Gå til innhold
  • Bli medlem

Burde SPOT forbys?


Anbefalte innlegg

Annonse

Utfordringen med da spesielt Spot er etter det jeg ser at den må programmeres på forhånd, da må du ha erfaring slik som det virker som mange av brukerene av fjellforum har. Den har en lav pris og meget lav årskostnad. Lett å registere. Alt dette er jo meget bra, men på Grotli ble SOS utløst to ganger, andre gang etter et par timer. Dette ville vært unngått med et riktig oppsett og fornuftig oppsett. PLB krever jo søknad og jeg tror at da er det en høyere forståelse av hva den skal brukes til. 

Utfordringen er jo få dette ut til brukerne, noe jeg hadde håpet kunne komme ut av denne posten. 

Se hvem som bruker hva, og Spot har ikke så stor utbredelse som jeg trodde.

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen løsning med forbud, Som Børja sier problemet er brukerne. Får ikke disiplinert disse hvis ikke det er noen konsekvensene ved missbruk. Her er et eksempel fra USA, et råd som Breitling gir brukerne av den klokka de leverer med de to nødfrekvensene.

 Use it wisely, however: the beacon needs to be rearmed at the factory after one use. Another reason not to set it off lightly is the $100,000 fine assessed by the Federal Aviation Administration, plus search-and-rescue costs, that go with a full-scale false rescue. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Radiosugge skrev:

Alt dette er jo meget bra, men på Grotli ble SOS utløst to ganger, andre gang etter et par timer. Dette ville vært unngått med et riktig oppsett og fornuftig oppsett.

Min Spot er slik at når man utløser SOS så sender den kontinuerlig SOS til den er fri for strøm. Den begynner å sende SOS med en gang - uavhengig av om den har fått inn god GPS posisjon eller ikke. I normaloppsettet sender den ikke posisjon før den har fått inn god GPS posisjon. Det er derfor feil å trykke rødknappen en gang og deretter slutte å sende. Man skal sende kontinuerlig så lenge man er i nød.

Alternativet til Spot er jo at man blir savnet av pårørende -  at man ikke har kommet til avtalt tid. Det er et dårlig alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedredningssentralen fikk en nødmelding via satellitt klokka 8 i dag tidlig og klokka 10 skal følget ha sendt en ny nødmelding. Meldingen kom på satellitt fra et fjellområde i Skjåk i Gudbrandsdalen, like ved grensa mellom Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Oppland.

Det er vel som tidligere nevnt at ingen ønsker at de skal ventes til de pårørende setter i gang, med her har de jo hatt mulighet til å vente, de skulle først komme frem dagen etter. Ligge på været, og se an, evnt sende lavere grad av "nød" melding. Det er vel noe av utfordringen å få opp grunnforståelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Radiosugge skrev:

Det er vel som tidligere nevnt at ingen ønsker at de skal ventes til de pårørende setter i gang, med her har de jo hatt mulighet til å vente, de skulle først komme frem dagen etter. Ligge på været, og se an, evnt sende lavere grad av "nød" melding. Det er vel noe av utfordringen å få opp grunnforståelsen.

De vurderte det som at de var i en nødsituasjon. Den vurderingen er det helt umulig for oss å utfordre.

Til emnet - så ikke glem fordelen med Spot: Den er registrert på navn - man vet hvem som sender. Dette i motsetning til PLB og DSC på VHF for eksempel. Det finnes jo noen skrekkeksempler på nødpeilesendere som har sendt i hytt og pine over lang tid, både fra sjø og land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jo, fint om det bare er en 6 min. forsinkelse på varsling, men spørsmålet er jo fortsatt: Hvor fort trur "folk/dere" egentlig hjelpen kjem, langt fra folk, inne i naturen?

Om en blir akutt alvorlig syk, da står ikke legen der 12,5 til 20 (+6) min etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RAS skrev:

Jo jo, fint om det bare er en 6 min. forsinkelse på varsling, men spørsmålet er jo fortsatt: Hvor fort trur "folk/dere" egentlig hjelpen kjem, langt fra folk, inne i naturen?

Om en blir akutt alvorlig syk, da står ikke legen der 12,5 til 20 (+6) min etter...

Og hva er så problemet om man må vente litt?  Der jeg går, kanskje jeg treffer på et menneske i løpet av en uke.  Uten et nødsystem vil jeg sikkert bli funnet en eller annen gang, stein dau. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

MacGyver i redningshelikopteret kommer så raskt, at når rappellen ryker og du trøkker på alarmen, så får han slengt ut et rep før du klasker i moder Norge. 

Men fra spøk til revolver, Tom, er det i Sibir eller Alaska du spaserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Landsem skrev:

MacGyver i redningshelikopteret kommer så raskt, at når rappellen ryker og du trøkker på alarmen, så får han slengt ut et rep før du klasker i moder Norge. 

Men fra spøk til revolver, Tom, er det i Sibir eller Alaska du spaserer?

SIBIR, eller for å si det mer presist: det inderste av Sletteldvatni.  Egentlig ikke så langt, men dette ligger godt utenfor de vanlige løypene.  

56edb764de739_10-0bMlet1307aug2015(640x3

Første gang var i 1979, og så vi ikke noen andre.56edb396c005e_2-6PWogTRHV79.jpg(640x409)

Dette bildet er ganske morsomt.  Per, min gode venn som er avbildet her gransket nøye hvert eneste vann med kikkert for å være sikker på at det ikke var noen andre der.  Og han hadde rett, vi så ikke et menneske i løpet av en uke.

Senere, avhengig av hvor jeg bodde i landet, var det hit jeg jeg alltid dro, og de aller fleste ganger så vi/jeg ingen andre,

I fjor f eks traff jeg tre karer på dag 4, og på hjemturen pratet jeg litt med tklami som lå ved Viketjønn. 

56edb8525530d_10-37aViketjnnmedtelt(640x

på dag 7, så det er ikke særlig folksom der.  Og DET er jeg glad for. 

(Om du scroller litt ser du teltet hans i begynnelsen av odden)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 15.3.2016 den 20.58, Per Fredrik skrev:

Tror ikke det er noen løsning med forbud, Som Børja sier problemet er brukerne. Får ikke disiplinert disse hvis ikke det er noen konsekvensene ved missbruk. Her er et eksempel fra USA, et råd som Breitling gir brukerne av den klokka de leverer med de to nødfrekvensene.

 Use it wisely, however: the beacon needs to be rearmed at the factory after one use. Another reason not to set it off lightly is the $100,000 fine assessed by the Federal Aviation Administration, plus search-and-rescue costs, that go with a full-scale false rescue. 

 

Ingenting får konsekvenser for noen i Norge. Det er den norske modellen. Unntaket er når man ikke betaler offentlige avgifter eller kritiserer innvandring...

 

SPOT virker litt fristende, må jeg si. Man kan jo få infarkt selv om man ikke er veldig gammel. Samtidig vil jeg helst gi F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.