppen ( ) uten sikringsutstyr, og gikk omveien i vestsiden på Sagi. Det tok 2 t 30 min! Og hvem som er høyest er ikke godt å si nei. :roll: Vi klarte ikke å ta det på øyemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Nils. Har vurdert Rauddalseggje nøye i fjor. sørøstligste toppen er definitivt høyest, noe som også støttes opp av gode profilbilder.

Når det gjelder SØ Smørstabbtinden er jeg litt mer usikker, men føler vel veldig sterkt at det er det vestligste punktet som er høyest.

Saga har jo begge toppene med på full-listene, så der er ikke problemet det samme, men det er i alle fall helt sikkert at nøyaktig like høye er de ikke. Lurer på hvem som er høyest jeg. Holder en knapp på Nørdre, men det må nok noen ordentlige målinger til der ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mye tid på å sikte og vurdere hvilke punkt som var høyest uten at jeg kom frem til en konklusjon. Jeg holder en knapp på at det var nordre. I så tilfelle blir toppen litt mer morsom. Det ble litt klyving for å komme over til nordre toppunkt.

Men hadde jeg hatt med meg dama på samme måte som Alek, hadde vi nok blitt "enig" om at det sørlige punktet var høyest, og begge hadde gått ned igjen fornøyd uten å gå ut til det nordligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med El Gringo her... Er du usikker, så ta med deg begge :? Hvis det betyr mye for deg, så er det jo bare å skaffe seg skikkelig landmålingsutstyr og sjekke :?

Slikt utstyr koster vel sitt? eller begynner slikt utstyr å bli rimeligere og lettere? Kunne faktisk tenkt meg å tatt noen kontrollmålinger på toppene som ligger rund pf. 20 (som er min nedre grense) for å få antallet i den lista til å bli 100% riktig. Det ville og vært gøy å målt de toppunktene som er nevnt over.

Er vel innerst inne litt gal på det feltet, nesten som Torgeir :) men han har en del flere å kontrollere som skal finne ut av alle med pf.10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Er enig med Nils. Har vurdert Rauddalseggje nøye i fjor. sørøstligste toppen er definitivt høyest, noe som også støttes opp av gode profilbilder.

Var på Rauddalseggi i helga og gjorde et forsøk på å bestemme hvilket toppunkt som var høyest. Etter litt måling med en Leica Disto A8 må jeg si meg enig med Morten. Fikk ikke noen brukbar avstandsmåling, men det heller ca. 1,6 grader nedover fra sørøsttoppen til vesttoppen, målt ved underkant varde på begge toppunkter. Dermed er sørøsttoppen definitivt høyest.

Dermed "slipper" toppsamleren å besøke det vestre toppunktet dersom man ikke ønsker/orker å passere det korte luftige partiet mellom punktene :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.