Gå til innhold
  • Bli medlem

Slipe sett for kniv/øks ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å lære å slipe kniv/øks, men har dessverre null peiling på dette. 

Kan noen anbefale et bra sett for sliping?

Hva er forskjellen på slipe/bryne/skjerpe ?

Noen som har forklaring på de forskjellige slipe metodene( konkav, konveks o.s.v) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt litt forskjellig slipeutstyr gjennom årene. Det jeg brukte  i mange år var en Lansky brynesett. Fungerte bra og ga skarpe kniver men det tok en den tid å bruke. På øks har jeg aldri testet det men ned ganske små slipsteiner så kan jeg ikke tenke meg at det er spesielt egnet. Det slipesettet gir en rett egg.

til øks bruker jeg vanlig bryne eller en sliper fra Fiskars.

I fjor kjøpte jeg en elektrisk sliper som jeg synes har fungert veldig bra http://www.worksharp.no/knivslipere.php . Jeg kjøpte standardnodellen. Den sliper knivene kjapt og skarpt. Har ikke testet øks på den men det er nok mulig å bruke den da en kan tilte slipebåndet i flere vinkler. Bør nok feste øks i en skrustikke eller noe. Denne sliperen lager en konveks egg.

kort om de forskjellig type egg så er det vel mest vanlig med rett egg her hjemme, kalles vel også skandinavisk egg. Da er slipen helt rett mot selve eggen. På konveks egg så buer slipen svakt utover ned mot selve eggen. Noen mener det gjør eggen sterkere. Konkav egg så buer slipen innover mot eggen. Hatt en kniv med slik egg en gang men syntes det var kjipt å slipe. Vet ikke hva utstyr som er best egnet til konkav egg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For konkav egg er det vel best med slipehjul, a la Tormek og lignende. Konveks får du med slipebånd (som du sier, Worksharp), rette egger på vanlig flat slipestein (men herregud så mye arbeid om du får et skikkelig hakk).

Har brukt Worksharp (standardutgaven) på små økser, blir uhyggelig skarpe. Om du skal bruke den på store økser tror jeg ikke du kan bruke den guiden som er med (liten plastbrakett), eggen på øksa blir for bred. Men burde gå på frihånd også, ikke så nøye når det er en øks tross alt.

Edit: så du bad om diverse tips:

Her er to nettsider som jeg har brukt, har mye digg slipeutstyr:

https://www.dictum.com/en/sharpening

http://www.fine-tools.com/scharf.html

Og bøker om emnet:

 https://www.dictum.com/en/books/sharpening

 

Meeen, det det endte opp med er at jeg har et japansk slipesteinsett til mange tusen kroner som jeg aldri bruker, og freser over knivene med Worksharpen når det trengs istedet. Slipe kniver og økser manuelt er en hobby jeg velger å ikke bruke tiden min på :-)

Endret av Skee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, borgern skrev:

Jeg har brukt litt forskjellig slipeutstyr gjennom årene. Det jeg brukte  i mange år var en Lansky brynesett. Fungerte bra og ga skarpe kniver men det tok en den tid å bruke. På øks har jeg aldri testet det men ned ganske små slipsteiner så kan jeg ikke tenke meg at det er spesielt egnet. Det slipesettet gir en rett egg.

til øks bruker jeg vanlig bryne eller en sliper fra Fiskars.

I fjor kjøpte jeg en elektrisk sliper som jeg synes har fungert veldig bra http://www.worksharp.no/knivslipere.php . Jeg kjøpte standardnodellen. Den sliper knivene kjapt og skarpt. Har ikke testet øks på den men det er nok mulig å bruke den da en kan tilte slipebåndet i flere vinkler. Bør nok feste øks i en skrustikke eller noe. Denne sliperen lager en konveks egg.

kort om de forskjellig type egg så er det vel mest vanlig med rett egg her hjemme, kalles vel også skandinavisk egg. Da er slipen helt rett mot selve eggen. På konveks egg så buer slipen svakt utover ned mot selve eggen. Noen mener det gjør eggen sterkere. Konkav egg så buer slipen innover mot eggen. Hatt en kniv med slik egg en gang men syntes det var kjipt å slipe. Vet ikke hva utstyr som er best egnet til konkav egg.

worksharpen så veldig spennende ut. Har alltid hatt problemer med sliping av økser og kniver. Derfor sendes de alltid over til gamlefar. Kan man her forvente å bruke en formue i slipebånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bjørn Erik skrev:

worksharpen så veldig spennende ut. Har alltid hatt problemer med sliping av økser og kniver. Derfor sendes de alltid over til gamlefar. Kan man her forvente å bruke en formue i slipebånd?

