Gå til innhold
  • Bli medlem

larka

Anbefalte innlegg

Annonse
2 timer siden, larka skrev:

Dallas Seavey (29) satt ny rekord da han vant Iditarod for fjerde gang på fem år.

http://www.highnorthnews.com/dallas-seavey-29-satt-ny-iditarodrekord-da-han-vant-for-fjerde-gang-pa-fem-ar/

 

Spennende - store premiepenger. Bra innsats av de norske - visste ikke at Lars Monsen deltar i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sånn ca ingenting om hundekjøring, men er det ikke ganske betenkelig at vinneren bare har med seg 6 av 16 hunder til mål? 
Altså at noen hunder blir tatt ut gjennom løpet finner jeg ikke rart, men 10 av 16 det syntes jeg var mange.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok heller det forteller litt om hvor strenge/nøye de er, at de tar ut hunder ved minste tegn til skade/svakhet. På Finnmarksløpet i år kunne vi se at vetrinærene var ekstremt nøye, noe som jo er veldig bra! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, JonDee skrev:

Tror nok heller det forteller litt om hvor strenge/nøye de er, at de tar ut hunder ved minste tegn til skade/svakhet. På Finnmarksløpet i år kunne vi se at vetrinærene var ekstremt nøye, noe som jo er veldig bra! 

Jeg tviler ikke på at veterinærene er nøye, og at hundene er tatt ut og tatt godt vare på, at de kommer seg helt fint, at han er en dyktig hundekjører som vet når han må ta ut hunder av spannet og gjør de riktige vurderingene sånn sett (Alle som kjører Iditarod vet hva de driver med!).  Men i mitt hode er jo den beste hundekjøreren den som faktisk klarer å ta vare på hundene sine slik at han/hun får dem med seg over målstreken, ikke den som kjører som et piska skinn for å slå en tidsrekord, komme først i mål og setter igjen hund etter hund på veien.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjell Iver skrev:

Spennende - store premiepenger. Bra innsats av de norske - visste ikke at Lars Monsen deltar i år.

Planen er at han skal satse 3 år, på å komme lengt mulig opp på resultatlistene. Han fikk et ok resultat i år, som nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Heriks skrev:

Jeg tviler ikke på at veterinærene er nøye, og at hundene er tatt ut og tatt godt vare på, at de kommer seg helt fint, at han er en dyktig hundekjører som vet når han må ta ut hunder av spannet og gjør de riktige vurderingene sånn sett (Alle som kjører Iditarod vet hva de driver med!).  Men i mitt hode er jo den beste hundekjøreren den som faktisk klarer å ta vare på hundene sine slik at han/hun får dem med seg over målstreken, ikke den som kjører som et piska skinn for å slå en tidsrekord, komme først i mål og setter igjen hund etter hund på veien.   

En vinner ikke slike konkuranse, med å ha med alle "vrakhunder" inn til mål. Det skal jo godt gjøres, om alle individene i et spann er like gode. Og at  alle har de egenskapene som trengs, i ulikt terreng og vekt. Og her utnyttes også de forskjellige egenskapene til hudene. Eks. Er det tunge løyper i begynnelsen (også mer last i begynnelsen på Iditarod), er det fordel med noen store/sterke huder. Og når de har gjort jobben sin og det blir lettere (terreng/pulk), taes de ut. I tilegg taes det ut hunder som har skader/betennelser, er slitne, o.l. Så i første rekke dyrevelferd, dernest takktikk. På slutten her er pulken ganske lett og en trenger ikke mange hundene. Da er det viktigst å ha igjen nok hunder og som er raske. Dallas Seavey hadde de raskeste etappene på slutten og det viser at han hadde de rette hundene igjen og valgte rett.

Angående din kommentar, "piska skinn". En klarer aldri å få hunder til å løpe med tvang/komando, det må skje med lyst. Når de er slitne, eller lei, legger de seg bare ned og en får såkalt "parkering". Far og sønn Seavey, hadde god kontroll på slutten. En med lite hunder og en med middels antall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tiur3 skrev:

En vinner ikke slike konkuranse, med å ha med alle "vrakhunder" inn til mål. Det skal jo godt gjøres, om alle individene i et spann er like gode. Og at  alle har de egenskapene som trengs, i ulikt terreng og vekt. Og her utnyttes også de forskjellige egenskapene til hudene. Eks. Er det tunge løyper i begynnelsen (også mer last i begynnelsen på Iditarod), er det fordel med noen store/sterke huder. Og når de har gjort jobben sin og det blir lettere (terreng/pulk), taes de ut. I tilegg taes det ut hunder som har skader/betennelser, er slitne, o.l. Så i første rekke dyrevelferd, dernest takktikk. På slutten her er pulken ganske lett og en trenger ikke mange hundene. Da er det viktigst å ha igjen nok hunder og som er raske. Dallas Seavey hadde de raskeste etappene på slutten og det viser at han hadde de rette hundene igjen og valgte rett.

Angående din kommentar, "piska skinn". En klarer aldri å få hunder til å løpe med tvang/komando, det må skje med lyst. Når de er slitne, eller lei, legger de seg bare ned og en får såkalt "parkering". Far og sønn Seavey, hadde god kontroll på slutten. En med lite hunder og en med middels antall.

