Gå til innhold
  • Bli medlem

Tennhjelp - noe for oss?


Tom42

Anbefalte innlegg

Fant denne på Finn.no.

Er dette noe å ha i sekken f eks som sikkhetsutstyr?  Hver pakke koster kr 39,- (uten ovn) så billig er den ikke,

http://www.nettkaup.no/mx-sport-haukeli/turutstyr/gass-og-brensel

Utility Flame 3 pk med ovn

Varenr.

975003

Pris

kr 169,00 .  Tre pack med ovn

Bare tennpakker:  kr 39 pr stk

Kvantumsrabatt

Utility Flame 3 pk. med ovn, "Ultimate Fire Solution" gjør at du kan koke vann, tennebål, varme turmat, sterilisere, gi varme og mye annet uansett hvor du er og i all slags vær. Utility Flame er genialt for alle friluftsfolk, som utstyr i overlevelsessett, liggende på hytta, militært personell eller nødhjelpsorganisasjoner.

Utility Flame er en allsidig og miljøvennlig gel fra USA som er enkel å pakke med seg og den er ekstremt allsidig. Utility Flame brenner uten lukt og røyk og med høy temperatur (737 grader celsius), selv ved ekstrem høyde og kulde. Produktet er giftfritt og etter bruk er det bare sand igjen, de eneste andre biproduktene i Utility Flame er vann og karbondioksid. Det tar ca 3,5 minutter å varme opp en (standard) kaffekopp, og en pose på 37 ml brenner i ca. 20 minutter, og kan skukkes med vann. Emballasjen er laget for å møte militære standarder. Utility Flame kan tas med på fly og sendes som post.
Tenn alltid Utility Flame på et godt ventilert sted. Selv om produktet er giftfritt så unngå kontakt med øyne og munn. Ved kontakt; bruk vann til å skylle godt. Utility skal ikke spises! Hold det unna barn og dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes en del andre produkter som er beregnet på opptenning av primus eller bål, men denne hadde jeg ikke sett.

Her er noe jeg fant på mitt lager.

 

 

CIMG7787.JPG

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger Utility Flame og er veldig inhabil.
Men her er en liten filmsnutt fra i høst som viser geleen og ovnen i bruk.  Jeg har alltid med meg den lille ovnen og etterfyller med kvist for å få godlukt og ekstra varme til vannkoking. Bruker bare geleen når jeg må. Et annet poeng med denne er at du ikke etterlater spor.

(Jeg har 10 pakker liggende hvis noen forumister vil teste. Rabattkode forumild gir -20% her nå.)

56e6a52d136fe_Skjermbilde2016-03-14kl.12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, BrumBrum said:

Jeg selger Utility Flame og er veldig inhabil.
(Jeg har 10 pakker liggende hvis noen forumister vil teste. Rabattkode forumild gir -20% her nå.)

Kan ikke gi litt prosent på drivstoffet uten ovn, da? Jeg har sånn finfin caldera fra Traildesigns, så jeg trenger ikke ovnen. Fin butikk, forresten!

Jeg prøver å kjøpe enten denne (37ml poser) eller denne (177ml pose).. Samme for meg hvilken, egentlig.

Får altså ikke benytte kode, men du vil vel egentlig selge ovnen?

forumild.PNG.52cd584b7d1a447f5f40779ba96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, pahatlem skrev:

Kan ikke gi litt prosent på drivstoffet uten ovn, da? Jeg har sånn finfin caldera fra Traildesigns, så jeg trenger ikke ovnen. Fin butikk, forresten!

Jeg prøver å kjøpe enten denne (37ml poser) eller denne (177ml pose).. Samme for meg hvilken, egentlig.

Får altså ikke benytte kode, men du vil vel egentlig selge ovnen?

forumild.PNG.52cd584b7d1a447f5f40779ba96

Takk for det pahatlem.

Jeg gjør det mulig å kjøpe bare gelé nå med samme rabattkode. Har mange 37ml på lager, kun 1 stk 177 ml pose.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Ikke så ulikt konseptet fra trikset ditt med malingsspannet, Tom. 

