Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om gode teltplugger


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har supplert via Ebay da jeg har synes at spesielt plugger til Ultrafeatherlightweight-variantene av telt har vært omtrent ubrukelig til min telting. Dvs - Jeg bruker de innimellom til å feste selve teltet til bakken med, men bruker litt kraftigere/soide plugger til barduner osv...


Jeg har rett og slett bare forsøkt meg frem på Ebay og handlet litt her og der. F.eks slik som dette havner du på ca 5 kr pr plugg da de også opererer med fri frakt.  (http://www.ebay.com/itm/10Pcs-18cm-Aluminum-Alloy-Outdoor-Camping-Trip-Tent-Peg-Ground-Nail-Stakes-UR-/161902705211?var=&hash=item25b2273a3b:m:myN3MB2z5nHry7lWLUgvkug

Jeg har heller valgt å ha noen ekstra sånne billige og ikke tenkte sååå mye på kvaliteten og heller akseptert at det knekker en og annen innimellom om jeg er uforsiktig ved festing og banker de ned med en kubbe eller tramper til med hælen. Jeg har vel kommet til at dersom de skal være forholdsvis lette så blir også kvaliteten litt redusert i forhold til litt mer solide stålplugger f.eks...


PS: Samme sted får du et utvalg i Titanium-plugger om du er av den gærne typen ;-) 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker v-pegs fra DAC. Er 16cm lange og ganske lett. Stive og fine så ingen er bøyd enda jeg ofte tråkker de ned. Disse er kjøpt fra USA, de jeg finner her som er like hvertfall i størrelse og utseende er  Hilleberg sine v-pegs. Men om de er laget av DAC eller av Hilleberg eller annen produsent vet jeg ikke. Har dog lest et sted at de er fra, DAC. Mange teltleverandører som leverer slike plugger som er helt like bortsett fra farge. Sjekk på siden til Fjellsport.no, de har hvertfall Hilleberg og Exped sine,

Endret av borgern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt endel Titanplugger på Ebay/Aliexpress som fungerer fint. Men ser at mine DAC plugger som fulgte med mitt Big Agnes Fly Creek telt veide ca det samme som de i titan.

Eneste som er helt sikkert er at helt runde telplugger fungerer heller dårlig syns jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillebergpluggane som følgjer med Black-labeltelta deira er konge. Toler alt. Sjølv i den steinete grunnen som kan dominere i høyfjellet og på Svalbard berre "skrur" dei seg forbi hindringer og nedover i grunnen, når eg dundrar laust med ein stein. Har i nokre tilfeller tråkka på dei også. I motsetnad til Helsport som då bøyer umiddelbart, har dei tolt det godt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tessatroll skrev:

Hillebergpluggane som følgjer med Black-labeltelta deira er konge. Toler alt. Sjølv i den steinete grunnen som kan dominere i høyfjellet og på Svalbard berre "skrur" dei seg forbi hindringer og nedover i grunnen, når eg dundrar laust med ein stein. Har i nokre tilfeller tråkka på dei også. I motsetnad til Helsport som då bøyer umiddelbart, har dei tolt det godt. 

Har samme erfaring.
Har hamret mine Hilleberg plugger inn i trestokker (døde trær vel og merke!) når jeg har brukt dem i forbindelse med oppsett/sikring av tarp.
Så de tåler en god del, og som en allround plugg er de nesten uslåelig.

- Nok areal til å graves ned og fortsatt fungere greit.
- Tåler mye juling (som beskrevet ovenfor)
- Akseptabel vekt (for de fleste)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.cleats.co.uk/browse-by-product/tent-pegs/cl620-tornado-titanium-tent-peg.html

Disse er kortere, men bredere enn vanlige plugger og i titan, tåler mye. Til underlag der en trenger litt mer areal på pluggen, men det ikke er så dypt.

http://www.cleats.co.uk/cl623-spear-titanium-tent-peg.html

Samme som Hilleberg sine for "asfalt"

http://www.deltagroundanchors.co.uk/

Fungere veldig bra på litt større telt der bardunene er lange.

https://www.alpkit.com/products/tipins

Lette pinner som jeg bruker på punkter på teltet som bare skal feste det ned mot bakken og egentlig ikke holde noe særlig. 

