Gå til innhold
  • Bli medlem

Femunden rundt. Yey or nei?


Tørrtellj

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Som overskriften sier, så funderer jeg på om jeg skal bruke store deler av sommerferien til å traske rundt i femundsmarka. Ideen er å tilslutt komme seg rundt hele Femunden. 
Jeg har 2 uker til rådighet.

Er det noen som har gått turen selv, evt. kjenner til deler av traseen? :)
 

Takk for svar!

 

Andreas og Katie (AH)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville vel heller gått mye inne i nasjonalparken.  Vil du gå mye og også gå litt rundt femund kan du f.eks parkere bilen på Elgå, så ta ferga til Jonasvollen eller Femundshytta. Derfra gå opp på fjellet øst for Femund å følge dette nordover. Så krysse over nord for Femnud ved Langen og så drs oppover mot nasjonalparken.  Gå opp langs Mugga opp tim Nedre Muggsjøen. Defra mot Volsjøan og videre mot Revsjøen og Styggsjøene. Etterhvert krysse Røa og så gå oppover Grøtådslen f.eks. til slutt da ende opp på Elgå igjen. Du får tegne litt i kart å se på distanser.siden du tenkte gå rundt selve Femund har du jo tenkt å gå en del. Bør være mulig å lage en super runde på 14, dager der hvor du går et stykke hver dag og i tillegg har noen hviledager underveis.  Du skrev ikke noe om fiske men hvis det er aktuelt så kan ruta tilpasses slik at du passeser vann og elv med røye og ørret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hytte i Tufsingdalen, på vestsiden av Femunden og kan absolutt anbefale å ta en tur rundt Buhøgdene, Flendalen/Grådalen/Flensjøen også. Her er det en del fine fiskevann og det er langt mindre folk enn i nasjonalparken. Tufsingdeltaet er et naturreservat med rikt dyre og planteliv. Østsiden av Isteren kan også anbefales. 

Lurer litt på om de som anbefaler å holde deg i nasjonalparken har ferdes på vestsiden?

Endret av esw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spennende :-D

Jeg gikk fra Elgå - Røa - Elgå i pinsa for mange år siden. Gikk stort sett langs sti, lettgått terreng, lite mygg, bra med fisk i Røa og god bærehjelp i Dixie. Et par år senere tok jeg taxibåt fra Langen til Rø-oset og gikk tilbake til Røros. Forholdsvis lett å gå opp langt Røa, Første overnatting ved Langeggtjønnan. Derfra gikk jeg utenfor sti og rotet meg inn i et stort område med blokkmark. Ett skritt fram, to til siden og ett tilbake var gjennomgangstema den første dagen. Vanskelig å gå, trasig for hund med kløv. Terrenget fra Langen og sørover kjenner du fra turen vi hadde for mange år siden.

Mens jeg bodde på Røros, hadde jeg et par turer i Flensmarka. Som sagt av andre, lite folk og fine fiskevann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en spennende tur. Har hatt et par ukesturer med vandring og padling på østsiden og det har vært veldig bra. Men det er noe spesielt med å ha et mål også. Man opplever ting man ellers ikke hadde oppsøkt fordi man "må" videre. Har sansen for slike turer. Go for it! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som en super plan. Du vil nok oppleve at det er mer folk i selve nasjonalparken enn i de andre områdene rundt Femunden. Var selv i Flensmarka i fjor. 5 dager uten å treffe en kjeft. Har troa på at du kan finne mye flott og mindre kjent utenfor selve parken.

Så med andre ord. Få det gjort og skriv turraport!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og alle innspill! :)

Har nå bestemt meg for å gå rundt hele Femunden. Jeg starter ved Langen og går vestsiden ned til sørenden før jeg runder og går østsiden opp igjen. Ser for meg å bruke god tid fra Elgå og oppover tilbake til Langen.
 

Til dere som er kjent i området: Ville dere gått vest- eller østsiden av Isteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe et must, men både Isteren (østsiden), Tufsingdeltaet og Flensmarka er spennende, med godt fiske, et rikt dyreliv og svært få mennesker. Fullt på høyde med mye i parken, og i mine øyne mer spennende enn f.eks. Nedre del av Røa som mange ferdes til. 

Husk at det iht fredningsbestemmelsene ikke er lov å telte i Tufsingdeltaet naturreservat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått på østsiden av Isteren, men det kan kanskje bli et problem å krysse Gløta? Det er ofte fiskere i båt ved Gløtberget, så det kan være mulig å vinke inn noen av dem..? Det er en fantastisk fiskeplass hvor det blir tatt monsterørreter hvert år, så det gjør ikke noe å vente litt her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg begynt å utforme ei rute for sommerens eventyr :)

Langen - Flensjøen - Buhøgdene - Tufsingdeltaet (ikke telting) - Trolltjønnåsen/Jonasåsen - Isteren (øst) - Gløta - pitstop på Femundstunet (?) - Rørsjøen - Gråsnesvollen - Volsjøen - Elgåhogna (topptur) - Svukuriset - Storsvuku (topptur) - Nedre/Øvre Roasten - Revsjøen - Nedre Muggsjøen - Nordvika - Langen

Om beina fortsatt er greie ved Mugga, så er det mulig jeg legger turen om Storviglen.

Er det områder med mye blokkmark/steinrøys som vil berøre den foreløpige ruta? Tenker da mest på min firbente turvenn med kløv og begrenset skotøy...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokkmark og steinrøys må du bare regne med å krangle med i femundsmarka. Slik er det bare.
Ser du på http://www.norgeskart.no/#11/349999/6915275/-land/+flybilder så kan du zoome litt inn og se litt rundt den ruta du har tenkt deg. Dessuten er det her på forumet bøttevis med turrapporter fra området som kan være verdt en gjennomlesing. De inneholder ofte beskrivelser av terrenget og selvsagt også bilder fra området: http://www.fjellforum.no/tripReport/
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ståle Sæther skrev:

Blokkmark og steinrøys må du bare regne med å krangle med i femundsmarka. Slik er det bare.
Ser du på http://www.norgeskart.no/#11/349999/6915275/-land/+flybilder så kan du zoome litt inn og se litt rundt den ruta du har tenkt deg. Dessuten er det her på forumet bøttevis med turrapporter fra området som kan være verdt en gjennomlesing. De inneholder ofte beskrivelser av terrenget og selvsagt også bilder fra området: http://www.fjellforum.no/tripReport/
 

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.