Lurer litt på om det er noe annerledes med denne ovnen, enn en vanlig alu-vindskjerm som bl.a følger med primus? Hadde vel kanskje gått an å laget noen luftehull i en slik vindskjerm eller lignende, og et lite hakk for å feste endene til hverandre. Geleen var på ingen måte dum. Kan pakkene brennes opp, eller må de taes med hjem etter bruk? Fint med pakker som inneholder nok til ett bål, mot den tuben på bildet til REs.  Den er jo både stor og jeg ser for meg den har litt skarpe kanter i plastposer og pakkposer.

Endret av Haugelarsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Haugelarsen skrev:

Spennende! Ikke så ulikt konseptet fra trikset ditt med malingsspannet, Tom. 

Lurer litt på om det er noe annerledes med denne ovnen, enn en vanlig alu-vindskjerm som bl.a følger med primus? Hadde vel kanskje gått an å laget noen luftehull i en slik vindskjerm eller lignende, og et lite hakk for å feste endene til hverandre. Geleen var på ingen måte dum. Kan pakkene brennes opp, eller må de taes med hjem etter bruk? Fint med pakker som inneholder nok til ett bål, mot den tuben på bildet til REs.  Den er jo både stor og jeg ser for meg den har litt skarpe kanter i plastposer og pakkposer.

Jeg bruker ovnen som vindskjerm til primusen også. Du kan kanskje like gjerne lage deg en tilsvarende ovn med vindskjermen du allerede har med noen luftehull, som du skriver. Det er ikke noe hokuspokus med denne UltilityFlame-ovnen. Pakkene kan brennes opp hvis du etterfyrer med kvist. Bruker du geleen alene tror jeg ikke det er nok futt lenge nok til at posen brenner opp fullstendig.
Den større tuben har litt skarpe kanter, ja - men det går greit i pakkeposer (ikke plast, ultrasil) Den er mer praktisk når du bare trenger en liten dært til oppfyring. Men så veier den mer også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, pahatlem skrev:

Spørsmål: Jeg forstår av internett at geléen ikke tørker så lett ut.. Så da burde det være grei skuring å klemme litt over på en mindre beholder -- ikke sant?

Har ikke testet det, men vil tro det fungerer greit så lenge en mindre beholder er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med nye produkter, og noe skal man jo bruke pengene på :-), men akkurat når det gjelder tennhjelp  - så sverger jeg til en oppskrift jeg har linket til før,   Kanskje ikke like "ren", men.....Oppskriften finner man her www.youtube.com/watch?v=Xj3FDeZZVjQ   Bomullspads dyppet i en blanding av flytende stearin imikset en del lampeolje (ca) som du lar ligger til tørk til de blir stive. Da har du s.k. "fire discs" som han kaller de. Bombullspads forseglet i stearin, som derfor forblir vanntett inntil du knekker de opp. Så fyrer du på bomullen som tar lett fyr, og stearin- og lampeolje miksen flammer opp og brenner i vei.

Fiffig "ovn" forresten!, ikke umulig jeg skaffer meg en -  selv om jeg har nok av vindskjermer og kvistbrennere som også kan gjøre nytten. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel av ovn så er det vel bare å improvisere med vindskjermen til primusen. Du sparer ingen ting på å kjøpe en sånn vindskjerm i stedet for ovn, for den koster ca 150 kroner, men hvis du allerede har en fra før . . . . .

CIMG7795.JPG.cf313c70e848caea7ed87fde7c3CIMG7797.JPG.65dc6e3f24f393c7d8c13593a1eCIMG7798.JPG.253cec073a7534f952b4a697140

 

 

 

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag gillar kleten och den skulle passa bra för mitt ultralätta mikro-kök (60 gram). Men påsen verkar vara för stor för att koka en kopp kaffe. Jag tror jag har listat ut vad det är gjort av, och så länge man förvara det luft-tätt så skall det inte vara några problem att byta behållare eller klippa bort ett hörn på påsen, klämma ut det du skall ha, rulla ihopp påsen med en gummisnod och ta resten senare. En sådan där förslutningsbra påse som man får vissa elektronikkomponenter i borde fungera utmärkt i flera månader, kanske år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic

Men det blir omtalt og hjemmesnekret mange ovne og brennere av malingspann mm. med store anstrengelser  Bruker selv stor bestikk holder i rustfritt stål fra Ikea til grill opptenning. Kan helt sikkert også brukes som "ovn" med kviste. Den finnes i 2 størrelser til 39 og 59 kr. Man kan sikkert klippe hull mellom noen av hullene til fyring.

