Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane 3 camp, eller?


Optimus primus

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe meg mitt første telt og hadde satt pris på tips. Hadde i hovedsak sett for meg et Rondane 3 camp, Men har etter hvert innsett at jeg nok vil ha større glede av et telt man kan sitte oppreist i. Har kommet frem til at Fjellheimen 3 camp kan være et alternativ, men hadde satt pris på andres råd og meninger. Har brukt en del tid på nett, i butikker og brosjyrer, men er fremdeles ikke helt sikker.

På forhånd takk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For "vandrere" fungerer det nok greit med 90cm "takhøyde" Har Nordmarka 2 teltet som er er godt tilbud fra Helsport/XXL men takhøyden på 90cm går utover komforten. Jeg har også et Ringstind telt med takhøyde 110cm. Jeg tror du er bedre tjent med å satse på 100cm min. høyde hvis planen er å være "bofast" noen dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er interessant så har jeg ett ubrukt fjellheimen superligt 3camp jeg vurderer å selge. ny pris hos XXL er 7499. Tar imot bud på dette :) 

Teltet er kun slått opp og tatt ned igjen for å vise det frem til samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt i startgropa når det kommer til friluftsliv og tenker at teltet må passe til "det meste". Ønsker å kunne bruke teltet alene, så vel som sammen med en annen (i værstefall 2 andre). Kan helt klart vurdere det Tutto, skal lese litt om teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er veldig vanskelig å finne ett telt som skal passe til det meste. Ofte ender man faktisk opp med flere telt dessverre. Jeg ville rådet deg til å finne ut hva du mest av alt ønsker å bruke teltet til akkurat nå, og handlet ut i fra det.

Lag deg en behovsanalyse med en del viktige punkt først, og handle etter det. Her er noen eksempler;

1. Skal teltet bæres over flere dager og trenger det å være lett. Hvor mye kan det veie.

2. Skal teltet som oftest brukes av flere, eller vil det holde med et solo- eller to-mannstelt?

3. Trenger du to innganger?

4. Vil du ha fortelt?

5. Skal det være selvstyrende, slik at det kan settes opp uten plugger?

6. Skal det brukes kun om sommeren, som tre-sesongs telt eller som vintertelt?

7. Er det spesielle produsenter som foretrekkes av ulike grunner?

8. Er du opptatt av hvordan teltet ser ut, som farger og form?

9. Hvilken pris kan tåles?

Endret av opas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at fjellheimen har bedre sittehøyde er jo veldig behagelig når en må være inne i teltet. Har et 3-manns telt selv som er 95 høyt (fjellreven abisko ligthweight 3 2014 mod) og klarer meg greit i det sammen med dama. Fikk så god pris på det at jeg ikke kunne si nei. Det positive med lavere telt er at de har litt mindre vindfang. Men skulle jeg valgt telt i dag og ikke plutselig fikk så god pris som jeg gjorde så ville jeg hatt noe høyere telt. Det å kunne sitte inne uten å måtte være bøyd hele tida er ganske digg. Så har et ringstind 2 til soloturer (110 innerhøyde). Høyere telt veier ofte litt mer enn lavere telt så det er også noe å tenke på. Det er umulig å finne et telt som er perfekt til alt. Se hvor du kommer til å bruke det og finn et best fit. Om dere er to på tur stort sett hele tida så vil et 3manns være best. Både rondane og fjellheimen telta er veldig gode telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et Rondane 3 noen år men syntes det ble for lavt under taket. Jeg er 180cm lang, og ble sittende litt krumbøyd i innerteltet. Bytta det ut med Fjellheimen 3 og var mye mer fornøyd! Det er høyere under taket og føles vesentlig romsligere.

Nå har jeg også kjøpt meg et Tarptent Stratospire 2 (med 'solid inner') og velger så godt som alltid det fremfor Fjellheimen 3. Under halve vekta (ca. 1350g), fint med to innganger (og utrolig deilig med god lufting på solfylte sommermorgener når man ikke vil stå opp kl. 6...) og lettere å ligge i soveposen og se ut. Det settes opp med to vandrestenger (evt. egne teltstenger). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.