Høres ganske fornuftig ut .. jeg kan som sagt ikke særlig mye om hundekjøring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Lars, så hadde han nok fått en bedre plassering i år også, hvis det ikke var for sykdom i spannet. Hundene hadde diare (omtrent) hele turen. Først helt på slutten, begynte de fleste å fungere bedre. Vet ikke årsaken til diaren, kan være tilfeldig, men også nybegynnerfeil. Ønsker både han og de andre lykke til videre.

Tror ikke det blir lett for noen norsk å vinne der borte flere ganger. Robbet overrasket nok miljøet en del med sine metoder tidligere, men det skjer nok ikke på nytt. Håper jeg tar feil, men......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg filla peiling på hundekjøring, og kan på ingen måte bestride din "analyse", men det virker jo som du også utelukker at han kan lære, og utvikle seg. Er ikke det en smule bastant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke uttale meg bastant om han blir verdens beste hundekjører, ikke sikkert han blir det eller verdens dårligste. Men for oss som har fulgt med han i over 20år så har han hatt en god evne til lære og gå gradene over tid i det han har drevet med. Men som rein hundekjører har han nok kortere fartstid enn mange av sine konkurrenter i Iditarod, men her trur jeg hans evne til å lære og ta erfaring kommer godt med - uansett om han  blir verdens beste hundekjører eller en ganske god en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 25. mars 2016 at 14.29, Øyvind Joppe Gutierrez Lindheim skrev:

Spør hvem du vil i miljøet og hør hva svaret blir ;)

 

Ingen trodde at han skulle greie å krysse Alaska på langs heller og langt færre hadde troa på at han kunne krysse Canada på tvers... At han ikke greier å bli verdens beste hundekjører på 3 forsøk (Iditarod) kan nok hende, men han har vel noen år i reserve om han må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.3.2016 at 6.33, larka skrev:

Dallas Seavey (29) satt ny rekord da han vant Iditarod for fjerde gang på fem år.

http://www.highnorthnews.com/dallas-seavey-29-satt-ny-iditarodrekord-da-han-vant-for-fjerde-gang-pa-fem-ar/

 

Ny rekord er det nok ikkje men en fantastisk prestasjon :) Lance Mackey vant Iditarod fire år på rad i 2007,2008,2009 og 2010. Dette gjorde han MENS han kjempa mot kreft og dårleg helse. Har møtt denne eksentriske karen og det er absolutt verdt å ta ein titt innom universet hans http://lancemackey.com/ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.3.2016 at 23.48, Øyvind Joppe Gutierrez Lindheim skrev:

men han kommer aldri til å få en toppplassering noen gang

Ganske bastant uttalelse du kommer med. Kanskje du kunne uttype hva du mener Monsen gjør feil? Hva ville du gjort? Forstår ut fra bildet du postet at du jobber på kennelen til Ralph...gjør han alt rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, anderskristensen skrev:

Ny rekord er det nok ikkje men en fantastisk prestasjon :) Lance Mackey vant Iditarod fire år på rad i 2007,2008,2009 og 2010. 

 

Det er sant at LM har fire på rad, men poenget er vel at DS satt ny raskeste tid når han vant i år ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Den ‎16‎.‎03‎.‎2016 at 13.25, Heriks skrev:

Jeg tviler ikke på at veterinærene er nøye, og at hundene er tatt ut og tatt godt vare på, at de kommer seg helt fint, at han er en dyktig hundekjører som vet når han må ta ut hunder av spannet og gjør de riktige vurderingene sånn sett (Alle som kjører Iditarod vet hva de driver med!).  Men i mitt hode er jo den beste hundekjøreren den som faktisk klarer å ta vare på hundene sine slik at han/hun får dem med seg over målstreken, ikke den som kjører som et piska skinn for å slå en tidsrekord, komme først i mål og setter igjen hund etter hund på veien.    

Den beste hundekjøreren er den som evner å se hva som er best for hundene. Den som evner å se at det er bedre å sette ut en hund enn å presse den kun for å ha ett større spann. I hundekjøring heter det også at man vinner ikke med de hundene man har i spannet, men dem man tar ut av spannet. Meningen er at man ikke vinner ved å ta sjangser på å skade hunder. Eksempel: Man ser at en hund sliter. Den kan forlate sjekkpunktet og med det er stor sansynlighet for at den blir med til neste sjekkpunkt. MEN det er også en sjangse for at man pådrar hunden en langtidskade. DET ses på som dårlig stil å forlate sjekkpunkt med en slik hund! Dessuten om man tar feil og hunden allikevel havner i sleden mellom sjekkpunkt er ulempen ALT for stor, så det tar man ikke sjangsen på. At så mange hunder ikke gjennomfører Iditarod er resultat av god etikk, man tar ut hunder man er det minste usikker på. Jeg føler meg sikker på at enhver løpsveterinær kan skrive under på at det er meget sjeldent at de må ta ut hunder uten at kjører er enige. Spesiellt er det sjeldent når det kommer til elite utøverene at det er noen form for uenighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette noen måneder siden, men tviler sterkt på at Øyvind Lindheim jobber for Ralph. Ralph er jo en knakandes bra kar som aldri ville latt en av sine ansatte snakke dritt om andre hundekjørere.

Endret av Yardan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.