I tillegg har jeg Hilleberg y-pegs som fulgte med teltene mine (som er bra plugger) og noen titan v-plugger som har avlange huller for å spare vekt. (også de fra alpkit, men det ser ikke ut som de har de lenger)

Hvis du kjenner teltet ditt godt, så vet du hvor mange av pluggene som du egentlig trenger for å få det til å stå fjellstøtt. Resten er bare med for å holde det ned mot bakken. Jeg tar derfor med det antallet "skikkelige" plugger jeg trenger som er best egnet for de grundforholdene jeg forventer ut fra hvor jeg skal, og resten er lettest mulig for få ned totalvekten. Derfor har jeg flere typer pluger

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggbukett:
Pluggofili.thumb.jpg.2c8a0fa6d22cfd24426

Fra venstre:

  • Ruta Locura 9" Sorex stakes: 7 gram
  • Generic Aluminum 9" skewer: 28 gram
  • Tentipi Steel Peg 23: 120 gram (!)
  • Easton 9" Nano Aluminum Tubular stake: 13 gram
  • Clamcleats Spear titanium stake: 18 gram
  • Clamcleats Alloy Y-stake: 12 gram
  • Tentipi Lightweight [sic!] Aluminum stake: 18 gram
  • Hilleberg Aluminum Y-stake: 13 gram
  • Vargo Titanium skewer: 9 gram
  • Toaks Titanium V-stake: 12 gram
  • FAAAAAAKE Ebay "Toaks "Titanium" V-stake" (egentlig aluminium): 12 gram
  • DAC/Hilleberg Aluminum V-stake: 12 gram
  • Toaks Titanium 6.5" skewer: 6 gram
  • MSR Carbon Core stake: 5.5 gram
  • Terra Nova Skewer: 1 gram
    Siden bilde ble tatt har jeg mottatt 4 nye Ruta Locura 6" Sorex plugger, samme som nr. 1 fra venstre, bare 2/3 lengde

Plukker litt forskjellige plugger fra tur til tur, men baserer meg i det store og hele på de letteste karbonpluggene (som altså tåler det utroligste) -- har ikke ødelagt noen ennå.

På en typisk tur med tarp og gåstaver tar jeg f.eks med meg 6 RL 9", 4 RL 6" og 4 MSR Carbon Core, med Duomid tar jeg to mindre av 9-tommerne. I tillegg har jeg med 4 Terra Nova "nåler" på 1 gram stykket, men disse brukes bare til å feste bivvy i bakken. 2 Toaks titanplugger til Caldera Cone som gryteholder. Kanotur i ruskevær med lavvo kan det hende jeg tar med sandpluggene til Tentipi, hvor jeg nesten bikker kiloet bare med 8 store plugger + 16 lettere plugger til barduner..

Alt til sin bruk -- kan aldri ha for mange plugger. Jeg trenger ikke hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, pahatlem skrev:

Pluggbukett:
Pluggofili.thumb.jpg.2c8a0fa6d22cfd24426

Fra venstre:

  • Ruta Locura 9" Sorex stakes: 7 gram
  • Generic Aluminum 9" skewer: 28 gram
  • Tentipi Steel Peg 23: 120 gram (!)
  • Easton 9" Nano Aluminum Tubular stake: 13 gram
  • Clamcleats Spear titanium stake: 18 gram
  • Clamcleats Alloy Y-stake: 12 gram
  • Tentipi Lightweight [sic!] Aluminum stake: 18 gram
  • Hilleberg Aluminum Y-stake: 13 gram
  • Vargo Titanium skewer: 9 gram
  • Toaks Titanium V-stake: 12 gram
  • FAAAAAAKE Ebay "Toaks "Titanium" V-stake" (egentlig aluminium): 12 gram
  • DAC/Hilleberg Aluminum V-stake: 12 gram
  • Toaks Titanium 6.5" skewer: 6 gram
  • MSR Carbon Core stake: 5.5 gram
  • Terra Nova Skewer: 1 gram
    Siden bilde ble tatt har jeg mottatt 4 nye Ruta Locura 6" Sorex plugger, samme som nr. 1 fra venstre, bare 2/3 lengde