Neppe dersom det er snakk om normalt "husbruk". Men vær obs på at med Worksharp presser du kniven mot et elastisk slipebånd...og resultatet blir da en konveks egg. Fint på øksa, men ikke så kjekt på Morakniven og andre kniver med så kalt skandinavisk egg (sabre grind, se feks. https://en.wikipedia.org/wiki/Grind ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det sliter ikke så mye båndene. Er fremdeles på første settet mitt. Da har jeg slipt opp 4-5 turkniver, noen 2 ganger. Så har alle kjøkkenknivene vært gjennom slip. Et par av de flere ganger.  Bare pass på å bruke riktig bånd i riktig rekkefølge som beskrevet så du ikke grovsliper mye med for fint bånd, da blir de fortere slitt.

denne lager konveks egg som det heter. Jeg slipte da om knivene mine til slik egg. Spesielt har jeg en smith & wesson kniv jeg slet med å få skarp. Bladet på den buer og det er vinkel opp mot ryggen på bladet så det var vanskelig å få jigg til slipesett å sitte stabilt. Med worksharp var den kvass på noen minutter. Kniv jeg bruker mest på tur er er esee 6. Den køyver jeg ved med, spikker etc og den holder seg sylskarp veldig lenge med slik egg. 

Viktig å finne en "drittkniv" å teste med. Bl.a er det lett å runde tuppen på kniv hvis man ikke følgee instruksjoner og er for kjapp. Men litt rolig i starten så gikk det helt fint med første kniven også.  Merk at det groveste bånd som følger med er så grovt at det ikke skal brukes på kniver, spiser for mye metall. Det er for å slipe verktøy og slikt vistnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å slipe en kniv og å bryne en kniv.

Sliping gjør du kanskje bare en gang i løpet av en sesong, men å bryne kniven gjør du kanskje flere ganger i løpet av sesongen avhengig av hva kniven brukes til. 

I gamle dager da bonden slo gresset med ljå så ble ljåen slipt på en slipestein før slåtten startet, og så brukte han et bryne, som ofte hang i beltet som en slirekniv, hver gang ljåen ble litt sløv.

Viktig !

Det er ikke alt som av vanlige folk omtales som en slipestein som er en slipestein. En smergelskive blir også ofte kaldt en slipestein, men hvis den brukes som en slipestein på en kniv, så kan du med stor sannsynlighet bare kjøpe deg en ny kniv.

En smergelskive sliper stål så gnistene spruter, men en slipestein er mye finere og skal gå i vann under hele slipingen.

Her er en smergelskive, en god gammel slipestein og en moderne slipestein.

7256765.jpeg.d8e24d8cf723ed26490c3c1451356ea80fb9f715_slipestenbens.jpg.348c141c8897921286174.jpg.9d5d5c771dc75df47c10b9

Etter sliping så må kniven brynes med et fint bryne, og skal den bli enda kvassere så må du skaffe deg en sånn slipereim som de gamle barbererne brukte.

56ea835a2e507_172577-23slipestropp_1.jpg

Og her er en link til noen flere redskaper som du kan bruke.

http://gn.no/index.php?pageID=5976&openLevel=43&productlist 

Her er en demo på hvordan du bryner kniven din.

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på fjellet store deler av året uten støm så da måtte jeg finne ett bra alternativ til å holde knivene mine skarpe og da gikk jeg til innkjøp av ett Lansky diamant slipesett som funker kjempe bra, tar litt tid men resultatet er knall bra! 

 

På Øksene mine bruker jeg en maskin som er helt lik en tomek maskin men den jeg bruker kjøpte min farfar på biltema for mange år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, REs skrev:

I gamle dager da bonden slo gresset med ljå så ble ljåen slipt på en slipestein før slåtten startet, og så brukte han et bryne, som ofte hang i beltet som en slirekniv, hver gang ljåen ble litt sløv.
 