Endelig finnes den gamle Nato "revesaks" egentlig til sådanne sprit / brenselstabletter, men kan modifiseres til Trangia spritbrenner eller ennå mer effektivt Trangia mulitbrenner.

 

hilsen elgen

 

56e7f8cd05b63_005revesaks.thumb.jpg.8f8156e7f8d05e585_006revesaks.thumb.jpg.5f7456e7f8d166e36_Ikeabestikkstativ.JPG.706f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elgen skrev:

bestikk holder i rustfritt stål fra Ikea

Har selv vurdert dette etter jeg leste en plass her på forumet at noen brukte noe lignende med billige pellets fra Fellskjøpet som en mini lavvo-ovn eller noe sånt. ORDNING heter forøvrig produktet, og kommer i to størrelser http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30011832/

Fordelen du får ved vindskjerm eller lignende er jo at den er sammenleggbar. Kanskje går det an å gjøre noe spennende med denne forholdsvis lette (110g) vindskjermen fra Biltema? http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Vindskjerm-for-kokeapparat-2000033140/ 

2000033140

Jeg kjøpte denne i dag, skal se hva den duger til. Alternativt kan denne ta over som primus-skjerm, også kan jeg bruke den vanlige skjermen som ovn. Har aldri brukt slik miniovn før, men det høres interessant ut og har lyst til å prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne UtilityFlameovnen som er nevnt lenger opp i tråden veier 16 gram og er sammenpakket på størrelse med 2/3 Iphone.   Og den koster 52 kroner (uten tenngeleen). Godset i ovnen er akkurat tykt nok til å tåle kvistbål uten å bli deformert. Geleen som trådstarter tipset om er ment til mer enn til opptenning, den har effekt nok å koke opp vann til et par kopper drikke eller et lite måltid. Og da helst i en litt trang ovn ala den som ligger i settet, eller annen tilsvarende mikroovn.

56e8166401a9f_SQOOP.no-turovn-mikrobl.JP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad är det för material i  UtilityFlameovnen? Jag är skeptisk till aluminium sådåna här sammanhang efter att ha lycktas elda upp vindskärrmar från såväl Optimus som Soto.

Kör numera bara med vindskärmar i titan. Dyra, men går inte att elda upp hur man än försöker. Går inte ens med acetylenbrännare (2500°C).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Johan2000 skrev:

Vad är det för material i  UtilityFlameovnen? Jag är skeptisk till aluminium sådåna här sammanhang efter att ha lycktas elda upp vindskärrmar från såväl Optimus som Soto.

Kör numera bara med vindskärmar i titan. Dyra, men går inte att elda upp hur man än försöker. Går inte ens med acetylenbrännare (2500°C).

 

Vet ikke hvilken legering det er, men den en god del stivere og enn andre primusvindskjermer jeg har.  Og den har tålt å bli brukt med kvistbål uten å bli deformert.  

 

56e823c2d6855_SQOOP.no-sporls-ferdsel-mi 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hvert har jeg opparbeidet meg en del meninger om en felt ovn.  Og etter å ha prøvd en rekke løsninger landet jeg til slutt på eget verk, Tom`s Wood stove som du finner arbeidsbeskrivelse av på "Gjør det selv".  For meg er den (så langt) den optimale ovn.  Gir også god bålfølelse.

56e8edad63910_d(640x480)-Kopi.jpg.f24930

 

56e86a5747844_20160315_104856(640x480).j

 

Men når jeg ennå en gang nevner den er det for å komme med en kommentar til BRUM BRUMs runde lille ovn. 

56e8f3a159224_975003-utility-falme-3pk-m

 

At en fungerer bra med paddene er jeg ikke i tvil om, men når det hevdes at de også kan fyres med kvist, har han også sine ord i behold.  Men pga størrelsen blir det forferdelig plundret, men det går.  

