Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av Kelly Kettle med Hobo topp under bålforbud


renzir

Anbefalte innlegg

Sitter å har lyst på en Kelly Kettle med Hobo topp. I den forbindelse lurer jeg litt på hvordan dette defineres ift bålforbud osv. Har lest på forumet, men ble ikke helt klokere. Er mest intressert i tolkningen her.

 

Slik jeg har forstått det er det følgende regler som gjelder nå.

https://lovdata.no/dokument/OV/forskrift/2015-05-20-936

Sakset fra linken over:

§ 4.Forbud mot åpen brenning og brenning av avfall i småovner

Åpen brenning og brenning av avfall i småovner er forbudt, med mindre annet følger av forskriftens § 5.

 

§ 5.Unntak fra forbudet

Følgende brenning skal likevel være tillatt:

a)åpen brenning på grillinnretninger og utepeiser med rent trevirke eller kull og uten at dette er til plage for naboer eller andre som oppholder seg i nærheten,

b)brenning av avfallstrevirke i vedovn, med unntak av impregnert, overflatebehandlet og malt trevirke,

c)kaffebål med rent trevirke i eller i nærheten av skogmark, minimum 150 meter fra bebyggelse, i perioden 16. september til 14. april,

d)brenning av mindre mengder skogsavfall foretatt av Bymiljøetaten ved behov.

 

Hva defineres Hobo'en som, evt hva defineres Kelly Kettle'n som, grillinretning eller bål? Jeg har stor respekt for brannfaren vil bruke denne på steder der det er liten risk. Er det veldig tørt og således fare, dropper jeg den og bruker gassbluss i vannkanten ved en pause i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du linker til feil regelverk her. Denne gjelder fra 1.1.2016 mht generel brannsikkerhet: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-17-1710

her står det bl.a.:

Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann.

Tolkingsspørsmålet blir da vel om bruken du beskriver kan gå inn under siste setningen. Jeg vile nok ikke ha tatt for gitt at det er tilfelle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg ut som at den kommunale forskriften primært er ment å regulere avfallsbrenning og ymse åpen brenning, primært s.k. "hagebrenning" i tettbygd strøk vil jeg tro det gjelder det. Når den samtidig gjør unntak for grilling, brenning av avfallstrevirke i vedovn og for kaffebål, alle under forutsetning om at det brennes rent trevirke, så tror jeg at du og din Kelly Kettle kan ta det med knusende ro. I alle fall så lenge du også forholder deg til den alminnelige bestemmelsen som esw linker til i brannforskriften. Se også tidligere relevant tråd www.fjellforum.no/forums/topic/29658-b%C3%A5l-eller-ild-i-naturen/?page=1

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Dette er diskutert flere ganger før, bl.a. annet i tråden som zimwalker nevner. Forbudet gjelder for ALLE former for ild, men KUN i produktiv "skogsmark". Kommunen kan ha gjordt egne vedtak. Men div. brannvesen har sitert (tolket) lovteksten feil, både i skriv og på sine nettsider. Tragisk.

Men selv om det er lovlig å brenne, er alle ansvaring for egne handlinger! Så oppstår det grass-/skogbrann, kan du/vi likevell bli erstattninsgs ansvarlige. Så, det gjelder å være forsiktig.

Se bl.a. her: http://www.miljødirektoratet.no/no/Tema/Friluftsliv/Allemannsretten/Aktiviteter-og-allemannsretten/Balbrenning/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tiur3 skrev:

Forbudet gjelder for ALLE former for ild, men KUN i produktiv "skogsmark".

Ikke helt rett, fra 1.jan, 2016:
"[...] Det gamle uttrykket "på eller i nærheten av skogsmark» er nå erstattet med at forbudet mot å gjøre opp ild gjelder » i eller i nærheten av skog og annen utmark «. Dette dekker langt større områder enn tidligere": [...]
se:  http://allemannsretten.no/2016/01/08/nytt-om-balreglene/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tiur3 skrev:

TS. Dette er diskutert flere ganger før, bl.a. annet i tråden som zimwalker nevner. Forbudet gjelder for ALLE former for ild, men KUN i produktiv "skogsmark". Kommunen kan ha gjordt egne vedtak. Men div. brannvesen har sitert (tolket) lovteksten feil, både i skriv og på sine nettsider. Tragisk.

