Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøscooter - Mye ulovlig kjøring


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Annonse

Ulovlig kjøring har vært svært utbredt i mange år. De siste 10 årene føler jeg det har økt mye. At noen kommuner nå har fått til lovlige rekreasjonsløyper er bra! Man unngår ikke ulovlig kjøring med løyper, men mye trolig er den ulovlige kjøringen blitt redusert. Familietur for rekreasjon er nå lovlig noen plasser :) Det er ingen som vet hvor mye ulovlig kjøring det var før og etter løypene ble etablert. At mange blir tatt nå er en følge av flere kontroller pga økende skutersalg/bruk og nå også noen lovlige løyper. 

Her i Åmli ble nå skuterløypeprosjektet avsluttet uten at det ble etablert noen løyper. Grunnen til dette var at mange grunneiere ikke vil åpne sin eiendom for "byfolk" og endel grunneiere frykter økt kontroller av kjøring som kan være kjedelig når familien er på hytta i påska, og far og sømm kjører hver sin skuter inn (er jo bare lov å bruke en skuter av gangen etter løyveregel).  Men skuterbestanden øker som bare det i kommunnen, så kjøringen består like fult ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beviser jo bare at de ikke forholder seg til reglene uansett, jmf at de har konsekvent brutt reglene i prøveprosjektkommunen Vinje i Telemark.  Forutsatt at alle holdt seg til de lovlige løypene så ville såklart den ulovlige kjøringa bli redusert, men det er jo fordi det er blitt lov å kjøre. Med forbud hadde de samme kjørt likevel, som det blir nevnt. Og hvorfor skulle folk som har etablert en kultur for å bryte regler plutselig bli lovlydige?

Dette den største tragedien for stille natur som har skjedd Norge i de siste åra!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturen er ikke å bryte regler, men å kjøre på tur med snøskuter. Veldig mange drar med seg slede full av familiefolk for å komme seg opp på heia. Denne gruppen ville mye heller valgt en lovlig løype om de hadde valget. De fleste plasser har de ikke dette valget og velger heller da å kjøre ulovlig.  Her i indre Agder er det stille natur så det holder. Det tror jeg også du finner i store deler av Norge. Skuterfolk har en tendens til å forflytte seg, så lyden er bare midlertidig. Men dette blir vi ikke enige om. ;) Ref:  http://www.fjellforum.no/forums/topic/3444-snøscooter/?page=1  50 sider og 1244 innlegg mot og litt for snøskuter.  

Endret av utemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en apropos til trådens emne - om mye ulovlig kjøring. 

Jeg snakket med politiet i dag i forbindelse med ulovlig kjøring. Når man varslet tidligere så kom dette i den åpne politiloggen - slik at en halvtime etterpå kom det i lokalavisen. Dette slipper man nå - så det blir loggført for videre oppfølging. Spesielt mhp påsken nå. De vil prioritere oppfølgingen.

Men først og fremst - de anbefaler at man benytter nettsiden politi.no og melder inn ulovlig kjøring der. Dette kan man også gjøre anonymt på nettsiden - veldig bra. Syns det er en holdningsendring hos politiet vedrørende oppfølging av dette nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kjell Iver said:

Som en apropos til trådens emne - om mye ulovlig kjøring. 

Jeg snakket med politiet i dag i forbindelse med ulovlig kjøring. Når man varslet tidligere så kom dette i den åpne politiloggen - slik at en halvtime etterpå kom det i lokalavisen. Dette slipper man nå - så det blir loggført for videre oppfølging. Spesielt mhp påsken nå. De vil prioritere oppfølgingen.

Men først og fremst - de anbefaler at man benytter nettsiden politi.no og melder inn ulovlig kjøring der. Dette kan man også gjøre anonymt på nettsiden - veldig bra. Syns det er en holdningsendring hos politiet vedrørende oppfølging av dette nå.

Jeg leste at politiet har vært litt avventende hittil angående ulovlig kjøring inntil det nye regelverket har vært på plass. Nå virker det som de prioriterer å ta idiotene, og når det er mulig å melde inn ulovlig kjøring anonymt, anbefaler jeg alle som ønsker ro og stillhet i naturen å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Det kan se ut som tingens tilstand er litt variable rundt om i landet når snøscooterløypene åpnes.

Har fulgt diskusjonen i Lierne, som foreløpig har åpnet 12 mil (av 38 planlagte) - stort sett paralellt med vei, og sjelden har man sett så mye fokus på at man skal holde seg i skinnet for å få beholde løypene. (se oppslag fra Trønder Avisa)

Forøvrig har professor i idehistorie, Ronny Ambjörnsson en fin kommentar til snøscooterproblematikken, han  skriver i boka "Mitt navn er Ronny" (som forøvrig omhandler hvordan han fra en oppvekst i arbeiderklassen  gjennom livet foretar en klassereise og ender opp som professor i idehistorie ved uni. Umeå) følgende:

"I bygda mi her i Västerbotten kjører den mannlige delen av befolkningen hele vinteren rundt med den kvinnelige delen sittende på sleden bak (i parantes kan her bemerkes at i Lierne kjører kvinnene selv - Laura har fått opplæring i vedkjøring.) Det putrer og larmer, sprer eksos og vantrivsel i vinterlandskapet og folk av mitt slag protesterer, skriver under på lister, og prøver på alle vis å stoppe trafikken.De vil ha naturen stille og uberørt. Det vil jeg også. Men jeg har vanskelig for å stille meg bak disse oppropene, jeg opplever dem som klassebetingede. Den utdannede middelklasse har gjennom lesing og utdanning lært seg til å oppleve verdiene ved stille natur. For distriktes folk inneholder denne naturen andre verdier der denne motorduren ikke virker like forstyrrende. De er vokst opp på den tynt befolkende svenske landsbygda og larmen er kanskje tegn på liv og virksomhet: Her kommer jeg, der er du, skal vi kjøre omkapp til den løa! Problemet kan beskrives slik: min overbevisning sier en ting, opprinnelsen en annen og det er ikke alltid like lett å skille det ene fra det andre. Man burde følge sin overbevisning, men opprinnelsen trenger seg hele tiden på og forskyver perspektivet."

Altså, snøscooterkjøring blir en klassekamp mellom den utdannede og bybaserte middelklassen og den mer praktisk anlagte distriktsbefolkningen.

Skjermbildesc.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.