-------------------------

I min streven etter å lage den optimale ovn har jeg prøvd det meste.  En av dem, som er lett å lage, er den såkalte "hobo ovn" av blikkbokser. Dette var de ovnene landstrykerne i Amerika brukte når de skulle klargjøre alkoholen for en skikkelig fyllekule  (Jack London har skrevet noen meget leseverdige beretninger om dem).  Du finner den for øvrig beskrevet på "andersj.se" under "vedkjøk".  Men skal man koke mer enn en kopp kaffe, basert på kvister, blir det rett og slett for plundrete, 

56e8f172db1fa_ved101(400x263).jpg.24105f

 

----------------

Et godt alternativ til kvist er:

Penny can stove.  Om du skal bruke et alternativ til de påtenkte putene, tennhjelp, vil jeg mye heller satse på en soda can stove, i stedet for å fyre med kvist med denne ovnen

 

 

Du finner oppskriftene på Youtube.  Om du skal lage en ville jeg satse på en såkalt penny can stove.  De brenner ikke så voldsomt som de åpne.

56e86bac5be3e_20160315_205526(480x640).j

Når du lager den skal den ha 5 hull for å fylle på rødsprit (alkohol))

56e86bb7d8253_20160315_210550(480x640).j

Fyll på ønskelig mengde (20 ml for å koke opp 2 dl vann)  rødsprit gjennom påfyllingshullene, og ha i litt rødsprit i syltetøylokket.  Legg så mynten, uten hull over påfyllingshullene (skaper litt trykk) 

56e86bc16e494_20160315_210325(480x640).j

 

og tenn på rødspriten i lokket.  Ganske fort vil rødspriten i ovnen antennes og etter en stund "roer" flammene seg. 

Du kan da koke opp en kjele over ovnen til BRUM BRUM (sjekk først om surstofftilgangen er tilstrekkelig)eller du kan fylle en bønneboks med vann og sette den på ovnen, slik at nevne ovn fungere som et vindskydd.

56e86ffbe2b59_20160315_212006(480x640).j

 

56e870059aa50_20160315_212130(480x640).j

 

Endret av Tom42
tilleggsopplysninger
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

Etter hvert har jeg opparbeidet meg en del meninger om en felt ovn (I sær Tom`s Wood stove som du finner arbeidsbeskrivelse av på "Gjør det selv"). 

At denne ovnen som BRUM BRUM kan fyres med kvist er nok rett, men det blir forferdelig plundret, den er rett og slett for liten.  I min streven etter å lage den perfekte ovn har jeg prøvd det meste, ikke minst de ovnene som du finner på den ellers geniale siden til andersj.se.  Disse er basert på vanlige heretikkbokser, men matningen blir for plundrete.
 

Kan skrive under på dette. De små kvistbrennerene er akkurat det, kvistbrennere - som må mates kontinuerlig. Har du tilgang til masse tynn kvist som lett lar seg knekke i mindre biter, kongler og andre småting, er det en forholdsvis enkel sak å etterfylle med brennstoff. Skjønt ting tar jo litt mer tid enn om du fyrer opp en brenner med medbrakt driftstoff.  Og kommer du til et området uten særlig mye tørre kongler og kvist  å finne, men bare større ved som du må kløyve og spikke for å gjøre den liten nok til at den lille kvistbrenneren din kan "spise den", så sliter du litt. Om du da ikke har tid og koser deg med slikt.

Men så er det "bålfølelsen" da. Den får du ikke av en gassprimus. Nå er det ikke et ordentlig bål vi snakker om da, mer et "bål i en stor kopp" eller i "ei lita gryte. Men ild er nå ild da, og bål lukter det jo. Bare spør samboeren din når du kommer hjem.

Det er flere av de som selger ferdiglagde kvitsbrennere (aka woodgasstoves, woodstoves, firebox, hobostoves osv) som har forsøkt å avhjelpe dette evige "matningsproblemet". F.eks. Emberlit, hvis gimmick er sidemating. Der skal du kunne ta noen lengre pinner og stikke de inn i varmen og skyve de lengre innover etterhvert som de brenner. Du må altså fortsatt mate, men du trenger ikke knekke pinnene opp i ørten små biter først.  Andre som Folding Firebox og Littlbug  åpner for toppmatning - ved at det er litt avstand mellom brenneren og bunn av kjelestøtten slik at du kan stikke litt lengre pinner inn på skrå fra oven.