De har endra forskriften så nå sier den:

Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. 

I veilederen til forskriften presiseres: (7) Med skog og annen utmark menes alt unntatt innmark. Eksempler på innmark er gårdsplasser, hustomter, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogplantefelt, samt liknende områder hvor allmenn ferdsel vil være til hinder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, zimwalker skrev:

Ikke helt rett, fra 1.jan, 2016:
"[...] Det gamle uttrykket "på eller i nærheten av skogsmark» er nå erstattet med at forbudet mot å gjøre opp ild gjelder » i eller i nærheten av skog og annen utmark «. Dette dekker langt større områder enn tidligere": [...]
se:  http://allemannsretten.no/2016/01/08/nytt-om-balreglene/

Linken din , er ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal være lovlydig så er vel dette slutten på kaffebålet... "annen utmark" favner jo hele jævla landet. Din Kelly Kettle vil jeg kanskje sammenligne med en grill. Regnes grill som åpen flamme (hvilket jeg mener den gjør), så er din Kelly Kettle det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Skee skrev:

Om du skal være lovlydig så er vel dette slutten på kaffebålet... "annen utmark" favner jo hele jævla landet. 

Sånn omtrent, men det er et par setninger til: "Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann." 

Så om det "åpenbart ikke kan medføre brann" så har du lov ... regner med at "åpenbart"  er en slik skjønnsmessig vurdering du skal gjøre selv og om du setter fyr på omgivelsene tok du åpenbart feil ...   

(Det er §3 i denne forskriften forøvrig: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-17-1710)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
renzir skrev (På 16.3.2016 den 14.20):

Sitter å har lyst på en Kelly Kettle med Hobo topp. I den forbindelse lurer jeg litt på hvordan dette defineres ift bålforbud osv. Har lest på forumet, men ble ikke helt klokere. Er mest intressert i tolkningen her.

 

Slik jeg har forstått det er det følgende regler som gjelder nå.

https://lovdata.no/dokument/OV/forskrift/2015-05-20-936

Sakset fra linken over:

§ 4.Forbud mot åpen brenning og brenning av avfall i småovner

Åpen brenning og brenning av avfall i småovner er forbudt, med mindre annet følger av forskriftens § 5.

 

§ 5.Unntak fra forbudet

Følgende brenning skal likevel være tillatt:

a)åpen brenning på grillinnretninger og utepeiser med rent trevirke eller kull og uten at dette er til plage for naboer eller andre som oppholder seg i nærheten,

b)brenning av avfallstrevirke i vedovn, med unntak av impregnert, overflatebehandlet og malt trevirke,

c)kaffebål med rent trevirke i eller i nærheten av skogmark, minimum 150 meter fra bebyggelse, i perioden 16. september til 14. april,

d)brenning av mindre mengder skogsavfall foretatt av Bymiljøetaten ved behov.

 

Hva defineres Hobo'en som, evt hva defineres Kelly Kettle'n som, grillinretning eller bål? Jeg har stor respekt for brannfaren vil bruke denne på steder der det er liten risk. Er det veldig tørt og således fare, dropper jeg den og bruker gassbluss i vannkanten ved en pause i stedet.

Jeg har tilsvarende, bare en av disse foldbare utgavene som er lettere å bære med seg. Og under totalforbudet for et par år siden så jeg brannvesenet nevne slike brennere i samme vendingen som griller. Altså grillinnretninger.
Det som er viktig er at det ikke brenner nede på bakken så denne varmes opp. Om du da fyrer bål på stein kan den sprekke, om du fyrer over røtter av bartrær (typisk gran eller furu) kan de lage ulmebrann som knapt oppdages før det kanskje tar fyr et sted i nærheten dager eller uker senere. Spredte glør som ikke varmer opp bakken er mer tilgivelig, så lenge det ikke er så tørt at de klarer å sette fyr på ting.
Jeg liker uansett å sette brenneren min på stein, eventuelt ren jord, så den ikke kan sette fyr på mer enn det du lett kan slukke.

Sjekk værmeldingen for området, yr i det minste viser gjerne et symbol om det er brannfare. Gul betyr for meg "vær forsiktig og vann bakken under før du setter i gang", orange betyr "helst ikke, og om du må er det helt greit å være litt paranoid", mens rødt er totalforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.