Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans microlight jakke


trugepetter

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det finnes butikker som selger den tidligere Bergans microlight jakken (var vel unisex tror jeg) med ventilert gummi håndstrammer og halsstrammer? Trenger en sånn i medium sort.

De nye herre modellene gir posete mage og har håndstrammere som stikker irriterende langt ut når man har normalt tykt håndledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Digresjon: Kjøpte en Bergans Microlight for et år siden, delvis fordi den var nevnt på fjellforum veldig mye. Min forrige lettvekts-jakke var Bergans Active Light, som jeg hadde kjøpt for å ha en "lettvekts" regnjakke jeg kunne spille golf i mens det var yr. Etter en del bruk ble den ganske nuppete på ryggen av at jeg brukte den til og fra jobb med en enkel ryggsekk.

Skulle jeg handlet "ultra-lettvekts skalljakke" igjen ville jeg sannsynligvis handlet Active Light 9 av 10 ganger (fremfor microlight). Ser dessverre ikke ut til at den modellen finnes noe mer dog.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min i fjor på Bergans Outlet i Langevågen. Jakken har disse gummi håndstrammerene og er sikkert av en utgående modell.

Den var da nedsatt fra 1200 til 800 kr, men da jeg kom til kassen så var det 50% ekstra. Jeg er fornøyd med jakken og til en pris av kr 400 så angret jeg på at jeg ikke kjøpte noen flere til resten av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Fant visst på Komplett fritid en sånn jakke til rundt kr.500.-

Noen som vil kjøpe den nye varianten fra meg til kr.500.-? Ble kjøpt for ca 2 mdr siden, brukt den omtrent 3 ganger i uken til butikk/jobb og hjem. Den har gjennomgått 2 korte vaskeprogram syntet på 30 grader.

 

DSC02929.JPG

DSC02936.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå fått den tidligere modellen. Ser at de nye versjonene også bruker halsstrammere slik som Arcteryx Gore Tex jakker der den skal klemmes over underkjeven. Jeg liker derimot at en lett skalljakke har høyhals med strammerem bak, slik at jeg ikke hele tiden må holde opp jakka med kjeven. Jeg må helst ha muligheten til å lukke halsen helt opp samtidig som hodet mitt kan dreie fritt. Har også en Arcteryx Gore Tex jakke, men hakestrammere til hals isolerer da bedre på kalde dager med større luftlomme mellom hals og skall. Det fungerer til hvert sitt bruksområde der en høyhals som på gamle microlight kommer inn når jeg er mest aktiv.  

I alt mener jeg at Bergans ikke må forandre på noe som allerede er veldig bra, og jeg skal hamstre inn et antall av den gamle før den er borte for alltid.

Endret av trugepetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
1 minutt siden, Marius Engelsen skrev:

 

Finnes det tilsvarende gode lette vindjakker som har lommene plassert over hoftebeltet?

Bergans Microlight..

Den nyeste utgaven skal ha lommene høyere opp enn tidligere.

Jeg har utgaven med lave lommer, er likevel den jakken jeg bruker desidert mest, drar oftest lommene på oversiden hoftebeltet når jeg har noe i dem. Skal jeg være i bevegelse og trenger å ha på jakke, velger jeg stort sett microlight hele året i temperaturer fra -10 og varmere så lenge det ikke er nedbør (tørrsnø er ikke noe problem). Bare når været er skikkelig røft velger jeg andre jakker som også er lengre i torsoen (bomull/microfiber/skall).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Omnilite skrev:

Bergans Microlight..

Den nyeste utgaven skal ha lommene høyere opp enn tidligere.

Jeg har utgaven med lave lommer, er likevel den jakken jeg bruker desidert mest, drar oftest lommene på oversiden hoftebeltet når jeg har noe i dem. Skal jeg være i bevegelse og trenger å ha på jakke, velger jeg stort sett microlight hele året i temperaturer fra -10 og varmere så lenge det ikke er nedbør (tørrsnø er ikke noe problem). Bare når været er skikkelig røft velger jeg andre jakker som også er lengre i torsoen (bomull/microfiber/skall).

Ahh.

Da blir det Microlight neste gang også, men det er vel noen år til før jakken min er utslitt (jeg slet ut en for mange år siden, så disse varer ikke evig. Jeg bytter ikke ut før jeg har brukt opp den jeg har, ett sånt unødvendig forbruk tåler ikke verden lengre...