Edit: Var ikke helt ferdig... Fordelen med disse små brennerene er jo at de konsentrer varmen på et lite areal, slik at når du først får fyr og de brenner godt, så er de effektive ved at du får mye varme ute av forholdsvis lite brennstoff.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, zimwalker skrev:

 

Edit: Var ikke helt ferdig... Fordelen med disse små brennerene er jo at de konsentrer varmen på et lite areal, slik at når du først får fyr og de brenner godt, så er de effektive ved at du får mye varme ute av forholdsvis lite brennstoff.

Og ved bruk av disse brennerne så legger du igjen ett mye mindre avtrykk enn om du fyrer et vanlig bål.
Noe som jeg tenker er en av de største fordelene med slike små kvistbrennere/ovner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎03‎.‎2016 at 9.39, REs skrev:

I mangel av ovn så er det vel bare å improvisere med vindskjermen til primusen. Du sparer ingen ting på å kjøpe en sånn vindskjerm i stedet for ovn, for den koster ca 150 kroner, men hvis du allerede har en fra før . . . . .

CIMG7795.JPG.cf313c70e848caea7ed87fde7c3CIMG7797.JPG.65dc6e3f24f393c7d8c13593a1eCIMG7798.JPG.253cec073a7534f952b4a697140

 

 

 

 

Enda billigere:  Kjøp en grillform på supern.  Del den i to på langs, og skjøt vha en stiftemaskin til ønsket lengde.  Og setter du på vinger som du vekter med stein står den fjellstøtt.083.thumb.JPG.71c0a5f594c7f327a74db08511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Haugelarsen skrev:

Har selv vurdert dette etter jeg leste en plass her på forumet at noen brukte noe lignende med billige pellets fra Fellskjøpet som en mini lavvo-ovn eller noe sånt. ORDNING heter forøvrig produktet, og kommer i to størrelser http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30011832/

Fordelen du får ved vindskjerm eller lignende er jo at den er sammenleggbar. Kanskje går det an å gjøre noe spennende med denne forholdsvis lette (110g) vindskjermen fra Biltema? http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Vindskjerm-for-kokeapparat-2000033140/ 

2000033140

Jeg kjøpte denne i dag, skal se hva den duger til. Alternativt kan denne ta over som primus-skjerm, også kan jeg bruke den vanlige skjermen som ovn. Har aldri brukt slik miniovn før, men det høres interessant ut og har lyst til å prøve.

Sorry.  Jeg prøvde å lage en ovn også av denne, men etter kort tid brant den opp.  Prøvde også å bruke gamle tur aluminiumskjeler.  Men også de brant opp.

Noe mer renslig enn malingsspann kan være å ta livet av en kakeboks?  Om den brenner opp vil tiden vise.  Mulig jeg tar turen ned på lageret til fruen og henter en slik og sier "denne er ødelagt, du trenger den vel ikke". 

Men hun vil nok gjennomskue meg lett, så jeg får nok gå å kjøpe meg en, eller kanskje jeg finner en på loppemarked? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Walle skrev:

Og ved bruk av disse brennerne så legger du igjen ett mye mindre avtrykk enn om du fyrer et vanlig bål.
Noe som jeg tenker er en av de største fordelene med slike små kvistbrennere/ovner. 

Helt enig, stor fordel det også! Mange gode grunne til å like de små kvistbrennerene altså. :)

Wood Stoves and Wood Burners: http://zenstoves.net/Wood.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, zimwalker skrev:

Helt enig, stor fordel det også! Mange gode grunne til å like de små kvistbrennerene altså. :)

Wood Stoves and Wood Burners: http://zenstoves.net/Wood.htm

Jeg fikk lagd tre versjoner av denne ovnen etter å ha surfet litt på siden du lenker til. :) 

Nimblewill.jpg

 

Morsom liten sak.
Dessverre ble den ikke så lett som jeg håpte på - Har tre stykker, 2 i 1mm SS og en i 0,5mm SS, der to er i fullskala etter målene i malen som er tilgjengelig i linken, og en som er ca halv størrelse av fullskala.

 

I tillegg kan jo kanskje denne "testen" av en "Wood Gas Stove" inspirere litt:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.