Sånn bruker også jeg å  forklare forskjellen, og man oppdager jo raskt om folk ikke vet hva en ljå er. Min bestefar syns forøvrig jeg ofte var svært ujevn i draget når jeg dro slipestenen hans. Anyway, om jeg ikke surrer med terminologien nå, så "setter" man en egg (sliper, "grind" på engelsk) eller gjenoppretter den (bryner, "hone" på engelsk), se feks.  https://lansky.com/index.php/blog/difference-between-honing-and-sharpening/  Mange velger å "stroppe" kniven på en lærstropp (eller annet høvelig materiale) fremfor å bruke et bryne av sten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Øyvind Joppe Gutierrez Lindheim skrev:

Jeg bor på fjellet store deler av året uten støm så da måtte jeg finne ett bra alternativ til å holde knivene mine skarpe og da gikk jeg til innkjøp av ett Lansky diamant slipesett som funker kjempe bra, tar litt tid men resultatet er knall bra! 

Og fordelen med slike innretninger er jo at man klarer og holde vinkelen forholdsvis konstant (med litt konsentrasjon).

En annen innretning  som jeg selv har hatt stor nytte av, av samme grunn og fordi den er så enkelt og kjapp å bruke, er Spyderco sin Sharpmaker.

Mange videoer videoer på youtube som viser denne i bruk :   www.youtube.com/results?search_query=sharmaker+spyderco

her en kopi av instruksjons dvden som følger med i pakken:  www.youtube.com/watch?v=5LBDnJv5B58

selges bl.a. av lamnia.com (netthandel i Finland) og av utepaatur.no.  De har den også hos  www.topsecret.no  (koster litt mer der)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har prøvd å lese litt om sliping og egger. Jeg ser de fleste knivene jeg har er med to vinkler(secondary edge), og disse er vel ikke like lette å slipe som en egg(scandi/sabre grind) da egg Nr 2 er så liten/kort.

Er det sånn at de fleste norske kniver har sabre/scandi grind ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tar opp en gammel tråd her, har en Brusletto Rondane. Vakker kniv, men sliter med å få den skarp (til å barbere meg)
Jeg har stropper den på lærbeltet mitt med green honing compound, dette fungerer ganske bra. Men utgangspunktet var ikke "barberskarpt" når kniven var ny.

Jeg kom over denne video på Youtube, er det noen som har erfaring med å slipe Konveks kniver på denne metoden?

Et lite bilde av kniven :)
5a18a0b90c27d_IMG_22001.thumb.jpg.803e029498afb082e3c8032dec3ea9d3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bendik Kolding Bendiksen skrev:

Tar opp en gammel tråd her, har en Brusletto Rondane. Vakker kniv, men sliter med å få den skarp (til å barbere meg)
Jeg har stropper den på lærbeltet mitt med green honing compound, dette fungerer ganske bra. Men utgangspunktet var ikke "barberskarpt" når kniven var ny.

Jeg kom over denne video på Youtube, er det noen som har erfaring med å slipe Konveks kniver på denne metoden?


5a18a0b90c27d_IMG_22001.thumb.jpg.803e029498afb082e3c8032dec3ea9d3.jpg

Har selv Fallkniven A1, å denne har jo som sagt konveks egg... Driver også å får slipt konveks egg på sameknivene mine. Det er en langt bedre egg å ha på brukskniver, men krever langt mer håndlag når man skal slipe. Jeg sendte mine opp til Knivsliperen i Ålesund (finner han på face) å nå holder jeg vedlike med stropp og green compund. Jeg prøvde meg på sandpapir og musmatte under noen ganger. Men jeg hadde ikke teknikk nok til å få det barber skarpt. Men dette er den aller beste løsningen jeg har funnet for å slipe kniver.

Har kjøpt meg en billigkniv som jeg øve meg mer på. Å slipe konveks egg krever litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bendik Kolding Bendiksen skrev:

Tar opp en gammel tråd her, har en Brusletto Rondane. Vakker kniv, men sliter med å få den skarp (til å barbere meg)
Jeg har stropper den på lærbeltet mitt med green honing compound, dette fungerer ganske bra. Men utgangspunktet var ikke "barberskarpt" når kniven var ny.

Jeg kom over denne video på Youtube, er det noen som har erfaring med å slipe Konveks kniver på denne metoden?