Til røffere vær har jeg en Fjellreven Tur Jacket, som er lang og med skrittstropp. Den er på sitt 11 år nå, og like god enda. Sydd ett par ganger, og fått en ny glidelås, så da er den god som ny igjen :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Ahh.

Da blir det Microlight neste gang også, men det er vel noen år til før jakken min er utslitt (jeg slet ut en for mange år siden, så disse varer ikke evig. Jeg bytter ikke ut før jeg har brukt opp den jeg har, ett sånt unødvendig forbruk tåler ikke verden lengre...

Microlight'en er temmelig slitesterk til å være såpass tynn. Min har vart noen år, og varer fint noen år til.

Har også microlight bukse, bruker den på skiturer om våren. Buksa er muligens utgått, er ikke mange som har den (Outnorth har).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Omnilite skrev:

Microlight'en er temmelig slitesterk til å være såpass tynn. Min har vart noen år, og varer fint noen år til.

Har også microlight bukse, bruker den på skiturer om våren. Buksa er muligens utgått, er ikke mange som har den (Outnorth har).

Jeg har en Vikafjell turbukse i samme type materiale som jeg nesten bor i, sikkert ikke så ulik Microlight buksen og veldig lett og komfortabel.

Vinterstid foretrekker jeg Fjellreven Vidda pro i G-1000, mens på lengre turer i surt vær bruker jeg gjerne bukse med bib. Bruker sjeldnere store vinterbukser med bib, jeg synes en vanlig turbukse gjør nytten til det aller meste til mye lavere vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Omnilite skrev (På 18.2.2020 den 21.31):

Har også microlight bukse, bruker den på skiturer om våren. Buksa er muligens utgått, er ikke mange som har den (Outnorth har).

Lurte på en ting. Hvordan opplever du buksen om det kommer meget sterk vind på fjellet? Er den vindtett nok, eller biter den iskalde trekken gjennom buksen?

Har opplevd sånt vær med «vindklær». På overkroppen hiver jeg bare Arcteryx Atom jakken utenpå (eller innenfor) Microlight jakken, så blir vinden helt blokkert ute. Men på bena er det litt værre å ha noe ekstra man kan ta på seg. (Mulig en 3/4 ziplongs i sekken er løsningen). 

Skallklær er på det viset lunere i kraftig vind (og klammere, tyngre, stivere).
 

Det er vel helst på flerdagers turer det er størst tema, på dagsturer kan man velge mer vindtette klær om det forventes meget kraftig vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enn så lenge brukt Microlight buksa på skiturer om våren når temperaturen er over 0 og det ikke har vært sterk vind. Den er et supplement til de andre buksene jeg bruker på ski når de blir for varme.

Bruker en Bergans Storen generellt til toppturer, og en eldre Norrøna Sydpolen bib i microfiber til fjellskiturer, og er det ekstra røft en eldre Norrøna Trollveggen GTX bib.

Jeg er ikke spesielt frossen av meg, men generellt er det det "største kjøttstykket" som blir kaldt, jeg bruker 3 forskjellige "stilongs" som velges ut fra temperaur sammen med buksene: En Ullmax microfiber når det ikke er for kaldt, HH Lifa Merino (-5 til -15) og Woolpower 200g ullfrotte når det er under -15,æ. Har kjørt i bakken med WP'en og Trollveggen ned mot -25 uten å fryse. HH Lifa Merinoen er på en måte mer vindtett enn de andre stilongsene som er løst "vevde", det merkes om jakka/buksa "slipper inn" litt luft at kombinasjonen er tettere, og det trekker ikke gjennom på samme måte. Jeg bruker aldri mellomlag ved aktivitet, og kler meg så jeg klarer meg uten ved å kombinere hva jeg har innerst og ytterst. I pauser hiver jeg enten skalljakke utenpå, eller en primaloft/dun alt etter som hva som er i sekken.

Det som kan skje med tynne plagg i sterk vind er at de "ligger seg innpå" , dvs de stopper forsåvidt vinden, men ligger mot kroppen, da er det ikke så mye luftlag som isolasjon og det oppleves kaldt. 

Har nettopp kjøpt en Mammut Aenergy short i primaloft med 3/4 benlengde og hel glidelås  (999,- Milrab, men glemte den ekstra FF rabatten). Har ikke hatt behov for den på tur enda, men den har vært med i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.