Plukker litt forskjellige plugger fra tur til tur, men baserer meg i det store og hele på de letteste karbonpluggene (som altså tåler det utroligste) -- har ikke ødelagt noen ennå.

På en typisk tur med tarp og gåstaver tar jeg f.eks med meg 6 RL 9", 4 RL 6" og 4 MSR Carbon Core, med Duomid tar jeg to mindre av 9-tommerne. I tillegg har jeg med 4 Terra Nova "nåler" på 1 gram stykket, men disse brukes bare til å feste bivvy i bakken. 2 Toaks titanplugger til Caldera Cone som gryteholder. Kanotur i ruskevær med lavvo kan det hende jeg tar med sandpluggene til Tentipi, hvor jeg nesten bikker kiloet bare med 8 store plugger + 16 lettere plugger til barduner..

Alt til sin bruk -- kan aldri ha for mange plugger. Jeg trenger ikke hjelp.

Godt det ikke bare er meg! :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for link, @Radiosugge; informativ video. Som en kommentar sier under -- muligens litt lite overførbart med en pull-test hvor pluggene står 90 grader i bakken, men men...

For de som virkelig er interesserte (halve fjellforum), anbefales Will Rietvelds seminale artikkel på backpackinglight.com fra 2008: "Stake Holding Power: Comparative Evaluation of Various Designs and Lengths", som den kanskje mest "vitenskapelige" tilnærmingen til teltplugg-forbruksforskning.

For de som vil prøve uten plugger overhodet, sjekk Mike Clelland!s artikkel samme sted; "Ditch Your Stakes: A Guide To Alternative Shelter Anchors" hvor Clelland illustrerer selv (alltid fornøyelig).

Begge ovennevnte artikler ligger egentlig bak betalingsmur for abonnenter, men begge er å oppspore på eksterne nettsteder: Jeg drister meg til å legge ut linker til tredjepart -- så får heller moderator kjefte på meg:

Stake Holding Power

Ditch Your Stakes


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, pahatlem skrev:

Takk for link, @Radiosugge; informativ video. Som en kommentar sier under -- muligens litt lite overførbart med en pull-test hvor pluggene står 90 grader i bakken, men men...

For de som virkelig er interesserte (halve fjellforum), anbefales Will Rietvelds seminale artikkel på backpackinglight.com fra 2008: "Stake Holding Power: Comparative Evaluation of Various Designs and Lengths", som den kanskje mest "vitenskapelige" tilnærmingen til teltplugg-forbruksforskning.

For de som vil prøve uten plugger overhodet, sjekk Mike Clelland!s artikkel samme sted; "Ditch Your Stakes: A Guide To Alternative Shelter Anchors" hvor Clelland illustrerer selv (alltid fornøyelig).

Begge ovennevnte artikler ligger egentlig bak betalingsmur for abonnenter, men begge er å oppspore på eksterne nettsteder: Jeg drister meg til å legge ut linker til tredjepart -- så får heller moderator kjefte på meg:

Stake Holding Power

Ditch Your Stakes


 

Det pussige er at jeg stort sett alltid har brukt trær, greiner og steiner som anker til teltet, men jeg bærer likevel med meg pluggene. Det er jo ofte man er på steder hvor man ikke finner tilstrekkelig med festepunkter, og det er mye tyngre å bære med seg ørten ekstra taulengder enn nok teltplugger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.