Hei. Har prøvd musematte metoden ja, men lenge siden sist, da jeg nå har en Worksharp beltesliper, så da blir det til at jeg bruker den som regel til konvekse kniver og øksene mine. Det du erfarer, at kniven ikke blir ordentlig skarp igjen etter at du har stroppet kniven etter bruk over en viss tid, så har nok det å gjøre med at eggen har blitt buttere  slik at du nødvendigvis må fjerne litt stål (les slipe) for at du skal få den skarp igjen.

Ligger veeeldig mange videoer på youtube som viser og forklarer hvordan både stroppe og slipe med musematte og slipepapir.  Anbefaler at du titter på noen flere. Lettere å lære slikt ved å se på når andre gjør det enn å lese om det. www.youtube.com/results?search_query=convex+mouse+sharpening. Selvsagt også lurt å høre på hva de sier om hvorfor de gjør som de gjør.

Krever nok litt trening, kan derfor være greit å begynne med en billig kniv og uansett begynne med finere slipepapir, ikke starte med grovere enn det kniven trenger.  Musematte teknikken baserer seg på at når du trykker kniven ned mot slipepapiret og den myke musematten, så former underlaget seg etter knivbladet, og du opprettholder tilnærmet slik den vinkelen/kurven du har på bladet fra før. (Ergo du kan bruke annet underlag enn enn musematte av den gamle typen, bare det er av ca tilsvarende mykhet og tykkelse. Noen bruker lær som underlag. (Liggeunderlag av skum tror jeg kanskje blir for mykt og tykt). Samme skjer jo når noen sliper med en båndsliper. Når man trykker kniven mot slipebåndet gir det jo litt etter og man får derfor en konveks slipning.

På en måte burde det være lettere å slipe et konvekst blad enn ett med rett slipning (skandinavisk) fordi med sistnevnte er det jo om å gjøre å holde samme vinkel hele tiden når man sliper på sten, og det er ikke alltid like lett.  Men om man sliper et konvekst blad på sten er det derimot om å gjøre å ikke holde samme vinkel hele tiden, men variere den. Noen starter derfor med bladet helt flatt og løfter det gradvis etter som de beveger bladet bortover stenflaten, andre lager en vuggende bevegelse mens de beveger bladet frem og tilbake over stenen. Sikkert flere måter å gjøre det på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, zimwalker skrev:

Hei. Har prøvd musematte metoden ja, men lenge siden sist, da jeg nå har en Worksharp beltesliper, så da blir det til at jeg bruker den som regel til konvekse kniver og øksene mine. 

Worksharp fungerer glimrende, og lager barberbladskarpe konvekse egger som en lek.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi lar musematten ligge....for den som vil prøve....her ser dere et par karer som sliper sine konvekse kniver for hånd, med hhv diamantbryne og "lommesten". På første videoen slipes en kniv som forøvrig ikke er så ulike Brusletto sin Rondane etter det jeg kan se, og måten han gjør det på er slik mange også vil gjøre det med ei øks.

ESEE Tech Tip-Edge Maintenance with James Gibson (Convex Edge) - (Randall's Adventure / ESEE)
www.youtube.com/watch?v=q2j3IgiYSMY

Stone Sharpening a Convex Edge - (William Collins)
www.youtube.com/watch?v=F7Y9YYxtMlY

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bark River Knives holder seg som regel til konvekse egger på sine kniver. På kanalen til Derrick Bohn (er forhandler, KniveSshipFree.com) fant jeg en spilleliste med 11 forholdsvis korte videoer av en som tar en forholdsvis grundig gjennomgang  av  hvordan bryne og slipe konvekse kniver.  Verdt å se  enten man vil holde seg til musematta og lærstroppen - eller etterhvert også forsøke seg på frihåndsslipning:  www.youtube.com/playlist?list=PLuVAL-XZLnUs5gU788O-0YEGzMGMBALDI

PS: Navnet på webshopen, KnivesShipFree gir nok bare mening i USA, der de sender gratis. Det gjør de ikke til Europa og Norge, til oss er fraktprisen nokså høy.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her rant det inn masse svar! Har lest igjennom alt nå, og takker for gode råd og tips! :) 

Skal se på alle filmer som dere har linket til, og kjøpe meg en billig kniv jeg skal øve på. Kanskje vurdere en beltesliper en gang i fremtiden også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.