Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiseiling og viddetur med pulk, tips til utstyr


JonDee

Anbefalte innlegg

Skiseil og vidde turer med pulk, tips til utstyr.

 

Har nå fått lyst til å prøve ut skiseiling i kombinasjon med mine pulk turer over  vidda. Tenkte å ta et seile kurs på Finse, men har allerede begynt å kikke litt på utstyr. Har sjekket litt her på forumet og finner noen gamle tråder om emnet. Utstyret har nok fornyet seg, derfor håper jeg  på noen gode forslag til ski pakker samt generelle tips og råd rundt dette med å ski seile med pulk, samtidig kan gå dagsettapper ved frafall av vind.  Jeg har kun erfaring med vanlige fjellski/sko

Jeg er 183 cm og veier 90 kg.

 Til nå har jeg gått med Åsnes Amundsen, med kort fell, BC manuell binding med Alfa Gaiter 1 GTX skisko. Dette systemet er ok, med et bra feste men syns ofte at glien kan bli litt dårlig, spesielt nedover. I tillegg presser det godt på hælene i  oppover bakkene, taper godt så jeg har unngått gnagsår. Innbiller meg at metall delen på fellene bremser en del.

 

Trenger jeg kanskje to typer sko? Men håper å kunne klare meg med et par ski som favner mine behov: Seiling ifb forflytning, kanskje litt enkel seiling til små topper ved hviledager, men samtidig kunne gå lenger strekker. Kite er pr i dag ikke et alternativ da jeg ser for meg at det krever tyngre utstyr som er plagsomt å gå lenger strekker med.

 

Må innrømme at siden jeg kjenner Åsnes sitt system med sine positive og negative sider, så er jeg veldig nyskjerrig på Fisher, ski- og felle system, da med et 75 mm oppsett.

 

Har tenkt litt på:

 

Støvel for seiling: Scarpa T4

Støvel for å gå: En eller annen litt kraftig lær støvel med 75 mm, Crispi Svartisen GTX BC fjellskistøvel eller ALFA Quest 75 Advance GTX.

Kan Scarpa og Crispi brukes i samme binding? Vil dette være en god løsning for mitt bruk?

Binding: Voilé 3-Pin Cable bindinger

Ski:  E109 Easy Skin eller annen litt bred fjellski

Hører fra dere for forslag og tips.

 

Endret av JonDee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.